Tre möjligheter inför 2017

Jag skrev ett liknande inlägg förra året om tre möjligheter för 2016, läs gärna det och döm själv om jag hade rätt. Men vad säger vi om 2017, vad ser jag för möjligheter där? Ja, häng med (orkar du läsa till ända slutet blir du belönad med en lista över den 16 bästa låtarna från 2016):

VI HAR LÄRT AV DE MÖRKA KRAFTERNA
Jag är en obotlig optimist, vilket förstås har varit tufft år 2016. Men jag tror vi har nått vägs ände när det gäller de mörka krafternas övertag inom digital kommunikation. Gruppen #Jagärhär är ett lysande bevis på det, se dump på deras välkomsttext nedan. Och jag tror att tusentals och åter tusentals politiska rådgivare och kommunikatörer har lärt sig massor av både Trumps framgång och Brexit. Till exempel såg vi bara häromdagen hur alltfler svenska politiska partier vågar sig på Live-formatet på Facebook. Under 2017 kommer vi att se hur de goda krafterna tar över det digitala samtalsrummet, högst troligt i samverkan med att alltfler varumärken inser kraften i att vara med och hjälpa det goda digitala umgänget. Vi lyckas kanske till och med vända diskussionen bort från plattformarnas ansvar till att handla om vårt eget ansvar.

jagarhar

KONSTEN ATT VÄLJA BORT
Vi som är kommunikationsrådgivare kommer år 2017 att behöva vässa våra argument för att få våra kunder att förstå att de måste välja bort. Att vi inte bara kan addera en ny kanal så fort den dyker upp har vi nog lärt oss. Men vi måste också våga sluta att köpa banners eller annonser bara för att vi har gjort det tidigare. Vi kanske måste våga verkligen gå all in på till exempel Linkedin under den här kampanjen och lägga tyngdpunkten på att skapa riktigt bra och intressant innehåll som bär sig själv istället för att lägga hela budgeten på att visa upp något urvattnat budskap för så många som möjligt. Räckvidd är inte alltid svaret, det är dags att se effekten också. Nä, verkligen inget nytt, men vi måste sålla hårdare än tidigare, vi måste koncentrera trupperna inför 2017, vi måste se bortom de svepande kampanjerna med mängder av spill och dyka ner på de djup där vi verkligen kan göra skillnad.

alla_2016
Ett diagram från senaste Internet och svenskarna som egentligen bara säger oss att vi måste lära oss mer om kanalerna och hur de fungerar för att verkligen få effekt i våra kampanjer.

INFLUENCER VIKTIGARE ÄN KANALER
I linje med ovan, att vi måste börja välja bort, kommer vi också äntligen att börja ifrågasätta vad som är en annonsplats. Under 2017 tror jag att vi för första gången ser hur det börjar bli mainstream även för små och medelstora aktörer att köpa plats hos influencers istället för i en viss kanal. Detta går också hand i hand med den extremt snabba utvecklingen av e-sporten – en sport där det är tydligt att influencer är viktiga. De stora förlorarna, förutom de traditionella mediehusen, är de idrottsutövare eller andra som söker sponsorer och som inte har insett att de måste bygga sina egna varumärken och bli sina egna kanaler, för att förtjäna att få ta del av sponsors- och annonspengarna. Och ja, misstag som Audi och Kakan får vi ser färre av, byråerna måste bli bättre på att hjälpa sina kunder från att hamna i sådana sitsar.

/ @jmjobring som listar årets 16 bästa låtar här.

PS. Apropå de mörka krafterna tror jag faktiskt också att de riktigt stora institutionerna, som FN och EU, kommer att behöva ta ett allt större grepp om våra digitala mänskliga rättigheter, men det händer nog inte under 2017, de är säkert fler år bort. Är du nyfiken på den tanken kan jag helt oblygt rekommendera min senaste deckare SNÖ, som kom ut precis innan jul, där det resonemanget finns lite mer utvecklat. Ds.

