Lös interna konflikter med styrkan av pr

Förra veckan publicerade min bloggkollega Karolina en text om varför företagets stjärnor säger upp sig. Att företag tappar sina bästa anställda är inte bra pr för företaget, ett varumärke bygger man inifrån och ut. Det är viktigt att vårda sina anställda. Jag har erfarenhet av företag som uppenbart har dåliga chefer – och vet om det. Men många gör inget åt det på grund av att det känns obekvämt och det är det lättare att stoppa huvudet i sanden. De företag som gör så, kommer tappa ambitiösa personer, och i värsta fall kommer de personerna grumla företagets varumärke i sina nätverk. Förringa inte makten av word of mouth.

Vad kan du som pr-rådgivare då göra om du ser att ett företag är ute på hal is? Pr handlar inte bara om att reagera på kriser, utan att förebygga dem samt stärka relationer.

Hitta ett bra samarbete med hr.
Pr och hr kan jobba bra ihop, det är funktioner som vill åt samma håll, men har olika verktyg. Båda är dock intresserade av att de anställda och företaget ska må bra – det gynnar alla. Diskutera problemet med hr, delge ditt perspektiv och de utmaningar som du står inför så kan ni tillsammans komma fram till hur ni löser svåra situationer bäst.

Prata med de inblandade.
En pr-person kan med fördel vara en neutral part i en konflikt. Fungera som rådgivare för båda parter och ge dem ett utifrånperspektiv på situationen. Det är inte sällan människor i konflikt får skygglappar och bara ser sin egen kompromisslösa väg som lösningen, men det är inte alltid sant. Hjälp till att öppna upp diskussionen och bredda spelplanen så kan ni hitta andra vägar till samförstånd.

Prata med de anställda.
Om företaget ofta har problem så är det något som måste ordnas. Många problem bygger på bristande kommunikation, och många gånger skulle de kunna lösas enkelt. Men anta inte saker, fråga de anställda hur de uppfattar situationer. Känner de att de har den kontakt med ledningen som de hade förväntat sig? Är de informerade om relevanta frågor? Kommuniceras deras insatser på rätt sätt?

Utbilda.
Om kommunikationen i företaget är ett problem, har du stora möjligheter att rätta till det. Som pr-rådgivare vet du hur människor reagerar på saker. Du kan sätta upp utbildningar, både för personal och ledning, och lära dem kommunikation som fungerar i just ert företag.

Få fram data.
Sist, men verkligen inte minst. Se till att få fram intern data. Gissa inte bara vad folk tycker, se till att mäta det ofta. Om all personal i ett företag känner sig illa behandlade spelar det ingen roll hur mycket ledningen försöker mörka det. Företaget kommer ändå må dåligt, och gå dåligt. Ta fram datan och använd dina pr-kunskaper för att få ledningen att förstå problemet. Först när de gör det, kan andra verktyg aktiveras såsom hr och processledning.

Nu tar jag en kort bloggpaus! Jag är tillbaka nästa vecka med nya texter om pr och data.
johanna.lindskog@lindell.org

Så bygger du ditt personliga varumärke 2017

Det är nytt år och dags att vässa ditt eget varumärke, inte bara företagets. Du kanske trivs på din nuvarande arbetsplats, men det finns alltid möjligheter bakom kröken som inte ska negligeras. Se till att ditt varumärke är top noch ifall det skulle behövas! Jag lärde mig tidigt att en pr-konsult som är bra på att marknadsföra sig själv, oftast även är bra när de rådger sin kunder i pr-frågor. Tro det eller ej, det finns många på byråsidan som säger sig vara experter på exempelvis digital pr, men som själva inte har en digital närvaro. Det tycker jag talar ett tydligt språk. En enkel regel är att du ska leva som du lär.

Här kommer några tips på hur du vässar ditt varumärke:

Genomför en grundlig genomgång av dina sociala konton. Ta bort bilder och uppdateringar som inte är bra och som inte stärker dig digitalt. Man vet aldrig när en gammal statusuppdatering som du är taggad i, dyker upp, och vänds emot dig. Uppdatera även dina konton, det tar inte lång tid att fräscha upp informationen med nuvarande arbetsplats och ansvarsområde. När din eventuella nya arbetsgivare ser vad du gör idag, kanske de inte heller gräver bakåt i tiden och ser något som du borde ha städat undan.

