Veckans mest skakande läsning, PK-media och Claes de Faires plan för Fokus

I förra veckans fredagskrönika skrev jag om att varumärket LG annonserat på sajten Nyheter Idag, en sajt med starka kopplingar till Sverigedemokraterna.
För oss som bevakar medie- och kommunikationsbranschen är det en nyhet om etablerade företag och varumärken börjar annonsera på ”alternativa” och högerextrema nyhetssajter.

Jag nämnde också att högerextrema och SD-anknutna sajten Fria Tider lanserat en konspirationsteori om hur Bonnierägda Resumé, Dagens Nyheter och KIT försöker slå tillbaka mot dessa alternativa mediers ”sanningar”. Resumés avslöjande om att LG annonserat på Nyheter Idag var enligt Fria Tider en ”attack” mot Nyheter Idags annonsör LG. Fria Tider skrev att annonsen drogs tillbaka efter ”påtryckningar från Bonnierkoncernens branschtidning Resumé”.

I artikeln ljög Fria Tider om att man har sökt mig eller webbchef för en kommentar.
Jag har efter krönikan fått en del reaktioner, främst från anonyma personer som menar att jag är ”naiv vad gäller det svenska samhället 2016″. ”PK-media ljuger om att det är sk människor från Afrika, Arabvärlden och Afghanistan som är orsaken till i princip varenda rubrik i svensk media”.

Signaturen ”Steve” menar att PK-media skapat en konspiration genom att INTE skriva om vad som är orsaken till allt detta förfall och denna laglöshet.
Jag tror att åsikter av den här typen är viktiga för att vi ska kunna förstå vad som ligger bakom det hat som riktades mot den svarta pojke som fick bli lucia i en reklamkampanj av Åhléns.

”Steve” har tyvärr rätt i att det rapporteras alldeles för ensidigt om invandring och migration i vissa medier. Men problemet är inte de etablerade medierna som Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet, Expressen eller Aftonbladet. Problemet gäller ju de alternativa högerextrema hatsajterna. Genom att tänja på sanningen i varje enskild artikel och med ett urval av historier som alla säger samma sak blir bilden tydlig för ”Steve”.

Det är bara dagar sedan riksdagsledamoten Anna Hagwall uteslöts från Sverigedemokraterna efter att öppet ha luftat antisemitiska tankar om familjen Bonnier.
Läs mer här.

Med tanke på reaktionerna på min krönika är det tydligt att Jimmie Åkessons och Sverigedemokraternas avståndstagande från Anna Hagwalls åsikter är ett spel för galleriet.
Anna Hagwall läste (korrekt) av vad hennes väljare tyckte och formulerande det i ord. ”Det finns en mediekonspiration, familjen Bonnier leder den, de är judar”.
Det som blev hennes fall var att hon inte klarade av att förpacka hatet och fördomarna i de kodord som SD:s etablissemang har godkänt.

Jag tycker det är intressant med vilken oerhört stark övertygelse en del personer argumenterar för att det finns en mediekonspiration som döljer sanningen om tillståndet i nationen. Att man inte har varit i närheten av en nyhetsredaktion spelar ingen roll. Man vet hur det är ändå. Istället söker man sanningen på hatsajterna.
Vi talar alltså om sajter som dagligen har rubriker av typen ”Därför är Feministiskt initiativ och nazisterna samma sak” (Chang Frick i Nyheter Idag).
Läs KIT:s reportage om Nyheter Idag, en sajt som registrerades av SD:s Kent Ekeroth 2011.

Det är inte jag som är naiv.
Det är ni som är cyniska.

***
Resumés nyhetsvecka har till stor del präglats av de rasistiska reaktionerna på Åhléns reklamkampanj.
Läs mer här, här och här.

Missa inte Fredrik Thamberts artikel om byrån Forsman & Bodenfors som ligger bakom Åhléns omtalade kampanj.

***
Även Sveriges Tidskrifters omvärldsbevakare Fredrik Wass skriver klokt om vad den växande populismen riskerar att göra med medierna.

***
Resumés stora satsning under det gånga året har varit våra digitala analysbrev Resumé Insikt. Vi har tre brev; Media, Marknad och Kommunikation. Varje analysbrev kommer ut en gång i veckan och håller dig uppdaterad med intervjuer, spaningar och trender inom respektive område. Vår ambition är att breven ska borra djupare i varje ämne än vad vi gör med våra dagliga nyhetsuppdateringar på Resumés sajt.
Säg till chefen att hen ska betala din prenumeration. Du behöver den i ditt arbete.
Här är veckans rubriker i Resumé Insikts analysbrev.

MEDIA
MARKNAD
KOMMUNIKATION
Här beställer du din prenumeration.
Läs mer om Resumé Insikt här.