 

Nu kan du göra Facebook till din butik

När är det värt att släppa kontrollen om sin egen plattform och i utbyte få en mängd smarta funktioner på en plattform där kunderna ändå finns? Ja, vi börjar nog närma oss en tipping point för det resonemanget i och med Facebooks senaste stora uppdatering. För något år sedan skrev jag om att Facebook skulle bli Internet för företag, läs det inlägget här. En av de saker jag då efterlyste var att Facebook skulle öppna ”bloggfunktionen” som finns för personliga profiler, den kallas för AnteckningarNotes. Och nu har Facebook precis gjort just det. Du kan numera skapa en Anteckning / Notes och på det viset göra ett propert blogginlägg, precis som du gör på din sajt idag. Skillnaden är att du hamnar i nyhetsflödet hos dina följare och de som ska läsa slipper klicka sig iväg till en annan plattform – du kommer med andra ord högst troligt att öka läsandet avsevärt.

Förutom Anteckning / Notes har Facebook även tagit ett stort, och förmodligen ännu viktigare, steg närmare att vi ska släppa vår webbplats – de har skapat en mycket tydligare butiksfunktion. Och gjort det mycket enklare att visa upp sina tjänster, beroende på vilken mallar / templates du väljer.

manage_tabs

Om du har missat alla dessa funktioner är det bara att ge dig in på Hantera flikar / Manage Tabs och gå loss. Nu kan du styra mycket mer än tidigare, och alltså lägga till en butiksfunktion med några klick. Först väljer du templates / mallar, därefter kan du dra runt flikarna så att det passar just din sida.

manage_tabs2

Den kanske främsta fördelen är det ju om du säljer produkter, då kan du omedelbart och överst visa upp dina produkter och länka direkt hem till din butik. Se nedan där min sida för mina romaner med Katja Lyss får agera exempel. Jag eller mitt förslag säljer ju inte dessa böcker i en egen butik utan så fort någon klickar hamnar man på Bokus och kan beställa boken. Och den gamla blå knappen Köp nu länkar också in till din egen Butik numera. Du kan också länka in utifrån direkt in på Butiken, se här.

butik

Om du istället är en byrå eller annan aktör som säljer tjänster väljer du en annan mallar / templates och kan direkt lyfta upp dina tjänster, se vår byråsida nedan där du kan se våra tjänster som vi har lagt överst för alla som besöker sidan. Klickar du på en tjänst fälls det ut er text och samtliga tjänster visas upp, se nedan.

punktpr_professionel

tjanster

Självklart kommer inte denna uppdatering enskilt att göra Facebook till Internet för företag, men Facebook tar ännu ett väldigt viktigt steg på vägen mot att göra det digitala livet utanför Facebook onödigt för företag. Varför ska jag lägga tid och energi på att uppdatera på flera ställen när jag kan nå i princip alla mina kunder via Facebook? Kunderna finns högst troligt redan på Facebook, de slipper lämna plattformen för att läsa dina nyheter eller se dina produkter / läsa om dina tjänster, och alldeles snart kan de nog betala direkt på Facebook också. Vad ska vi med det andra Internet till då?

/ @jmjobring som förtränger bristen på dagsljus med låten For Good med REMI.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Har politiken äntligen tagit live-klivet?

Har det äntligen lossnat? Nu verkar politiken till slut ha vågat ge sig ut på Facebook live. Och jag tror det är ett vinnande vägval. Varför ska politikerna gå genom journalistfiltret när de kan sätta sin egen agenda och ta direktkontakt med väljarna? Jag har i flera år propagerat för att de borde ta tag i taktpinnen och använda sina egna kanaler. För vilket media i det här landet hakar inte på om t ex statsministern hade börjat hålla ett tal en gång i veckan på sin Facebook-sida? Om oppositionen med regelbundenhet började ta upp aktuella ämnen i en egen Allians-panel i sina egna kanaler. Varför inte börja släppa sina nyheter först i egna kanaler, det måste ju vara absolut bästa sättet att bygga upp dem?

Möjligheterna är oändliga, ändå envisas de med att kalla till presskonferens och släpa sig till Agenda-studion och få dansa efter någon annans pipa. Rätt obegripligt. Men nu är det kanske ändring på det? Vi har i varje fall den senaste veckorna sett vissa tecken i den riktningen – Annie Lööf sökte frågor till sitt jultal live på Facebook och Anna Ekström passade på att diskutera skolan när PISA släpptes igår. För övrigt ett väldigt smart drag av Ekström då det annars var Björklund/Fridolin i alla etablerade medier, nu skapade hon sin egen kanal och gjorde sig relevant och visade sig engagerad bland sina egna följare.

sosse_liveannie_live

/ @jmjobring som har Mango med Bay Ledges i lurarna och laddar för dagens boksläpp.

