Månadens Design

December-februari 2011

Garant vågar sticka ut hakan i ett segment som präglas av stereotyper, och vinner därför Månadens design. Ett bortglömt mönster och en färgglad streckkod föll också juryn i smaken.

Fredrik Thambert

1 Såklart

Kund: Garant Byrå: Bas Brand Identity

Med förpackningar som bryter mot normen tog Garants Såklart designjuryn med storm. Bas Brand Identity är byrån som ligger bakom designen och konceptet, och gläder sig över att deras mod uppskattas.
– Det känns otroligt roligt, säger Torbjörn Nordkvist, strategisk projektledare på Bas Brand Identity.

Uppdraget gick ut på att ­skapa en identitet åt varu­märket Garants serie av produkter inom rengöringssegmentet – ett segment som i dag är starkt präglat av två olika­ genrer: den teknik-kliniska och den uppenbart miljö­mässiga. Bas ville komma­ upp med något som går på tvären med de gängse normer som råder inom kategorin.
– Ingången var att Såklart behövde en väldigt tydlig identitet. Idén föddes med ett undervarumärke under Garants varumärke. Det andra handlade om att bryta kategorimönstret och ha en annan typ av attityd, säger Torbjörn Nordkvist.
– En stor del i konceptet är att göra vanligtvis tråkiga saker som till exempel diskmedel glada, roliga och att våga överraska. Här kan ju designen göra stor nytta att öka användningen av miljövänliga produkter. Man ska bli glad när man köper klimatsmart, säger Marie Wollbeck, creativ director på Bas Brand Identity. 

Det mest väsentliga var att ge en känsla av lustfylldhet som inte föll inom ramarna för de klassiska uttryckssätten. Alla Såklartprodukterna har en tydlig miljöprofil, utan att för den sakens skull sortera under det invanda manéret.
– Vi ville göra något som visar att det faktiskt kan vara roligt och lustfyllt att köpa grejer som är bra för världen, säger Torbjörn Nordkvist.

En av de förlösande ­delarna i idéarbetet var när arbetsgruppen lyckades slita sig bort från klassiska normer i valet av namn.
– En knäckfråga var att hitta något som inte skulle skriva folk på näsan. Det är så lätt att bli övertydlig, förklarar Torbjörn Nordkvist, som med facit i hand är nöjd över slutresultatet.
– Det blev mycket diskussion kring typsnitt och det bildades en egenart i både typografi och hur vi byggde upp bilderna. Det tog en hel del tid.

Hur kommer det sig att den här kategorin är så homogen?
– Generellt sett kan jag tänka mig att det handlar en del om hur mycket man orkar lyssna på vad konsumenterna vill ha. Tittar du ut på olika kundgrupper och vad de gillar så ser det nog inte så stereotypt ut. Det handlar om att lyssna på vad konsumenterna befinner sig, och en del kategorier är eftersatta i det arbetet, säger Torbjörn Nordkvist.

I dagsläget är det för tidigt att säga hur försäljningen har gått för de nya Såklart-produkterna. De har bara funnits ute i handeln i några veckor, och Axfood kan därför inte ge några siffror ännu. Men de uppgifter som designbyrån har fått vittnar om ett positivt mottagande.
– Rent allmänt verkar de har tagits emot väldigt väl mot i butikerna, säger Torbjörn Nordkvist.

Så tyckte juryn

Nina Granath, Sthlm Design Lab:
– Äntligen får bra miljöprodukter den form de förtjänar. Form man blir glad av. 

Annika Berner, Beckmans:
– Komplext, klimatsäkrat och långsiktigt identitetsbyggande med sällsynt genomtänkta designlösningar.
Garant har integrerat hållbar utveckling i hela designprocessen och har en formgivning som utstrålar omtanke.

Karin Ahlgren, Garbergs:
– Inte en av mina favoriter. Varför väljer man att göra ett sådant här nostalgiskt uttryck? Varför denna formmässiga blick bakåt när man har en modern klimatsäkrad produkt i absolut framkant?

