Snällhetstrenden

Nu ropar jag trend! För jag tycker minsann att det allt oftare pratas om snällhet i arbetslivet. PR-byrån Westander håller kurser i det, fd Hyper Island-VD:n föreläser om det, och nu har Google kommit fram till att det är just snällhet som skiljer ett framgångsrikt team från ett mindre framgångsrikt.

Google, som ju är en organisation som verkar ha oändliga resurser, bestämde sig alltså för att ta reda på vad det är som gör team framgångsrika, och satte därför igång ett stort internt researchprojekt för att ta reda på detta, men lyckades under en lång tid inte se något mönster. Men till slut började de ana att det hände saker kring de olika teamens ”gruppnormer”, eller oskrivna regler, som man också kan kalla det. När de började titta närmare på det hela så såg de att de grupper där alla fick komma till tals, och där medlemmarna i gruppen sympatiserade med varandra, var de grupper som lyckades bäst.

”…the good teams all had high ‘‘average social sensitivity’’ — a fancy way of saying they were skilled at intuiting how others felt based on their tone of voice, their expressions and other nonverbal cues. One of the easiest ways to gauge social sensitivity is to show someone photos of people’s eyes and ask him or her to describe what the people are thinking or feeling — an exam known as the Reading the Mind in the Eyes test. People on the more successful teams in Woolley’s experiment scored above average on the Reading the Mind in the Eyes test. They seemed to know when someone was feeling upset or left out. People on the ineffective teams, in contrast, scored below average. They seemed, as a group, to have less sensitivity toward their colleagues.”

Helt vanlig medkänsla gör oss bättre alltså! Och inget visar väl det i handling bättre än denna video: