Företagets samarbete med en feminst blev episk miss

Det är ju inte helt ovanligt att företag försöker snylta lite på framstående personers varumärken. Som när Nelly startar upp ett samarbete med Clara Henry eller Norweigan gör en framgångspod med t.ex. Alexandra Pascalidou. Så fort vi inleder samarbeten påverkas den egna firman av vilket intryck samarbetspartner ger omvärlden.

I USA gjorde klädmärket Lands’ End precis en miss på det här området av episka proportioner. Lands’ End är ett hyffsat billigt klädföretag som riktar sig till en mainstream-konsument, ofta i mittenstaterna i USA (eller fly-over-states som de så hånfullt kallas av människor som bor i New York eller Los Angeles). En av deras främsta inkomster kommer ifrån att de säljer kläder som skoluniformer i samarbete olika skolor. De är helt enkelt lite… tråkiga.

Så i ett försök att peppa upp det gamla varumärket skapade de en intervjuserie som kallades “Legends”. Man intervjuade kända personer för artiklar till företagets katalog, vilken skickas ut till en enorm mängd hushåll. Den nya VD:n, som har sin bakgrund i modehuset Dolce & Gabbana, intervjuade av den anledningen den feministiska ikonen Gloria Steinem. För er som inte känner till Gloria Steinem så är hon är en amerikansk feminist, journalist och en ledare av den feministiska rörelsen i USA i början av 70-talet. Hon är aktiv än idag och verkligen en röst att räkna med på området. Bland annat har hon alltid förespråkat fri och laglig möjlighet till abort.Gloria Steinem
Det kanske inte verkar helt kontroversiellt i Sverige, men i USA gör det henne radikal.

Så när klädkatalogen med den brinnande intervjun damp ner på dörrmattan hos den konservativa, kristna högern blev det ramaskri. Skolor hotade med bojkott och Lands’ Ends viktiga skoluniforms-inkomstkälla var hotad.

Företaget reagerade omedelbart med att be om ursäkt för att de hade förolämpat och drog tillbaka artikeln ur kommande kataloger.

“It was never our intention to raise a divisive political or religious issue, so when some of our customers saw the recent promotion that way, we heard them. We sincerely apologize for any offense,”  skrev företaget på sin Facebook sida den 25/2.

Inlägget har hittills fått närmare 4 000 reaktioner och 11 226 kommentarer. Kunder som glatt sig åt att se klädmärket slå sig ihop med en stark feministisk ikon blev ursinniga över att de nu plötsligt inte “stod bakom” åsikter som lika rättigheter för alla.

”What a terrible message to send to all the women and girls who wear your clothes. I’m sorry you see equal rights for women as a divisive issue. I see it as a human issue.”

”To pull that add, and then to have this ”explanation.” You not only lost me as a customer, but every single person I know. Shame on you. The only passion I have now is to never buy anything with your brand.”

Lands’ End har gjort det intressanta valet att inte kommentera de tusentals upprörda kommentarerna som strömmar in. Något som verkar göra människor än mer upprörda.

Vad kan vi lära oss av den här historien?

Gör din hemläxa. Vad står personen ni vill samarbeta med för? Vad är hens bakgrund och hur kommer din målgrupp att reagera på ert samarbete?

Och det viktigaste. När ni väl har slagit in på en väg – våga stå kvar. Är samarbetet kontroversiellt är det mycket möjligt att ni stöter er med ett läger. Men pudlar ni är risken stor att ni tappar kunder i alla läger.

Kan ovisshet hjälpa din försäljning?

Bokaffärer har ju som bekant fått bli ganska kreativa för att ta igen tappad försäljning. Kedjan Barnes & Noble har en kreativ lösning där de har tagit fasta på människors outtömliga nyfikenhet. Lite mystik hjälper det mesta, kanske även böcker? Därför har bokkedjan har tagit till det gamla knepet “Mystery-box” (en sökning som förresten ger 28 000 000 träffar på Google).

Mystery Box, Barnes & Noble

Mystery Box, Barnes & Noble  Mystery Box, Barnes & Noble

De är så klart inte ensamma om idén. I Sverige har till exempel företaget Let’s Deal sålt 12861 stycken ”mystiska” lådor med teknik-innehåll..

Regissören J.J. Abrams, som bland annat ligger bakom serien Lost, har gjort ett TED talks om fenomenet och lockelsen den lilla hemliga lådan utgör. Han säger “It represents infinite possibilities. …Maybe there are times when mystery is more important than knowledge.”

Kanske kan blind date-metoden hjälpa även ditt företag?

