Så räknade vi

I Byråvalsguidens Byråtopp ingår:

De svenska tävlingarna: Guldägget, 100-wattaren, Guldnyckeln, Gyllene Hjulet, Swedish Content Award, Spinn, Svenska Designpriset, Reklamcupen och Månadens Kampanj.

Ett förstapris i Guldägget och 100-wattaren ger 500 poäng, silverägg och 75-wattare ger 250 poäng medan diplom i Guldägget och 50-wattare ger 100 poäng.

Priserna som branschorganisationerna delar ut plus Månadens kampanj, ger 250 poäng för förstaplats, 125 poäng för andraplats och 50 poäng för tredjeplats.

De kommersiella priserna Reklamcupen och Svenska Designpriset har en lägre nivå där en förstaplats ger 125 poäng, en andraplats ger 75 poäng och en tredjeplats 25 poäng.

De internationella tävlingarna Cannes Lions, One Show, d&ad, Webby och Clio ingår också. Där belönas de tre mest vinstrika byråerna i respektive tävling enligt följande: Förstaplats 1000 poäng, andraplats 500 poäng och en tredjeplats med 250 poäng. 

Se topplistan här



Månadens Kampanj

Totalt under året ger en förstaplats 250 poäng, en andraplats 125 poäng och en tredjeplats 50 poäng i respektive kategori. Men för att även mindre delsegrar ska belönas har totalsumman splittats och fördelas under året.

En förstaplats i exempelvis film under året ger då 250/8=31 poäng, då antalet filmomgångar är 8 under ett år. I kategorin Alternativa medier där tävlingsomgången sträcker sig under en längre period och antalet omgångar endast är tre på ett år ger en förstaplats istället 250/3=83 poäng.

Se Månadens kampanj topplistan här