Månadens Alt. Media

Juni-augusti 2008

Ny seger för samma kampanj i annan kategori. Månadens vinnare i alternativa medier understyrker att gränsdragningarna inom kommunikation blir allt svårare.

Av: Peter Willebrand

Byråtoppen 2008

1 (1) ANR BBDO 21
2 (3) King 18
3 (7) John Doe Worldwide 14
3 (4) Åkestam Holst 14
5 (-) SVT Kommunikation 12
6 (10) Ruth 11
7 (7) Lowe Brindfors 10
7 (-) DDB Stockholm 10
8 (1) Storåkers McCann 9
8 (-) Spenat 9
8 (-) Jung von Matt Sthlm 9
12 (11) Le Bureau 8
13 (-) Tank 7
13 (-) PS Communikation 7
15 (-) Hägerfredlund 4
16 (1) Sturm & Drang 3
16 (1) Garbergs 3
16 (1) McCann Malmö 3
19 (1) Miami Guerrilla Agency 2
20 (1) Saatchi & Saatchi 1

1 Trappa och rulltrappa

Kund: McDonalds Byrå: DDB Stockholm

DDB återvinner just nu sin kreativitet med framgång. McDonalds och Coca-Cola i trappuppgången vid Handelshögskolan vinner igen.
Samma kampanj, två segrar i olika kategorier: förra veckan i utomhus och nu i alternativa medier.
Men det grymtades också en del under jurymötet i alternativa medier. Några menade att DDB måste bestämma sig. Och frågan är väl vilka gränsdragningar som byrån själv gör mellan kategorierna.
– Jag ser det snarare som ett styrkebesked för en kategori som utomhus, som har gått lite i stå med väldigt givna ramar. Historiskt har vi ju ofta tagit ganska annorlunda grepp när vi har gjort utomhuskampanjer för Mc­Donalds, förklarar Andreas Dahlqvist, cd på DDB. 

Effekten viktigast
Han bollar tillbaka frågan och påminner om när Månadens kampanj var en tävling som inte var bunden till kate­gorier:
– Utvecklingen mot flera klasser är förstås logisk, men jag kan ändå sakna den tiden när kommunikationseffekten var det mest intressanta, inte mediekategori. Det vore kul om man kunde återväcka en sådan kategori i till exemel Resumé, säger Andreas Dahlqvist.

Fri interaktivitet
En annan förklaring är förstås att DDB:s samarbete med McDonalds bygger på relativ stor frihet:
– McDonalds är modiga reklamköpare och väldigt tillåtande, tvärtemot den generella bild som de flesta har av de stora multinationella annonsörerna. Det finns en insikt om att kommunikationen måste vara lokal. Vi har ett stort spelrum, men frihet är också något man förtjänar, säger Andreas Dahlqvist.
Det finns också en inter­aktiv linje i kommunikationen, understryker han och berättar om tidigare kampanjer som har haft ett ­interaktivt tema.
– Det blir alltid extra kul när två stora varumärken som McDonalds och Coca-Cola vågar leka, vågar integrera med konsumenterna.

Kreativt för de största
Det är något som han vill ser mer av i branschen.
– Jag tycker att branschen generellt tittar lite för mycket på pro bono-jobb när de vill ta ut de kreativa svängarna. Vår målsättning har hela tiden varit att göra de mest kreativa lösningarna för de största kunderna.
Det här var ju en lösning som rent tekniskt inte har gjorts tidigare i Sverige. Tänker ni gå vidare med den?
– Ja, gärna. Jag tror också att Clear Channel är intresserade av att ta konceptet vidare.

Fakta

Uppdragsgivare: Mikael Wennerros
Arbetsgrupp: Simon Higby, Felix Söderlind och Viktor Arve ad, Tove Eriksen Hillblom copy, Andreas Dahlqvist cd, Leif Blondell och Patrick Oscarsson grafisk formgivare, Felix Söderlind studioassistent, Lars Friberg planner, Pelle Josephsson kund­ansvarig, Daniel Alinder produktionsledare och Anna Hellenberg faktor
Produktion: Screenova, Medialoop