Carin Blidholm Svensson, BVD:
– Det här känns smart, nytt och kul! Med lite retrokänsla, starkt personlighet och behändiga små förpackningar går Såklart sin egen väg. Den förväntade ”tvättmedels­koden” med swoshar, toningar, virvlar och vågor, lyser befriande med sin frånvaro. Bland stenhård konkurrens, hoppas jag att också konsumenterna väljer dessa pigga nykomlingar.

Christophe Dolhem, Dolhem Design:
– Jag premierar också detta bidrag i hopp om att vår egen bransch skickar ut nya signaler. Att design inte är en elitistisk konstform för en liten inbjuden grupp, som faller i trans framför tre ord i Helvetica, utan också kan vara kommersiell.

Linda Hörnfeldt, Linda Hörnfeldt Design:
– Produkterna syns verkligen i hyllan, en utmaning som man har lyckats mycket bra med! Designen känns tillgänglig och okompli­cerad men samtidigt kul och nytänkande. Bra färgval och copy.

Steven Webb, Silver:
– Hög kreativitet! Designen sätter ribban och pushar för ett något annorlunda tänk. En riktig utmanare när det gäller hur man kan jobba med ett nytt varumärke.

Fakta

Uppdragsgivare: Jenny Wenngren och Ulf Reneé
Arbetsgrupp: Susanne Öberg Dimic operativ projektledare, Torbjörn Nordkvist strategisk projektledare, Marie Wollbeck creative director, Katrin Gullström ad, Johan Andersson grafisk formgivare, Public Speaking copywrite, Fabian Björnstjerna fotograf, Camilla Krishnaswamy stylist


2 Marble 4420

Kund: Svenskt Tenn Byrå: Sthlm Design Lab och Monica Förster Design

Kreatörerna bakom installationen för Svenskt Tenn gjorde en rejäl djupdykning i den legendariska formgivaren Josef Franks enorma arv av över 1 000 mönster. Upp kom de med ett som för de flesta är helt okänt – Marble 4420.
– Det här mönstret skilde sig markant från de andra som fanns, berättar Björn ­Kusoffsky, cd på Stockholm Design Lab, som tillsammans med formgivaren Monica Förster från Monica Förster Design Studio skapade installationen för Svenskt Tenn.

Majoriteten av Josef Franks mönster är organiska och naturinspirerade, men Marb­le 4420 är ­någonting helt annat. Mönstret sägs vara gjort på 1940-talet efter att formgivaren kom i kontakt med konstnären Jackson Pollocks verk.
– När vi såg det kändes det väldigt modernt. Svenskt Tenn var faktiskt på väg att ta bort det, så man kan säga att vi räddade det från döden. På 40-talet var det väldigt okommersiellt, men nu har det fått en återuppståndelse, säger Björn Kusoffsky.

Så ni är lite räddarna i nöden?
– Hehe, det kan man lugnt säga. Vi gjorde en kulturgärning.

Han menar att det var ett modigt beslut av kunden Svenskt Tenn, som Josef Frank arbetade för, att våga ta steget och använda det igen. Installationen, som ägde rum i Svenskt Tenns nya lokaler i den gamla biografen Astorias lokaler ­under Möbelmässan, gick hem hos besökarna. 
– Det blev ett jättefint mottagande, och det var en helt annan publik än vad det brukar vara. En förflyttning för Svenskt Tenn. Sedan blev folk väldigt glada. Man blir glad av mönstret, säger Björn ­Kusoffsky.

Till utställningen gjorde Stockholm Design Lab en tredimensionell installation med handgjorda objekt som askar och en bricka inspirerade av Marble 4420. Dessutom gjorde­ de en film som går på djupet i mönstrets färger och former. Mycket tack vare att kreatörerna dammade av det gamla mönstret pryder nu Svenskt Tenn ett sammetstyg med det.

Så tyckte juryn

Annika Berner, Beckmans:
– Man har lyckats få ett av Sveriges mest exklusiva varumärken att vibrera lite extra genom att på ett intelligent och kreativt sätt använda Marble 4420 som är ett sällan visat Josef Frank-mönster. Alla enheter liksom det rörliga materialet stärker Svenskt Tenns designprofil.

Karin Ahlgren, Garbergs:
– Tycker om detta! Fin tanke, väl genomfört, bra hantverk och modernt.

