Fria Tiders fantasier, gnället på DI och patriarkala strukturer

Resumé avslöjade i veckan att elektroniktillverkaren LG annonserat på sajten Nyheter Idag. Sajten har starka kopplingar till Sverigedemokraterna.
Enligt LG var den stora take-over-annonsen ett misstag som begicks när man köpt annonsutrymme automatiskt, ”programmatic”.
Läs Resumés artikel här.

Efter det har sajten högerextrema och tydligt SD-anknutna Fria Tider skrivit en artikel som anser att anledningen till att LG backade från att annonsera beror på ”påtryckningar från Bonnierkoncernens branschtidning Resumé”.
Läs dravlet här.

Fria Tider kopplar även ihop LG:s avbrutna annonsering med Nyheter Idag:s skriverier om att Bonniertidningen Dagens Nyheter mörkat vad man visste om sexuella trakasserier under en festival. Fria Tider hävdar också att Bonnierkoncernen försökt slå tillbaka med en ”smutskastningskampanj” från ”bloggen KIT”.
Seriöst: Ska man skratta eller gråta? Det här är naturligtvis bara dravel, en fantiserad konspirationsteori.

Fakta: LG hade redan stoppat annonsen när Resumé hörde av sig.
Jag har jobbat totalt i elva år på Resumé. En tidning ägd av Bonnier, med det uttalade målet att granska mediebranschen. Om det fanns en stor konspiration inom mediebranschen skulle vi skriva om den. Utan tvekan. Men jag kanske ingår i konspirationen utan att veta om det? Jag är kanske en ”nyttig idiot”?

Det är ju annars en spännande tanke att jag, DN:s chefredaktör Peter Wolodarski och KIT:s chefredaktör Robert Brännström, likt James Bond-skurkar, skulle koka ihop lömska planer för att krossa den lilla sajten Nyheter Idag. I deras skruvade värld en liten uppstickarsajt som, till skillnad från ”Pk-media”, säger sanningen om hur det står till Sverige.

Vidare skriver Fria Tider att man har sökt Resumé för en kommentar. Det är fel, jag har inte hört något från någon ”reporter” från Fria Tider, det har inte heller webbchef Fredrik Thambert.

Men jag måste också tillägga att det verkar totalt meningslöst att låta sig intervjuas av någon som inte har respekt för grundläggande fakta och medvetet försöker få folk att tro på konspirationsteorier. Jag tror inte att jag skulle bli korrekt citerad om jag lät mig intervjuas.

Att det finns människor som på riktigt tror på vad de här sajterna skriver är tyvärr uppenbart. Det är bara titta på opinionsundersökningarna och Sverigedemokaternas framgångar.

Vi lever en komplicerad tid, sajter som Fria Tider och Nyheter Idag gör världen lättare att förstå. Problemet är bara att de ljuger och sprider desinformation.
Jag hoppas att 2017 inte blir året när stora och seriösa annonsörer och varumärken väljer att annonsera på ”alternativa medier” som Avpixlat, Nyheter Idag eller Fria Tider.
Jag tror att det är osannolikt. Men vi lever i tider när det osannolika inträffar allt oftare.

***

Resumés reporter Leif Holmkvist har tittat närmare på vad som egentligen hände med produktionsbolaget Thelma & Louise. Trots att parterna i målet väljer att inte tala med Resumé och/eller gömmer sig bakom sekretessavtal kan Resumé visa en sannolik version om vad det var som knäckte bolaget.

Med så många duktiga medarbetare, inte minst berättargeniet och Stora journalistpris-vinnaren Karin af Klintberg, hade det varit kul om grundarna klarat att skapa ett mer hållbart företag.

Läs mer här.

Jag tror inte att sista ordet är sagt i den här historien.

***

Är TV4:s politiske kommentator Marcus Oscarsson en svensk variant på amerikanske Bill O´Reilly i Fox News? Borde han kanske bli det? Den frågan reder redaktör Julia Lundin ut i Resumé Insikt Medias senaste analysbrev. Vi har tre olika analysbrev; Media, Marknad och Kommunikation som alla kommer ut en gång i veckan. De digitala anlysbreven innehåller, trender, spaningar, fördjupning och intervjuer inom respektive område.

Vill du testa breven gratis en månad? Anmäl dig här.

Jag tror att du kommer att bli bättre på ditt arbete om du läser våra brev.

