Chefredaktörens första instinkt, TT:s godischock och årets julklapp

Det är nog närmast en uråldrig instinkt. Alla nya chefredaktörer vill göra om den tidning de börjar jobba på. Det är säkert som amen i kyrkan. Jag ville det definitivt när jag tog över Resumé för ett år sedan. Formen hade hängt med rätt länge och behövde uppdateras. Varför vänta?!

Men med facit i hand tror jag att det var bra att det dröjde innan jag och redaktionen fick tid att göra om Resumé. Under det här året har mina tankar för vad tidningen kan vara och hur den ska se ut i framtiden marinerats ordentligt. Jag har ändrat mig om saker jag trodde mig vara säker på flera gånger.

Med det digitala analysbrevet Resumé Insikt på plats känns vår journalistiska position betydligt starkare än för ett år sedan. Det gör arbetet med att se vilket jobb papperstidningen ska göra mycket enklare. I alla fall, förlåt, på papperet.

I onsdags avslöjade vi att Resumé byter inriktning på vår tidning. Vi går från utgivning varannan vecka till att bli ett månadsmagasin. I prenumerationen ingår också ett av Resumé Insikt tre digitala analysbrev (men jag skulle ta alla tre om jag var du).

Läs mer om Resumés nya magasin här.

Det är otroligt roligt att göra om en tidning. Stort tack till skarpa byrån Content Innovation med Per Boström och Daniel Låftman som hjälper oss att skapa vår nya identitet.

***

Krisande mediekoncernen Stampen kunde i elfte timmen avslöja vilka som ska hjälpa dem ur krisen. Men är krisen verkligen över?
Läs Resumés Leif Holmkvist analys av läget.

***
Medie- och kommunikationschefer! Den absolut bästa julklappen ni kan ge era anställda är en prenumeration på analysbreven Resumé Insikt. Det är dessutom en investering deras framtida kompetens. Här investerar du i din egen eller dina medarbetares kompetens.

Vill du att hela din ledningsgrupp eller hela ditt företag ska kunna läsa Resumé Insikts tre olika nyhetsbrev varje vecka? Maila mig så ska du få ett förslag på vad det kan kosta.

***
Det finns extremt mycket vidrigt hat i samhället just nu. Jag kan tycka att det faktiskt är ett gyllene tillfälle för Telia att visa att man vill något på riktigt med sin #hatahat-kampanj.
Om man verkligen menar allvar så måste man hata hat när man ser det.

***
Filip Lindquist på Svensson Kommunikation har skrivit en egen fredagskrönika och publicerat den i Facebook-gruppen ”Reklamsnack”. Läs krönikan, den var bra!

***
Karin Olssons och Leo Lagercrantzs debatt om content kontra journalistik är intressant.

Här är Leo Lagercrantz artikel. Och här är Karin Olssons svar.

Jag tycker att båda har sina poänger. Men jag tror inte att man ska ha ambitionen att tycka eller tro att man sysslar med journalistik när man jobbar med ”content”. Då blir man lätt olycklig.

***
Ni har säkert känt det någon gång, jag har det definitivt, men mina fredagskrönikor kan ibland dra iväg och bli orimligt långa. Jag har lovat att skriva kortare 2017 och tar ett första steg mot ett nytt format med den här krönikan.

***
Julens bittraste krock i en galax lång långt borta: Resumés julfest samtidigt som en förhandsvisning av nya Star Wars.

***
Tidningen Vi anordnar varje år en middag på klassiska krogen Den Gyldene Freden för tidningens alla omslagspersoner. Smart idé, bygger både varumärke och lojalitet.

***
Norge avskaffar tv-licensen och ersätter den med någon form av obligatorisk avgift. Jag tycker att det är rätt väg att gå, Sverige borde göra samma sak. Att inte alla medborgare är med och finansierar public service är orimligt.

***

På tal om Norge: Ni har väl inte missat den briljanta tv-serien Skam?

Se den här.

***
I veckan landade TT:s julkorg på redaktionen. Den har fått vår blodsockernivå att skjuta i höjden. Men hur modernt känns det egentligen med en låda choklad i dessa tider?

***
Helgens läsning på Resumé: I lördagens helgintervju har vi träffat lokaltidningskoncernen Mitt i-tidningarnas nya vd Maria Croon. Dagen efter är det dags för #karriärsöndag med Marius Pedersen. Han arbetar för närvarande som digital specialist på Jung Relations, innan dess har han bland annat varit tre vändor i Afghanistan med den norska armén. Missa inte!

***
Kultursöndag: Äntligen ska jag och Maria se ”Den goda viljan” på Dramaten.

***
Nu tar fredagskrönikan jullov, vi ses igen den 13 januari 2017. God Jul och Gott Nytt År!

Veckans mest skakande läsning, PK-media och Claes de Faires plan för Fokus

I förra veckans fredagskrönika skrev jag om att varumärket LG annonserat på sajten Nyheter Idag, en sajt med starka kopplingar till Sverigedemokraterna.
För oss som bevakar medie- och kommunikationsbranschen är det en nyhet om etablerade företag och varumärken börjar annonsera på ”alternativa” och högerextrema nyhetssajter.

Jag nämnde också att högerextrema och SD-anknutna sajten Fria Tider lanserat en konspirationsteori om hur Bonnierägda Resumé, Dagens Nyheter och KIT försöker slå tillbaka mot dessa alternativa mediers ”sanningar”. Resumés avslöjande om att LG annonserat på Nyheter Idag var enligt Fria Tider en ”attack” mot Nyheter Idags annonsör LG. Fria Tider skrev att annonsen drogs tillbaka efter ”påtryckningar från Bonnierkoncernens branschtidning Resumé”.

I artikeln ljög Fria Tider om att man har sökt mig eller webbchef för en kommentar.
Jag har efter krönikan fått en del reaktioner, främst från anonyma personer som menar att jag är ”naiv vad gäller det svenska samhället 2016″. ”PK-media ljuger om att det är sk människor från Afrika, Arabvärlden och Afghanistan som är orsaken till i princip varenda rubrik i svensk media”.

Signaturen ”Steve” menar att PK-media skapat en konspiration genom att INTE skriva om vad som är orsaken till allt detta förfall och denna laglöshet.
Jag tror att åsikter av den här typen är viktiga för att vi ska kunna förstå vad som ligger bakom det hat som riktades mot den svarta pojke som fick bli lucia i en reklamkampanj av Åhléns.