Christophe Dolhem, Dolhem Design:
– Intressant. Särskilt med tanke på att Svensk Tenn länge har varit rätt så konservativt i sitt visuella uttryck. Tycker det är begåvat av Björn Kusoffsky att på detta sätt ta vara på Josefs Franks arv. Iögonfallande samtidigt som det finns en klar tanke bakom.

Carin Blidholm Svensson, BVD:
– Om någon ska belönas, så är det upphovsmannen av detta geniala mönster Marble 4420 från fyrtiotalet, Josef Frank. (Men visst är det kul att anrika Svensk Tenn samarbetar med samtida formgivare.)

Marie Wollbeck, Bas Brand Identity:
– Nytänkande varumärkesbyggande design och marknadsföring för ett anrikt varumärke. Svenskt­ Tenn lyckas som få kännas ­moderna och förnyar sig, samtidigt som man håller fast i sin tradition och sitt varumärke. Bra beställare, elegant och roligt utfört.

Linda Hörnfeldt, Linda Hörnfeldt Design:
– Josef Franks fantastiskt färgstarka mönster i kombination med stilren formgivning ger ett modernt intryck som fångar upp betraktaren.

Steven Webb, Silver:
– Bra design med modernt utförande som väcker intresse och ger ny attityd till ett etablerat mönster.

Fakta

Arbetsgrupp: Monica Förster, Björn Kusoffsky, Lisa Fleck, Joel Hesselgren, Chia-Wei Lin, Anne-Cecile Pally (installationen), Mika Pollack grafisk designer och remix, Nina Kinnert musik (film) Sabine Renner och Sofia Norbeck hantverk (objektet)


3 Streckkod

Kund: Sollentuna Centrum Byrå: Gabor Palotai Design

Omgörningen av Sollentuna Centrum fick mycket ros av juryn. Bakom jobbet står Gabor Palotai Design, och syftet var att ge centrumet ett rejält lyft. Hela konceptet kretsar kring den nya logotypen – en färgglad streckkod.
– De ville skapa ett köpcentrum som håller hög kvalitet. Tidigare var det nedgånget men den här gången skulle det göras om med en kvalitetsmedvetenhet när det gäller material, arkitektur och mångsidighet, säger Gabor Palotai, ad på Gabor Palotai Design.

Nyckeln i det nya konceptet var att förena det kvalitetsmässiga och färgglada med ett kommersiellt tänk. Inspirationen kom bland annat från den stora och färgrika restauranghallen. En färgsatt streckkod blev ­naturligt, förklarar Gabor Palotai.
– Vi kokade ned en stark idé till ett formspråk som vi sedan använde överallt, säger han.

Men själva idén var inte den svåraste delen i arbetet.
– Att komma fram till en idé är inte svårt. Svårig­heterna finns i samband med tillämpningen där vi mötte en del motstånd från bland annat kommunen. De ville inte ha en kommersiell framtoning. Det är personer utifrån som för­söker inverka i processen. Men uppdragsgivaren var kunniga och förstod arbetet, säger ­Gabor Palotai.

I dag präglas Sollentuna Centrum av det nya manéret. Överallt går temat igen med sträcken från den nya logotypen. Enligt Gabor Palotai har kunderna påverkats av omgörningen i en positiv riktning.
– Många kanske inte gillar köpcentrum men nu har flera sagt ”den här gången gillar vi det”. Det är ett stort lyft i hela området, säger han.

Så tyckte juryn

Nina Granath, Sthlm Design Lab:
– Tydlig identitet där man har lyckats­ skapa ett spännande uttryck med få element. De typografiska lösning­arna lyfter hela miljön.

Annika Berner, Beckmans:
– Design handlar om identitetsbyggande och det har man lyckats mycket väl med i Sollentuna Centrum. Identitetsprogrammet innehåller också flera oväntade och kreativa lösningar, både tredimensionellt på fasaden och interiört.

Karin Ahlgren, Garbergs:
– När jag såg detta i tidningen första gången tyckte jag att det var en bra idé som tog för sig på ett smart och snyggt sätt.

Christophe Dolhem, Dolhem Design:
– Den här lösningen bevisar att det går att ”paketera” ett köpcentrum på ett modernt och attraktivt sätt. Logotypen är klockren och uppfyller allt man kan förvänta sig av en logotyp. Den är särskiljande och det finns en tanke bakom som kommunicerar mångfalden och kommersen.

