Månadens Design

Mars - maj 2012
En restaurang och två matvarujättar tar hem denna omgång av Månadens design. Lilla Bror Rudi Creative är byrån som vinner framför Silver och BAS Brand Identity.

Fredrik Thambert
1. EATKund: Lux Restauranger Byrå: Bror Rudi CreativeBror Rudi Creative jobbar tätt ihop med Henrik Nordström och Lux Restauranger. Det var därför en självklarhet att de fick i uppdrag att ta fram designen till hans nya restaurang EAT, som är en blandning av europeisk bistro och kinesisk kokkonst. Arbetet började redan innan det var klart vilken lokal den skulle ligga i. Intensiva diskussioner hölls och man skissade tillsammans upp de visioner som skulle ligga till grund för projektet.

– Vi har lagt ned otroligt mycket jobb på det här. Vi var ute efter ett helt unikt uttryck och vi ville att det skulle kännas som ett etablissemang som kommer från en okänd plats. Vi använder parametrar från Hongkong, bistrovärlden och engelska pubar för att nämna några exempel. Vi mixade ihop detaljer och ville skapa känslan av att restaurangen har funnits länge. Det ska kännas och skava lite, säger Lisa Lindgren som är cd på Bror Rudi Creative.

Designjuryn noterade att bidraget är spretigt i sin karaktär, även om det finns någon form av röd tråd.

– Vi jobbade medvetet med spretigheten. Den var tvungen att vara där för att få ihop en karaktär, och att folk skulle vilja gå in och pilla själva. Det som är riktigt unikt har många människor varit inblandade i och har funnits länge. Vi fick bygga det baklänges, säger Lisa Lindgren.
Ett tacksamt projekt att arbeta med menar hon. Lux Restauranger är en liten kund som har väldigt stor tillit till byråns förmåga, samtidigt som de ställer tuffa krav på att resultatet ska hålla en hög kvalitet.

– De är inte rädda av sig utan litar på oss, och det är den bästa förutsättningen. Vi träffades i ett tidigt stadium och har växt tillsammans, säger Lisa Lindgren.

Så tyckte juryn:
Ylva Kjellberg, Food & Friends (suppl.):
Min absoluta favorit. Rolig, lättsam och opretentiös men samtidigt underbart detaljrik och genomarbetad design som jag blir glad av. Extra guldstjärna för det fina materialvalet!

Jonas Hellström, Amore (suppl.):
En spännande ny restaurang, där Kina möter Europa. Spännande och intressant är också Eats grafiska identitet. Om utmaningen i restaurangen ligger i att blanda två olika världsdelar och stilar så är det grafiska runtomkring ännu mer exceptionellt. Här finner man glädjen och lekfullheten som genomsyrar alla delar, allt från en lite mer traditionell meny till mer annorlunda små kuponger. Från det stora till det lilla, finns den här lekfullheten och variationen mellan alla olika delar, det är imponerande. Ett tag frågade jag mig om det kanske till och med var för mycket skillnad och att det spretade för mycket, men det gör ju inte det. Det håller ihop väldigt bra, och jag blir glad när det tredje presentkortet har en annan lösning på insidan än de två första, man har vågat, allt måste inte följa mall 1A eller 1B heller för den delen. Jag kommer besöka Eat inom en snar framtid, det är ett som är säkert!

Nina Granath, Stockholm Design Lab:

Här tycks en modig kund varit inblandad som låtit det grafiska uttrycket både vara relevant och samtidigt tillåtit humor i val av material och utförande. En fin balansgång som förhöjer restaurangbesöket i alla detaljer.

Stefan Sundström, BAS Brand Identity:

Lekfullt och befriande att använda varierade grafiska uttryck i de olika enheterna och endå få det att hålla ihop tillsammans. Kul att se så många fina detaljer. Det ser ut som att de haft kul, och då brukar det bli bra.

Sofia Frank Öberg, Silver (suppl.):

En härlig blandning av grafisk eufori kombinerat med sköna autentiska detaljer gjorde att EAT stod ut i mängden denna omgång..


FaktaKund: Lux Restauranger Byrå: Bror Rudi Creative
Arbetsgrupp: Lisa Lindgren cd, Emma Hakeberg designer, Hannes Högberg designassistent, Jonas Fläckerud produktionsledare, Kalle Bohr vd/projektledare




2. Garant Pyramid-teKund: Axfood Byrå: BAS Brand IdentityEtt te som sticker ut
BAS Brand Identity jobbar sedan en längre tid tillbaka med Axfood som kund. Uppdraget är att löpande ta fram förpackningsdesignen åt matvarujättens EMV-sortment Garant. Den här omgången kommer de på en fin andraplats i Månadens design. Designen i fråga är Garants te-förpackningar som föll juryn i smaken. Det förtjänstfulla med dem är att de verkligen sticker ut i hyllan jämfört med konkurrenterna. Dessutom är det förpackningar som flera i juryn skulle kunna tänka sig att ha uppställda hemma eller på kontoret.

Det är inte första gången som BAS Brand Identity och Axfood placerar sig i toppen av Månadens design med Garant-sortimentet. I fjol blev det bland annat en förstaplats. Nyckeln till framgången är att varje del av sortimentet får en unik designlösning, samtidigt som delarna bildar en färgsprakande och lekfull helhet.

– Garant är ett varumärke där man inte lyfter upp själva varumärket, utan lyfter upp varje produktgrupp för sig, har Marie Wollbeck, cd på Bas Brand Identity, tidigare sagt till Resumé.

Garant-serien har väckt mycket uppmärksamhet och fått många positiva omdömen under det senaste året.

– Konsumenterna i dag är kunniga och smarta, och därför gör vi modiga och smarta förpackningar som ser bra ut i hyllan och hemma. Och gör man en sådan design får man folk att prata om produkterna. Hela Garantserien har överträffat förväntningarna, enligt Marie Wollbeck..

Så tyckte juryn:
Ylva Kjellberg, Food & Friends (suppl.):
Glad, enkel och tonsäker form, som på så många andra Garantprodukter. Kan inte låta bli att tycka om det. 

Jonas Hellström, Amore (suppl.):
När jag såg Garant i hyllorna med sin nya design förra året blev jag väldigt glad. Välarbetat, vågat och inte minst ambitiöst att låta varje produktkategori få tala sitt eget språk. Det som gör Garant extra starkt är att produkterna ändå håller ihop över produktgränserna tack vara sin färgglada approach. Jag vet inte ifall det här pyramidteet är värd en andraplats i månadens design, även om det är väldigt fint och välarbetat, kanske till och med en av de förpackningar i Garant-serien som är väljobbad hela vägen runtom förpackningen. Jag skulle snarare premiera Garants hela linje som en vinnare, på grund av att de vågat göra något snyggt och vågat av sitt egna EMV.

Nina Granath, Stockholm Design Lab:
Direkt omtyckta av jurygruppen. Fungerar säkert lika bra på hyllan som i Resumés konferensrum.

Sofia Frank Öberg, Silver (suppl.):
Välförpackade teförpackningar finns det gott om men när det genomförs på ett omhändertagande sätt för en stor varumärkeskedja blir man lite extra glad.

FaktaUppdragsgivare: Jenny Wenngren
Arbetsgrupp: Torbjörn Nordkvist strategisk projektledare, Marie Wollbeck cd, Susanne Öberg Dimic operativ projektledare, Stefan Sundström senior ad/grafisk formgivning, Malin Ringsby grafisk formgivning/original, Public Speaking copy

3. ICA SelectionKund: ICA Byrå: SilverÄven på tredjeplatsen hittar vi förpackningsdesign till en produktserie från en av matvarujättarna. I det här fallet är det ICA:s Selection-serie och byrån som ligger bakom jobbet är Silver.

När ICA Selection lanserades för några år sedan såg förpackningarna helt annorlunda ut. Finanskrisen och förändringar i vad konsumenterna uppfattar som premium tvingade fram en total omgöring. Istället för lyx har Silver fokuserat på en jordnära känsla.

– Ursprung och äkthet i kombination med hög kvalitet. Det är vad konsumenten är villig att betala lite extra för, har Silvers vd Ulf Berlin tidigare sagt till Resumé.

Känslan som de vill förmedla är att bonden själv har gjort produkten och designen, som skiljer sig en aning mellan de olika kategorierna.

– Vi utgick från de standardtypsnitt som finns i en PC, sådana typsnitt som våra mammor varnade oss för. Men många små tillverkare gör ju sina egna etiketter i sin PC, och ville åt den känslan. Och vi valde enkla förpackningar och material som hade en taktil och rå känsla framför påkostade förpackningar med glansiga etiketter, berättade Niclas Öster som är design director på Silver.