 

Vad kan vi lära av Stora journalistpriset?

I förra veckan samlades den svenska journalisteliten och firade varandra på Stora journalistpriset, instiftat av Bonnier. Och jag tycker att vi i PR- och reklambranschen ska ta med oss ett par saker därifrån för att bättre förstå det medieklimat vi verkar i.

Grävjobben var extremt starka
I kategorin Årets avslöjande som är guldmedaljen för undersökande journalistik var årets startfält det tyngsta i mannaminne. De nominerade var granskningen av Riksrevisionen av Dagens Nyheter, Kommunal-granskningen av Richard Aschberg på Aftonbladet samt Bosse Lindquist på SVT som rullade upp Macchiarini-affären vid Karolinska institutet. Den sistnämnde vann, men som sagt, sällan eller nästan aldrig har vi sett ett så starkt startfält. Kan givetvis vara en viss del slump, men jag tror också att det finns en strimma hopp där att (de stora) mediehusen inser att grävande journalistik är det som skiljer dem ifrån klickjägarna, som är många fler. De vågar satsa på avslöjanden och längre jobb som inte alltid är säkra på att de ger utdelning, men när de gör det så skapar de stora värden för varumärket. Det stärker också oss som ofta och gärna pratar om att vi ska bygga värderingsdrivna företag och organisationer och inte betrakta värdeord som något flum som någon drog innan middagen på firmafesten. Bygg in värderingarna i företaget och undvik att hamna i journalisternas grävskopor. Luta er inte tillbaka och tro att journalistiken inte längre har resurser att granska er, avslöjanden har förhoppningsvis även framöver ett kommersiellt värde.

vinnare-3_low
Bosse Lindquist på SVT som rullade upp Macchiarini-affären vid Karolinska institutet. Foto Magnus Bergström, CC.

Analys av big data är förnyaren
Helena Bengtsson på The Guardian som är en av världens vassaste datajournalister fick priset som Årets förnyare. Helenas arbete är till exempel att dyka in i databaser som Panama-dokumenten eller Wikileaks och försöka hitta det som är intressant i enorma mängder data. ”Jag ställer mina intervjufrågor till databaser istället för till människor”, förklarar Helena och det är ju givetvis något som vi marknadsförare och PR-strateger kan bli mycket bättre på också. Vi är förstås till vardags inte i närheten av de datamängder som Helena och hennes kollegor arbetar med, men vi kan ofta leta upp bra data att ställa frågor till för att öka våra insikter innan vi drar igång. Allt kan idag inte skickas över till plannern utan vi måste alla bli bättre på att tolka den information vi har framför oss, inte minst eftersom vi har ett alltmer diversifierat samhälle där de gamla demografiska och geografiska sanningarna inte längre gäller.

vinnare-4_low
Helena Bengtsson på The Guardian är datajournalisten som blev årets förnyare. Foto Magnus Bergström, CC.

Årets röster har egna röster
Niklas Orrenius på Dagens Nyheter vann årets röst i konkurrens med Magda Gad på Expressen och Anna Gullberg som är chefredaktör på Gefle Dagblad. Gemensamt är att de alla har egna starka röster bortom de mediehus de för tillfället befinner sig på. Niklas Orrenius har drygt 70.000 följare på Twitter, skriver böcker och syns och hörs långt bortom DN. Anna Gullberg har en egen blogg och en podd tillsammans med Daniel Nordstrand på VLT. Magda Gad har i varje fall 5.000 följare på Twitter och tvekar inte att prata om västvärldens svek i det fasansfulla kriget i Syrien, givetvis inte för att i första hand bygga sitt eget varumärke utan för att göra världen medveten om allt som sker bortom bevakningen – men hon är en tydlig och aktiv deltagare i samhällsdebatten som är långt bortom hennes uppdrag som korre på Expressen. Min poäng är att dessa journalister inte nöjer sig med de anställningar de har utan de bygger aktivt upp en egen plattform att agera utifrån – de lever sina varumärken och brinner för sitt yrke, något som både vi själva och våra kunder kan lära sig mycket av.

