Sweden breeds disruptive ideas

Mina vänner i USA frågar mig ibland hur svenskar kan vara så kreativa? Var får vi alla våra bra idéer ifrån? (De frågar i och för sig ganska ofta om vår goda choklad och våra klockor, så man kanske inte ska tolka in allt för mycket i det)

Ett exempel som de ofta känner till är piano-trappan som skapades av DDB. Det är också ett av mina absoluta favoritexempel på hur marknadsföring kan göra människor glada.

Men, noterar de, de kreativa idéerna som kommer från Sverige är gärna behagliga. Lagom på så sätt att de inte stör, snarare höjer. Det tycker jag, i mina svenska öron, är det finaste betyg man kan få som nation.

Hans och Greta med hagelbössa – bara i USA

Att vara inflyttad i ett annat land betyder att man per automatik funderar över kultur. Kulturen man kom ifrån och den man är i nu. Oftast tycker jag Sverige och USA ligger nära varandra värderingsmässigt. Men, så kommer det en händelse som får mig att ifrågasätta om vi ens befinner oss på samma planet.

Som när NRA (National Rifle Association) skriver om bröderna Grimms saga om Hans och Greta och i den nya versionen beväpnar de små pepparkakssugna barnen. NRA lobbar, ifall det inte redan var mycket tydligt, för att vapenlagar i USA inte ska inskränkas utan att var och en ska få äga och bruka vapen.

Hans och Greta NRA

För att nå även de mycket små barnen (och förmodligen barnens föräldrar) har den här fina sagan tagits fram: http://www.nrafamily.org/articles/2016/3/17/hansel-and-gretel-have-guns/
Det går utmärkt bra att notera att urlen heter NRA Family, vilket sticker sådär lagom mycket i ögonen på mig.

I sagan kan man sedan lära sig om den stackars fattiga familjen som inte har mat för dagen. Som tur är har ju barnen var sitt vapen, så de ger sig ut i skogen att jaga.

“They knew that, deep in the forest, there were areas that had never been hunted where they may be able to hunt for food. They knew how to keep themselves safe should they find themselves in trouble.”

Efter att ha jagat stöter de på ett pepparkakshus och upptäcker till sin fasa att en häxa har kidnappat två små pojkar. Som tur är är de ju beväpnade och sätter därifrån igång med att rädda barnen.

“The boys directed Hansel to the key that would unlock their cage while Gretel stood at the ready with her firearm just in case, for she was a better shot than her brother.”

Efter att ha befriat pojkarna går Hans och Greta hem för att få med sig byborna och ge sig på häxan.

“After reuniting the boys with their parents, it was time to take on the witch…and get some hunting done in the meantime. Villagers, prepared with rifles and pistols, headed into the forest, Hansel and Gretel leading the way.”

Det är svårt att bestämma sig vad man ska ta med sig från den här berättelsen. Ska man ge beröm till NRA för att de tar till ett onekligen kreativt marknadsföringsdrag? Ska man förfasa sig över USAs inställning till vapen? Ska man bli lite överraskad över att en författare som beskriver sig själv såhär: “Amelia Hamilton, a conservative blogger and author of the Growing Patriots series of children’s books, is a lifelong writer and patriot.” har skrivit en text där tjejen är en bättre skytt?

Det finns många känslor att ta av helt enkelt. Så det kändes viktigt att ni fick ta del av den. Trevlig läsning!

Samsungs nya affär slår Apple på fingrarna

Samsung har precis slagit upp portarna för sin nya upplevelse-baserade affär i New York. De har valt det smidiga (?) namnet 837 (eftersom det är gatunumret) och den ligger i Meatpacking, bara ett stenkast ifrån Apples affär.

När man går in i butiken känns den så långt ifrån en vanlig teknikaffär man kan komma. Istället möts man av två våningar av svincool teknik man bara måste prova.

Samsung 837

En av de mest narcissistiska upplevelserna är en sociala media-tunnel där väggar, golv och tak är täckta av skärmar som bara visar dig! Allt material plockas från din instagram-profil och bilder, ljus och musik pulserar fram allt du har valt att dela med världen. Det är mäktigt, omtumlande och en av de mer självupptagna konstupplevelser jag har varit med om.

Samsung 837 Black Egg installation

En annan väldigt rolig grej att prova är Virtual Reality. Man får åka bergochdalbana med VR-mask och hörlurar på och dessutom rör sig stolen som om du faktiskt åkte bergochdalbana. Folk skriker, skrattar och pulsen rusar.

VR Samsung

Jag måste verkligen credda Samsung för att de vågar sig på en så osäljig strategi. Det är till exempel inte så troligt att jag hade skrivit det här blogginlägget om de hade öppnat en ny mobiltelefon-affär… Istället bjuder de in alla att ta del av tekniken de jobbar med. Det känns generöst och väcker nyfikenhet.

Ytan används även vid event och förra fredagen live-sände de, som ensam partner, en stor del av allt som producerades under SWSX – bland annat president Obamas tal.

Samsung 837

En eloge till de som vågar tänka nytt och vara generösa. Det lönar sig.

 

 

En stor fisk i en liten soppa

På ett sätt är New York som en ny gymnasieklass i en högpresterande skola. Alla som har kommit dit har högsta betyg och var högstadieklassens duktigaste elev. Och nu är plötsligt hela omgivningen lika inriktade på att prestera! Att starta om på nytt i en stad som New York är tufft. Alla är på väg någonstans, alla försöker genomdriva sin dröm och alla vill ha något av dig. Din tid, ditt intresse eller dina pengar.

New York som stad är hård, snabb…. och alldeles underbar!

Men för många kommer det nog som en chock att inte vara bäst i klassen längre. Jag träffar ofta människor som nyss kommit hit med stora visioner och som sprudlande berättar om sina drömmar och hur fantastiskt det känns att ha flyttat till New York. Men allt eftersom samtalet utvecklar det sig smyger det fram ett uns av oro. Ett erkännande att det inte är så lätt. Att man bara är en liten, liten fisk i ett helt hav av ivriga mörtar. Ibland är det skönt att få vara en stor fisk i en liten soppa.

New York skyskrapor

Sex säljer… igen

Jag har vid det här laget förstått att sexuella anspelningar funkar rätt bra i USA. Vi hajar, sex säljer. Men måste ni ta till det knepet i precis varje kampanj?

Här är dagens skörd…

New York reklam

Som ni förstår är detta reklam för ett nattduksbord.

New York reklam New York reklam

Och det här är motsvarigheten till Linas Matkasse.

Är det här en ton ni skulle vilja använda i nästa kampanj?