Cannes dag 5

Och så sista dagen för min del! Hmm hur ska man sammanfatta det här då.

Generellt tycker jag det var alldeles för få jobb som kändes på riktigt. Självklart måste det få finnas små kampanjer och one-offs för mindre organisationer men just i år blev det så tydligt att det var reklamtävlingsjobb det rörde sig om, och inte några kampanjer som faktiskt syftade till att lösa ett affärsproblem. #handsoff behöver jag väl inte gå in på, den har diskuterats tillräckligt men det är exakt ett sånt exempel: man gör något enkelt och spexigt bara för att vinna priser.

Utöver det såg jag många kampanjer och lösningar för ideella organisationer belönas i år. Det är inte heller helt enkelt. Givetvis är det lättare för juryn att ta till sig den typer av kampanjer, och i år såg man tydligt att diverse kampanjer mot vapen gick hem hos jurysarna. Både kampanjen Groceries not Guns och The Gunstore belönades upprepade gånger. Så vitt jag vet har de fortfarande kvar regeln att såna kampanjer kan vinna guld med inte Grand Prix, men frågan är om det inte är dags med en egen kategori för ideella organisationer i Cannes?

Men om jag ska identifiera några Cannes-trender i år så skulle jag nog säga dessa:

1. Jämställdhet. Både i form av föreläsningar/panelsamtal kring frågan, men även som tema i belönade kampanjer. Som #LikeAGirl och I Willl What I Want. Och inte minst genom den nya kategorin Glass Lion som jag skrev om häromdagen. Kul att genusfrågan äntligen landat i Cannes då.

2. The Marriage of Tech + Creativity. Detta kanske inte visades lika tydligt i de vinnande bidragen, men var verkligen ett återkommande tema i föreläsningarna. Det och data-driven communication pratas det fortfarande väldigt mycket om. Även AI pratades det en hel del om, och man kan väl säga att den här branschen är ungefär lika rädd för att robotarna ska ta över som alla andra. Samt givetvis en hel del om ad-tech.

3. Do good-budskap inbakat i lösningarna Brands with a purpose! Detta minns jag att Tom Beckman på Prime pratat om i flera år men nu verkar det verkligen ha landat, I alla fall om man ser till de belönade bidragen. (Empowering women-kampanjer som I jiggle therefore I am, eller Touch the PIckle) men  även rena do good projekt som Iron Fish-grejen som skulle minska järnbristen i Kambodja.

Om man vill läsa en  rolig lista som sammanfattar det ”riktiga” Cannes, eller kanske ska vi kalla det Cannes behind the scenes, så rekommenderar jag denna som digiday satt ihop: The Real Winners of Cannes Lions 2015. Där listas bland annat paret som valde att ha sex på röda mattan utanför festivalpalatset, vilket givetvis dokumenteras av någon berusad ad executive från en takterass i närheten.

Nu checkar jag ut och drar till Italien hörni! Under tiden kan ni väl hålla koll på vilka som vinner i Titanium/Integrated, för det vill jag gärna veta.

 

 

 

Cannes dag 4

Redan torsdag! kickade igång dagen med en så kallad ”roundtable discussion” arrangerad av AOL/Be-on där ett gäng byrå-personer fån Nordens samlats för att diskutera ”Nordic creativity.” Med tanke på det ändå rätt dåliga Cannes-året ur ett nordiskt perspektiv så var det väl ingen som direkt var i position att slå nåt vidare hårt på trumman. Förutom Tobias från Forsman kanske, som ju trots allt vann ett Grand Prix i Creative Effectiveness. Men överlag bra snack, och utmaningen framåt sammanfattades bra av Kim Jong Anderson från McCann Copenhagen: vi behöver fler personer med ett entreprenöriellt  mindset i reklambranschen. Folk som både är businessminded och är kreativa. Och som får saker att hända. som inte ”bara” tänker kul idéer.

Sen ägnade jag stor del av förmiddagen åt sessions under temat ”Creative Talent Day” (är ju trots allt delvis talangscout.) Nu kan jag inte påstå att någon sa nåt som jag inte redan hört eller fattat själv, som att ”millennials” (jeeesus vad folk är nervösa kring hur de ska handskas med denna ”målgrupp”) är väldigt syftes-och värderingsdrivna. Men det tål att upprepas: millennial efter millennial säger samma sak: jag är hellre arbetslös än jobbar med något jag inte tror på. Och det kan man givetvis välja att tolka som att de är bortskämda skitar som bara vill ha ”kul.” Jag skulle dock säga att det egentligen är en ganska vettig inställning, förutsatt att den guidas rätt. Att man vill förstå VARFÖR man gör något är egentligen rätt mänskligt. Och att som arbetsgivare förvänta sig att de anställda ska hålla tyst och jobba på, och ändå vara motiverade! utan att man tydligt förklarat SYFTET med arbetet är, är ju bara dumt.

