Faceless (Wo)men.

 

Valar Morghulis. 

Det är inte för inte Benettons senaste kampanj för tankarna till Jaqen H’ghars bevingade ord.

benetton-face-of-the-city-hed-2016

Bildkälla.

I sin senaste kampanj har man använt sig av face recognition för att skapa vad man valt att kalla Faces of the city.

London, New York, Tokyo, Paris, Milano och Berlin representeras av artificiella modeller som skapats genom att man smält samman typiska ansiktsdrag från stadens alla etniska grupper. ”Recepten” byggs på demografiska analyser och gruppernas procentuella invånarandel i varje stad.

Resultatet av monsterprojektet är sex modeller som ser nästan exakt likadana ut.

Benetton själva verkar belåtna:

”All together, the six faces are stunning portraits coming from a world in which the melting pot, so revered in thirty years of Benetton’s images, has finally become the norm”. 

Och som de själva säger, det är bara att ta sig en titt i arkiven för att veta att Benetton vet betydligt bättre. Eller ska jag säga Oliviero Toscani?

Om syftet är att visa mångfald, gör då det. Skapa inte en standardiserad icke-bild som inte representerar någon.

En ”celebration of colors in all its shades”? Nopp. 

Pre Pod.

hqdefault

BIldkälla

Min kärlek till ZTV är stor. Den är ren och äkta.

Om det beror på att en 90-tals edition av Erik Haag (Och Johan Renck reds anm.) får det att vattnas i munnen lämnar jag osagt.

Hursom insåg jag för några dagar sedan något revolutionerande. Ryckt ur en febrig dröm vaknade jag i den dimmigaste morgontimma. Jag hörde mig själv yttra orden:

”Knesset uppfann podden!” 

Huvudet höll på att sprängas. ”Dom var först med skitsnacket. Först med blaj on demand! Alla måste få veta!”

Såhär i vaket tillstånd inser jag att det kanske inte var helt korrekt. Eller superintressant.

Men faktum kvarstår.

Hellre Jonas Leksell i en urtvättad piké än systrarna Widells Brillo-skvaller.

This Is Asbra.

thisissweden4

Bildkälla. 

Fortsätter på temat ”Okladdiga emotioner till lagom tårig musik.” 

Vi har redan fastställt att det inte är lätt att hitta balansen när det kommer till snack om t.ex nationalitet, minoritet och utsatthet.

Det ligger liksom i dess natur att det till slut tippar över åt något håll och blir pannkaka.

En inskränkt svennebananpannkaka.

Om det är någon som verkligen måste hålla tungan rätt i mun så är det utan tvekan *trumvirvel* –

Svenska Institutet. Man blir matt av bara tanken.

Nu verkar B-Reel regissören Olof Lindh löst det där med att prata svenskhet, stolthet och öppenhet – samtidigt. Det ser till och med lätt ut.

Och inte en pannkaka i sikte. 

Varför är Volvos nya så bra?

Under Guldbaggegalan regnade det av välmenande men likväl krystade uppmaningar till solidaritet. Om att köpa Situation Stockholm. Om att öppna sina hem. Om gränserna.

Och det ÄR svårt. Villkorslös välvilja tas lätt för pretentioner. Och ska man vara ärlig ligger de ofta där och lurar i vassen.

Men så ibland. Volvos senaste TVC lyckas balansera både pretentioner, stråkar och ett utnött ”Från jord till bord”-perspektiv.

Trots att jag med avundsjuka reklamarögon försökte pilla hål på statyettmaskinen F&B så måste jag bara lägga ner.

Genom att våga skita i produkten och visa verklighet utan reklamfilter, landar man i något som faktiskt känns genuint.

Inte ängsligt. Bara ärligt. 

Anden på syra.

Den nya generationens Tiny Tim kommer med nytt.

Efter ketamin-sagan The Wrong Ferrari släpper musikern och filmmakaren Adam Green nu en modern Aladdin. Beräknas komma någon gång under våren. Verkar inte vara så värst noga.

Den har allt. Det vill säga Macaulay Culkin och handmålade backdrops.

14522125387__genie_house

14522125388__ralph_emily_open_field

Bildkälla.