Månadens Design

Juni-augusti 2011

Två av tre vinnare i denna omgång av Månadens design är böcker. Till på köpet är de fackböcker med mycket smala målgrupper. På andra plats hamnade en jeansklassiker som har fått nytt liv.

Fredrik Thambert

I över ett decennium har Garbergs anlitats av Söda Cell och deras utskick har blivit en snackis i branschen. Nu vann de med en fin hedgingbok med stansade diagram i exklusivt papper.

1 Hedgingboken

Kund: Södra Cell Byrå: Garbergs

Södra Cell tillverkar och säljer pappersmassa i stora volymer till papperstillverkare. Då det finns ett väldigt begränsat antal kunder på marknaden krävs långvariga och goda relationer, samt att sticka ut i den extremt specialiserade skaran. Sedan 1990-talet anlitar de Garbergs för att utforma kommunikationen, och i det här fallet var uppdraget att berätta om något som kallas hedging, vilket är en tjänst som gör att kunderna kan värja sig mot stora prisstegringar på marknaden. En uppgift som de löste på ett väldigt kreativt sett.
– Om man ändå ska skicka ut den här informationen kan man lika gärna paketera det på ett fint sätt, säger Petter Ödeen, cd på Garbergs.

Copywritern Nina Åkestam som vid tiden arbetade på byrån, fick göra det stora hästjobbet att sätta sig in exakt hur marknaden och hedging fungerar. Texterna är sedan skrivna från scratch. Boken består också till stor del av olika diagram som har stansats in i det exklusiva papperet, vilket Petter Ödeen menar är den ”enklare” biten.
– Det mest krävande har varit att sätta sig in i hur det fungerar på riktigt så att de som är insatta verkligen kan förstå hur det fungerar.

Produktionen är påkostad, men den är ändå en kostnadseffektiv lösning.
– Tidigare har vi gjort böcker i upplagor på några hundra exemplar som i princip varit handgjorda. De blir extremt dyra per exemplar, men ändå mycket billigare än en annonskampanj, säger Petter Ödeen.

Södras olika utskick har sedan flera år tillbaka varit snackisar i branschen. Tillverkaren har förstått värdet av att lägga ner lite extra krut på designen för att väcka intresse hos kunderna. Något som också har hjälpt dem i affärerna.
– De måste vara intressanta hela tiden och få folk att prata om dem. Deras utskick blir en isbrytare. I den här branschen handlar det om få men väldigt stora affärer, säger han.

Även om det pratas mycket om deras kommunikation är det svårt att säga exakt vilken effekt den har i ett kort perspektiv. Till skillnad mot de flesta konsumentvaror är det här en extremt trögrörlig marknad. Utmaningen är att hela tiden göra sig synlig på arenan och visa att företaget finns med på kartan.
– På kort sikt påverkas deras affärer mer av till exempel papperspriser och valutakurser. De ser det här arbetet väldigt långsiktigt.

I just det här fallet är innehållet väldigt specialiserat. Ändå har flera mottagare hört av sig och beställt fler exemplar av utskicket – bara för att lägga ut som blädder-ex i sina receptioner.
– Det är ganska oväntat och jättefint betyg tycker vi, säger Petter Ödeen.

Så tyckte juryn

Per Carlsson (suppl.), Stockholm Design Lab:
– Inte min litteratur men stor kontrast till de ofta innehållslösa utskicken från papperstillverkarna som jag som form­givare är van att få. Jag läser ändå diagrammen från pärm till pärm. Fantastiskt fint sätt att visa pappe­rets kvaliteter med en relevant idé. Minus dock för det anonyma omslaget.

Carin Blidholm, BVD:

– En väldigt genomarbetad trycksak som med hjälp av god design, lyfter ett svårbegripligt ämne på ett lättsamt och nyskapande sätt. Det som fångade mitt intresse var framför allt de fina präglade diagrammen, kartorna och piktogrammen. Taktilt och smart. Den genomgående orange typografin ger en modern och sammanhållande känsla. Snyggt!