***
I torsdags anordnade Resumé årets sista Talangforum, gäster vad Suad Ali, expert på Migrationsverket och Azita Shariati, vd på Sodexo. Resumé listar varje vår Näringslivet 150 Superkommunikatörer. Från den listan har Resumé tillsammans med våra partners Unionen, Sveriges Kommunikatörer och Meltwater bjudit in till frukostföreläsningar. Både Suad Ali, på plats nummer sju på listan, och vinnaren Azita Shariati bjöd på mycket tänkvärda tankar om kommunikation och ledarskap. Jag önskar verkligen att ”Steve” och en del andra så kallade ”Sverigevänner” hade varit på plats. När man får ta del av Suad Alis och Azita Shariatis olika livshistorier tror jag att man ser på vad som står på hatsajaterna på ett annat sätt. Kika in på Resumés Insta om du vill se bilder från evenemanget, @tidningenresume.

***
Det är lätt att stirra sig blind på antalet unika besökare, men mediernas framgång ska möjligen mätas i helt andra mått än de vi använder i dag. Detta gäller inte minst b2b-medier, som till exempel Resumé. Det är lätt att gå vilse om man med- eller (troligare) omedvetet låter sig styras av KPI:er som inte, på riktigt, visar din relevans för dina viktigaste målgrupper. Vi journalister har ofta för lätt att rusa iväg och göra massa fräsigt innehåll långt innan vi analyserar våra data. Vi vet ju bäst ändå.
Resumés mediebloggare Unn Edberg skriver initierat om detta här.

***
DN Kultur har i veckan publicerat tre mastodontartiklar om den nya politiska inriktningen på de liberala ledarsidorna. Först skrev författaren och frilansaren Mattias Hagberg om GP, sedan om Expressen och sedan om ”högerns tyckarbubbla”. Jag tycker att artiklarna varit intressanta, ämnet är verkligen något som många diskutererar (i alla fall i min filterbubbla). Reportagen är ambitiösa, och för att tala klarspråk, även pretentiösa, i sitt anslag. Så som det anstår fina DN Kultur.

Svaren från de omskrivna handlar till stor del om att Mattias Hagberg verkar bortse från att det har hänt rätt dramatiska saker i omvärlden under den tidsperiod han har lusläst ledarsidor. Och att ledarsidorna speglar sin samtid. Därmed blir det som det blir.

Veckans mest skakande läsning kommer från Expressens Kultur Ankan.

***
Här pennfajtas Leo Lagercrantz med sin gamla Expressenkollega, kulturchefen och ställeträdande utgivaren, Karin Olsson.

Här är Karin Olssons opinionsartikel som Leo Lagercrantz svarade på.

I årets sista magasin, som kommer ut på torsdag nästa vecka, ger Karin Olsson svar på tal (det blir ord och inga visor, Leo Legercrantz!).

***
Genialt omslag på nya Fokus!

***
Det blir mycket snack om Expressen den här fredagen. Resumé skrev i veckan om tidningens satsning på rörlig bild och andelen live-sändningar i relation till antalet förinspelade klipp.

Dagen efter blev det klart att tidningen tar över webb-tv-formatet Brottscentralen från Aftonbladet.

Utan att veta hur spelet gått till bakom kulisserna tror att jag att det här kan vara precis vad Expressens tv-satsning behöver. Det borde gå att gifta ihop tidningens starka kompetens om kriminaljournalistik med Brottscentralen, som är ett mycket starkt format byggt för att fungera på alla plattformar.

Kvällstidningarnas traditionella affärsmodell är under press, det är allt färre människor som vill köpa papperstidningar, samtidigt som de digitala intäkterna inte ökar tillräckligt snabbt. När tv:s distributionsmonopol försvinner i takt med ett allt mer utbyggt och snabbt internet kan nya aktörer, som kvällstidningarna, utmana de traditionella tv-kanalerna om deras pengar. Och vad fungerar bäst på tv just nu? Det som sänds live, det man inte kan eller vill se i efterhand, som Idol, sport eller Mello.
Hittills har kvällstidningarna inte knäckt koden för hur de ska få sin version av live-tv att fungera. Med tanke på potentialen förstår man att de verkligen vill försöka hitta nya format som gör dem starka på en ny marknad.
Här kan du kolla in vad Expressen TV gör.
Här är Aftonbladets tv-satsning:

***
Jag tror att Affärsvärldens förre chefredaktör Jon Åsberg vore den perfekta efterträdaren till Leo Lagercrantz på Handelsbankens ekonomikanal EFN.
Läs mer här.

***
På tal om ekonomijournalistik: Det är alltid underhållande att höra Börspoddens mediekritik, man hissar och dissar Affärsvärlden och Dagens Industri varje vecka. Möjligen kan jag tycka att Börspodden ibland har en väl hög svansföring gentemot medierna med tanke på den egna produkten. Börspodden kan till exempel hylla en sponsor som säljer fastighetsaktier, med den starka trovärdighet inom aktieplaceringar programledarna John Skogman och Johan Isaksson har byggt upp. För lyssnarna är det inte alltid helt lätt att hänga med när duon snabbt hoppar mellan egna analyser och köpta budskap från annonsörer.

