Månadens Alt. Media

Dec-april 2012
En smart pinne för World Childhood Foundation tar hem årets första Månadens alternativa media . Åkestam Holst för Pause Ljud & Bild blir tvåa och Garbergs med Amnesty kniper tredjeplatsen.

Fredrik Hazén

1. The Good DividerKund: World Childhood Foundation Byrå: FrilansDet allt mer kontantlösa samhället gör det svårare för välgörenhetsorganisationer som vill samla in pengar på de platser där vi tidigare hade lite växel över. ”World Childhood Foundation” löste problemet med en streckkod på varuavskiljaren som används på kassabandet. Ursprungsidén kläcktes redan 2008 och har använts på Ica Nära Hornsgatan i Stockholm fram till december 2011, vilket gör att den precis kvalificerar sig för den här omgången av Månadens Alternativ Media.

Ulrika Martin, i dag frilansande copywriter var en av dem som låg bakom kampanjen. 

Hur kom ni på just den här idén?
– Många välgörenhetsorganisationer upplever att det är svårt att samla in kontanter då de flesta i dag betalar med kort. Viljan att skänka pengar finns kvar så lösningen blev en streckkod på varuavskiljaren. Pinnen finns ju redan på plats i butiken.

Vad är speciellt med att jobba med välgörenhet?
– Budgeten är ofta begränsad, men det ser jag mer som en utmaning än ett hinder. Att använda sina skills till något bra och välgörande är något jag rekommenderar alla  som har möjlighet att göra, säger Ulrika Martin.
Kampanjen togs fram helt utan arvode och fick pitchas in till Childhood vid ett möte där bland andra Prinsessan Madeleine deltog. Beslutet att satsa på kampanjen togs kort därefter och alla intäkter har tillfallit Childhood.  Ulrika Martin är nöjd med responsen.
– Responsen har varit i princip odelat positiv. Många uppskattar möjligheten att skänka en slant även när kontanter saknas, dessutom är både kunder och handlare tacksamma över enkelheten. De som har varit tveksamma är de som vanligtvis inte skänker pengar till välgörenhet.

Så tyckte juryn:
Marcus Enström, Ingo Sthlm
En enkel, smart lösning för välgörenhet. En plats där man redan har plånboken framme och lätt kan skänka en femma av bara farten. Tyvärr funkar den nog alldeles för bra för Triss för att vi ska få se denna lösning oftare.

Fredrik Preisler, Naked
Alla hjälporganisationer söker nya sätt att få folk att hjälpa, men många känns konstruerade och påklistrade. Men den här känns bara självklar. Bra.

Kristina Hagbard, JMW
Det finns så många välgörenhetsorganisationer som slåss om uppmärksamheten för att nå givare för att samla in medel. Här har man lyckats göra en enkel lösning genom att använda ett vardagligt föremål som når i princip alla potentiella givare. Det är också väldigt enkelt att välja att ge pengar (snarare väldigt svårt att låta bli!) utan att det kräver särskilt mycket av givaren. Det enda man kan fundera är över; visserligen kan man samla in mycket pengar genom detta, men man bygger kanske inte relation och engagemang då beslutet att ge pengar inte sker så överlagt och man kan glömma till vem man gav de där extra 5 kronorna då man ändå betalade på ICA…

Malin Bugge, Volt
Det enkla är ofta det geniala! Kundpinnen i sig är ingen ny kanal. Men som insamlingsmetod innebär den ett nytt och smart grepp. Streckkoden gör det enkelt för människor att ge – samtidigt som det publika forumet (dvs mataffären) sätter press på andra att göra likadant.

Ante Stenberg, Acne
Jag skulle hellre dö än att välja den vanliga snålpinnen framför denna. Om andra i kön såg det skulle man ju bli söndermobbad. Lagom tankeställare när man står där med sin gamla franska ost.