Thomas Wide (suppl.), Dolhem Design:

– Har lite svårt att se kopplingen mellan formen, kunden och målgruppen för produkten. Känns mer som ännu en ”snygg” trycksak som är gjord utifrån ett design- snarare än ett kundperspektiv.

Marie Wollbeck, Bas:
– Klok och fin design i alla detaljer. Ett ämne som lyfte med hjälp av designen. Man har ju sett en hel del svulstiga pappersprover genom åren och den här stack ut i sin lilla finurliga form.

Robert Gardfors (suppl.), Blink:
– Jag tycker att man med små medel har lyckats göra en ganska trist publikation till något som man blir intresserad av att läsa och lära, trots att den handlar om priset på papper.

Fakta

Uppdragsgivare: Ulf Edman, Therese Thelin och Linda Claesson
Arbetsgrupp: Karin Ahlgren ad, Nina Åkestam copywriter, Jan Lindforss projektledare, Cilla Beckeström produktionsledare, Jessica Carenfelt formgivare
Tryckeri: Fählt & Hässler
Mediebyrå: Har ingen


MQ dammar av Dobber med en ny varumärkesplattform.

2 Dobber

Kund: MQ Retail Byrå: Aoki

Dobber är det gamla klassiska jeansmärket från 1970-talet, som sedermera kom att försvinna från marknaden. MQ är klädkedjan som för drygt ett år sedan köpte upp rättigheterna och bestämde sig för att relansera det. Aoki är byrån som tillsammans med Label fick uppdraget att ta fram hela varumärkesplattformen, och göra designarbetet från början.
– Det var väldigt mycket hysch-hysch eftersom de inte ville att det skulle komma ut på förhand. Dobber är ett gammalt varumärke som MQ var väldigt stolta över att ha fått köpa rättigheterna till, ­säger ad:n Helena Svärd.

Arbetet bestod av att ta fram logotyper, förpackningar och märken. Men ganska tidigt dök också idén om att göra en fotoutställning upp. År 1985 vann märket guldägg för kampanjen som gjordes av den legendariska fotografen Walter Hirsch. I 2011 års tappning gjorde också fotografen Annika Aschberg sin tolkning av Dobber, och de bådas bilder samlades på Röhsska museet i Göteborg.
– Utställningen gav mycket pr. Flera tidningar skrev om den. Är det en fotoutställning i samband med lanseringen finns det helt plötsligt något intressant att skriva om. Det har gett ringar på vattnet, säger Helena Svärd.

Den färdiga omtolkningen av Dobber andas fortfarande mycket av märkets ursprungsdagar. Men på Aoki var man noga med att skapa en balansgång mellan det retrospektiva och det moderna. 
– Vi vill avsiktligen flirta med 70-talet. Det är plagg i workweartraditionen, och det händer ärligt talat inte så mycket på den fronten. Vi har velat vara kvar i det landskapet, men skildra det med moderna ögon.

Så tyckte juryn

Carin Blidholm, BVD:
– Vacker typografi och stämningsfulla bilder som inspirerar. Enhetligt uttryck. Annorlunda nylansering tillsammans med Röhsska museet. Men vilken är egentligen Dobbers målgrupp?

Thomas Wide (suppl.), Dolhem Design:
– Gediget gjort med tydlig 70-tals­karaktär. Inget som direkt berör, men ett habilt hantverk som går bra ihop med produkterna, vilket gör det trovärdigt.

Robert Gardfors (suppl.), Blink:
– Inte min favorit. Saknade något som bryter av och fångar mitt intresse. Lite torrt. En fin detalj är att man har tagit i med typografin på insidan av fickan på jeansen.

Per Carlsson (suppl.), Stockholm Design Lab:
– Enkelt utfört i blått och brun kartong. Väldigt jeansigt och nostalgiskt. Minns min egen tid i mörkrummet på folkhögskolan i slutet av 80-talet men kommer det att funka på kidsen i dag?