Ur ett affärsperspektiv har ju Börspodden skapat ett programformat som rymmer många sponsorer, som får en mycket bra redaktionell exponering. Native-format är ju som gjorda för just podd-formatet.
Nya aktörer som Börspodden är generellt mer öppna för nativeformat. Fotbollskanalens Olof Lundh driver en av Sveriges mest populära poddar, men vägrar att själv läsa upp sponsorers namn och budskap i prodden. Vill man köpa reklamplats i Lundhs podd får man göra det i reklamavbrotten. Jag förstår och respekterar Olof Lundhs ståndpunkt. Man ska också komma ihåg att det är just hans journalistiska integritet som gjort honom och hans podd så populär.

***
På tal om poddar: Sveriges Tidskrifters podd med intervjuer med framgångsrika redaktörer är klart bra. I senaste podden intervjuas Amelia Adamo. Visste ni att hon var 46 år när hon startade magasinet Amelia? Jag trodde hon var klart yngre. Jag tycker också att det är fint att hon är så ärlig med att hon lite oroligt undrar hur det kommer att kännas när inbjudningarna till branschens fester och mingel slutar dimpa ner på hallmattan.
Du är alltid välkommen på våra grejer, Amelia.

***
Grattis till Claes de Faire, min förträdare på Resumé, som blir ny vd på magasinet Fokus efter Lars Grafström.
Läs mer här.

Fokus har sedan den grundades 2005 gått med runt 100 miljoner kronor i sammanlagd förlust. Förra året gick med man 3,2 miljoner kronor i förlust, vilket är det närmaste bolaget kommit ett positivt resultat. Man kan konstatera att om Fokus hade varit ett fotbollslag hade sannolikt tränaren, vd:n, fått sparken för länge sedan.

Men miljardärsfamiljen Ax:son Johnson har haft ett oändligt tålamod när man väntat på att Fokus ska börja visa lönsamhet. Fokus styrelseordförande Viveca Ax:son Johnson har i intervjuer gjort paralleller med andra innehav. Till exempel tog det runt 40 år för Avesta Jernverk att visa ordentliga vinster. Med det perspektivet har man ju ytterligare 30 år på sig att visa svarta siffror.

Men ägarna vill nog snart se en vändning i resultatet, även om incitamenten för att starta och driva Fokus inte i grunden var ekonomiska. Det är intressant att den marknad som Fokus startades på 2005 ser helt annorlunda ut i dag, men Fokus produkt och placering på marknaden är ungefär densamma.

Claes de Faire kommer närmast från en tjänst som chefsrekryterare på Novare. Innan dess jobbade han som chefredaktör på Resumé och Bonnier Business Media. Han tar nu steget från b2b till b2c, det ska bli intressant att se vilka b2b-knep han tror är överförbara till en konsumentmarknad.

Jag tycker att Fokus sedan starten gjort en utmärkt tidning. Den nyvarande chefredaktören Johan Hakelius har gett den mer personlig karaktär, uppkäftig och lite mindre elevrådsrättrådig.
Visst har många reportrar lämnat skeppet. Men ingen tidning är på sikt beroende av sina redaktionella stjärnor, det går alltid att hitta och skapa nya starka profiler.
Fokus utmaning är att hitta en betalningsvilja för kvalificerad journalistik. De främsta konkurrenterna är inte bara andra tidningar och medier, utan alla andra möjligheter, plikter och distraktioner som det moderna livet bjuder på.

Jag skulle gärna läsa varje nummer av Fokus från pärm till pärm. Men jag hinner inte, och hinner jag inte, är det då värt prenumerera, kanske ska jag köpa lösnummer istället? Och då – ja ni fattar…

Jag tror att Claes de Faire kommer att utveckla Fokus event, att skapa offentliga samtal och andra möten med läsarna. Kanske kan Fokus starta och driva olika typer av seminarier och debatter tillsammans med olika företag och organisationer? Kanske kan man skapa ”skräddarsydda samtal” med Fokus trovärdighet i ryggen?
Det finns många tidskrifter som tjänar merparten av sina pengar på event, kanske kan Fokus nå ett plusresultat genom att utveckla den här affären.

Fokus ägs till drygt 90 procent av familjen Ax:son Johnson genom Nordstjernan kultur och media AB, Johan Björkmans allmännyttiga stiftelse, Tagehus Holding AB och AB Persson Invest. De övriga 10 procenten ägs av Pär Roosvall, tidigare i ledningen för Bonnier News.

***
Facebooks film med ”höjdpunkter” från 2016″ var verkligen töntig, ”ännu ett varv runt solen” och bollarna med tummen-upp-tecknet var bara för mycket. Med det sagt: Jag blev lite rörd av min egen film. Vilket tyder på att det är dags för jullov.

***
Det här klippet var mest populärt på Facebook i år. Har du inte sett det, gör det.

***
Helgens måste: Gymnastikuppvisning i Åkeshovshallen.

***
Helgens läsning på Resumé: Från och med klockan 07.30 på lördag morgon kan du läsa vår intervju med Daniel Hallberg, AD på byrån King på dagarna och allt mäktigare Influencer på övrig tid. Dagen efter har vi i #karriärsöndag intervjuat Expressens politikchef Martin Ahlquist, före detta chefredaktör för ovan nämnda magasinet Fokus.