Fakta:
Arbetsgrupp: copy Ulrika Martin, ad Hanna Wittmark, projektledare Anna Annermalm



2. The HeistKund:  Pause Ljud & Bild  Byrå: Åkestam HolstMed inspiration från filmer som Entrapment, Oceans Eleven, The Italian Job och Mission Impossible skapade Åkestam Holst ett spektakulärt stöld-rollspel i bästa Hollywood-stil åt Pause Ljud & Bild. Budskapet om butikskedjan som platsen för stora filmupplevelser skulle göras till verklighet.

Butiken på Norrlandsgatan utrustades med rörelsedetektorer, infraröda kameror, stroboskop och larm. Som deltagare kunde du med hjälp av en partner framför en dator ta dig igenom den stöldsäkra butiken och komma åt stöldgods i form av en TV från Loewe värd 38 000 kr, hörlurar från Marshall , DVD:er och generösa rabatter i butiken. Och de som deltog i själva stöldkuppen följdes av tusentals åskådare, dels utanför Pause butik och live på företagets hemsida. På Åkestam Holst är man stolt över kampanjen, som också vann ett silverägg i kategorin digitalt 2012. Petra Albrektson var AD.

Kan du berätta om hur ni fick idén till kampanjen? 
– Uppgiften var att marknadsföra Pause hemmabiosystem och att de erbjuder stora filmupplevelser. Tanken var att skapa en ovanligt stor filmupplevelse, där vi förvandlade butiken till en scen i en film säger Petra Albrektson.
 
Det var en ganska rejäl satsning ni gjorde. Hur genomför man något av den här storleken?
– Den stora tekniska utmaningen var att få  lasersystemet att fungera bra. Den bästa lösningen var med speglar som en sändare studsade emellan. Rörelsedetektorerna var lite lättare, för där fanns redan tekniken. Vi hade stor hjälp av SuperMegaCorp som byggde systemet och From Stockholm With Love som kopplade ihop butiken med webben. Allt som allt tog det några veckor att genomföra, själva bygget tog 3-4 kvällar.
 
Vad var den stora utmaningen?
– Tekniken var en stor utmaning och att få heist-scenen att kännas autentisk, det är alltid svårt att jobba med något som sker i realtid. Man har inte samma kontroll som med till exempel en annons.
 Berätta lite om temat och inspirationen?
– Vi inspirerade av de bästa kuppscenerna i s.k heist-filmer. Fredrik på Pause har ett jättestort filmintresse och kom med bra filmreferenser och idéer.

Hur var responsen?
 – Bra. Intresset var väldigt stort på plats men det var även många som tog del av eventet online. Tävlingen ägde rum efter stängningstid och det var kö utanför redan innan butiken hade stängt. Folk hade tagit med sig stolar.
 

Så tyckte juryn:
Marcus Enström, Ingo Sthlm
Snyggt och spännande! Jag gissar dock att den komplicerade uppgiften “stänger ute” många som annars är intresserade av Pause.

Fredrik Preisler, Naked
Ett relevant och fantastiskt genomfört jobb. Att bjuda in sina kunder att göra inbrott kräver mod från både byrå och kund.”

Kristina Hagbard, JMW
Otroligt ambitiöst och väl genomfört genom att utnyttja alla kanaler och medier. Man har valt att fokusera på de som är intresserade av hemmabioanläggningar med en skräddarsydd aktivitet och genom att utforma kommunikationen kring en för målgruppen välkänd film som ytterligare visar att Pause kan och förstår målgruppens specifika intressen . På så sätt skapar de engagemang och relation till målgruppen och inte att förglömma, stort underhållningsvärde.

Malin Bugge, Volt
Med ett starkt filmintresse som utgångspunkt, lyckas den här kampanjen både attrahera, engagera och aktivera målgruppen på ett imponerande sätt.
Det ambitiösa genomförandet, liksom de goda spridningseffekterna (både via webb, viralt och redaktionellt) bidrar också till höga poäng.

Ante Stenberg, Acne
Jag gillar kombinationen av verkligt uppdrag och dramatisering, med en väl avvägd ironi i produktionen. Kampanjer som innehåller nån form av kroppsstrumpa är ju alltid bra.