Mysigaste pratet från den här dagen stod Bobby Hershfield från SS+K för. Bobby pratade om sina erfarenheter från att gå från att vara projektledare till att bli kreatör, och vad han lärt sig av den resan. Bland annat den ganska enkla, men värdefulla insikten: don’t brief on a Friday. Ge i stället kreatörerna briefen i mitten av veckan, för de börjar tänka samma sekund som de får problemet presenterat. Visa dem att du är med på att lösa det, tillsammans med dem. Och det låter ju vettigt?

Sen var jag såklart tvungen att gå på pratet på temat ”Diversify or die – The Business Case for Gender Parity in Advertising” där bland andra min absoluta favorit Dana Andersson pratade. Hon berättade bland annat att de inom Mondelez (där hon är någon sorts global marknadsdirektör) har ett bonussystem för de avdelningar som når upp till deras mångfalds-mål. Intressant.

Hon berättade också om deras omtalade kampanj This is Wholesome (som vann ett creative effectiveness-lejon i veckan) och att de redan innan räknat med en del negativ feedback. I slutändan var 90% av alla brev och mejl de fick positiva, och det var både smart och fint av Droga 5 att använda feedbacken som de gjorde, om ni minns?

 

Nu återstår att se om Sverige lyckas kamma hem några fler lejon den här veckan. Vi får hålla tummarna.

Cannes dag 3

Dag tre down! I dag har jag bland annat varit på en väldigt trevlig tillställning som R/GA anordnade utanför programmet på temat Women in Innovation där de bjudit in VDn för AOLs fond Built By Girls som enbart investerar i företag startade av kvinnor. Hon var himla härlig och bjöd mycket sig själv, bland annat när hon berättade historien om hur hon fick sparken från ABC. Men den fick man visst inte återberätta.

Och så har det ju varit prisutdelningar igen! Blev såklart oerhört glad över att min gamla arbetsplats Berghs blev Future Lion School of the Year igen. Så kul.

Nån sorts pepp kanske Sverige kan få känna för att SoundCloud tog hem Grand Prixet i Radio

Och när vi ändå pratar Berlin: den här fina installationen vann guld i Design:

Volvo Lifepaint må ha vunnit Design Grand Prix, men den här kampanjen kammade i alla fall hem mest applåder:

Och den här:

Och sen var det förstås fint att I Will What I Want fick Grand Prix i Cyber.

Cannes dag 2

Idag var alltså dagen då Cannes Lions för första gången delade ut The Glass Lion- kategorin som ska belöna jobb som utmanar könsstereotyper och verkar för jämställdhet i kommunikationsbranschen. Det var en kul kategori att ta del av, och ett gäng vinnare som jag inte hade sett tidigare som exempelvis Share the Load från P&G (som jag inte hittar film på) eller The equal payback project (som jag förvisso redan sett) kategorins allra första Grand Prix gick i år till den indiska kampanjen Touch the Pickle.

Nu var inte det det där själva case-filmen men om ni går in på klippet ligger fler filmer som ger en bättre överblick över kampanjen som alltså handlade om en rad löjliga vidskepligheter i Indien kring mens. En fin vinnare.

Några andra vinnare som jag också blev glad åt var bland annat Honey Maids This is Wholesome som vann ett guld i Creative Effectiveness (där Forsman Bodenfors vann Grand Prix för Volvo)

Vidrare gillade jag även följande guldvinnare:

Och sen var jag givetvis superglad över att det gick så bra för #LikeAGirl men det var också kul att se denna smarta PR-kampanj belönas- som jag själv helt hade missat. En gubbe skulle alltså presentera en ny bil men satte väl inte snacket helt och hållet och mumlade något om ”technology and stuff” vilket givetvis genast fick spridning på nätet. Men istället för att försöka glömma det hela valde man att lyfta upp hashtagen #technoogyandstuff och göra något positivt av den. Och lyckades. Väldigt modigt, väldigt snabbtänkt och väldigt kul.

 

 

Cannes dag 1

Så nu har priserna i Promo/Activation, Direct, Mobile & Press delats ut. Inget superår för Sverige kanske men några lejon blev det. Men andra grejer som belönades som man kan vilja kolla in då: som vanligt en hel del saker för ideella organisationer, och kampanjer där man bakat in någon form av ”do-good” i budskapet, men inget fel i det. Ovanligt många anti-vapen-kampanjer också, varav vissa inte ens var särskilt bra som kampanjer betraktat men som vanligt är kontexten (nästan) allt. Som tur är vann också briljanta #LikeAGirl ett välförtjänt Guld. Kul också att den smarta ”involuntary charity walk” som jag bloggat om tidigare vann guld, och Volvo life paint. Och Make-up Genius vann, inte helt oväntat, ett guld i Mobile.