Söndagen den 3 juli börjar Almedalsveckan i Visby - en mötesplats för alla från näringslivet och politiken till små särintressen och stora varumärken. Sedan 2007 har Resumés redaktion varit på plats under Almedalsveckan. Vi gör en daglig nyhetstidning med reportage och analyser, varje morgon strax före frukost distribuerar vi tidningen till alla viktiga mötesplatser i Visby.

Vi arrangerar seminarier i Nowas & Resumés Trädgård på Kronstallgränd 4 och varje morgon kan du lyssna till vad som kommer vara dagens stora snackis.

Tid: Måndag till fredag kl 8.00–8.30
Plats: Nowas och Resumés trädgård, Kronstallgränd 4

Dagens snackisar

Vilka frågor snackades det om igår? Vad blir dagens snackis? Vilka nyheter får genomslag? Inbjudna gäster diskuterar kommunikation, samhälle och politik utifrån ett Almedalsperspektiv. Huvudfokus ligger på politiska opinioner och trender, partiledartalet samt nedslag i Almedalsprogrammet. Arrangör: Resumé, Sveriges Kommunikatörer, Novus Opinion och Nowa Kommunikation.


Tid: Tisdagen den 5 juli kl 08.45–09.30, mingel 9.30–10.00
Plats: Resumés & Nowas trädgård, Kronstallgränd 4 i Visby

Hur personliga vill vi bli för att få den bästa kundupplevelsen? Digitaliseringens möjligheter: balans mellan unika kundupplevelsen och den personliga integriteten

Digitaliseringen ger företag och organisationer möjligheter att lära känna sina kunder bättre och samla värdefull information om kundernas beteende och köpmönster. Men hur mycket personlig information är vi beredda att ge för att få bästa kundupplevelse? Tietos undersökning In search of the balance between cool and creepy* visar att det är stora skillnader på kundernas syn och detaljisters förväntningar när det gäller hantering av kunddata. Så vad händer när den personliga integriteten störs, när blir det coolt och när blir det creepy? Hur ska företag forma sitt erbjudande för att nå den optimala kundupplevelsen? Vi diskuterar framtidens utmaningar och möjligheter kring retail, vad som funkar (och inte funkar) och hur företag ska möta kundernas förväntningar.

Medverkande:
Ann Carlsson, vd Apoteket
Björn Larsson, marknadsdirektör, Coop
Marie-Louise Forsberg, retail och affärsutveckling, Tieto Sweden
Fredrik Bergström, managementkonsult, e-handel och kundupplevelse, Tieto
Martin Karlsson, senior konsult HUI Handelns Utredningsinstitut
Moderator: Johan Såthe, chefredaktör Resumé
Arrangör: Resumé tillsammans med Tieto 

Rapporten kan du ladda ner här.


Tid: Tisdagen den 5 juli kl 10.15–11.00, mingel kl 11.00–11.30
Plats: Resumés & Nowas trädgård, Kronstallgränd 4 i Visby

Etik i spelbranschen: Vem tar ansvar för en hållbar spelmarknad? 

Enligt EU är nätspelandet en av de snabbast växande tjänsten och i Sverige regleras den av en lag från 1994, hur är det möjligt när vi annars ligger i framkant i den digitala utvecklingen? Närmare 70 procent av all spelreklam kommer från oreglerade spelbolag och det sägs att spelreklamen har blivit det nya presstödet, har svenska medier blivit spelberoende? Vem tar ansvar för sund spelreklam och etisk spelmarknad? Vi diskuterar självreglering, den nya spelutredningen och marknadsföringen från spelbolagen. Vilken roll har de olika aktörerna och hur ska vi skapa en hållbar spelmarknad?

Medverkande:
Ardalan Shekarabi, Civilminister
Maria Lindström, Generalsekreterare, Spelbranschens Etiska Råd
Elisabeth Trotzig, Reklamombudsmannen
Agnetha Börjesson, Riksdagsledamot, Miljöpartiet
Mattias Kelmeling, jurist Hansen Advokatbyrå
Jimmy Nilsson, rådgivare, Spelberoendes Förening Göteborg
Moderator: Fredrik Thambert, webbchef Resumé

Arrangör: Resumé tillsammans med SPER, Spelbranschens Etiska Råd


Tid: Tisdagen den 5 juli kl 11.45–12.45
Plats: Resumés & Nowas trädgård, Kronstallgränd 4 i Visby

Content Clash: Appelberg vs OTW

Redaktionell reklam eller effektiv marknadsföring? Två av branschens ledande aktörer visar upp sina bästa case i en "content clash". Vi diskuterar effekten av content marketing, hur utvecklingen ser ut och vart framtidens kommunikation är på väg.

"Varumärken – De nya mediehusen" Anders Rask, vd på OTW, berättar om hur varumärken kan bli mediehus och den oväntade effekten från IKEAS Youtubeserie ”Vad gafflar ni om”.

"Mediehuset Scania" King och Legend är inte ord förbehållna Zlatan utan de utmärker även Scanias framgångsrika contentarbete. Joanna Rydbeck, vd på Appelberg, berättar hur.

Medverkande:
Joanna Rydbeck, vd Appelberg
Anders Rask, vd OTW
Moderator: Johan Såthe, chefredaktör Resumé
Arrangör: Resumé tillsammans med Appelberg och OTW 


Supermingel på taket

Superminglet i Almedalen är ett slutet event för Näringslivets 150 superkommunikatörer (personlig inbjudan och gästlista).

Tid: Tisdagen den 5 juli kl 15.30–17.30
Plats: Gutekällarens Takterrass, Lilla Torggränd 3 i Visby
#supermingel #150superkommunikatörer​

Arrangör: Resumé & Veckans Affärer tillsammans med Meltwater, Sveriges Kommunikatörer och Unionen. Meltwater är värd för minglet.

Har då frågor är du välkommen att kontakta vår projektledare Josefin Ekman på josefin.ekman@resume.se

*Tietos undersökning ”In search of the balance between cool and creepy”: Den personliga integriteten påverkas av att vi blir mer och mer digitaliserade och balansen är hårfin mellan vad som kan upplevas vara cool och creepy. Digitaliseringen ger detaljhandeln en stor potential till att samla värdefull information om sina kunders beteenden och köpmönster. Men vad blir konsekvenserna när kunderna säger en sak och detaljhandeln gör något annat?  Tieto har tillsammans med HUI tagit fram en rapport som visar att det är stora skillnader på kundernas syn och detaljisters förväntningar när det gäller hanteringen av kunddata.  Undersökningen visar att detaljisterna tror att deras kunder har en negativ inställning till att dela med sig av information om sig själva men verkligheten visar sig vara annorlunda. Så vad händer när den personliga integriteten störs, när blir det coolt och när blir det creepy?

Information

När:
Söndagen den 3 juli till torsdagen den 7 juli kommer en daglig nyhetstidning distribueras i Almedalen. Tisdagen den 5 juli arrangeras seminarier, se program intill.

Målgrupp:
Alla med intresse av att följa och delta i debatten inom kommunikation.

Plats:
Resumés & Nowas Trädgård, Kronstallgränd 4. 

Pris:
Resumés seminarier i Almedalen är öppna för alla och kostnadsfria.

Kontakt:
Josefin Ekman, 0722 38 97 97, josefin.ekman@resume.se

Annonsera i Almedalen

Almedalstidningen söndag

Almedalstidningen måndag

Almedalstidningen tisdag

Almedalstidningen onsdag

Almedalstidningen torsdag

Arrangörer