2 Showroom

Kund: Smart Nordic Byrå: ANR BBDO

Storleken är allt. Så varför inte göra ett skal­enligt showroom?! 
Så resonerade arbetsgruppen på ANR BBDO när de klämde in den 2,5 meter långa minibilen Smart Car i ett showroom på Östermalm.
Världens minsta showroom? Rummet rymde i alla fall inte mer än bil och säljare.
En liten leksaksmodell i väggen med flera bilar i ett rum gav en visuell effekt av något större:
– Vi byggde in en illusion i rummet som gav intrycket av att det fick plats massor av bilar, säger Sara Kolbäck, copywriter.
Det sammantagna intrycket blev en ”smart” lösning som också föll juryn i smaken.
Den lilla parkeringsvänliga bilen är resultatet av en cross­over i ingenjörskonst, mellan klocktillverkaren Swatch och Daimler Benz.
– Det är en väldigt tacksam kund att jobba med eftersom bilen är så liten och har helt andra förutsättningar än andra bilar. Vi har också gjort en del udda saker, som vid till exempel parkeringar, säger Sara Kolbäck.
– Det är också en bil som är förhållandevis bränslesnål som gör den intressant för många av den anledningen.
Smart är en utpräglad stadsbil. Därför tyckte också arbetsgruppen att bilens showroom skulle ligga mitt i Stockholm.
– Vi hade tillgång till en lokal på Grev Turegatan några veckor innan öppnandet. Den passade perfekt.
Kampanjen pågick i tre veckor.
Och försäljningen? 
– Jag vet inte det exakta antalet, men antalet sålda bilar är i alla fall över förväntan. Modellen står också kvar hos försäljaren. Den är ett litet konstverk i sig.

Fakta

Uppdragsgivare: Magnus Fager, brand manager
Arbetsgrupp: Fredrik Pantzerhielm projektledare, Ursula Borg produktionsledare, Sara Kolbäck copywriter, Marcus Göransson, art director, Camilla Böttiger formgivare


3 Yrkesfolk

Kund: Flinks Järn Byrå: Le Bureau

När anrika järnhandelskedjan Flinks Järn skulle slå upp dörrarna till sin nya anläggning i Bromma anlitades Le Bureau för att locka ut innerstadens många hantverkare till stadsdelen.
Och Le Bureau anlitade i sin tur motorsågskulptören Åke Harrström som mejslar fram allt från bävrar till Harley Davidson ur trädstycken. Skulpterade djur på stubbar placerades ut över hela stan, intill skyltar som upplyste om den nya butikens öppnande.
En hög sågspån nedanför skulpturerna skulle ge intryck av en nyss avslutad session med motorsågen.
– Från början var idén att sätta skulpturerna bland andra träd, i till exempel en allé. Det skulle ge intrycket att någon hade huggit ned ett av dem och gjort en skulptur på plats. Men det visade sig vara svårare än vi trodde att hitta sådana platser, förklarar Tobias Carlson, ad i gruppen och den som kom med idén.
Kampanjen har haft ett uttalat nischat tilltal, riktat mot professionella hantverkare:
– Flinks Järns vänder sig inte till slarviga hemma­pulare utan professionellt yrkesfolk. Vi ville möta dessa hantverkare på plats och på ett humoristiskt sätt hylla deras yrkesskicklighet, säger Jonas Wittenmark, ad på Le Bureau. 
Kampanjen kompletterades med annonsering i branschpress och en radiotävling där yrkesfolk skulle gissa ljudet av olika verktyg.

Resultat?
– Omsättningsmålet i den nya butiken i Bromma överträffas med 75 procent enligt aktuell prognos på helåret, säger Jonas Wittenmark.
Och skulpturerna gjorde inte bara intryck på hantverkarna. Många andra uppskattade det rent konstnärliga värdet i Åke Harrströms skulpturer:
– Skulpturerna turnerade runt under en månad på en mängd adresser kring Bromma där många hantverkare har vägarna förbi. Efter bara några dagar hade kunder kontaktat Flinks Järn och börjat lägga bud på skulpturerna, säger Jonas Wittenmark.

Fakta

Arbetsgrupp: Nina Malén projektledare, Petra Dranger Jendermyr produktionsledare, Tobias Carlson ad, Jonas Wittenmark ad, Erik Bielke ad, Hjalmar Delehag copy, Albin Gustafsson planner
Skulptör: Åke Harrström

resultat Juni-augusti 2008

1. Rulltrappa, McDonalds DDB
2. Showroom, Smart ANR
3. Yrkesfolk, Flinks Järnhandel Le Bureau
4. Deception by Marlboro Non Smoking, Tank/PS Communication
5. Packåsna Playground, Åkestam Holst
6. Applåderande insamling, Myrorna Ruth
7. Landskamp, Folksam ANR
8. Backspegeln, Maserati McCann Malmö
8. Provrum, Quality Outlet John Doe
10 . Toalettannonser, Folksam ANR
Du är inloggad som Logga ut
Kommentera
kommentarer
(0 st)

Månadens kampanj mobilt har sex deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

Januari-mars 31/3
April-maj
30/5
Juni-Augusti
29/8
September-oktober
31/10


Bidragen måste lämnas in senast kl 12 på sista inlämningsdagen.