Marie Wollbeck, Bas:
– Genomarbetad och konceptuell lösning från bildkoncept till textil­detaljer, det gillar jag. Retro och modernt på samma gång. Nu blir man ju nyfiken att se kollektionen.

Fakta

Uppdragsgivare: Magnus Johansson
Arbetsgrupp: Camilla Blomgren och Helena Svärd ad, Johan Brink copywriter, Johanna Tham  ad-assistent, Lena Olander projektledare
Mediebyrå: Har ingen


Bolds cd Oskar Lübeck lade sitt arvode på produktionen för att bokryggen skulle bli optimal.

3 Spinalishandboken

Kund: Spinaliskliniken Byrå: Bold

Spinaliskliniken drivs av de båda eldsjälarna Claes Hultling och Richard Levi. De båda är även författare till boken som i första hand fungerar som stöd till ryggmärgsskadade och deras anhöriga.
Till skillnad mot de flesta andra fackböcker har dock den här boken en mycket ambitiös design. Mest noterbart är den ”nakna” bokryggen, som inte bara anspelar på en ryggrad. Den är också ett rent praktiskt hjälpmedel för ryggmärgsskadade.
– Bindningen är det viktigaste. Grejen med den är att den är snygg, men det viktigaste är funktionen. Lägger man den på ett underlag slås boken inte ihop. Det är bra för ryggmärgsskadade som kan har svårt med rörlig­heten i händer, säger Oskar Lübeck, cd på Bold.

Eftersom projektets budget var begränsad blev det svårt att ha råd med den dyrare bindningen. Då klev Oskar Lübeck själv in och lade sitt arvode på produktionen.
– Jag gjorde det för att göra boken som de ville ha den, och en bok som jag kunde vara stolt med som form­givare, säger han.

Resultatet som ni ser här har gett guld i Svenska Designpriset och besök i tv:s morgonsoffor.
– Man blir väldigt glad att vi blir uppmärksammade, för vi har väldigt höga ambitioner. Jag brinner mycket för Spinalisklinken och för de som startade den. Att de ger fria tyglar och låter visionen vara fri känns fantastiskt.

Så tyckte juryn

Marie Wollbeck, Bas:
– Det här var inte min trea men precis som Södra Cell-boken så gör designidén boken spännande och lyfter fram ett seriöst ämne på ett bra sätt. Ovanlig i en kategori som inte är bortskämd med design. Den smarta formgivningen kommer att göra ämnet uppmärksammat på ett sätt som det inte skulle bli annars.

Carin Blidholm, BVD:
– På ett tydligt och träffsäkert sätt kommunicerar designen på både omslag och bokrygg. De strama faktatexterna, medicinska teck­ningarna och intervjuerna kompletteras med de friare illustrationerna och krocken känns nödvändig. Ännu en trycksak där ett komplext innehåll lyfts fram av god och funktionell design – och förhoppningsvis bidrar till att göra skillnad för en utsatt grupp människor.

Thomas Wide (suppl.), Dolhem Design:
– Gillar! Utan att veta något om området blir jag intresserad. Pedagogiskt och informativt uppbyggd med fina illustrationer.

Karin Ahlgren, Garbergs:
– Tycker om idén och utförandet av omslag och bokens bindning. Inte lika imponerad av inlagan.

Robert Gardfors (suppl.), Blink:
– Fint att på en bok om rygg­radsskador blottlägga ryggen och visa dess ryggrad. Ambitiöst projekt för den här typen av bok.

Per Carlsson (suppl.), Stockholm Design Lab:
– Fint bokbinderi med en självförklarande naken rygg och tråden i orange. Skönt också med Jesper Walderstens tuschteck­ningar.