Här hittar du innehållet i veckans Resumé Insikt:

Media 

Kommunikation 

***
Björn Rietz krönikor är som alltid mycket underhållande. Här är en berättelse om chefen från helvetet.

***
För några månader sedan sågades Dagens Industri vid fotknölarna av aktienördarna som driver Börspodden. För dyr och svagt innehåll var domen om tidningen. I det senaste avsnittet hyllades dock Dagens Industri för dess kompetenta journalistik, i princip alla reportrar hyllades som superstjärnor.

Jag håller med om att tidningen är inne i en stark period. Det Dagens Industri gör nu, med att låsa in allt mer av sitt kvalificerade innehåll, är intressant. Jag tycker att DI i vissa kretsar lätt får en slentrianmässig kritik som ”skvallrig” som är felaktig. Knäcket i dagens DI Weekend om vem ska bli ny partiledare för Socialdemokraterna var lysande.

***
Ibland blir det fel. Det blev det i veckan när Resumé berättade att Mindmakers byråchef Elin Ahldén köper in sig i Lennox PR.
Vi tar det från början: Robert Svensson är en före detta reporter på Resumé och en god vän till mig. Han är också en av grundarna av pr-byrån Friends Agenda, där han jobbade tillsammans med Elin Ahldén. Förra året lämnade Robert Svensson Friends Agenda och startade istället byrån Lennox PR. Även Elin Ahldén lämnade Friends Agenda, för att istället bli byråchef på Mindmakers PR.
Den 8 februari 2015 gjorde Resumé en lång helgintervju med Elin Ahldén där hon delade med sig av syn pr-branschen, läs den här.

I tisdags morse blev det klart att Elin Ahldén lämnar sin tjänst som byråchef på Mindmakers PR för att istället köpa in sig i Robert Svenssons byrå Lennox PR, där hon blir hälftenägare.
Här är den text vi publicerade tidigt i tisdags morse.

Vi valde att i texten vara tydliga med att Robert Svensson och Elin Ahldén inte bara blir affärskompanjoner, utan att de också privat är ett par.
Varför är då det viktigt? Resumé är en affärstidning för medie- och kommunikationsbranschen. Om det finns andra skäl till en affär än de rent affärsmässiga är det relevant att vi redovisar dessa skäl.

Den avgörande pusselbiten till att hon köper in sig som hälftenägare i Lennox PR är rimligen att hon tillsammans med sin partner Robert Svensson vill skapa ett familjeföretag. Hon har sannolikt inte scannat marknaden och räknat på massa olika byråer som hon skulle kunna bli delägare i.

Fem minuter efter vår publicering får vi en reaktion på vår artikel från de berörda parterna, de anser att rubriken ”Lennox-grundaren säljer halva byrån till sin flickvän” inte ger en rättvis bild av affären och Elin Ahldéns kompetens och erfarenhet.
Jag höll med om den kritiken och vi ändrade genast, cirka fem minuter efter publiceringen, rubriken till ”Lennoxgrundaren säljer halva byrån”.

Att skriva rubriker är en svår konst, jag tycker att Resumé oftast lyckas bra med detta. Man ska vara både snabb, korrekt och fyndig. Vi publicerar tusentals artiklar varje år, men ibland går det för fort. Rubriken var i sak korrekt, Robert Svensson säljer de facto halva sin byrå till sin flickvän. Men ordet ”flickvän” riskerar att skapa oseriösa associationer. Elin Ahldéns kompetens försvinner helt i vår första rubrik.

Journalisten och entreprenören Camilla Wagner reagerade på vår rubriksättning och skrev ett blogginlägg med rubriken ”Han är subjekt. Hon är objekt”
Läs hennes inlägg här.

Camilla Wagner har under många år arbetat frågor om kvinnlig representation och jämlikhet. Hon driver också det kvinnliga chefsnätverket Klara K.
Hon skriver i sin blogg om en kvinna i en ledande position som ska hålla ett föredrag inför en grupp chefer. Strax innan hon ska tala inför en manlig ledningsgrupp på tio personer skojar hennes henne chef om att han har just har haft sex med henne:
”Tack för att ni väntat. Och ledsen att jag är så skrynklig, men jag har legat med Pernilla i natt”, skrev Camilla Wagner.

Camilla Wagner beskriver ett uppenbart övergrepp, att koppla ihop det med vår publicering är enligt mig fel.

