Månadens Design

Juni-Augusti 2012
Två trycksaker och en förpackningsdesign vinner sommaromgången av Månadens design. Högst upp på pallen hamnar Garant, som fortsätter sina framgångar i tävlingen.

Fredrik Thambert
1. Garant mexikanskaKund: Axfood Byrå: BAS Brand IdentityGarants produkter har blivit en framgångsföljetong i Månadens design. Topplaceringarna har duggat tätt sedan de var med och tävlade första gången med sin tvättmedelslinje. Nu blir det åter en förstaplats med de nya förpackningarna för de mexikanska produkterna. Nyckeln till framgång är att kunden Axfood inser värdet av design som sticker ut och tar för sig i hyllan.

– Det är tacksamt att ha en köpare som är så duktig och vågar mycket. Att de även internt lyckas sälja in våra idéer, säger BAS grafiske formgivare Stefan Sundström.

Garants mexikanska produkter skiljer sig väsentligt från Santa Maria och Old El Paso som vanligtvis ­befolkar tacohyllan. Designen bär tydliga referenser till Mexiko, både vad gäller färgval och skeletten som pryder förpackningarna.

– Det har fungerat över förväntan. I Mexiko är skeletten vanliga och de blir bärare av produkterna, säger Stefan Sundström.

En stor utmaning är att se till att den röda tråden hålls, samtidigt som de olika produktkategorierna kan skilja sig relativt mycket från varandra designmässigt.

– På sikt lär man sig känna igen Garant i hyllan, och jag tycker att vi har lyckats hålla ihop det på ett bra sätt. Men om du ska kunna göra 1 000 produktförpackningar­ måste du också ge dig själv utrymme att flytta fram konceptet, säger Stefan Sundström.

BAS Brand Identity arbetar löpande med att designa nya Garantförpackningar vartefter nya produkter ska lanseras. Hittills har konsumenterna svarat väl på utbudet.

– Försäljningen har gått fantastiskt bra över lag. För dem är det enormt lönsamt, och triggern för oss är att göra något som är väldigt kommersiellt och som sam­tidigt är utmanande.

Så tyckte juryn:
Sofia Frank Öberg, Silver (suppl.):
Åter igen bra förpackningsdesign från Garant. Färgstarkt, bra copy och med en gnutta humor. Man vill äta Tex Mex!

Fredrik Danneman, Food & Friends:

Garant kommer med ett nytt anslag i den annars massivt röd-gula Tex-Mex avdelningen. Det är lekfullt med en skön flirt till mexikanska dödskallar och högljudd typografi. Det är på något sätt så här som vi i Sverige tror att det ser ut i mexikanska butiker. Lekfullt och glatt.


Anette Lagerberg, RBK:

Lekfullt och härliga färger ibland på gränsen till "giftigt". Det är många gånger barnen som bestämmer vad som läggs i korgen i mataffären och den här serien lär många tjata sig till.

Michaela Green, Amore:

Garants förpackningsdesign har hittills imponerande lyckats bryta respektive sortimentsgenre utan att alienera konsumenten och det gäller även detta sortiment. Här bryter man genrens familjemys och använder sig av en weekday-estetik som avslöjar ett välgjort researcharbete som öppnar för nya designmöjligheter. Inte den allra bästa designen om man ser till alla Garants olika produkter, men den förmedlar en stor portion lust som gör att den placerar sig på första plats här.

FaktaKund: Axfood Byrå: BAS Brand Identity
Uppdragsgivare: Jenny Wenngren
Arbetsgrupp: Torbjörn Nordkvist strategisk projektledare, Marie Wollbeck cd, Susanne Öberg Dimic operativ projektledare, Stefan Sundström senior ad, Karl Mattisson grafisk formgivning/original, Mårten Lundsten/PixOco illustratör, Fabian Björnstjerna fotograf, Public Speaking copy.


 


2. Ljusa idéerKund: Fortum Byrå: Garbergs ProjectElbolaget Fortum jobbar hårt på att lansera "solekonomi" som ett samlingsbegrepp för förnybara energislag. Detta eftersom de på ett eller annat sätt är beroende av solen för att fungera. Under Almedalsveckan i somras höll de ett antal seminarier, och bad därför Garbergs designbyrå att med kort varsel ta fram något som kan illustrera vad bolaget menar.