Carin Blidholm Svensson, BVD:
– Jag gillar utomhusfasaden med de gigantiska bokstäverna expone­rade och repeterade över hela ytan. När sedan bokstäverna här och var bryts upp av de långa, smala fönsterpartierna, blir det ännu en spännande visuell lek på temat linjer. Starkt, nytt och modernt.

Marie Wollbeck, Bas Brand Identity:
– Nytänkande och kreativt i sin genre. Jag gillar att man har jobbat tredimensionellt och tänkt in grafik och varumärkesbyggande i miljön. Här tycker jag att designen gör stor skillnad och nytta. Det är en synlig design med stor igenkänning som inte går att undvika.

Fakta

Uppdragsgivare: Wilner Anderson
Arbetsgrupp: Gabor Palotai ad och design, Fredrik Söder design


Analys av Lars Axelsson: Kommunikation, inte dekoration

Så var vi då samlade, hela designgruppen. Rummet är fyllt av pannåer och första anblicken ger en känsla av att det är en ganska yvig omgång. Några tydliga kriterier skulle göra jobbet enklare och vägleda oss i valet av vad som slutligen skulle belönas att bli månadens bästa design. Kreativ höjd, relevans, tydlighet i avsändare och budskap samt utförande. Jag måste väl få kalla mig ­rookien i den här gruppen. Men jag har ju samtidigt jobbat med kommunikation i över 25 år. Design är också kommunikation, inte dekoration. Utifrån ett branschperspektiv tror jag att vi gör oss själva en björntjänst när vi inte klarar av att prata om nyttan av det vi gör. I mina ögon har design fått en betydligt mer framskjuten position.

Reklamkampanjer tenderar till att mer fungera som enskilda raketer och få konsumenten att agera här och nu. Dels har säkert den förändrade medie­situationen bidragit till det, dels har kvartalshysterin som har drabbat oss de senaste åren skapat större fokus på kortsiktiga effekter. Å andra sidan har det satt fingret på hur viktigt det har blivit med varumärkesfrågorna. Framför allt de som är kopplade mot identitet och design. Hans Brindfors har lärt mig många saker. Bland annat att det vi designbyråer gör överlever både två och kanske upp till tre reklambyråers relationer med uppdragsgivaren. Förmåga att bygga starka identiteter och särskiljande design har blivit det långsiktiga värdet för företagen. Då är det kanske inte så konstigt att diskussionen kring varumärket, identitet, förpackning eller engagemanget kring varumärket oftast hamnar högre upp i värdekedjan hos kunderna och närmare designbyråerna. Därför är dags för designbyråerna att börja prata om det värde som vi tillför våra kunder. Att alltid ta utgångspunkt från kundens affär, och påvisa hur viktig fingertoppskänslan är hos de talangfulla designarbetarna är för att nå framgång. Eller vad en väl utmejslad designstrategi kan göra för det framgångsrika företaget.

Men vi måste bli bättre på att presentera våra case. I denna omgång ställdes det ganska stora krav på mottagaren att förstå vad som satt på pannåerna och om vi ska bedöma utifrån de kriterierna som har lagts fast så måste vi bli bättre på att sätta ihop casen. Var fanns de digitala förslagen? Trots allt är jag hoppfull när jag ser det som görs och produceras. Design har fått så många fler dimensioner. Identitet och förpackning är ett sätt att uttrycka det. Avgörande för att nå framgång är ett annat.

Lars ”Laxen” Axelsson, vd The Brand Union, är ordförande i designjuryn

resultat December-februari 2011

1. Såklart, Garant Bas Brand Identity
2. Marble4420, Svenskt Tenn Stockholm Design Lab och Monica Förster Designstudio
3. Streckkod, Sollentuna Centrum Gabor Palotai Design
4. Grafisk identitet, DAY Birger et Mikkelsen Bas Brand Identity
5. Årsredovisning, Wingårdh Arkitektkontor Henrik Nygren Design
6. Sill, Axfood Garant Bas Brand Identity
7. Visuell identitet, RFSU Amore
8. Live, Arkitekturmuseet Hjärta Smärta
9. Maria Miesenberg, Gun Gallery Stockholm Design Lab
10. Identitet, Rekryteringsmyndigheten Planeta Design
Du är inloggad som Logga ut
Kommentera
kommentarer
(0 st)