Så tyckte juryn:
Ylva Kjellberg, Food & Friends (suppl.):
Blandade känslor. Å ena sidan välgjort, snyggt och prydligt, särskilt olivoljorna, chokladen och glaskonserverna. Å andra sidan känns några av de andra produkterna lite försiktiga var och en för sig - kanske funkar de bättre tillsammans på en snygg pannå än utspridda i butikshyllorna.

Jonas Hellström, Amore (suppl.):
En serie stiliga produkter. ICA Selection gör en glad, men det är helheten som serie som gör en gladast. Vissa produkter i serien är inte lika intressanta gentemot vissa andra, men som helhet är ICA Selection ett mycket kompetent projekt, där de har inspirerats från all världens matdesign och översatt det till den här serien med utvalda produkter. Utvald inspiration och design skapar utvalda produkter med en härlig känsla. Inget unikt, men återigen roligt att ICA fortsätter satsa på design. Det tråkiga i kråksången är väl att de små aktörerna, som i princip har haft den här typen av design på sina produkter, blir utkonkurrerade av den stora jätten ICA, som i sin tur inspireras av det småskaliga och använder det i sin design. Ironiskt på sätt och vis, men att ICA Selection ser förbaskat bra ut i sin helhet, kan inte ens jag förneka.

Nina Granath, Stockholm Design Lab:
Att konsekvent söka bra förpackningslösningar, materialval och grafiskt uttryck för varje produkt i en stor serie kräver arbete och engagemang från alla parter. Styrkan ligger i helheten.

Stefan Sundström, BAS Brand Identity:
En fin produktfamilj som håller ihop bra och ser stark ut tillsammans, fast det är förstås inte tillsammans på en halmbädd de kommer att möta konsumenten. Vad som signalerar premium skiljer sig stort mellan olika typer av matvaror. Ska det kännas smakrikt, modernt, visa på ett ursprung eller kanske vara traditionellt elegant? Med den här designstrategin där allt ser ut på snarlikt sätt ger man inte de enskilda produkterna utrymme att anpassa sitt uttryck efter vad som finns bredvid på hyllan. Bryter du upp serien och tittar närmre på de enskillda produkterna känns Ica Selection inte längre lika intressant. Men, samtidigt är allt välarbetat och de har verkligen lyckats med emballagelösningarna med fina burkar, tråg och tryck..

FaktaUppdragsgivare: Teddy Falkenek, chef brand management, Sofia Olsson, brand manager
Arbetsgrupp: Ulf Berlin projektledning och konceptutveckling, Niclas Öster & Steven Webb design director, Sara Modigh, Malin Mortensen, Per Bauer & Jonas Ahlgren designer, Roland Nilsson fotograf, Ida Stagles produktions­ledare, Monica Holm produktionsdesigner, Johannes Rosenberg & Sebastian Backström copywriter



Nina Granath
Det finns inga drömuppdrag
Ovanligt många bidrag bedömdes och slogs om uppmärksamheten i Resumés konferensrum denna mars–maj-omgång och bredden var lika stor som vanligt mellan olika typer av designprojekt. Varje jury ställs inför svårigheten att jämföra design mot design, med alla olika medier, förutsättningar och uttryck som exi­sterar. Snabba, direkta och konsumentbetonade projekt vann denna jurys högsta poäng även om åsikterna var olika och favoriterna många fler.

Det som är så spännande med design är att det egentligen inte finns några drömuppdrag. Vilket projekt som helst kan visa sig bli det bästa och roligaste projekt som man har fått vara med om – om bara förutsättningarna stämmer. Vilket projekt som helst kan bli en succé, och vilket projekt som helst kan gå åt skogen om samarbetet inte fungerar.

Om kunden inte besitter den kunskap, erfarenhet och den energi som krävs för att genomföra det vi skapar. Om kunden inte har förmåga att förmedla före­tagets mål och visioner eller inte har insikt nog att ge konstruktiv kritik. Inte minst måste beställaren förstå designbyråns roll och ha tillit till den kunskap som de besitter. Om en kreatör inte får förtroendet att göra sitt jobb blir resultatet heller inte kreativt. När det fungerar märks det i alla bra designprojekt.