Lösningen blev ett anteckningsblock som ägnar ett antal sidor åt att berätta om begreppet solekonomi. Fakta blandas med illustrationer som alla går i en gul färg, och med solens cirkelform som grund. Målgruppen var Almedalstypisk: politiker, beslutsfattare och journalister.
– Det görs så otroligt många trycksaker som slängs bort under Almedalsveckan. Fortum ville göra något med finess och ett bestående värde, säger Karin Ahlgren som är ad på Garbergs_Project.

Hon berättar att tidsschemat var tajt, och att det slutgiltiga resultatet blev över förväntan. Eftersom blocket med tvång skulle vara klart till just Almedalsveckan fick alla iblandade lägga i en extra växel för hinna färdigt i tid.
– Det var ett "jättebråttomjobb" och utifrån de förutsättningarna blev det väldigt bra. Det är en tydlig och konsekvent genomförd idé, säger Karin Ahlgren.

Något som är utmärkande för anteckningsblocket är den gula färgen som lyser när den är i direkt solljus. Det är första gången som den används i Sverige, och det var inte helt lätt att komma över den.
– Vi hade hört talas om färg med de här egenskaperna , så vi kontaktade Daniel på Göteborgstryckeriet som i sin tur använde sitt nätverk för att hitta den. Först hittade vi en färg i England, men den fungerade inte. Tillslut hittade vi vad vi letade efter i USA, säger hon.


Så tyckte juryn:
Sofia Frank Öberg, Silver (suppl.):
Det här bidraget har en stark idé. Den är vid första anblicken ganska så anonym men växer när man bläddrat igenom den.

Fredrik Danneman, Food & Friends:
En diskret bok som inte väsnas. Bra tänk att erbjuda almedalsbesökarna en smidig anteckningsbok och samtidigt få med sitt budskap. En trojansk häst som med all säkerhet kommer med ända hem till skrivbordet.

Anette Lagerberg, RBK:
Lågmäld men ändå tar den för sig. Kul med färg som påverkas av solens strålar. Gult kanske inte är så fult ändå.

Stefan Sundström, BAS:
Jag gick inte riktigt igång på den här. Det var säkert en väl fungerande giveaway under Almedalsveckan som fick chans till ett längre liv som anteckningsbok än som en vanlig reklampamflett, och då har man löst uppgiften bra. Men ur ett designperspektiv är den inte särskilt intressant och fick mig heller inte att känna något.

Michaela Green, Amore:
Här syns en fin kundinsikt som med en lustfyll tanke överförs till det grafiska mediet. En bra konceptidé som tyvärr faller på utförandet. Den lovar mer än den levererar, men har en direkt glädje som ändå gör att den stannar kvar.
FaktaUppdragsgivare: Charlotte Lindevall
Arbetsgrupp: Karin Ahlgren ad, Malin Boustedt produktionsledare, Lotta Dolling formgivare, Stefan Pagréus copy. Göteborgstryckeriet Daniel Andersson

3. JubileumskatalogKund och byrå: Design House StockholmNär Design House Stockholm firade 20 år i augusti ville de göra något som verkligen skulle spegla företagets historia, och de produkter som de har skapat genom åren. Resultatet blev en broschyr med möbler och inredning som har fotograferats i Hallwylska palatset i Stockholm, kombinerat med en text som är skriven av Hedvig Hedqvist. Valet av plats hade delvis att göra med att Design House Stockholm anordnade sin 20-års fest på Hallwylska, men också att miljön erbjuder en spännande krock mellan två tidsepoker.

– Vi ville belysa vår roll i Designsverige och redovisa vad Design House Stockholm gjort under 20 år, i en miljö som starkt kontrasterar till våra produkter. Samtidigt känner vi samhörighet med platsen. På sin tid var Hallwylska palatset Stockholms modernaste hus, fyllt med konst- och hantverkshistoria. Vi kan relatera till den kombinationen, säger Håkan Ängquist, ad på Design House Stockholm.

En viktig komponent i projektet var att hålla en hög nivå på hantverket. Broschyren är skapad så att bilder och text ska stå i centrum, snarare än den grafiska formgivningen i sig självt.
– Vi ville låta bilderna ta plats. Så vi valde att hålla formen enkel i det stora och vara noga med detaljerna, säger Håkan Ängquist.

Förutom att delas ut som gåva används bilderna och broschyren som säljmaterial runt om i världen. Håkan Ängquist berättar att de har fått många positiva reaktioner på trycksaken.
– Responsen på katalogen har varit väldigt bra, bland annat har mycket positiva reaktioner kommit från utlandet. Kontrasten mellan våra produkter och miljön på Hallwylska verkar var intressant även utanför Sverige, säger han.