Fakta:
Kund: Pause Ljud & Bild                                          
Uppdragsgivare: Fredrik Hjelmquist och Peter Eriksson
Kampanjnamn: The Heist 
Byrå: Åkestam Holst                                                 
Creative Director: Andreas Ullenius                                        
AD: Petra Albrektson
Copywriter: Joakim Labraaten             
Projektledare: Henrik Adenskog           
Webbproducent: Johan Eklund                      
Produktionsledare: Anna Nolendorfs                             
Formgivare: Oscar Gardö                   
Regissör: Nisse Axman                                         
Motion Designer: Oskar Törnros                                 
Ateljéassistent: Kim Ihre         
Produktionsbolag: FSWL         
Produktionsbolag: SuperMegaCorp!                      
Fotograf: Marcus Kurn   



3. Unlock the truth about GuantánamoKund: Amnesty International Byrå: Garbergs
För att uppmärksamma att  det amerikanska fånglägret i Guantánamo Bay funnits i tio år genomförde människorättsorgansationen  Amnesty International en manifestation på Stureplan i Stockholm där man tog hjälp av både små och stora skärmar för att få ut sitt budskap. På en massiv bildskärm som sitter på ett av husen vid Stureplan visades en interaktiv film på en inlåst Guantánamo-fånge. Förbipasserande kunde låsa upp ett galler framför fången genom att skriva sin signatur på en läsplatta. Signaturerna samlades också in för att lämnas över till USA:s president Barack Obama strax före hans årliga tal till nationen. Idén var en fortsättning på en längre kampanj som Garbergs gjort för Amnesty
– Idén är en fortsättning på kampanjen ”lås upp” där vi använder oss av lås upp-funktionen i iPhone och iPad för att uppmärksamma Amnestys SMS-aktivism. Amnesty skulle göra en aktion vid Stureplan i samband med 10-årsdagen av fånglägret i Guantánamo. Då ersatte vi fängelsegallren vi tidigare använt med den amerikanska flaggan och upptäckte att Stureplansskärmen funkade fint för en interaktiv lösning, säger Sebestian Smedberg AD på Garbergs.

Hur var responsen?
– Det var full aktivitet på själva eventet. Väldigt många människor skrev under protestlistan. SVT och Sveriges Radio fanns på plats och rapporterade. Sedan har dokumentationen av kampanjen spridits över hela världen. Över 150.000 protestunderskrifter skickades till president Obama.

Berätta lite om den tekniska lösningen som gjorde det hela möjligt?
– Tekniken var enklare än vi hade befarat. Vi speglade bara upp en anpassad kampanjsajt på Stureplansfasaden. iPaden  som man signerade kopplades sedan upp mot sajten och när man låste upp iPaden låstes Stureplansskärmen upp simultant. Det blev väldigt effektfullt.

Kan du säga någonting om hur det är att jobba med läsplattor? 
– Många utgår fortfarande från en traditionell printannons när de ska göra reklam i läsplattor. Men det finns helt andra möjligheter med läsplattor eftersom man kan jobba på djupet, höjden, bredden, peta, peka, surfa och använda sin positionering med mera, avslutar Sebastian Smedberg.


Så tyckte juryn:
Marcus Enström, Ingo Sthlm
Vi har sett Amnesty göra detta tidigare men knappast med så här bra hantverk. Enkelt och engagerande.

Fredrik Preisler, Naked
Jag gillar verkligen skärmsläckaren. Ett genialt sätt att påminna folk om sin sak.

Kristina Hagbard, JMW
Att sticka ut bland alla non-profit organisationer är svårt och det är svårt att få folk att engagera sig utan att de känner sig jagade. Amnesty har lyckats göra något som är enkelt att ta till sig, både visuellt och kommunikativt, och som ger direkt kvitto på att ens insats betyder något. Man lyckas både med att samla in namnunderskrifter och få folk att förstå syftet genom att skapa engagemang. I denna lösning finns inte risken att man glömmer bort vem man gav sin namnunderskrift till och vad det syftade till. Skärmbakgrunden för mobilen fungerar som en smart och mycket visuell påminnelse om det arbete man själv kan göra och Amnesty gör varje dag och vad det konkret leder till.