”Steve” har tyvärr rätt i att det rapporteras alldeles för ensidigt om invandring och migration i vissa medier. Men problemet är inte de etablerade medierna som Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet, Expressen eller Aftonbladet. Problemet gäller ju de alternativa högerextrema hatsajterna. Genom att tänja på sanningen i varje enskild artikel och med ett urval av historier som alla säger samma sak blir bilden tydlig för ”Steve”.

Det är bara dagar sedan riksdagsledamoten Anna Hagwall uteslöts från Sverigedemokraterna efter att öppet ha luftat antisemitiska tankar om familjen Bonnier.
Läs mer här.

Med tanke på reaktionerna på min krönika är det tydligt att Jimmie Åkessons och Sverigedemokraternas avståndstagande från Anna Hagwalls åsikter är ett spel för galleriet.
Anna Hagwall läste (korrekt) av vad hennes väljare tyckte och formulerande det i ord. ”Det finns en mediekonspiration, familjen Bonnier leder den, de är judar”.
Det som blev hennes fall var att hon inte klarade av att förpacka hatet och fördomarna i de kodord som SD:s etablissemang har godkänt.

Jag tycker det är intressant med vilken oerhört stark övertygelse en del personer argumenterar för att det finns en mediekonspiration som döljer sanningen om tillståndet i nationen. Att man inte har varit i närheten av en nyhetsredaktion spelar ingen roll. Man vet hur det är ändå. Istället söker man sanningen på hatsajterna.
Vi talar alltså om sajter som dagligen har rubriker av typen ”Därför är Feministiskt initiativ och nazisterna samma sak” (Chang Frick i Nyheter Idag).
Läs KIT:s reportage om Nyheter Idag, en sajt som registrerades av SD:s Kent Ekeroth 2011.

Det är inte jag som är naiv.
Det är ni som är cyniska.

***
Resumés nyhetsvecka har till stor del präglats av de rasistiska reaktionerna på Åhléns reklamkampanj.
Läs mer här, här och här.

Missa inte Fredrik Thamberts artikel om byrån Forsman & Bodenfors som ligger bakom Åhléns omtalade kampanj.

***
Även Sveriges Tidskrifters omvärldsbevakare Fredrik Wass skriver klokt om vad den växande populismen riskerar att göra med medierna.

***
Resumés stora satsning under det gånga året har varit våra digitala analysbrev Resumé Insikt. Vi har tre brev; Media, Marknad och Kommunikation. Varje analysbrev kommer ut en gång i veckan och håller dig uppdaterad med intervjuer, spaningar och trender inom respektive område. Vår ambition är att breven ska borra djupare i varje ämne än vad vi gör med våra dagliga nyhetsuppdateringar på Resumés sajt.
Säg till chefen att hen ska betala din prenumeration. Du behöver den i ditt arbete.
Här är veckans rubriker i Resumé Insikts analysbrev.

MEDIA
MARKNAD
KOMMUNIKATION
Här beställer du din prenumeration.
Läs mer om Resumé Insikt här.

***
I torsdags anordnade Resumé årets sista Talangforum, gäster vad Suad Ali, expert på Migrationsverket och Azita Shariati, vd på Sodexo. Resumé listar varje vår Näringslivet 150 Superkommunikatörer. Från den listan har Resumé tillsammans med våra partners Unionen, Sveriges Kommunikatörer och Meltwater bjudit in till frukostföreläsningar. Både Suad Ali, på plats nummer sju på listan, och vinnaren Azita Shariati bjöd på mycket tänkvärda tankar om kommunikation och ledarskap. Jag önskar verkligen att ”Steve” och en del andra så kallade ”Sverigevänner” hade varit på plats. När man får ta del av Suad Alis och Azita Shariatis olika livshistorier tror jag att man ser på vad som står på hatsajaterna på ett annat sätt. Kika in på Resumés Insta om du vill se bilder från evenemanget, @tidningenresume.

***
Det är lätt att stirra sig blind på antalet unika besökare, men mediernas framgång ska möjligen mätas i helt andra mått än de vi använder i dag. Detta gäller inte minst b2b-medier, som till exempel Resumé. Det är lätt att gå vilse om man med- eller (troligare) omedvetet låter sig styras av KPI:er som inte, på riktigt, visar din relevans för dina viktigaste målgrupper. Vi journalister har ofta för lätt att rusa iväg och göra massa fräsigt innehåll långt innan vi analyserar våra data. Vi vet ju bäst ändå.
Resumés mediebloggare Unn Edberg skriver initierat om detta här.

***
DN Kultur har i veckan publicerat tre mastodontartiklar om den nya politiska inriktningen på de liberala ledarsidorna. Först skrev författaren och frilansaren Mattias Hagberg om GP, sedan om Expressen och sedan om ”högerns tyckarbubbla”. Jag tycker att artiklarna varit intressanta, ämnet är verkligen något som många diskutererar (i alla fall i min filterbubbla). Reportagen är ambitiösa, och för att tala klarspråk, även pretentiösa, i sitt anslag. Så som det anstår fina DN Kultur.

Svaren från de omskrivna handlar till stor del om att Mattias Hagberg verkar bortse från att det har hänt rätt dramatiska saker i omvärlden under den tidsperiod han har lusläst ledarsidor. Och att ledarsidorna speglar sin samtid. Därmed blir det som det blir.

Veckans mest skakande läsning kommer från Expressens Kultur Ankan.

***
Här pennfajtas Leo Lagercrantz med sin gamla Expressenkollega, kulturchefen och ställeträdande utgivaren, Karin Olsson.

Här är Karin Olssons opinionsartikel som Leo Lagercrantz svarade på.

I årets sista magasin, som kommer ut på torsdag nästa vecka, ger Karin Olsson svar på tal (det blir ord och inga visor, Leo Legercrantz!).

***
Genialt omslag på nya Fokus!

***
Det blir mycket snack om Expressen den här fredagen. Resumé skrev i veckan om tidningens satsning på rörlig bild och andelen live-sändningar i relation till antalet förinspelade klipp.

Dagen efter blev det klart att tidningen tar över webb-tv-formatet Brottscentralen från Aftonbladet.

