Stämningen i New York

Det är en tung, gråmulen dag i New York. En tyst dag, utan det vanliga småpratet som brukar uppstå i affärer, hissar och på kaféer.

Den här dagen får gå till begrundan, acceptans och nyhetsfrosseri. Allt annat som försöker få utrymme känns i sammanhanget banalt.

Nu går vi hem och tar nya tag imorgon. För nu mer än någonsin behövs det människor som kämpar för att inkludera och sprida gott omkring sig. Och det ansvaret faller på oss alla.

New York skyline

Hur företagen i USA uppmanar till att rösta

Stämningen i New York just nu är både laddad och nervös. På tisdag avgörs det. Blir det Hillary Clinton eller Donald Drumpf… förlåt Trump, som blir USAs nästa president?

Företag, kändisar och varumärken gör sitt till för att få folk till röstningsbåsen. I Sverige har jag aldrig varit med om något liknande. Men så har USA enorma problem med sin röstningsstatistik också. 2012 var det bara 53% av den amerikanska befolkningen som röstade. Vilket naturligtvis är ett enormt problem för en demokrati. Mängder av klädföretag säljer så kallade ”Vote Totes” (tote bag = tygkasse).

Vote Tote

Googles logga länkar till den närmaste röstningslokalen.

Google Vote

Och kändisar i drösar ber medborgarna att gå och rösta.

Nu har även President Barack Obama och Spotify skapat ett meddelande där presidenten uppmanar lyssnaren att gå och rösta.

”Hey, it’s President Barack Obama. I’m here to remind you that election day is Tuesday. Millions of Americans are voting and you should be one of them. Go to headcount.org/spotify to find voter information. Thanks for being a voter, and enjoy your music.”

Nu väntar vi bara nervöst på valresultatet!

 

Vertikal video är framtiden

Du har säkert hört eller kanske till och med själv ondgjort dig över människor som filmar med mobilen i upprätt läge. Det har ansetts som slarvigt, osnyggt och skämmigt. Har du någon gång behövt samla in videoklipp från olika människor som du sedan ska klippa ihop så vet jag att du har svurit över att materialet du fått in har filmats både i liggande och upprätt läge.

Ja, det är sant, datorskärmar och TV:n har liggande skärmar. Men vill du veta en sak? Vertikal video är här för att stanna!

50 miljoner människor i USA tittar på film via sin mobil och 15% av alla timmar som läggs på att titta på video online världen över sker via mobiler och plattor (källa: BI Intelligence). Snapchat kör bara med mobilen i upprätt läge. Facebook och YouTube har anpassat för att kunna visa i bägge formaten. Vi gör helt enkelt mer och mer med mobilen och vi håller den helst med en hand. Och då är det mycket smidigare att titta på video med mobilen upprätt.

Vill du ta fram material som främst ska tittas på i mobilen så råder jag dig att göra det i vertikalt läge. För vertikal video är helt klart framtiden.

5 tips för bättre blogginlägg

Aaah, bloggen. Detta beundrade, omdebatterade, förkastade och älskade format. Står du just i kast med att kicka igång en företagsblogg, vill få liv i den existerande eller kanske rent av vill kasta dig ut i influencer-vardagen så hoppas jag att de här tipsen kan hjälpa dig på vägen.

writing

  1. Skriv kort och koncist. Håll dig helst till en poäng och tänk less is more vad gäller textmängd. Kanske inser du när du skriver att du har flera olika aspekter du vill ta upp – bra då har du material till flera blogginlägg. Men låt varje inlägg ha ett klart och tydligt fokus.
  2. Våga bjuda på dig själv. Läsare uppskattar sårbarhet och ärlighet. Skriver du en företagsblogg kanske du ska fundera på att blotta även svårigheterna, problem du kämpar med. Det gör innehållet mer intressant och mänskligt.
  3. Nischa dig. Vinnarna bland bloggarna håller sig till en sak. Handlar din blogg om mat, strunta då i inredningstipsen. Skriver du om Internet of Things, våga då grotta ner dig i det totalt och strunta i att tipsa om orelaterade saker.
  4. Använd bilder. Det är tilltalande för ögat och uppskattas av läsaren.
  5. Uthållighet och regelbundenhet. Ni har hört det förut, men det håller än. Att hålla en blogg vid liv är ett maratonlopp. Ge dig bara in i det om du orkar hela vägen.

Jag är inte ensam om att tipsa om att blogginlägg ska hållas korta, inte spreta, publiceras regelbundet och innehålla mycket bilder. Detta till trots vill jag visa upp ett exempel som totalt bryter emot dessa regler och ändå gör det med bravur. Författaren Fredrik Backman skriver roliga och allvarliga inlägg om vart annat och visar upp att en blogg kan se helt annorlunda ut och ändå gå i mål. Här hittar du hans bästa, och möjligtvis längsta, inlägg. Här kan du lära dig mycket om du vill skriva text som berör.

”Folk frågar mig ibland vad jag tycker är svårast med att skriva om känslor, och jag har börjat svara att det är som att gå upp på scenen på en karaokebar och försöka sjunga bra. Inte bara gå upp och fylleskråla, så att om någon i publiken skriker ”fan vad kass du är!” så kan du gapa tillbaka ”mäh! Det är ju MENINGEN! Det är ju det som är SKÄMTET”. Det är inte svårt att göra saker med distans och ironi. Det svåra är att gå upp på scenen och försöka. Verkligen försöka.”

http://www.fredrikbackman.com/2016/09/14/hur-jag-gor/

Svenska e-handelsplattformen öppnar fysisk butik i New York

Jag tycker att det är väldigt intressant när e-handelsföretag plötsligt tar steget ut i den fysiska världen. Ett exempel på det är svenska Tictail som slagit upp en butik i heta området Lower East Side i New York. Butiken är ett sätt för Tictail att visa upp sina varor som annars bara finns online och dessutom att skapa en “Tictail-atmosfär”. Det berättar Briana Feigon, PR-chef på Tictail, när vi träffas över en kaffe på Tictails coola kontor ett stenkast från butiken.

Tictail Market

Ytan används inte bara som butik utan även till event. Till exempel som ett sätt att hylla och visa upp en viss designer/Tictail-försäljare. Samma vecka som jag träffar Briana är det Guldknappen-vinnaren och smyckesdesignern Cornelia Webbs tur.

Briana berättar hur olika det är att ha event i Stockholm jämfört med i New York. Hon menar att i Sverige är det många som tackar nej till event, men i gengäld dyker nästan alla anmälda upp. I New York tackar de flesta ja, men man får räkna med att 50% faller bort.

Exempel med e-handelsföretag som öppnar fysiska butiker finns även på hemmaplan med till exempel Ellos som nu öppnar en butik i Mall of Scandinavia.

Jag gillar när marknadsförare tänker annorlunda. Tictail-butiken i New York är såklart en försäljningskanal, men i allra högsta grad också ett sätt att marknadsföra varumärket och något som genererar mycket PR. Vi har vant oss vid att fysiska butiker etablerar en e-handelsplats. Jag tror att vi kommer att se fler exempel på när e-handelsföretag uppstår även i den fysiska världen.