Måste man älska sitt jobb?

Jag åt nyss middag med en amerikansk vän, som ägnade en stor portion av tiden åt att klaga på sitt jobb. Lite försiktigt lyfte jag frågan om det var så att hon borde se sig om efter ett nytt?

“Mia, this isn’t Sweden. US people don’t love their jobs, they just get on with it”.

Sant eller inte sant, jag tyckte att hennes ord var ett otroligt pessismistiskt sätt att se på världen. Och det är klart, en regnig tisdag är en regnig tisdag och vardag sipprar in i alla jobb. Men visst måste grunden kännas bra? Om man har möjlighet att styra, visst vill man att de flesta dagar är roliga och lagom utmanande? Det här är naturligtvis en lyx och jag vet att det jag skriver inte är ett möjligt beslut för alla att ta.

Men jag upplever inte att de jag känner i USA stannar kvar i sina jobb för att de skulle behöva gå på gatan annars. Det rör sig om något annat. Prestige. Stora pengar. Vem behöver passion när man tjänar mycket stålar?

Jag har träffat otroligt många inom till exempel juridik och finans i New York som helt ärligt har noll engagemang i sitt jobb. De gör säkert ett bra jobb, men de brinner inte för det. Och jag tror att för att vara riktigt bra på sitt jobb så är det en fördel att ha en gnista inom sig.

Vad tycker ni? Måste man älska sitt jobb?

Jag betalar med check

New York vill ju gärna känna sig som en hipp, cool och trendig stad. Och på ett flertal områden är den absolut det. Många, särskilt vi inom reklam och marknadsföring, kikar gärna över Atlanten för att se vad som är på gång här. Men på vissa områden är New York verkligen slående långt efter. Jag har ju tidigare skrivit om att arbetsgivarna inte gör det värt att vara lojal i New York, och jämställdheten går heller inte att jämföra med vad vi har i Sverige. Min manlige amerikanska vän skrattade så att han grät när han hörde att min manlige svenske vän tagit sin frus efternamn när de gifte sig. Svenskarna i sällskapet stod helt frågande över det som amerikanen uppfattade som en total kolaps i manlighet.

Här är ett att mina finaste exempel på hur New York både kan vara ”modernt” och helt efter. Det har att göra med checkar. Jajamän, papper du skriver mottagare och summa på och sedan stoppar i brevådan. Vår förskola tog till exempel bara betalt via check, samma sak med hyran. Kom definitivt inte och försök be om en automatöverförd e-faktura eller viska ”Swish?”.

Nu har bankerna här moderniserat det hela en smula. Idag går det därför utmärkt att logga in på din internetbank och fylla i checken där. Banken skriver sedan ut checken och postar den åt dig. Vilken service!

Beyoncés omnämning fick försäljningen att explodera

Min duktiga bloggkollega Karolina Sandberg formulerade i onsdags ett fint hyllningsinlägg till popikonen och affärsmogulen Beyoncé. Queen B gjorde enorm succé i söndagens Super Bowl och stal showen från Coldplay som skulle ha varit kvällens huvudnummer. I Super Bowls “half time show” spelades också hennes nya låt “Formation” upp för första gången. Låttexten är skarp och sällar sig till mängden av de röster som vänder sig mot den rasistiska polisbrutalitet som uppmärksammats i USA på senare tid och som ställer sig bakom budskapet “Black lives matter”.

Men det är inte det enda budskapet som låten förmedlar. I en mening nämner superstjärnan den småsunkiga restaurangkedjan Red Lobster, som finns utspritt lite var stans i USA. Hon sjunger: ”When he fuck me good I take his ass to Red Lobster, cause I slay.”

Och den enda, högst explicita, raden räckte för att Red Lobster skulle öka sin försäljning den söndagen med hela 33%, jämfört med förra året (källa: CNN). Kedjan fick på en timme över 42 000 omnämningar på Twitter och dess popularitet tycks hålla i sig.

Det hela verkar helt oplanerat från Red Lobsters sida, men de är naturligtvis inte sena med att utnyttja snålskjutsen. Bland annat har de snabbt tillfört en rätt på menyn tillägnat Beyoncé “Cheddar Bey Biscuits”.

Beyoncé Red Lobster tweet

Den här tweeten möttes av viss kritik från följarna som tyckte kedjan kunde ha varit lite fyndigare i sin kommunikation. Svaret kom blixtsnabbt:

Beyoncé Red Lobster tweet Beyoncé Red Lobster tweet

Beyoncé Red Lobster tweet

Queen B – mäktigast i stan! You slay.