Utan att veta hur spelet gått till bakom kulisserna tror att jag att det här kan vara precis vad Expressens tv-satsning behöver. Det borde gå att gifta ihop tidningens starka kompetens om kriminaljournalistik med Brottscentralen, som är ett mycket starkt format byggt för att fungera på alla plattformar.

Kvällstidningarnas traditionella affärsmodell är under press, det är allt färre människor som vill köpa papperstidningar, samtidigt som de digitala intäkterna inte ökar tillräckligt snabbt. När tv:s distributionsmonopol försvinner i takt med ett allt mer utbyggt och snabbt internet kan nya aktörer, som kvällstidningarna, utmana de traditionella tv-kanalerna om deras pengar. Och vad fungerar bäst på tv just nu? Det som sänds live, det man inte kan eller vill se i efterhand, som Idol, sport eller Mello.
Hittills har kvällstidningarna inte knäckt koden för hur de ska få sin version av live-tv att fungera. Med tanke på potentialen förstår man att de verkligen vill försöka hitta nya format som gör dem starka på en ny marknad.
Här kan du kolla in vad Expressen TV gör.
Här är Aftonbladets tv-satsning:

***
Jag tror att Affärsvärldens förre chefredaktör Jon Åsberg vore den perfekta efterträdaren till Leo Lagercrantz på Handelsbankens ekonomikanal EFN.
Läs mer här.

***
På tal om ekonomijournalistik: Det är alltid underhållande att höra Börspoddens mediekritik, man hissar och dissar Affärsvärlden och Dagens Industri varje vecka. Möjligen kan jag tycka att Börspodden ibland har en väl hög svansföring gentemot medierna med tanke på den egna produkten. Börspodden kan till exempel hylla en sponsor som säljer fastighetsaktier, med den starka trovärdighet inom aktieplaceringar programledarna John Skogman och Johan Isaksson har byggt upp. För lyssnarna är det inte alltid helt lätt att hänga med när duon snabbt hoppar mellan egna analyser och köpta budskap från annonsörer.

Ur ett affärsperspektiv har ju Börspodden skapat ett programformat som rymmer många sponsorer, som får en mycket bra redaktionell exponering. Native-format är ju som gjorda för just podd-formatet.
Nya aktörer som Börspodden är generellt mer öppna för nativeformat. Fotbollskanalens Olof Lundh driver en av Sveriges mest populära poddar, men vägrar att själv läsa upp sponsorers namn och budskap i prodden. Vill man köpa reklamplats i Lundhs podd får man göra det i reklamavbrotten. Jag förstår och respekterar Olof Lundhs ståndpunkt. Man ska också komma ihåg att det är just hans journalistiska integritet som gjort honom och hans podd så populär.

***
På tal om poddar: Sveriges Tidskrifters podd med intervjuer med framgångsrika redaktörer är klart bra. I senaste podden intervjuas Amelia Adamo. Visste ni att hon var 46 år när hon startade magasinet Amelia? Jag trodde hon var klart yngre. Jag tycker också att det är fint att hon är så ärlig med att hon lite oroligt undrar hur det kommer att kännas när inbjudningarna till branschens fester och mingel slutar dimpa ner på hallmattan.
Du är alltid välkommen på våra grejer, Amelia.

***
Grattis till Claes de Faire, min förträdare på Resumé, som blir ny vd på magasinet Fokus efter Lars Grafström.
Läs mer här.

Fokus har sedan den grundades 2005 gått med runt 100 miljoner kronor i sammanlagd förlust. Förra året gick med man 3,2 miljoner kronor i förlust, vilket är det närmaste bolaget kommit ett positivt resultat. Man kan konstatera att om Fokus hade varit ett fotbollslag hade sannolikt tränaren, vd:n, fått sparken för länge sedan.

Men miljardärsfamiljen Ax:son Johnson har haft ett oändligt tålamod när man väntat på att Fokus ska börja visa lönsamhet. Fokus styrelseordförande Viveca Ax:son Johnson har i intervjuer gjort paralleller med andra innehav. Till exempel tog det runt 40 år för Avesta Jernverk att visa ordentliga vinster. Med det perspektivet har man ju ytterligare 30 år på sig att visa svarta siffror.

Men ägarna vill nog snart se en vändning i resultatet, även om incitamenten för att starta och driva Fokus inte i grunden var ekonomiska. Det är intressant att den marknad som Fokus startades på 2005 ser helt annorlunda ut i dag, men Fokus produkt och placering på marknaden är ungefär densamma.

Claes de Faire kommer närmast från en tjänst som chefsrekryterare på Novare. Innan dess jobbade han som chefredaktör på Resumé och Bonnier Business Media. Han tar nu steget från b2b till b2c, det ska bli intressant att se vilka b2b-knep han tror är överförbara till en konsumentmarknad.

Jag tycker att Fokus sedan starten gjort en utmärkt tidning. Den nyvarande chefredaktören Johan Hakelius har gett den mer personlig karaktär, uppkäftig och lite mindre elevrådsrättrådig.
Visst har många reportrar lämnat skeppet. Men ingen tidning är på sikt beroende av sina redaktionella stjärnor, det går alltid att hitta och skapa nya starka profiler.
Fokus utmaning är att hitta en betalningsvilja för kvalificerad journalistik. De främsta konkurrenterna är inte bara andra tidningar och medier, utan alla andra möjligheter, plikter och distraktioner som det moderna livet bjuder på.

Jag skulle gärna läsa varje nummer av Fokus från pärm till pärm. Men jag hinner inte, och hinner jag inte, är det då värt prenumerera, kanske ska jag köpa lösnummer istället? Och då – ja ni fattar…

Jag tror att Claes de Faire kommer att utveckla Fokus event, att skapa offentliga samtal och andra möten med läsarna. Kanske kan Fokus starta och driva olika typer av seminarier och debatter tillsammans med olika företag och organisationer? Kanske kan man skapa ”skräddarsydda samtal” med Fokus trovärdighet i ryggen?
Det finns många tidskrifter som tjänar merparten av sina pengar på event, kanske kan Fokus nå ett plusresultat genom att utveckla den här affären.

Fokus ägs till drygt 90 procent av familjen Ax:son Johnson genom Nordstjernan kultur och media AB, Johan Björkmans allmännyttiga stiftelse, Tagehus Holding AB och AB Persson Invest. De övriga 10 procenten ägs av Pär Roosvall, tidigare i ledningen för Bonnier News.

