Musikfredag med Musikhjälpen och Danie.. eh, ”David Hellberg”!

resume_bgb_bid_7_1335 000 kr. Så mycket stålars har svenska byråer hostat upp till SRs Musikhjälpen genom den mystiske indrivaren “David Hellberg” och hans kampanj Reklamutpressning. Indrivningsbranschen är tydligen något att satsa på. Trots att planen var att avsluta kampanjen igår torsdag fortsätter nu “David”, kingen av indrivare, sin verksamhet. Jag har jagat rätt på gangstern i fråga och pressat honom information.

Hur är livet som indrivare?
– Det flyter fram förvånansvärt lätt. Inga arga mejl men däremot mycket insamlade pengar. Över 330 000 kr för att vara specifik, det är otroligt!

Har du haft några problem med andra delar av den undre världen?
– Nej. Eftersom jag jobbar bakom en väldigt hemlig pseudonym är det ingen som vet hur de ska nå mig.

Din utpressningskampanj är mycket publik, är du inte rädd för t.ex. Säpo?
– Jo. Jag har utvecklat en paranoia. Varje gång det ringer stiger pulsen. Och jag har lagt mig till med nya vanor, som att täcka ansiktet när jag passerar en kamera i tunnelbanan. Det är en daily struggle.

Du var med Musikhjälpens bur igår (se ca. 2h 42 min in i klippet), hur reagerade folk på dina Robin Hood-metoder?
– Programledarna blev chockade över beloppet reklambranschen hade givit. Det är jag också. Det är helt sjukt. Go, go, go Sveriges byråer!

Du har skickat “mycket hotfulla brev” till reklamchefer som del av din taktik. Lever du inte lite väl farligt?
– Märkligt nog har jag bara fått trevliga svar. Otroligt konstig reaktion att svara något glatt och varmt när jag är så hård och otrevlig i tonen.

resume_bgb_bild_7_2

Du pekar även ut specifika personer i din utpressningsfilm, Tove Langseth och Göran Åkestam, och hotar med att sprida elaka rykten om dem om de inte pröjsar. Vill du verkligen vara en person som sprider fejknyheter… som en Trump-supporter?
– Ändamålet helgar medlen.

Vissa välmående byråer finns inte med på din lista av utpressningsoffer, varför?
– Jag ville inte göra listan på hotade företag för lång. Då skulle enskilda logotyper smälta in i mängden. Det här kändes mer hotfullt.

Du riktar dig till större byråer, men kan jag som frilansare bli utpressad på cash? Och om jag donerar mest, får jag synas på hedersplatsen?!
– Ja, självklart! Skänk till PG 90 1950-6.

Vad vill du säga till byråerna som inte skänkt pengar än?
– Ni har till söndag på er!

Vad vill du säga till byråerna som skänkt pengar?
– Trots att jag är en hårdhudad gangster och utpressare måste jag erkänna att jag är otroligt glad och rörd. Fan vad grymma ni är. Jävlar vad mycket pengar vi fått ihop hittills som bransch. Det är fantastiskt!

Det finns en reklamare som heter Daniel Hallberg. Han jobbar på King. Du är misstänkt lik honom. Vissa källor hävdar att du, ”David Hellberg”, egentligen är Daniel Hallberg. ÄR DU DANIEL HALLBERG? King har även skänkt mest pengar. ÄR DET HÄR EGENTLIGEN EN KAMPANJ FÖR KING?
– Jag känner inte till någon Daniel Hallberg. Är det den där fjanten som gör lökiga sketcher? Däremot meddelade Kings chefer att de alltid skulle bjuda högsta bud, som en princip. Det tycker jag är generöst av dem.

Om det nu är så att Kings chefer alltid kommer buda högre än eder frilansande bloggare som blott driver en pytteliten kreativ studio, kan jag nog kyssa den där hedersplatsen farväl. Dock har jag skänkt cash som känns rimligt för mig. Du som också vill stödja rätten för barn i krig att få gå i skolan har till söndag på dig att bli utpressad. Tiden tickar, som branschens egna Batman “David Hellberg”, säger. Men! “David” är även en generös man bakom masken, så Musikhjälpens ära bjuder han på lite AW-musik 4 U.

Här har ni reklamutpressarens Spotify-lista, även premiärlistan för Bra grejer-bloggens musikfredagsmusique!
– Det finns en tanke med ordningen. Den börjar försiktigt och slutar i eufori. Precis som en fredag ska.

Fredagsskål på er!