PR-specialister är som pesten

Ja, det kanske inte är ett så trevligt sätt att beskriva sig själv på. PR och marknadsföring är ju vad jag själv sysslar med. Men USA är i vanlig ordning extra allt och personer verksamma inom PR finns det minst sagt gott om. Till exempel rapporterade nyligen U.S Department of Labor att det finns ungefär 57 000 PR managers och 208 000 PR specialister verksamma i USA. Det kan jämföras med att det i samma studie beräknades finnas 46 500 journalister.

Jag lämnar det till er att räkna lite på den saken.

För när 265 000 människor ringer och tjatar på ynka 46 500 personer så kan man ju som journalist bli en smula överväldigad. Det innebär strax under 6 personer inom PR på varje journalist. Massmail, telefonterror och budskap som skickas utan eftertanke hjälper inte upp ryktet som kåren börjar få i USA.

Även om personer som jobbar med PR kan vara väldigt eftertraktade och ha stor makt så upplever jag ändå yrket i New York som lite… ja, lite opoppis. Det är synd. För när PR och journalister har bra relationer kan verkligen goda saker uppstå. Journalister vill ha intressanta vinklingar och tillgång till bra talespersoner, företag har sina prioriteringar och önskningar och i den bästa av världar kan en PR-specialist hjälpa bägge två.

När PR görs som bäst ger det företaget ett gott rykte, jobbar med imagen och stöttar företagets strategi. För alla oss som jobbar med PR, oavsett vilken marknad vi är verksamma på, så gäller det att prata om vad som pågår i världen och formulera hur företaget passar in i den konversationen, inte bara ropa ut information om företaget. Lyckas vi med det får journalisterna matnyttiga tips och PR kan upplevas som en tjänst, inte en terror. Det tror jag är nyckeln för att branschen ska utvecklas i rätt riktning framöver.

Veckans kampanjer

Här är några av de intressanta reklamkampanjer New York bjuder på i veckan.

En Hemnet-liknande tjänst driver med vilken typ av människor som bor i vilka av New Yorks alla varierande områden. Skulle nog vara ganska rolig att göra en version av detta i Sverige med. Hur skulle den se ut tror ni?

Street Easy

Street Easy

Alltid vettigt att se att ordet hudfärgat kan ha en mängd olika betydelser.

Nude York

Och lite humor skadar ju aldrig..

Manhattan Mini Storage

5 tips för att hitta din kreativa cykel

När jag skriver detta är klockan strax efter midnatt. Samma tidpunkt som författandet av ungefär 70% av alla texter som jag har publicerat här på Resumé. Jag har verkligen försökt kämpa emot det här beteendet. Stigit upp tidigt och gått och lagt mig i tid som hederligt folk. Men sanningen är att jag skriver allra bäst på kvällen och natten. Jag tror det har att göra med att allt du gör på natten är en bonus – det är ingen som förväntar sig att du ska prestera något alls. Hämningarna och självcensuren släpper och då blir mitt skrivande och min kreativitet som bäst.

Sedan inträffar fas nummer två i den kreativa cykeln. Nämligen att vakna upp på morgonen och tänka; vad sjutton menar jag? Det som kvällen innan var ren och skär briljans känns i morgonens skarpa ljus mest som dravel. Därför redigerar och korrekturläser jag på morgonen. Jag behöver båda aspekterna. Dels den fria, kreativa natt-sidan och dels den stränga, ordentliga morgon-sidan.

En vän och tidigare chef till mig, Maria Zälle, är en av de klokare människor jag känner. Hon driver ett eget företag som sysslar med att lära ut bra kundservice. Inte en dålig utmaning. Hon kom i alla fall på att hon jobbar bäst om hon får jobba tre dagar i rad, vara ledig en, jobba tre dagar, vara ledig en osv. Nu har ju hon en egen firma och är därmed lite friare att styra över sin egen tid. Men det ligger mycket klokt i att se på sig själv och fundera över när vilka uppgifter passar bäst för dig.

Här är fem frågor/tips för att ta reda på när du är som mest kreativ.

  1. Var tänker du bäst/när kommer du till insikt? I duschen? När du joggar? När du torkar av diskbänken? Ibland kommer de bästa idéerna när du gör något helt annat. Hitta din stilla stund och låt tankarna löpa fritt. 
  2. Vilken miljö väcker din kreativitet? Vill du ha det knäpptyst eller föredrar du musik? Vill du sitta på samma ställe som du brukar eller är det bättre om du får flytta omkring? 
  3. Vilken sorts möten passar dig bäst under vilken tid på dagen? Om jag får välja föredrar jag morgonmöten där jag måste lyssna och begrunda men eftermiddagsmöten där jag får vara kreativ och förväntas leverera och leda. 
  4. Hur förfinar du din idé? Vill du bolla med kollegor, förklara för en oinsatt eller gå och fnula för dig själv? 
  5. När är du som mest skapande och kreativ? Tidigt på morgonen, sent om natten? När det är alldeles tyst eller när du omges av kollegornas prat? Försök hitta ditt bästa läge.

Få människor arbetar i ett vakuum. Troligtvis har du kollegor eller andra människor som påverkar din kreativa vardag. Kanske har du idag liten möjlighet att påverka när möten läggs in eller när du skulle vilja leverera en kreativ lösning. Men att känna sig själv och veta när man presterar som bäst är aldrig fel. Så ta gärna en stund och fundera. Vad funkar för dig?

Könsjukdomar och politiker

Onekligen en ganska rolig anspelning på Bernie Sanders kampanjslogan ”Feel the Bern”. Har svårt att tänka mig att det var könssjukdomar han syftade på dock…

IMG_20160510_144808

Hur tjockt är ditt glastak?

Forskaren Rosi Braidotti har sagt ”Det är absolut så att man inte är muslim på tisdag, europé på onsdag, kvinna på måndag, svart på söndag och lesbisk på torsdag eftermiddag. Dessa variabler samexisterar i tiden”. Det Braidotti tar upp är alltså att man kan diskrimineras och underordnas av olika skäl. Som att bära med sig ett glastak i betongglas med andra ord.

Eller är det så att det räcker med hårt arbete, talang och lite tur?

Om man tittar på statistiken så verkar det inte så. I Sverige spelar inte alla på samma spelplan och definitivt inte efter samma regler. Man skulle kunna uttrycka det som att några av oss fuskar. Vi får gå före i kön.

För sanningen är att svenskar som fötts i ett annat land eller svenskar vars föräldrar flytt hit för många år sedan möts av en arbetsmarknad som hellre väljer någon annan. De har inte bara uppförsbacke, de har en sluttning lika brant som Mount Everest framför sig.

Det betyder inte att människor med annan bakgrund än svensk inte lyckas. Det betyder inte att människor med en annan hudfärg än vit beter sig som offer. Men det betyder att de är offer för ett strukturellt problem som vi alla är med och skapar. Vare sig vi är medvetna om det eller ej.

Den goda nyheten är att vi kan göra skillnad. Bara genom att ha tagit dig tid att läsa den här texten har du gjort dig själv ännu en gnutta mer medveten. Och det är först när vi tänker efter på vårt eget beteende som vi kan göra skillnad.

Kreativitet uppstår inte när alla tänker lika. Kreativitet uppstår när olika erfarenheter och idéer blandas. Kommunikationsbranschen har alltid varit duktiga på att gå i bräschen. Jag tycker det är dags att leda väg igen.

Tack för att du är med.