Månadens kampanj mobilt har sex deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

Januari-mars 31/3
April-maj
30/5
Juni-Augusti
29/8
September-oktober
31/10



Ladda upp bidrag här

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-736 30 93

Månadens kampanj design har fyra deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

December-februari
28/2
Mars-april
29/4
Maj-augusti
29/8
September-oktober
31/10

Skicka bidragen på pannå till
Torsgatan 21
OBS! Resumé ansvarar inte för inskickade tävlingsbidrag och vi skickar inga bidrag i retur.



Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-736 30 93


Månadens kampanj dm har fyra deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

December-mars
31/3
April-maj
30/5
Juni-September
30/9
Oktober-november 28/11

Skicka bidragen på pannå till
Torsgatan 21
OBS! Resumé ansvarar inte för inskickade tävlingsbidrag och vi skickar inga bidrag i retur.

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-736 30 93

Månadens kampanj film har åtta deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

December-januari
31/1
Februari
28/2
Mars
31/3
April
29/4
Maj-augusti 29/8
September 30/9
Oktober 31/10
November 28/11

Ladda upp bidrag här

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-736 30 93

Månadens kampanj print har åtta deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

December-januari
31/1
Februari
28/2
Mars
31/3
April
29/4
Maj-augusti 29/8
September 30/9
Oktober 31/10
November 28/11


Ladda upp bidrag här

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-736 30 93

Månadens kampanj radio har sex deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

Januari-februari 28/2
Mars-april
29/4
Maj-augusti
29/8
September-oktober
31/10

Ladda upp bidrag här

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-736 30 93

Månadens kampanj utomhus har fyra deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

Januari-mars
31/3
April-maj
30/5
Juni-september
30/9
Oktober-november 28/11



Ladda upp bidrag här

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-736 30 93

Månadens kampanj content har tre deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

Januari-april 29/4
Maj-september
30/9
Oktober-november
28/11

Skicka bidragen till
Torsgatan 21
OBS! Resumé ansvarar inte för inskickade tävlingsbidrag och vi skickar inga bidrag i retur.

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-736 30 93

Månadens kampanj digitalt har åtta deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

December-januari
31/1
Februari
28/2
Mars
31/3
April
29/4
Maj-augusti 29/8
September 30/9
Oktober 31/10
November 28/11


Ladda upp bidrag här

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-736 30 93

Anmäl ert bidrag

Ska du skicka in bidrag i kategorierna DM, Content eller Design ska du skicka dessa fysiskt till redaktionen. Skriv ut blanketterna nedan och fäst dessa på baksidan av pannån, förslagsvis i en plastficka så att de lätt kan tas bort.

Skicka bidraget till:
Torsgatan 21

Läs mer om hur du anmäler ditt bidrag

Regler

Bara skarpa kampanjer får tävla. Det innebär att de ska ha producerats av yrkesmänniskor. De ska vara godkända av uppdragsgivaren. Alla tävlande bidrag ska också ha gått i kommersiella annonsmedier under tävlingsomgången i Sverige.

Läs mer här

Syfte med tävlingen

Månadens kampanj syftar till att belöna, uppmärksamma och stimulera kreativ reklam i print, radio, DM, digitalt, mobilt, utomhus, design och film. Kontinuiteten i tävlingen gör den till en sporre för kontinuerlig förnyelse och förbättring.

Tävlingens öppna form gör det möjligt för små nykomlingar att mäta sig med de stora, etablerade reklamkonsulterna. Det är Resumés förhoppning att Månadens kampanj ska bidra till att Reklamsverige håller sig på tårna, och att tävlingen därmed ska motverka ohälsosam fetma och självgodhet.
All information på resume.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa vid citering resume.se är en del av Bonnier Business Media.
Redaktion: 08-736 30 00
Besöksadress: Torsgatan 21
Postadress: Resumé, 113 90 Stockholm

Läs här om cookies på resume.se
Chefredaktör & ansvarig utgivare:
Claes de Faire
Webbchef: Magnus Helander
Webbmaster: Johanna Björnholm