***
Facebooks film med ”höjdpunkter” från 2016″ var verkligen töntig, ”ännu ett varv runt solen” och bollarna med tummen-upp-tecknet var bara för mycket. Med det sagt: Jag blev lite rörd av min egen film. Vilket tyder på att det är dags för jullov.

***
Det här klippet var mest populärt på Facebook i år. Har du inte sett det, gör det.

***
Helgens måste: Gymnastikuppvisning i Åkeshovshallen.

***
Helgens läsning på Resumé: Från och med klockan 07.30 på lördag morgon kan du läsa vår intervju med Daniel Hallberg, AD på byrån King på dagarna och allt mäktigare Influencer på övrig tid. Dagen efter har vi i #karriärsöndag intervjuat Expressens politikchef Martin Ahlquist, före detta chefredaktör för ovan nämnda magasinet Fokus.

Fria Tiders fantasier, gnället på DI och patriarkala strukturer

Resumé avslöjade i veckan att elektroniktillverkaren LG annonserat på sajten Nyheter Idag. Sajten har starka kopplingar till Sverigedemokraterna.
Enligt LG var den stora take-over-annonsen ett misstag som begicks när man köpt annonsutrymme automatiskt, ”programmatic”.
Läs Resumés artikel här.

Efter det har sajten högerextrema och tydligt SD-anknutna Fria Tider skrivit en artikel som anser att anledningen till att LG backade från att annonsera beror på ”påtryckningar från Bonnierkoncernens branschtidning Resumé”.
Läs dravlet här.

Fria Tider kopplar även ihop LG:s avbrutna annonsering med Nyheter Idag:s skriverier om att Bonniertidningen Dagens Nyheter mörkat vad man visste om sexuella trakasserier under en festival. Fria Tider hävdar också att Bonnierkoncernen försökt slå tillbaka med en ”smutskastningskampanj” från ”bloggen KIT”.
Seriöst: Ska man skratta eller gråta? Det här är naturligtvis bara dravel, en fantiserad konspirationsteori.

Fakta: LG hade redan stoppat annonsen när Resumé hörde av sig.
Jag har jobbat totalt i elva år på Resumé. En tidning ägd av Bonnier, med det uttalade målet att granska mediebranschen. Om det fanns en stor konspiration inom mediebranschen skulle vi skriva om den. Utan tvekan. Men jag kanske ingår i konspirationen utan att veta om det? Jag är kanske en ”nyttig idiot”?

Det är ju annars en spännande tanke att jag, DN:s chefredaktör Peter Wolodarski och KIT:s chefredaktör Robert Brännström, likt James Bond-skurkar, skulle koka ihop lömska planer för att krossa den lilla sajten Nyheter Idag. I deras skruvade värld en liten uppstickarsajt som, till skillnad från ”Pk-media”, säger sanningen om hur det står till Sverige.

Vidare skriver Fria Tider att man har sökt Resumé för en kommentar. Det är fel, jag har inte hört något från någon ”reporter” från Fria Tider, det har inte heller webbchef Fredrik Thambert.

Men jag måste också tillägga att det verkar totalt meningslöst att låta sig intervjuas av någon som inte har respekt för grundläggande fakta och medvetet försöker få folk att tro på konspirationsteorier. Jag tror inte att jag skulle bli korrekt citerad om jag lät mig intervjuas.

Att det finns människor som på riktigt tror på vad de här sajterna skriver är tyvärr uppenbart. Det är bara titta på opinionsundersökningarna och Sverigedemokaternas framgångar.

Vi lever en komplicerad tid, sajter som Fria Tider och Nyheter Idag gör världen lättare att förstå. Problemet är bara att de ljuger och sprider desinformation.
Jag hoppas att 2017 inte blir året när stora och seriösa annonsörer och varumärken väljer att annonsera på ”alternativa medier” som Avpixlat, Nyheter Idag eller Fria Tider.
Jag tror att det är osannolikt. Men vi lever i tider när det osannolika inträffar allt oftare.

***

Resumés reporter Leif Holmkvist har tittat närmare på vad som egentligen hände med produktionsbolaget Thelma & Louise. Trots att parterna i målet väljer att inte tala med Resumé och/eller gömmer sig bakom sekretessavtal kan Resumé visa en sannolik version om vad det var som knäckte bolaget.

Med så många duktiga medarbetare, inte minst berättargeniet och Stora journalistpris-vinnaren Karin af Klintberg, hade det varit kul om grundarna klarat att skapa ett mer hållbart företag.

Läs mer här.

Jag tror inte att sista ordet är sagt i den här historien.

***

Är TV4:s politiske kommentator Marcus Oscarsson en svensk variant på amerikanske Bill O´Reilly i Fox News? Borde han kanske bli det? Den frågan reder redaktör Julia Lundin ut i Resumé Insikt Medias senaste analysbrev. Vi har tre olika analysbrev; Media, Marknad och Kommunikation som alla kommer ut en gång i veckan. De digitala anlysbreven innehåller, trender, spaningar, fördjupning och intervjuer inom respektive område.

Vill du testa breven gratis en månad? Anmäl dig här.

Jag tror att du kommer att bli bättre på ditt arbete om du läser våra brev.

Här hittar du innehållet i veckans Resumé Insikt:

Media 

Kommunikation 

***
Björn Rietz krönikor är som alltid mycket underhållande. Här är en berättelse om chefen från helvetet.

***
För några månader sedan sågades Dagens Industri vid fotknölarna av aktienördarna som driver Börspodden. För dyr och svagt innehåll var domen om tidningen. I det senaste avsnittet hyllades dock Dagens Industri för dess kompetenta journalistik, i princip alla reportrar hyllades som superstjärnor.

Jag håller med om att tidningen är inne i en stark period. Det Dagens Industri gör nu, med att låsa in allt mer av sitt kvalificerade innehåll, är intressant. Jag tycker att DI i vissa kretsar lätt får en slentrianmässig kritik som ”skvallrig” som är felaktig. Knäcket i dagens DI Weekend om vem ska bli ny partiledare för Socialdemokraterna var lysande.