Malin Bugge, Volt
Ett lyckat exempel på ett lokalt event som länkar in i ett större globalt initiativ. Och på hur digitala hjälpmedel både hjälper till att göra eventet spännande på plats och bidrar med viktig funktionalitet.
Extra stilpoäng för den snygga estetiken.

Ante Stenberg, Acne
Väldigt snyggt genomförd på numera klassisk kampanjmark. Vissa kanske skriver på bara för att det ger en rolig effekt. Men det spelar ingen roll om inte hjärtat är med, bara det är för en god sak.

Fakta
Art Director: Sebastian Smedberg
Digital Director: Magnus Hällsten
Digital Producer: Niklas Bergström
Copywriter: Per Forsberg
Fotografer: Adamsky
Produktionsbolag: We are yours


Göran ÅkestamHär och nu Alternativa media har blivit något av en anomali. Alternativ till vadå? Sedan vi började dela upp i köpta, egna, och förtjänade media kan man stillsamt undra vad som blir över till just de alternativa.

Men strunt i det. Det jag gillar med Månadens Kampanj är att det är en snabb och inte så gravallvarlig genomlysning av hyggligt aktuell reklam just nu. Inga pannor i djupa veck, inga timslånga diskussioner om definitionen av ”nyskapande”, ingen inkvisition eller bannlysning. Bara lite snabba omdömen; vad fastnar, vad verkade intressant, vad gjorde mig nyfiken eller glad?

Med lättsinnets synsätt kastade vi oss över omkring 40 kampanjer. Inte med strängheten hos en skarprättare utan med förlåtande blickar och välkomnande förväntningar. Och överst hamnade…(trumvirvel & fanfarer)…en kassapinne(!?). Världens mest innovativa reklamland samlar ihop flera månaders mest ambitiösa alternativa kampanjer och hittar en kassapinne!

Tja, varför inte? Det var listigt att sätta EAN-koden på pinnen och låta människor skänka en slant utan att behöva varken tjata eller skramla med bössor. Enkelheten tilltalade nog juryn lite extra. Många av bidragen var komplexa och genomarbetade, ibland också komplicerade och överarbetade. Därmed kanske helt enkelt inte tillräckligt minnesvärda.
Så tyckte åtminstone ordföranden i en Månadens jury som inte behöver ha ett minne stort bättre än guldfiskens. Det är i det här sammanhanget gott nog.

Göran Åkestam

resultat Dec-april 2012

1. World Childhood Foundation: "The Good Divider"
2.  Pause Ljud & Bild "The Heist"
3. Amnesty "Unlock the Truth About Guantanamo"
4. Amnesty "Lås upp"
5. Försvarsmakten "Vem bryr sig"
6. McDonalds Alvik "Klappbytardagar"
7. Pause Ljud & Bild "Santa Pause"
8. Hemnet "Sveriges största inredningsmagasin"
9. Posten "Trygga Händer"
10. Smittskyddsinstitutet och Hiv-Sverige "World Aids Day"

Alt. mediajuryn 2012


Göran Åkestam
Ordförande



Ante Stenberg



David Orlic



Emil Frid


Fredrik Preisler


Annika Rehn

Jenny Nohrén



Kristina Hagbard


Malin Bugge


Marcus Enström


Du är inloggad som Logga ut
Kommentera
kommentarer
(0 st)

Månadens kampanj mobilt har sex deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

Januari-mars 31/3
April-maj
30/5
Juni-Augusti
29/8
September-oktober
31/10


Bidragen måste lämnas in senast kl 12 på sista inlämningsdagen.

Ladda upp bidrag här

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-409 321 08

Månadens kampanj design har fyra deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

December-februari
28/2
Mars-april
29/4
Maj-augusti
29/8
September-oktober
31/10

Bidragen måste lämnas in senast kl 12 på sista inlämningsdagen.


Skicka bidragen på pannå till
Torsgatan 21
OBS! Resumé ansvarar inte för inskickade tävlingsbidrag och vi skickar inga bidrag i retur.



Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-409 321 08


Månadens kampanj dm har fyra deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

December-mars
31/3
April-maj
30/5
Juni-September
30/9
Oktober-november 28/11

Bidragen måste lämnas in senast kl 12 på sista inlämningsdagen.

Skicka bidragen på pannå till
Torsgatan 21
OBS! Resumé ansvarar inte för inskickade tävlingsbidrag och vi skickar inga bidrag i retur.

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-409 321 08

Månadens kampanj film har åtta deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

December-januari
31/1
Februari
28/2
Mars
31/3
April
29/4
Maj-augusti 29/8
September 30/9
Oktober 31/10
November 28/11

Bidragen måste lämnas in senast kl 12 på sista inlämningsdagen.

Ladda upp bidrag här

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-409 321 08

Månadens kampanj print har åtta deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

December-januari
31/1
Februari
28/2
Mars
31/3
April
29/4
Maj-augusti 29/8
September 30/9
Oktober 31/10
November 28/11

Bidragen måste lämnas in senast kl 12 på sista inlämningsdagen.

Ladda upp bidrag här

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-409 321 08

Månadens kampanj radio har sex deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

Januari-februari 28/2
Mars-april
29/4
Maj-augusti
29/8
September-oktober
31/10

Bidragen måste lämnas in senast kl 12 på sista inlämningsdagen.

Ladda upp bidrag här

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-409 321 08

Månadens kampanj utomhus har fyra deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

Januari-mars
31/3
April-maj
30/5
Juni-september
30/9
Oktober-november 28/11

Bidragen måste lämnas in senast kl 12 på sista inlämningsdagen.


Ladda upp bidrag här

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-409 321 08

Månadens kampanj content har tre deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

Januari-april 29/4
Maj-september
30/9
Oktober-november
28/11

Bidragen måste lämnas in senast kl 12 på sista inlämningsdagen.

Skicka bidragen till
Torsgatan 21
OBS! Resumé ansvarar inte för inskickade tävlingsbidrag och vi skickar inga bidrag i retur.

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-409 321 08

Månadens kampanj digitalt har åtta deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

December-januari
31/1
Februari
28/2
Mars
31/3
April
29/4
Maj-augusti 29/8
September 30/9
Oktober 31/10
November 28/11

Bidragen måste lämnas in senast kl 12 på sista inlämningsdagen.

Ladda upp bidrag här

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-409 321 08

Anmäl ert bidrag

Ska du skicka in bidrag i kategorierna DM, Content eller Design ska du skicka dessa fysiskt till redaktionen. Skriv ut blanketterna nedan och fäst dessa på baksidan av pannån, förslagsvis i en plastficka så att de lätt kan tas bort.

Skicka bidraget till:
Torsgatan 21

Läs mer om hur du anmäler ditt bidrag

Regler

Bara skarpa kampanjer får tävla. Det innebär att de ska ha producerats av yrkesmänniskor. De ska vara godkända av uppdragsgivaren. Alla tävlande bidrag ska också ha gått i kommersiella annonsmedier under tävlingsomgången i Sverige.

Läs mer här

Syfte med tävlingen

Månadens kampanj syftar till att belöna, uppmärksamma och stimulera kreativ reklam i print, radio, DM, digitalt, mobilt, utomhus, design och film. Kontinuiteten i tävlingen gör den till en sporre för kontinuerlig förnyelse och förbättring.

Tävlingens öppna form gör det möjligt för små nykomlingar att mäta sig med de stora, etablerade reklamkonsulterna. Det är Resumés förhoppning att Månadens kampanj ska bidra till att Reklamsverige håller sig på tårna, och att tävlingen därmed ska motverka ohälsosam fetma och självgodhet.
All information på resume.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa vid citering resume.se är en del av Bonnier Business Media.
Redaktion: 08-409 321 00
Besöksadress: Torsgatan 21
Postadress: Resumé, 113 90 Stockholm

Läs här om cookies på resume.se
Chefredaktör & ansvarig utgivare:
Claes de Faire
Webbmaster: Johanna Björnholm