Därför är Almedalen viktigare än vad mediebilden visar

almedalen

”Ett Roskilde för det politiska Sverige. En rosérevansch för högstadienördarna. En surrande debattkupa som producerar honung till mediespalterna”.

beskrev jag Almedalsveckan efter mitt första besök. Sedan dess har bilden nyanserats ytterligare. Jag har stått en meter framför Gudrun Schyman när hon eldade upp 100 000 kronor i kontanter med budget från Studio Total. Jag har suttit med Dawit. Som en del av Makthavare.se-redaktionen intervjuade jag Wikileaks i en trädgård i Visby. Med Maktministeriet livepoddade vi på plats och intervjuade smartingar som Nicklas Lundblad och Nina Åkestam. Och från och med förra året är jag också en del av gänget som ger ut Almedalsbrevet, med en redaktion riggad för dataanalys och nördiga summeringar av det som händer i Almedalen varje dag.

Men framförallt har Almedalen inneburit fantastiskt många spännande möten och erfarenhetsutbyten. Varje år försöker jag förklara för den som aldrig varit med under Almedalsveckan vad den egentligen går ut på, det vill säga långt utanför mediebilden som oftast fokuserar på två saker; politiska utspel och makthavarnas närhet till den granskande makten i form av mingel.

För mig handlar Almedalsveckan om så mycket mer. Det är ett unikt tillfälle för olika aktörer inom politik, offentlig sektor, civilsamhället och näringslivet att närma sig varandra. Och självklart spelar det stor roll att alla besökare dels befinner sig på ett begränsat utrymme (Visby), dels på en ö (Gotland), långt ifrån hemmaplan. Det är det som skapar närheten till samtalen, den mer prestigelösa attityden och framförallt de oväntade mötena och insikterna.

Som skattebetalare VILL jag att offentlig sektor ska lära sig av varandras framgångar och misstag, så att inte min kommun eller mitt landsting gör om samma misstag som någon annan redan gjort. Jag vill att företrädare för olika organisationer och intressen ska stöta och blöta sina frågor gentemot andra för att dels sprida och ta del av information, men också se sin egen verksamhet utifrån ett större perspektiv.

Samtidigt är Almedalen också en plats för mobilisering av krafter, att inspirera parti- och organsationsmedlemmar. Att samla aktörer som rör sig inom samma område och erkänna varandras engagemang.

Det är få andra platser som erbjuder ett snabbare och bättre sätt att skapa inblick i en mängd frågor och ämnen som vid första anblick kanske inte verkar angå dig, men som ändå visar sig vara avgörande för din förmåga att lyckas. För den som jobbar med kommunikation finns dessutom enormt många spännande seminarium och samtal om kommunikation, media och journalistik i stort och smått.

Att besöka Almedalsveckan är också att ta ansvar. För din egen utveckling, men framförallt för samhällets.

Ses vi där?