***
Ibland blir det fel. Det blev det i veckan när Resumé berättade att Mindmakers byråchef Elin Ahldén köper in sig i Lennox PR.
Vi tar det från början: Robert Svensson är en före detta reporter på Resumé och en god vän till mig. Han är också en av grundarna av pr-byrån Friends Agenda, där han jobbade tillsammans med Elin Ahldén. Förra året lämnade Robert Svensson Friends Agenda och startade istället byrån Lennox PR. Även Elin Ahldén lämnade Friends Agenda, för att istället bli byråchef på Mindmakers PR.
Den 8 februari 2015 gjorde Resumé en lång helgintervju med Elin Ahldén där hon delade med sig av syn pr-branschen, läs den här.

I tisdags morse blev det klart att Elin Ahldén lämnar sin tjänst som byråchef på Mindmakers PR för att istället köpa in sig i Robert Svenssons byrå Lennox PR, där hon blir hälftenägare.
Här är den text vi publicerade tidigt i tisdags morse.

Vi valde att i texten vara tydliga med att Robert Svensson och Elin Ahldén inte bara blir affärskompanjoner, utan att de också privat är ett par.
Varför är då det viktigt? Resumé är en affärstidning för medie- och kommunikationsbranschen. Om det finns andra skäl till en affär än de rent affärsmässiga är det relevant att vi redovisar dessa skäl.

Den avgörande pusselbiten till att hon köper in sig som hälftenägare i Lennox PR är rimligen att hon tillsammans med sin partner Robert Svensson vill skapa ett familjeföretag. Hon har sannolikt inte scannat marknaden och räknat på massa olika byråer som hon skulle kunna bli delägare i.

Fem minuter efter vår publicering får vi en reaktion på vår artikel från de berörda parterna, de anser att rubriken ”Lennox-grundaren säljer halva byrån till sin flickvän” inte ger en rättvis bild av affären och Elin Ahldéns kompetens och erfarenhet.
Jag höll med om den kritiken och vi ändrade genast, cirka fem minuter efter publiceringen, rubriken till ”Lennoxgrundaren säljer halva byrån”.

Att skriva rubriker är en svår konst, jag tycker att Resumé oftast lyckas bra med detta. Man ska vara både snabb, korrekt och fyndig. Vi publicerar tusentals artiklar varje år, men ibland går det för fort. Rubriken var i sak korrekt, Robert Svensson säljer de facto halva sin byrå till sin flickvän. Men ordet ”flickvän” riskerar att skapa oseriösa associationer. Elin Ahldéns kompetens försvinner helt i vår första rubrik.

Journalisten och entreprenören Camilla Wagner reagerade på vår rubriksättning och skrev ett blogginlägg med rubriken ”Han är subjekt. Hon är objekt”
Läs hennes inlägg här.

Camilla Wagner har under många år arbetat frågor om kvinnlig representation och jämlikhet. Hon driver också det kvinnliga chefsnätverket Klara K.
Hon skriver i sin blogg om en kvinna i en ledande position som ska hålla ett föredrag inför en grupp chefer. Strax innan hon ska tala inför en manlig ledningsgrupp på tio personer skojar hennes henne chef om att han har just har haft sex med henne:
”Tack för att ni väntat. Och ledsen att jag är så skrynklig, men jag har legat med Pernilla i natt”, skrev Camilla Wagner.

Camilla Wagner beskriver ett uppenbart övergrepp, att koppla ihop det med vår publicering är enligt mig fel.

Men jag förstår givetvis hennes poäng, att Resumé med sitt val av vinkel och val av ord, ”flickvän”, riskerar att ge läsarna fel associationer. Att vi med vår publicering är en del av samma patriarkala struktur som chefen och ledningsgruppen i hennes första exempel.

Jag och Resumés redaktion tar frågorna om jämlikhet, mångfald och kvinnlig representation på allvar. Det är del av en levande och daglig diskussion på redaktionen.
I torsdags morse bjöd jag över Camilla Wagner över till Resumés redaktion för att tala om manliga och kvinnliga normer i journalistiken. Det var ett nyttigt och lärorikt samtal. Även om man försöker vara medveten och noga med hur man uttrycker sig kan vissa formuleringar eller perspektiv omedvetet vara en del av en patriarkal kultur.
Stort tack för att du tog dig tid att komma över till oss på så kort varsel, Camilla Wagner.

Jag är övertygad om att Caroline Jungsand, grundare och vd för Juno PR har rätt: Förändring kräver kvinnligt ägande.

***
Det blir Malin Sparf Rydberg som tar över efter Elin Ahldén sombyråchef på Mindmakers.

***
Resumé Insikt Kommunikations redaktör Yasmine Winberg är i Rom och rapporterar från tävlingen Eurobest.
Läs mer här och här.

***
Nu är det klart vem som vinner Årets lobbyist!
I går eftermiddag ledde jag juryn som för 20:e gången utsåg Årets lobbyist. Stort tack till Årets Lobbysits grundare Janne Sundling, som även fanns med i juryn i går, tillsammans med Jenny Lindahl, Kristina Axén Ohlin och förra årets vinnare, Karin Hallgren.
Läs mer här.
Nästa nummer av magasinet Resumé kommer den 15 december, då avslöjas årets vinnare.

***
Läs Karin Olssons krönika om varför arbetslösa journalister ska tacka nej till att bli pr-konsulter.

***
I torsdags kom Resumé med ett nytt nummer av sitt magasin.
Här är innehållet.
Här prenumererar du.

***
CMore erbjuder nu ett paket där man kan se TV4 utan reklam. Det ska bli intressant att se hur många som nappar på det erbjudandet. Själv tycker jag att det nästan inte går att se ”Så mycket bättre” i direktsändning på grund av alla reklamavbrott.

***
Läs Resumés mediebloggare Unn Edberg om hur hon fick sitt drömjobb när hon valde att svara ärligt när hon fick frågan om hur det var på jobbet.
Läs mer här.

***
Ett stort grattis till Resumés bloggare Johanna Lindskog-Lindell, som nyligen prisats som landets tredje mest inflytelserika pr-konsult!
Johanna Lindskog-Lindell är en av Resumés bästa och mest produktiva bloggare. Hon bjuder varje vecka våra läsare på massor av smarta spaningar och inspiration.
Läs Johanna Lindskog Lindells blogg här.

Här är de 20 högst rankade pr-konsulterna i Cision PR Influencer Award.

***
Resumé kunde i onsdags avslöja att Aller Media gör ett större varsel bland sina säljare. Det det rör på sig ordentligt i den delen av mediebranschen. När mediernas intäktsmodeller förändras krävs nya kompetenser även på säljsidan. Att sälja och skapa native-format är något helt annat än traditionellt kräng av ytor.