Men jag förstår givetvis hennes poäng, att Resumé med sitt val av vinkel och val av ord, ”flickvän”, riskerar att ge läsarna fel associationer. Att vi med vår publicering är en del av samma patriarkala struktur som chefen och ledningsgruppen i hennes första exempel.

Jag och Resumés redaktion tar frågorna om jämlikhet, mångfald och kvinnlig representation på allvar. Det är del av en levande och daglig diskussion på redaktionen.
I torsdags morse bjöd jag över Camilla Wagner över till Resumés redaktion för att tala om manliga och kvinnliga normer i journalistiken. Det var ett nyttigt och lärorikt samtal. Även om man försöker vara medveten och noga med hur man uttrycker sig kan vissa formuleringar eller perspektiv omedvetet vara en del av en patriarkal kultur.
Stort tack för att du tog dig tid att komma över till oss på så kort varsel, Camilla Wagner.

Jag är övertygad om att Caroline Jungsand, grundare och vd för Juno PR har rätt: Förändring kräver kvinnligt ägande.

***
Det blir Malin Sparf Rydberg som tar över efter Elin Ahldén sombyråchef på Mindmakers.

***
Resumé Insikt Kommunikations redaktör Yasmine Winberg är i Rom och rapporterar från tävlingen Eurobest.
Läs mer här och här.

***
Nu är det klart vem som vinner Årets lobbyist!
I går eftermiddag ledde jag juryn som för 20:e gången utsåg Årets lobbyist. Stort tack till Årets Lobbysits grundare Janne Sundling, som även fanns med i juryn i går, tillsammans med Jenny Lindahl, Kristina Axén Ohlin och förra årets vinnare, Karin Hallgren.
Läs mer här.
Nästa nummer av magasinet Resumé kommer den 15 december, då avslöjas årets vinnare.

***
Läs Karin Olssons krönika om varför arbetslösa journalister ska tacka nej till att bli pr-konsulter.

***
I torsdags kom Resumé med ett nytt nummer av sitt magasin.
Här är innehållet.
Här prenumererar du.

***
CMore erbjuder nu ett paket där man kan se TV4 utan reklam. Det ska bli intressant att se hur många som nappar på det erbjudandet. Själv tycker jag att det nästan inte går att se ”Så mycket bättre” i direktsändning på grund av alla reklamavbrott.

***
Läs Resumés mediebloggare Unn Edberg om hur hon fick sitt drömjobb när hon valde att svara ärligt när hon fick frågan om hur det var på jobbet.
Läs mer här.

***
Ett stort grattis till Resumés bloggare Johanna Lindskog-Lindell, som nyligen prisats som landets tredje mest inflytelserika pr-konsult!
Johanna Lindskog-Lindell är en av Resumés bästa och mest produktiva bloggare. Hon bjuder varje vecka våra läsare på massor av smarta spaningar och inspiration.
Läs Johanna Lindskog Lindells blogg här.

Här är de 20 högst rankade pr-konsulterna i Cision PR Influencer Award.

***
Resumé kunde i onsdags avslöja att Aller Media gör ett större varsel bland sina säljare. Det det rör på sig ordentligt i den delen av mediebranschen. När mediernas intäktsmodeller förändras krävs nya kompetenser även på säljsidan. Att sälja och skapa native-format är något helt annat än traditionellt kräng av ytor.

***
Alex Schulman har hittat en ny intressant roll som mediekritiker. Genom att likna TV4:s politiske kommentator Marcus Oscarsson vid den ”perfekta blandningen av Bert Karlsson och Jimmie Åkesson. Han är både folklig och gapig” fick Schulman till en het mediedebatt.
Läs mer här.

***
Det är kul för Zlatan-twittraren och journalisten Helle Klein att Zlatan äntligen börjar visa en antydan till form.

***
Helgens läsning på Resumé: I lördagens helgintervju möter Resumés Andreas Rågsjö Thorell DDB:s nya chef Tove Langseth. På söndag har Mårten Färlin intervjuat SVT:s förra vd Eva Hamilton, numera styrelseproffs.

***
I morgon eftermiddag ska jag lyssna på Gellert Tamas tala om sin nya bok ”Det svenska hatet” på Kulturhuset i Stockholm. Att Akademibokhandeln i veckan ställde in det samtal med Gellert Tamas som skulle ha hållits på grund av ”säkerhetsskäl”, trots att det inte fanns något hot, var ynkligt.