Ladda upp bidrag här

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-409 321 08

Månadens kampanj design har fyra deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

December-februari
28/2
Mars-april
29/4
Maj-augusti
29/8
September-oktober
31/10

Bidragen måste lämnas in senast kl 12 på sista inlämningsdagen.


Skicka bidragen på pannå till
Torsgatan 21
OBS! Resumé ansvarar inte för inskickade tävlingsbidrag och vi skickar inga bidrag i retur.



Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-409 321 08


Månadens kampanj dm har fyra deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

December-mars
31/3
April-maj
30/5
Juni-September
30/9
Oktober-november 28/11

Bidragen måste lämnas in senast kl 12 på sista inlämningsdagen.

Skicka bidragen på pannå till
Torsgatan 21
OBS! Resumé ansvarar inte för inskickade tävlingsbidrag och vi skickar inga bidrag i retur.

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-409 321 08

Månadens kampanj film har åtta deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

December-januari
31/1
Februari
28/2
Mars
31/3
April
29/4
Maj-augusti 29/8
September 30/9
Oktober 31/10
November 28/11

Bidragen måste lämnas in senast kl 12 på sista inlämningsdagen.

Ladda upp bidrag här

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-409 321 08

Månadens kampanj print har åtta deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

December-januari
31/1
Februari
28/2
Mars
31/3
April
29/4
Maj-augusti 29/8
September 30/9
Oktober 31/10
November 28/11

Bidragen måste lämnas in senast kl 12 på sista inlämningsdagen.

Ladda upp bidrag här

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-409 321 08

Månadens kampanj radio har sex deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

Januari-februari 28/2
Mars-april
29/4
Maj-augusti
29/8
September-oktober
31/10

Bidragen måste lämnas in senast kl 12 på sista inlämningsdagen.

Ladda upp bidrag här

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-409 321 08

Månadens kampanj utomhus har fyra deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

Januari-mars
31/3
April-maj
30/5
Juni-september
30/9
Oktober-november 28/11

Bidragen måste lämnas in senast kl 12 på sista inlämningsdagen.


Ladda upp bidrag här

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-409 321 08

Månadens kampanj content har tre deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

Januari-april 29/4
Maj-september
30/9
Oktober-november
28/11

Bidragen måste lämnas in senast kl 12 på sista inlämningsdagen.

Skicka bidragen till
Torsgatan 21
OBS! Resumé ansvarar inte för inskickade tävlingsbidrag och vi skickar inga bidrag i retur.

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-409 321 08

Månadens kampanj digitalt har åtta deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

December-januari
31/1
Februari
28/2
Mars
31/3
April
29/4
Maj-augusti 29/8
September 30/9
Oktober 31/10
November 28/11

Bidragen måste lämnas in senast kl 12 på sista inlämningsdagen.

Ladda upp bidrag här

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-409 321 08

Anmäl ert bidrag

Ska du skicka in bidrag i kategorierna DM, Content eller Design ska du skicka dessa fysiskt till redaktionen. Skriv ut blanketterna nedan och fäst dessa på baksidan av pannån, förslagsvis i en plastficka så att de lätt kan tas bort.

Skicka bidraget till:
Torsgatan 21

Läs mer om hur du anmäler ditt bidrag

Regler

Bara skarpa kampanjer får tävla. Det innebär att de ska ha producerats av yrkesmänniskor. De ska vara godkända av uppdragsgivaren. Alla tävlande bidrag ska också ha gått i kommersiella annonsmedier under tävlingsomgången i Sverige.

Läs mer här

Syfte med tävlingen

Månadens kampanj syftar till att belöna, uppmärksamma och stimulera kreativ reklam i print, radio, DM, digitalt, mobilt, utomhus, design och film. Kontinuiteten i tävlingen gör den till en sporre för kontinuerlig förnyelse och förbättring.

Tävlingens öppna form gör det möjligt för små nykomlingar att mäta sig med de stora, etablerade reklamkonsulterna. Det är Resumés förhoppning att Månadens kampanj ska bidra till att Reklamsverige håller sig på tårna, och att tävlingen därmed ska motverka ohälsosam fetma och självgodhet.
All information på resume.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa vid citering resume.se är en del av Bonnier Business Media.
Redaktion: 08-409 321 00
Besöksadress: Torsgatan 21
Postadress: Resumé, 113 90 Stockholm

Läs här om cookies på resume.se
Chefredaktör & ansvarig utgivare:
Claes de Faire
Webbmaster: Johanna Björnholm