***
Alex Schulman har hittat en ny intressant roll som mediekritiker. Genom att likna TV4:s politiske kommentator Marcus Oscarsson vid den ”perfekta blandningen av Bert Karlsson och Jimmie Åkesson. Han är både folklig och gapig” fick Schulman till en het mediedebatt.
Läs mer här.

***
Det är kul för Zlatan-twittraren och journalisten Helle Klein att Zlatan äntligen börjar visa en antydan till form.

***
Helgens läsning på Resumé: I lördagens helgintervju möter Resumés Andreas Rågsjö Thorell DDB:s nya chef Tove Langseth. På söndag har Mårten Färlin intervjuat SVT:s förra vd Eva Hamilton, numera styrelseproffs.

***
I morgon eftermiddag ska jag lyssna på Gellert Tamas tala om sin nya bok ”Det svenska hatet” på Kulturhuset i Stockholm. Att Akademibokhandeln i veckan ställde in det samtal med Gellert Tamas som skulle ha hållits på grund av ”säkerhetsskäl”, trots att det inte fanns något hot, var ynkligt.

Stora Journalistpriset, Radiosportens haveri och sanningen om Joachim Berners misstag

I onsdags firade Stora Journalistpriset 60 år med en påkostad fest på Grand Hotel i centrala Stockholm. Man kan nog gissa att detta var årets mest prestigefyllda medietillställning alla kategorier. Det var idel medieadel vart man än vände sig.
Förra året fick tävlingen kritik för att bedriva ”mansmys”. Läs mer här.

I år var tre av fem vinnare kvinnor. Här är alla årets pristagare.

Jag satt under prisutdelningen intill Schibsteds Sverigechef Raoul Grünthal, som formligen hoppade upp på stolen och jublade ett par gånger (gissa när).

Jag tycker att årets upplaga av Stora Journalistpriset hade många kvalificerade bidrag och rakt igenom värdiga vinnare.

Mitt hjärta slår lite extra för Årets berättare, Negra Efendic, som skrivit den briljanta boken ”Jag var precis som du”. Läs den!

Raoul Grünthal hyllade även Dagens Nyheters reporter Niklas Orrenius. Dock inte med att hoppa upp på stolen.

Niklas Orrenius, som var nominerad för tredje gången, höll ett fint tacktal där han konstaterade att det kändes extra skönt att få ett erkännande för sina texter om integration och medmänsklighet just på Grand Hotel.

Agendas programledare Anna Hedenmo var för övrigt helt briljant som värd för galan. Ögonblicket när en tekniker fick fixa hennes mygga under klänningen var ”bra tv”. Kolla Resumés Instagram så fattar ni.

***

Svenska Dagbladets reporter Carolina Neurath vägrade sitta vid samma bord som TV4-kollegan Jens B Nordström, som skrivit reportageboken ”Tronstriden”.

Gissningsvis av lojalitet med sina kollegor Andreas Cervenka och Torbjörn Isacsson, som förra året fick Stora Journalistpriset för granskningen av SCA-topparnas vidlyftiga representation, ville hon inte sitta vid samma bord som en person som skrivit en bok som ifrågasatt flera av SCA-jobbets centrala fakta.

Jag är ingen etikettsexpert i nivå Magdalena Ribbing, men jag tycker att man bör kunna skilja på sak och person så pass mycket att man klarar av att äta middag med en kollega som har en annan uppfattning om vad ens kollegor har åstadkommit.
Särskilt när man har som jobb att få andra människor att svara på frågor som de helst vill slippa.

***

Själv satt jag intill Bibi Rödöö, programchef för Sommar i P1, Allers koncernchef Bodil Ericsson Torp (som jag nyligen kritiserat i en krönika), SVT:s skjutjärnsjournalist Janne Josefsson, och radiojournalisten Martin Wicklin, från Söndagsintervju i P1.

Vi höll sams och hade mycket trevligt. Janne Josefsson berättade bland annat att folk i Göteborg ibland tror att han ska göra en jättegranskning om krogsnusket när han, faktiskt, bara vill låna toaletten. Sa Josefsson något om vad han tyckte om bråket med SVT:s programdirektör Jan Helin? Ja.

Sugen på mer snack från Stora Journalistpriset? Lyssna på podden Atladottir & Bjurwald och nedlagda men för en kväll återuppståndna Mattsson & Helin:
Läs mer här.

Även Mittmedias ihärdiga poddare Gullberg Nordström har ett specialavsnitt från Stora Journalistpriset (kul för dom att lämna ”pereferin”).

Vid denna krönikas pressläggning var Mattsson& Helins podd inte utlagd, till skillnad från konkurrenterna.

Kvällstidningsrävarna borde väl ändå förstå vikten av snabb publicering av nyheter?!

***

Resumé Insikts redaktör Julia Lundin har skrivit en intressant guide om mediernas varierande förmåga till innovationer. Hon har besökt Mittmedia i Sundsvall och Viaplay och Visual Art i Stockholm, läs mer här.

Resumé Insikt är ett digitalt analysbrev som finns i tre editioner, Media, Marknad och Kommunikation. Varje brev kommer ut en gång i veckan och innehåller intervjuer, spaningar och fördjupning. Det är kort och gott ett arbetsredskap, som din chef ska köpa till dig. Kanske i julklapp?

Den här länken kan du skicka till chefen.

Här är innehållet i veckans tre editioner av Resumé Insikt:
Media
Marknad
Kommunikation

***

I söndags lagade jag mat och lyssnade på Radiosporten i P4. Efter matchen mellan Helsingborg och Halmstad utbröt kravaller på planen mellan huliganer (inte ”fans”, som Radiosporten kallade dem) och Helsingborgs spelare Jordan Larsson. I princip alla medier rapporterade direkt om bråket på planen, det var oerhört skandalösa scener som utspelade sig. Maskerande huliganer tvingade av Jordan Larsson hans tröja. Det tog upp emot 45 minuter till en timme innan detta nämndes av Radiosporten. Man rapporterade flera gånger från matchen, enbart med fokus på att Halmstad vunnit matchen och till skillnad från Helsingborg ska spela i Allsvenskan nästa år.