Tre punkter som vi som kan ta med oss in i vår arbetsvardag, tycker jag. Och jag vill, på samma sätt som jag i mitt förra inlägg ville slå ett slag för att höja kunskapsnivån om den digital utvecklingen, gärna höja medvetenheten om hur journalistikens verklighet ser ut idag. Våra uppdragsgivare har all rätt att kräva att vi har järnkoll på hur journalistiken mår likväl som hur den digitala världen utvecklas. Det är ju trots allt där mycket av vår förmåga att nå ut avgörs idag, det lär vi oss knappast på de interna galor som just nu står som spön i backen, även om det givetvis är kul att vara nominerad och tävla 😉

/ @jmjobring som givetvis lyssnar på Mattsson Helins efterlängtade återkomst av podden som sände från Stora journalistpriset.

 

Fler kostymer borde gå på Internetdagarna

Har i två dagar hängt på Internetdagarna som arrangeras av Internetstiftelsen. Och det bestående intrycket är att den digitala hälsan är rätt risig. Förmodligen har evenemanget färgats en del av det amerikanska valet då flera talare har varit amerikanska och relativt få var medelålders vita män. Men det var ändå en medelålders vit man som gjorde ett stort intryck på konferensen, Edward Snowden. Han var givetvis inte fysiskt på plats men via Skype med från Moskva.

img_5422

Snowdens svar på vad han ansåg om att Trump hade blivit vald fick hans svar rubriker i internationell press, som The Guardian. Och det är klart lockande att dra på hans svar: “Donald Trump is just the president. It’s an important position. But it’s one of many.” För egen del tar jag däremot med mig hans svar på vilken roll Facebook och Google har spelat för det amerikanska valet – Snowden menar att om de stora plattformarna kan påverka vår demokrati har vi problem med demokratin snarare än nätverken. Jag försökte själv föra ett resonemang i en lång postning häromdagen åt det hållet. En annan viktig sak Snowden tryckte på var att en demokrati alltid bär med sig en osäkerhet, det är priset man får betala. Se hela intervjun här, jag lovar att det är värt det, även om du förmodligen måste koncentrera dig för att hänga med i hans resonemang.

Men det är fler som har pratat om att den digitala hälsan har hosta. Ja, i princip alla. Alltifrån trollfabriker till fejkade nyheter via det alltmer utbredda hatet. För oss som arbetar med marknadsföring i det digitala är förstås också det bristande förtroendet ett stort problem idag. Företag som Telia och Telenor har deltagit under de här dagarna och pratat om de CRS-inriktade insatser de gör, och en inte alltför vild gissning är att mycket av framtidens CSR-arbete skruvas över till det digitala.

img_5387
En av talarna som trots mörkret ingöt lite hopp var Juliana Rotich som med Brck förser Afrikanska skolor med wifi och surfplattor.

Undvik falsksång och tondövhet
Men jag tycker att vi som arbetar med digital marknadsföring inte längre heller bara kan blunda för problemen. Vi måste sättas oss in i dem och förstå dem för att kunna antingen parera eller hantera, ofta både och. Och här tror jag att många företag ligger alldeles för långt bak idag, vilket vi inte minst ser när profilerade varumärken som Audi och Grand Hotel trampar i så relativt enkla klaver. Jag såg väldigt få kostymer under de här två dagarna, men desto fler lärare, offentliganställda, bibliotekarier och förstås de som arbetar under den digitala huven. Men jag tror att om fler företag skickade sina chefer och ledningsgrupper till mer icke kommersiellt inriktade tillställningar som Internetdagarna så skulle vi få uppleva mycket mindre av den falsksång och tondövhet många företag och dess ledningar fortfarande dras med när de kliver ut i den digitala samvaron. Då skulle fler ha chansen att förstå sin samtid bättre, och i förlängningen förstås också göra bättre affärer.

Kika även gärna på föredragen under rubriken Baksidan av digitala vardagen där kris, troll, viralgranskning med mera avhandlades. Där fanns bra verktyg och handfasta tips.

/ @jmjobring som just nu lyssnar mycket på The xx vackra On Hold och smälter intrycken från två dagar i den absoluta digitala framkanten.