Vin för den mänskliga naturen.

onehope-hed-2016

Creativity Online kallar det för ”a brave approach for a wine brand” och pratar vidare om ”a great script”.

Förutom att den ironiska och promenerande monologen gjorts ett astronomiskt antal gånger förut, frågar jag mig varför vi gång på gång skapar karaktärer som är så enbottnat osympatiska. Roliga, absolut, men också platta.

Är det för ett lätt garv och det härliga i att känna sig lite mindre usel än vanligt? Eller ligger det djupare än så?

Den unge ägaren av ONEHOPE Wine redogör avslappnat för sina depraverade utgifter samtidigt som han uppmanar alla ”vanliga personer” att köpa hans vin för att bidra till diverse välgörenhetsprojekt han inte riktigt har koll på. När hans livliga hårhjälm svajar i vinden förs tankarna otvunget till morgondagens ryska roulette och en viss storspelare.

Men vad är det i konceptet ”Vit rik man” som fortfarande kittlar?

Det här är en nonchig take med goda intentioner. Ett snällt företag som valt att tala till något så primalt som människans missuppfattning att trovärdighet korrelerar med pengar och makt.

Och just det. Mexikanarskämtet har aldrig varit kul.

Bildkälla