Blixten.

Hantverk var det ja…

Fotografen Victoria Will fick möjligheten att att för femte gången i rad porträttfotografera skådisarna på Sundance.

Dags att göra något nytt kan man tycka. Ja… eller varför inte gammalt?

Med hjälp av en kamera från förrförra seklet och sk. tinotypi fångar hon skådespelarna i ögonblicket.

Eftersom tekniken kräver att plåten framkallas inom ca 8 min från det att den tagits skulle man kunna beskriva det som en slags 1800-talets polaroid. (Terry Richardson eat ur heart out.)

TINTYPE COPYRIGHT OF VICTORIA WILL
vintage-photography-sundance-celebrities-tintypes-2015-victoria-will-56vintage-photography-sundance-celebrities-tintypes-2015-victoria-will-40vintage-photography-sundance-celebrities-tintypes-2015-victoria-will-43vintage-photography-sundance-celebrities-tintypes-2015-victoria-will-27TINTYPE COPYRIGHT OF VICTORIA WILLvintage-photography-sundance-celebrities-tintypes-2015-victoria-will-29vintage-photography-sundance-celebrities-tintypes-2015-victoria-will-33

Lager på lager.

BlackRainbow-Basket-4

Det smala franska magasinet Black Rainbow har en paradoxal bredd. Med endast två nummer om året trängs konst, mode och foto en sportig lifestyle-sörja.

En sport per nummer. En hög med högkvalligt innehåll.

Det senaste och fjärde numret i räkningen dedikeras till basket och ger prov på mulitdisciplinärt skapande som känns både självklart och nyskapande.

Jean Yves Lemoigne har för Nikes räkning fotat en serie bilder som tydligt avviker från normen för hur sport traditionellt framställs i media. Med hjälp av flerdubbla exponeringar skapar han rörelse, svett och energi i vad som kunnat bli ännu en dussineditorial.

Enkla medel. Komplex hjärna. 

The-Multiple-Exposures-Nike-Shooting_0-640x414The-Multiple-Exposures-Nike-Shooting_1-640x837The-Multiple-Exposures-Nike-Shooting_2-640x890The-Multiple-Exposures-Nike-Shooting_7-640x836The-Multiple-Exposures-Nike-Shooting_6-640x844The-Multiple-Exposures-Nike-Shooting_5-640x851The-Multiple-Exposures-Nike-Shooting_4The-Multiple-Exposures-Nike-Shooting_3-640x854

No balls, no glory,

DROP_Ouni-096_©AlexanderPopelier1

Från stalker till homeslice.

Hon har delat en bong med Wiz och fått Diplo att droppa tishan; Elisabeth Ouni är hiphopdåren som omdefinierat begreppet fandom.

I ”A Polaroid Story” är det mötet, människorna och i slutändan bilden som upplöser gränsen mellan fan och artist. Allt gjort utan varken presspass, kontakter eller medgörliga managers.

Från den första darrande snapen av Pharrell 2009 till hennes nästa önskeprojekt Kanye ”I am a God” West, är det här ett fantastiskt exempel på vart driv och no-fucks-given kan ta dig.

HÄR kan du se hela kalaset.

Screen-Shot-2015-01-21-at-14-52-08

Bildcredd: Alexander Popelier för Drop Magazine och Noisey.

Klipp och klistra.

typewriter

Vad gjorde man egentligen innan copy paste? Innan trollstaven och färgburken?

Briar Levit, professor i Grafisk Design vid Portland State University ville veta.

I filmen och Kickstarter-projektet Graphic Means intervjuas designers som aldrig kunnat skylla på snurrande regnbågshjul eller laggande layers.

“I wanted to make Graphic Means in order to share the sense of pride that comes along with understanding your discipline’s history and development. It’s not a prerequisite to being a designer, but it certainly enriches your sense of belonging and respect for what you’re doing, and who came before you.

I also wanted to try and understand what has changed and what has stayed the same in the culture of the studio workplace as a result of technological changes in methods.

Many more hands used to touch a project in the production process, from designer, to typesetter, to photographer, to production designer.

What were those relationships like? What did we lose when we gained the ability to pull all these elements together with just one person? What did we gain?” 

Graphic Means är i korta drag ett populärvetenskapligt WIP tillägnat världens alla bortklemade kreatörer.

En nyttig liten påminnelse om om att hantverk en gång i tiden faktiskt gjordes för hand.

Läs mer här och in och heja på Kickstarter. 

Via It’s Nice That. 

Slagkraft.

Klänningen som broke the internet var i slutändan bara en fråga om kontrast.

Det tog Sydafrikas Fräsningsarmé bokstavligt.

Låter denna tala för sig själv.

 ”The only illusion is if you think it was her choice. One in 6 women are victims of abuse. Stop abuse against women.”

via AdWeek.