Så tyckte juryn:
Sofia Frank Öberg, Silver (suppl.):
Inte på något sätt unikt. Nya möbler i gammal miljö men fint formgiven och fina bilder.

Fredrik Danneman, Food & Friends:
Tveksamt vad denna broschyr gör med mig som mottagare. Det är snyggt och stiligt. Men där slutar det för mig.

Anette Lagerberg, RBK:
Enkla former möter överdådig miljö. Inte så nytt kanske, det har vi sett många gånger i magasinen. Men det funkar. En skön känsla genom hela katalogen.

Stefan Sundström, BAS:
Den gillade jag spontant och direkt. Väljobbad rakt igenom med kvalité i alla moment. Välskrivna texter i ett trevligt invik, snygg och enkel form, fint foto i en spännande traditionell lite mörk miljö som verkligen fick produkterna att lyfta. Ett bra tryck på skönt papper till det gjorde att hela trycksaken kändes härlig att hålla och bläddra i.

Michaela Green, Amore:
Katalogen för Design House Stockholm är gjord med ett fint och lågmält hantverk och, en både visuell och taktil, materialkänsla. Konceptet känns igen i skapandet av kontrast mellan miljö och produkt där man vill ge en historisk air åt någonting nytt. Det är en vacker katalog som man gärna sparar ett tag. Kanske skulle bli mer spännande om det faktiskt var den historiska miljön som skulle lyftas....

FaktaUppdragsgivare: Anders Färdig
Arbetsgrupp: Erik Wäppling ad, Håkan Ängquist ad, Olivia Jeczmyk (fotograf Agent Molly), Hedvig Hedqvist (frilansskribent)



Pontus Frankenstein
Design efterlystIbland är det svårt att bedöma design. Det kan bero på att det är alldeles för många bidrag som är med – eller som denna gång – för få. Förvirring rådde i jurygruppen över denna torka. Har konjunkturens pendel slagit tillbaka på designbranschen? Eller har alla designbyråer tagit en extra lång och behövlig semester? Resultaten var som alltid en svårbedömd mix mellan stora och små projekt, fysiska och digitala alster.

Tyvärr hade ett antal bidrag som borde skickats in i fysisk form, endast gestaltats av bilder. Juryn fann det i stort sett omöjligt att bedöma dessa alster som alla såg ut att hålla hög kreativ höjd och vara väl genomförda. Tråkigt då att det taktila mötet är en så stor del av upplevelsen och bedömningen av ett alster. Uppmaningen från juryn lyder således: Snåla inte på det fysiska!

De stora konsumentdrivna varumärkena lyste med sin frånvaro, och även många små roliga varumärken. Vi lever i en tid där till exempel svenska mikrobryggerier, mikrorosterier och modemärken skämmer bort marknaden med kul, bra och väl genomförd design. Tyvärr lyser många av dem med sin frånvaro i Månadens design ...

Roligare är dock att månadens stora glädjespridare också är månadens vinnare. Det är kul att få premiera modig design full av energi och som till viss del pekar finger åt hela den sönderretuscherade estetik som alltför ofta dominerar förpackningsdesign. Olé!

Pontus Frankenstein, cd, Frankenstein Studio

resultat Juni-Augusti 2012

1. Axfood, Garant mexikanska jalapenos och salsor, BAS Brand Identity
2. Fortum, Ljusa Idéer, Garbergs_Project
3. Design House Stockholm, Jubileumskatalog, Design House Stockholm
4. Garden Glory, For glamorous people with dirty nails, Mockup
5. Beckers, Beckers Scotte, BVD
6. Scandic Hotels, Grafisk identitet, Honesty
7. Essem Design, Nostalgi, Bedow
8. Södra Cell, Backgammon, Garbergs
9. A4, Tidningen #4, X4
10. Mikkeller, Summer Pilsner, Bedow

Du är inloggad som Logga ut
Kommentera
kommentarer
(0 st)

Månadens kampanj mobilt har sex deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

Januari-mars 31/3
April-maj
30/5
Juni-Augusti
29/8
September-oktober
31/10


Bidragen måste lämnas in senast kl 12 på sista inlämningsdagen.