Radioporten hade ett längre inslag om en ny satsning på motion, två av deras reportrar ska börja träna lite. Vad ska de göra visste de inte, de vill ha förslag från lyssnarna. De hade sedan ett jobb om ungdomsidrott. Inget fel med de två inslagen, men jag tycker att det var något av ett journalistiskt haveri att inte göra om sin sändning med fokus på skandalen i Helsingborg. När man väl sedan pratade om vad som hade hänt, gjorde man det en ton som antydde att man inte tog det inträffade på särskilt stort allvar. Visst, det är sjukt tråkigt när idioter förstör idrotten. Men det är inte journalistikens roll att censurera verkligheten. Radio är ju dessutom sällsynt väl lämpat för en snabb direktsändning.

***

Stefan Lundell och Olle Aronsson var två av Dagens Industris mest profilerade reportrar för drygt två år sedan. Då hoppade de av för att starta techsajten Breakit, som de själva äger tillsammans med externa finansiärer. Från början benchmarkade man sig tydligt mot förra arbetsgivarens satsning DI Digital, medan man på senare tid (klokt nog) lyft blicken.

Jag tycker att det är en imponerande prestation att ha skapat en så pass kvalificerad produkt på så pass kort tid.

De två åren firas med ett galej på Breakits redaktion. Grattis, vi ses i kväll!

Läs mer om Stefan Lundell här.

***

Pr-stjärnskottet Devi Brunson har börjat blogga på Resumé. Läs mer här.

***

Min granne Linda Hjertén har fått nytt jobb, grattis!

***

Jag är imponerad vad Sofia Wadensjö Karén har gjort med tidningen Vi. Missa inte Tidskriftspoddens intervju med henne. Podden har flugit lite under min radar, men ska nu lyssna igenom de samtal som man har gjort tidigare. Läs mer här.

Här är en större intervju med Sofia Wadensjö Karén som Resumé gjorde för några månader sedan.

***

Dagens Nyheter Kultur skriver idag om ”kakangate” och influencers. Jag, reklamprofessorn Sara Rosengren och förre DDB-chefen David Sandström intervjuas. Läs mer här.

Börjar länken plötsligt inte att fungera beror det på DN:s chefredaktör Peter Wolodarski tycker att artikeln är så stark och intressant att den konverterar gratisläsare till betalande digitala prenumeranter.

***

I onsdags anordnade Resumé en frukost med den förre Dagens Nyheter- och Expressenchefen Joachim Berner som föreläsare.

Inför en fullsatt sal berättade Joachim Berner mycket öppenhjärtigt om sin tid som medie- och byråchef och vilka misstag han lärt sig mest av. Han talade bland annat om våga ”vila i sina misslyckanden”.

Som ny chefredaktör på Expressen lyssnade han alldeles för mycket på sin sina medarbetare när han tog fram konceptet för den nya tidningen. De svarade bara vad de trodde att han ville höra, inte vad de egentligen trodde var det bästa för Expressen. Vi som är gamla nog minns han ”kvaloid”.

Det var ett axplock av vad som sades på frukosten, vi återkommer i magasinet med en längre artikel där Joachim Berner talar om sina misstag och ledarskap.

Inte prenumerant på Resumé? Det fixar du här.

***

Björn Wallenberg, duktig frilansare för Resumé och Veckans Affärer har värvats av DI Digital. Synd för oss, men grattis Dagens Industri till en bra värvning.

***

Helgens läsning på Resumé: På lördag möter du Aftonbladets chefredaktör Sofia Olsson Olsén. Dagen efter tar #karriärsöndag pulsen på Ludwig Johansson, grundare av byrån Rodolfo.

”Kakangate”, OTW:s 20-årsfest och vägen till att bli smart

Resumé har under veckan varit nyhetsledande i bevakningen av hur det gick till när Kakan Hermansson fick sparken som affischnamn från Audi. Intresset hos er läsare har varit rekordstort, under tisdagen hade sajten över 70 000 unika besökare.

Det mesta om Kakan-gate är väl redan sagt, jag tycker att Resumé Insikts redaktör Yasmines Winbergs analys är på pricken.

Läs den här.

Även Sydsvenskans Maria G Franke hade en stark kommentar om Kakan och Audi:

”Samtiden är ryggradslös. Samtiden är illa påläst. Samtiden är humorfri. Samtiden är en kvinnohatare. Samtiden är en tid då mobben bestämmer”, skriver hon i veckans mest träffsäkra analys.

Jag ställer mig lite frågande till valet av just Kakan Hermansson som influencer till just Audi. Men det fanns säkert/möjligen en smart tanke om att hon skulle locka en ny ung publik till det lite gubbiga varumärket Audi.

Att vika ner sig så fort och så lätt som Audi gjorde för en storm på sociala medier är svagt (de brukar blåsa över på sex timmar). Att vika ner sig för människor, i många fall anonyma, som med vilja missförstår och vantolkar Kakan Hermansson är svagt. Hennes ursäkt till offren i Malexander hedrar henne, ur ett krishanteringsperspektiv skulle hon kanske gjort det tidigare.

Vi har sett samma fenomen förr, att ett drev pressar ett företag eller en organisation att göra som sig av med en chef eller ett affsichnamn. Här är ett annat färskt exempel.

***
Content- och produktionsbolaget OTW firade 20 år i torsdags med en storslagen fest på Scenkonstmuseet på Östermalm i centrala Stockholm. Jag har genom åren haft många kopplingar till OTW, både som bevakade journalist och under en tid som medarbetare. När jag flyttade till Stockholm 1994 var jag och Pär Sundberg vikarier på Expressen tillsammans (som då var Sveriges största och finaste tidning). En av cheferna på sportredaktionen var Pär-Ola Jonasson, som senare kom att bli berömd som succéförfattaren Jonas Jonasson, mest känd för boken ”100-åringen som klev ut genom fönstret och försvann”.

Jonas Jonassons historia är egentligen värd en egen bok. Att vara med och bygga upp OTW var oerhört slitsamt, Jonas Jonasson var under en period svårt utbränd, att han senare skulle komma att skriva en av världens mest säljande böcker föreföll vid tiden som ytterst osannolikt.

Pär Sundberg, Pär-Ola Jonasson, Anders Abenius och Patrik Brissman grundade 1996 OTW. Det journalistiska, redaktionella tänket och företagskulturen var från början starkt influerat av hur Expressen jobbade, där alla grundare hade sin gemensamma bas.