Nätverka. Jag har verkligen tjatat den senaste tiden om relationer, men det är viktigt att stärka relationer och inte vara en douchebag. Ditt nätverk av personer är viktigt, inte minst i pr-branschen. Jag vet många konsulter som saknar ett nätverk av branschpersoner, journalister och påverkare av olika slag. Märkligt tycker jag. Om man har jobbat ett tag kommer det naturligt, om inte är man rätt dålig på relationer, och det gynnar inte kunderna.

Nischa dig och och vara ägare av ditt expertområde. Om du är grym på ett ämne, visa det i texter och bilder. Var konsekvent och låt det ta tid. Människor kommer förr eller senare upptäcka din digitala röst i ämnet. Glöm inte heller att visa om du vinner priser eller blir nominerad. Du kan exempelvis på LinkedIn lista dina nomineringar.

johanna.lindskog@lindell.org

Här hittar du de ursprungliga tipsen

Den fulländade guiden till Instagram

Många använder Instagram som en plats där man publicerar kreativa bilder eller videor, men det är även en plats som har blivit viktig för en hel del varumärken. Instagram har funnits sedan 2010, och det finns företag som vid det här laget är proffsanvändare av plattformen och kanske är mer framgångsrika än vad ditt varumärke är, men misströsta inte! Det finns fortfarande många som till exempel inte vet vad Instgram Stories är.

Är du en rookie på Instagram? Här kommer den ultimata guiden om hur du publicerar, när du ska publicera och vilket contet som fungerar bäst. Webfluential som har skapar denna infografik har även tagit fram en prislista som är baserad på  räckvidd, resonans samt relevans. Om du till exempel har 10 000 följare/visningar per post är den värd 1 500 kronor, om du däremot har 500 000 följare/visningar per post är den värd så mycket som 49 000 kronor.

instagram-cheat-sheet-1

Sverige är det bästa landet för företag 2017!

För tio år sedan låg vi på plats 17, nu är Sverige nummer ett på Forbes lista!

Vårt land är ett hem för välkända varumärken som IKEA, Volvo, H&M. Men Sverige är också känt för att vara en groplats för startups som; Skype, Spotify, King och Mojang. 2017 kommer vi med all säkerhet se fler svenska coola varumärken dominera olika marknader globalt.

Är du ett startup-bolag med en grym produkt och ännu inte kommit så långt att ni har tänkt på pr? Här får du några enkla tips från mig som en start:

Bygg starka relationer i ett tidigt stadium. Dina relationer kommer stiga i värde med tiden och de kommer betyda mycket i ditt dagliga pr-arbete. En bra strategi är att skapa vänner och inte bara kontakter. Alla är vi människor som sitter på ett nät av vänner och är digitala påverkare mer eller mindre, som kan stärka din relation till exempelvis media.

Negligera inte kraften i att vara trevlig. Människor kommer ihåg trevliga personer (och otrevliga), så se till att behandla människor med respekt. Vi köper och pratar gott om varumärken som vi gillar.

Den digitala närvaron ska inte vara en tanklös existens med schemalagda statiska publiceringar. På samma sätt som jag tidigare skrivit om att bygga äkta relationer, måste du investera din tid och ditt engagemang digitalt. Se inte sociala medier som en marknadsföringskanal. Det är inte det inte. Det är mycket mer än så, det är där du och jag lever våra liv.

johanna.lindskog@lindell.org

Vad dina följare gillar och inte gillar i sociala medier

Vad vill dina följare i sociala medier egentliga ha och vilket innehåll retar upp dem? Sprout Social har gjort en undersökning, där fler än 1 000 personer har fått dela med sig vad som triggar dem eller gör att de vänder ett varumärke ryggen digitalt. Kanske kan dessa insikter från undersökningen hjälpa dig i ditt digitala arbete 2017.

Det första som de deltagande i undersökningen nämnde var att de störde sig på företagens kommunikations/interaktion i sociala medier. Sociala plattformar är inte en plats för envägskommunikation. Det ger sociala medier, det är tvåvägskommunikation som gäller.

Andra stora irritationsmoment hos deltagarna var att varumärken använde en kommunikationsstil som inte passade dem. Till detta räknas användning av viss slang och uttryck som inte känns äkta. Det är inte heller populärt att sakna en digital personlighet eller att inte besvara målgruppens frågor. Tysta varumärken tappar följare.

Här är några grafer från Sprout Social:

sproutsocial1

sproutsocial2

sproutsocial3