Ladda upp bidrag här

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-409 321 08

Månadens kampanj design har fyra deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

December-februari
28/2
Mars-april
29/4
Maj-augusti
29/8
September-oktober
31/10

Bidragen måste lämnas in senast kl 12 på sista inlämningsdagen.


Skicka bidragen på pannå till
Torsgatan 21
OBS! Resumé ansvarar inte för inskickade tävlingsbidrag och vi skickar inga bidrag i retur.



Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-409 321 08


Månadens kampanj dm har fyra deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

December-mars
31/3
April-maj
30/5
Juni-September
30/9
Oktober-november 28/11

Bidragen måste lämnas in senast kl 12 på sista inlämningsdagen.

Skicka bidragen på pannå till
Torsgatan 21
OBS! Resumé ansvarar inte för inskickade tävlingsbidrag och vi skickar inga bidrag i retur.

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-409 321 08

Månadens kampanj film har åtta deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

December-januari
31/1
Februari
28/2
Mars
31/3
April
29/4
Maj-augusti 29/8
September 30/9
Oktober 31/10
November 28/11

Bidragen måste lämnas in senast kl 12 på sista inlämningsdagen.

Ladda upp bidrag här

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-409 321 08

Månadens kampanj print har åtta deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

December-januari
31/1
Februari
28/2
Mars
31/3
April
29/4
Maj-augusti 29/8
September 30/9
Oktober 31/10
November 28/11

Bidragen måste lämnas in senast kl 12 på sista inlämningsdagen.

Ladda upp bidrag här

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-409 321 08

Månadens kampanj radio har sex deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

Januari-februari 28/2
Mars-april
29/4
Maj-augusti
29/8
September-oktober
31/10

Bidragen måste lämnas in senast kl 12 på sista inlämningsdagen.

Ladda upp bidrag här

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-409 321 08

Månadens kampanj utomhus har fyra deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

Januari-mars
31/3
April-maj
30/5
Juni-september
30/9
Oktober-november 28/11

Bidragen måste lämnas in senast kl 12 på sista inlämningsdagen.


Ladda upp bidrag här

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-409 321 08

Månadens kampanj content har tre deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

Januari-april 29/4
Maj-september
30/9
Oktober-november
28/11

Bidragen måste lämnas in senast kl 12 på sista inlämningsdagen.

Skicka bidragen till
Torsgatan 21
OBS! Resumé ansvarar inte för inskickade tävlingsbidrag och vi skickar inga bidrag i retur.

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-409 321 08

Månadens kampanj digitalt har åtta deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

December-januari
31/1
Februari
28/2
Mars
31/3
April
29/4
Maj-augusti 29/8
September 30/9
Oktober 31/10
November 28/11

Bidragen måste lämnas in senast kl 12 på sista inlämningsdagen.

Ladda upp bidrag här

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-409 321 08

Anmäl ert bidrag

Ska du skicka in bidrag i kategorierna DM, Content eller Design ska du skicka dessa fysiskt till redaktionen. Skriv ut blanketterna nedan och fäst dessa på baksidan av pannån, förslagsvis i en plastficka så att de lätt kan tas bort.

Skicka bidraget till:
Torsgatan 21

Läs mer om hur du anmäler ditt bidrag

Regler

Bara skarpa kampanjer får tävla. Det innebär att de ska ha producerats av yrkesmänniskor. De ska vara godkända av uppdragsgivaren. Alla tävlande bidrag ska också ha gått i kommersiella annonsmedier under tävlingsomgången i Sverige.

Läs mer här

Syfte med tävlingen

Månadens kampanj syftar till att belöna, uppmärksamma och stimulera kreativ reklam i print, radio, DM, digitalt, mobilt, utomhus, design och film. Kontinuiteten i tävlingen gör den till en sporre för kontinuerlig förnyelse och förbättring.

Tävlingens öppna form gör det möjligt för små nykomlingar att mäta sig med de stora, etablerade reklamkonsulterna. Det är Resumés förhoppning att Månadens kampanj ska bidra till att Reklamsverige håller sig på tårna, och att tävlingen därmed ska motverka ohälsosam fetma och självgodhet.
All information på resume.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa vid citering resume.se är en del av Bonnier Business Media.
Redaktion: 08-409 321 00
Besöksadress: Torsgatan 21
Postadress: Resumé, 113 90 Stockholm

Läs här om cookies på resume.se
Chefredaktör & ansvarig utgivare:
Claes de Faire
Webbmaster: Johanna Björnholm