Första kontoret låg i en tvättstuga i Solna, basen var trav-tv, som man gjorde till TV4. Man var också skickliga på att göra kundtidningar av hög kvalité, hantverkskunnandet från Expressen stod sig bra i konkurrensen. Bolaget drevs ambitiöst, i en intervju med Resumé från 1997 (som jag skrev) slog grundarna fast att ”the sky is the limit” för hur stort OTW skulle bli. Pär Sundberg hade boken ”Building a Media Empire” av Rupert Murdoch på sitt skrivbord och slog fast att bolaget skulle gå från 15 miljoner kronor i omsättning till 100 miljoner kronor i omsättning, på fyra år.

Omsättningen fortsatte att stiga brant, men OTW:s ledning erkänner i dag att man ångrade att man varit så kaxiga i Resumé.
De flesta konkurrenterna på den tiden såg sig själva som underleverantörer till sina kunder. OTW hade större planer än så, man ville även själva finansiera och driva medier. Den mest storslagna idén var när man gav sig in i gratistidningskriget och försökte konkurrera med Metro. Mannen som skulle leda det djärva projektet var Expressens påläggskalv, Thomas Mattsson. Så här skriver en av OTW:s grundare, Patrik Brissman, i ett mail om Thomas Mattssons insats.

”Thomas Mattsson låg bakom mycket av Stockholm News. Hans idé var att vi skulle ha kolportörer som delade ut tidningen istället för att som i Metros fall att läsaren plockade dem ur tidningsstället. För att testa sin idé satte han på sig i en grön overall, tryckte en Metrokeps på skallen och ställde sig utanför Thorlidsplans tunnelbanestation med en bunt Metro i näven.
Allt smygfilmades och antal exemplar som förbipasserande tog ur Thomas hand antecknades och jämfördes med plockfrekvensen ur tidningsställen.”

Den djärva planen på en ny gratis dagstidning stötte dock genast på problem. Mediemogulen Jan Stenbeck skyddade Metros marknad genom att ”döda” Stockholm News marknad genom att snabbt ge ut ”spoilern” ”Everyday”, som snart fick OTW att ge upp kampen om den nya gratistidningsmarknaden.

Cheferna på OTW slickade såren och kom igen med nya idéer.

År 2006 såldes OTW till Forma, som senare sålde bolaget vidare till Stampen. Och i år har bolaget sålts till Aller. Det är sannolikt att det inte har gynnat bolaget ha haft så många olika ägare under de senaste åren. Det är heller ingen djärv gissning att OTW hade kunnat vara mer offensivt med en annan ägare än Stampen, å andra sidan har man hela tiden lyckats visa positiva resultat trots ägarens andra finansiella problem.
Aller har ett mycket starkt erbjudande inom content marketing med bolagen OTW och Make Your mark.

Allers vd Bodil Ericsson Torp höll ett tal på OTW:s fest som antydde att hon hade höga förväntningar på OTW. Stampens vd Martin Alsander, som satt vid honörsbordet, fick en skämtsam gliring om att Aller hade kunnat betala ”50 miljoner kronor till” för OTW om de prissatt kontorschefen Anette Nygren till hennes rätta värde.

OTW:s 20 första år är inspirerande, att bygga upp Sveriges ledande contentbolag från ingenting är en stark prestation. Och att OTW utvecklats så starkt även utan grundarna är imponerande.

Efter en lite gnisslig start, se nedan, gör OTW ett mycket starkt jobb med storkunden SAS.

Läs mer här.

Vill ni se Resumés förstasida som gjordes kvällen till ära? Kolla Resumés Instagramkonto, @tidningenresume.

Festen var för övrigt riktigt rolig. Medarbetaren David Bexelius var en briljant värd för kvällen.

***

Entreprenören Pär Sundberg, en av OTW:s grundare, driver i dag det konkurrerade Brand New Content. Han har tillsammans med sin bror Anders värvat flera medarbetare från OTW, vilket inte alltid gynnat relationerna mellan bolagen.

Brand New Content lyckades bland annat värva profilen Ernst Kirchsteiger från OTW. Inte det roligaste som har hänt OTW, men att en känd programledare är mer lojal med sin producent (Anders Sundberg) än ett bolag är inte ovanligt.

***

Det finns de som tycker att det går minst lika bra för Spoon som det gör för OTW.

Läs mer här.

***

Mycket läsvärt reportage om tv-branschens utveckling i nya numret av DI Weekend, signerad av Henrik Huldschiner.

***
Expressens Karin Olsson är en av mina favoritskribenter i Sverige. Här säger hon ett sanningens ord om Göteborgs mediemogul Peter Hjörne.

***

På onsdag den 23 november anordnar Resumé Talangforum #baramänniska. Dagens Nyheters chefredaktör Joachim Bernerkommer att berätta om motgångarna som byggde hans karriär. Jag LOVAR att ni inte vill missa det, anmäl er på länken nedan.
Mer information och anmälan här.

***
Digge Zetterberg Odh har nästan dagligen under fem års tid postat inspirerande blogginlägg om kommunikation och innovation på Resumés sajt. Nu räcker tiden inte till längre för Digge, som väljer att avsluta sin blogg på femårsdagen. Stort tack för fina insatser under fem år, Digge! Vi och läsarna kommer att sakna dig.

Läs Digge Zetterbergs Odhs sista blogginlägg här.

***
Är den svenska politiska debatten på väg att ”Trumpifieras”? Det verkar onekligen så. Dagens Nyheters Erik Helmersson har en intressant analys av debattklimatet i Sverige.

***
Det är vetenskapligt bevisat att människor som prenumererar på det digitala analysbrevet Resumé Insikt är 90 procent smartare än människor som ännu inte hunnit starta sin prenumeration.

Här är innehållet i veckans tre editioner av Resumé Insikt:
Media
Marknad
Kommunikation.
Här tecknar du en prenumeration.

***
Helgens läsning på Resumé: I lördagens helgintervju möter du Ljungskiles stolthet, Stefan Lundell som grundat techsajten Breakit. Dagen efter är det dags för #karriärsöndag med Hyper Islands nya vd Sofia Wingren.

Missade du förra veckans helgintervju med Richard Kylberg? Läs den, det är en mycket stark text om vad som är viktigt i livet egentligen.

***
I helgen missar jag inte Milan-Inter på söndagkväll. Den italienska fotbollen, och särskilt Milan, fastnade på mig på 80-talet.