Fakta

Uppdragsgivare: Claes Hultling
Arbetsgrupp: Oskar Lübeck cd och formgivare
Förlag: Gothia, Claes Hultling och Richard Levi författare
Mediebyrå: Har ingen


Analys av Lars Axelsson: Bibeln, Koranen och Månadens design

För mig börjar design bli som en religion. Ju tydligare designen förmedlar budskapet som man vill förmedla desto mer effektfullt för det slutliga resultatet. I den här omgången var bidragen mer homogena än tidigare­. Antingen var det bok- eller identitetsprogram som stod på agendan. Uppblandat med några välgjorda förpackningslösningar. Ramlösa visade förslag på att skapa premium i petflaska eller varför inte sake på burk? Vi hade en diskussion om vi skulle införa en ”Henrik Nygren”-kategori. Hans jobb är helt oantastligt. Stilrent och minimalistiskt och det finns inte något att anmärka på hantverket. Trots det var det några andra bidrag som stack ut i denna omgång. Vid första omröstningens slut hade vi tre bokprojekt överst på prispallen, men när vi fördjupade diskussionen ändrade sig gruppen. Alla kriterier skulle uppfyllas och vägleda oss i valet av vad som slutligen skulle belönas att bli månadens bästa design. Kreativ höjd, relevans, tydlighet i avsändare och budskap samt utförande.

Kanske kan inte dessa böcker göra anspråk på att påverka människor såsom Bibeln eller Koranen, men byggt på en stark idé och väl genomtänkt formspråk så bygger det på samma grogrund som dessa verk har åstadkommit. 

Jag fortsätter att tjata om att design är kommunikation, inte dekoration. Förmåga att bygga starka identiteter och särskiljande design har blivit det långsiktiga värdet för företagen. Då är det kanske inte så konstigt att diskussionen kring varumärket, identitet, förpackning eller engagemanget kring varumärket oftast hamnar högre upp i värdekedjan hos kunderna och närmare varumärkes- och designbyråerna. Därför måste vi fortsätta prata om det värde som vi tillför våra kunder. Att alltid ta utgångspunkt från kundens affär, och påvisa hur viktig fingertoppskänslan är hos de talangfulla designarbetarna för att nå framgång. Eller vad en väl utmejslad designstrategi kan göra för det framgångsrika företaget.

Fortfarande saknas de digitala förslagen. Men vi måste bli bättre på att presentera våra case. Och varför är det inte fler designbidrag i 100-wattstävlingen? Jag sitter i juryn för långsiktig varumärkesvård. Om det är något som kan påverka konsumenterna i valet mellan olika produkter så är det hur din produkt står ut bland alla andra alternativ. Den fysiska känslan att se och ta på produkten förpackad i en vacker klädsel som känns relevant för produkten. Däri ligger skillnaden. Däri ligger framtiden.

resultat Juni-augusti 2011

1. Hedgingboken, Södra Cell Garbergs
2. Dobber, MQ Retail Aoki
3. Spinalisthandboken, Spinalistkliniken Bold
4. Portraits/Carl Bengtsson, Bokförlaget Arena Henrik Nygren Design
5. Premium PET, Ramlösa Nine
6. Förpackning för Ohmine Sake, Takeshi Akiyama Stockholm Design Lab
7. Salmiak-Créme, Printzells Confectionery, Simon Says
8. Pontiac, Fotograf Gerry Johansson Henrik Nygren Design
9. Diabolus in musica, Dr Denim Dragster
10. Årsredovisning Pysselboken, Min stora dag Hilanders
Du är inloggad som Logga ut
Kommentera
kommentarer
(0 st)

Månadens kampanj mobilt har sex deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

Januari-mars 31/3
April-maj
30/5
Juni-Augusti
29/8
September-oktober
31/10


Bidragen måste lämnas in senast kl 12 på sista inlämningsdagen.

Ladda upp bidrag här

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-409 321 08

Månadens kampanj design har fyra deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

December-februari
28/2
Mars-april
29/4
Maj-augusti
29/8
September-oktober
31/10

Bidragen måste lämnas in senast kl 12 på sista inlämningsdagen.


Skicka bidragen på pannå till
Torsgatan 21
OBS! Resumé ansvarar inte för inskickade tävlingsbidrag och vi skickar inga bidrag i retur.



Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-409 321 08


Månadens kampanj dm har fyra deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

December-mars
31/3
April-maj
30/5
Juni-September
30/9
Oktober-november 28/11

Bidragen måste lämnas in senast kl 12 på sista inlämningsdagen.

Skicka bidragen på pannå till
Torsgatan 21
OBS! Resumé ansvarar inte för inskickade tävlingsbidrag och vi skickar inga bidrag i retur.

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-409 321 08

Månadens kampanj film har åtta deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

December-januari
31/1
Februari
28/2
Mars
31/3
April
29/4
Maj-augusti 29/8
September 30/9
Oktober 31/10
November 28/11

Bidragen måste lämnas in senast kl 12 på sista inlämningsdagen.

Ladda upp bidrag här

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-409 321 08

Månadens kampanj print har åtta deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

December-januari
31/1
Februari
28/2
Mars
31/3
April
29/4
Maj-augusti 29/8
September 30/9
Oktober 31/10
November 28/11

Bidragen måste lämnas in senast kl 12 på sista inlämningsdagen.

Ladda upp bidrag här

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-409 321 08

Månadens kampanj radio har sex deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

Januari-februari 28/2
Mars-april
29/4
Maj-augusti
29/8
September-oktober
31/10

Bidragen måste lämnas in senast kl 12 på sista inlämningsdagen.

Ladda upp bidrag här

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-409 321 08

Månadens kampanj utomhus har fyra deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

Januari-mars
31/3
April-maj
30/5
Juni-september
30/9
Oktober-november 28/11

Bidragen måste lämnas in senast kl 12 på sista inlämningsdagen.


Ladda upp bidrag här

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-409 321 08

Månadens kampanj content har tre deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

Januari-april 29/4
Maj-september
30/9
Oktober-november
28/11

Bidragen måste lämnas in senast kl 12 på sista inlämningsdagen.

Skicka bidragen till
Torsgatan 21
OBS! Resumé ansvarar inte för inskickade tävlingsbidrag och vi skickar inga bidrag i retur.

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-409 321 08

Månadens kampanj digitalt har åtta deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

December-januari
31/1
Februari
28/2
Mars
31/3
April
29/4
Maj-augusti 29/8
September 30/9
Oktober 31/10
November 28/11

Bidragen måste lämnas in senast kl 12 på sista inlämningsdagen.

Ladda upp bidrag här

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-409 321 08

Anmäl ert bidrag

Ska du skicka in bidrag i kategorierna DM, Content eller Design ska du skicka dessa fysiskt till redaktionen. Skriv ut blanketterna nedan och fäst dessa på baksidan av pannån, förslagsvis i en plastficka så att de lätt kan tas bort.

Skicka bidraget till:
Torsgatan 21

Läs mer om hur du anmäler ditt bidrag

Regler

Bara skarpa kampanjer får tävla. Det innebär att de ska ha producerats av yrkesmänniskor. De ska vara godkända av uppdragsgivaren. Alla tävlande bidrag ska också ha gått i kommersiella annonsmedier under tävlingsomgången i Sverige.

Läs mer här

Syfte med tävlingen

Månadens kampanj syftar till att belöna, uppmärksamma och stimulera kreativ reklam i print, radio, DM, digitalt, mobilt, utomhus, design och film. Kontinuiteten i tävlingen gör den till en sporre för kontinuerlig förnyelse och förbättring.

Tävlingens öppna form gör det möjligt för små nykomlingar att mäta sig med de stora, etablerade reklamkonsulterna. Det är Resumés förhoppning att Månadens kampanj ska bidra till att Reklamsverige håller sig på tårna, och att tävlingen därmed ska motverka ohälsosam fetma och självgodhet.
All information på resume.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa vid citering resume.se är en del av Bonnier Business Media.
Redaktion: 08-409 321 00
Besöksadress: Torsgatan 21
Postadress: Resumé, 113 90 Stockholm

Läs här om cookies på resume.se
Chefredaktör & ansvarig utgivare:
Claes de Faire
Webbmaster: Johanna Björnholm