Nina Granath, art director, Stockholm Design Lab

resultat Mars - maj 2012

1. Lux Restauranger, EAT, Bror Rudi Creative
2. Axfoord, Garant Pyramidte, BAS Brand Identity
3. ICA, Ica Selections, Silver
4. Working title, Tinker Tailor Soldier Spy, Stockholm Design Lab
5. Spritmuseum, Stockholm Design Lab
6. Moderna Museet, Explosion!, Stockholm design Lab
7. Daniel Berlin Krog, Sju kuvert, Volt
7. Wingårdh Arkitekter, Årsredovisning 2011, Henrik Nygren Design
9. Zoégas/Nestlé, Zoégas Limited Blend, DDB Design
10. A+B, Henrik Nygren Design
Du är inloggad som Logga ut
Kommentera
kommentarer
(0 st)

Månadens kampanj mobilt har sex deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

Januari-mars 31/3
April-maj
30/5
Juni-Augusti
29/8
September-oktober
31/10



Ladda upp bidrag här

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-736 30 93

Månadens kampanj design har fyra deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

December-februari
28/2
Mars-april
29/4
Maj-augusti
29/8
September-oktober
31/10

Skicka bidragen på pannå till
Torsgatan 21
OBS! Resumé ansvarar inte för inskickade tävlingsbidrag och vi skickar inga bidrag i retur.



Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-736 30 93


Månadens kampanj dm har fyra deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

December-mars
31/3
April-maj
30/5
Juni-September
30/9
Oktober-november 28/11

Skicka bidragen på pannå till
Torsgatan 21
OBS! Resumé ansvarar inte för inskickade tävlingsbidrag och vi skickar inga bidrag i retur.

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-736 30 93

Månadens kampanj film har åtta deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

December-januari
31/1
Februari
28/2
Mars
31/3
April
29/4
Maj-augusti 29/8
September 30/9
Oktober 31/10
November 28/11

Ladda upp bidrag här

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-736 30 93

Månadens kampanj print har åtta deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

December-januari
31/1
Februari
28/2
Mars
31/3
April
29/4
Maj-augusti 29/8
September 30/9
Oktober 31/10
November 28/11


Ladda upp bidrag här

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-736 30 93

Månadens kampanj radio har sex deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

Januari-februari 28/2
Mars-april
29/4
Maj-augusti
29/8
September-oktober
31/10

Ladda upp bidrag här

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-736 30 93

Månadens kampanj utomhus har fyra deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

Januari-mars
31/3
April-maj
30/5
Juni-september
30/9
Oktober-november 28/11



Ladda upp bidrag här

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-736 30 93

Månadens kampanj content har tre deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

Januari-april 29/4
Maj-september
30/9
Oktober-november
28/11

Skicka bidragen till
Torsgatan 21
OBS! Resumé ansvarar inte för inskickade tävlingsbidrag och vi skickar inga bidrag i retur.

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-736 30 93

Månadens kampanj digitalt har åtta deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

December-januari
31/1
Februari
28/2
Mars
31/3
April
29/4
Maj-augusti 29/8
September 30/9
Oktober 31/10
November 28/11


Ladda upp bidrag här

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-736 30 93

Anmäl ert bidrag

Ska du skicka in bidrag i kategorierna DM, Content eller Design ska du skicka dessa fysiskt till redaktionen. Skriv ut blanketterna nedan och fäst dessa på baksidan av pannån, förslagsvis i en plastficka så att de lätt kan tas bort.

Skicka bidraget till:
Torsgatan 21

Läs mer om hur du anmäler ditt bidrag

Regler

Bara skarpa kampanjer får tävla. Det innebär att de ska ha producerats av yrkesmänniskor. De ska vara godkända av uppdragsgivaren. Alla tävlande bidrag ska också ha gått i kommersiella annonsmedier under tävlingsomgången i Sverige.

Läs mer här

Syfte med tävlingen

Månadens kampanj syftar till att belöna, uppmärksamma och stimulera kreativ reklam i print, radio, DM, digitalt, mobilt, utomhus, design och film. Kontinuiteten i tävlingen gör den till en sporre för kontinuerlig förnyelse och förbättring.

Tävlingens öppna form gör det möjligt för små nykomlingar att mäta sig med de stora, etablerade reklamkonsulterna. Det är Resumés förhoppning att Månadens kampanj ska bidra till att Reklamsverige håller sig på tårna, och att tävlingen därmed ska motverka ohälsosam fetma och självgodhet.
All information på resume.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa vid citering resume.se är en del av Bonnier Business Media.
Redaktion: 08-736 30 00
Besöksadress: Torsgatan 21
Postadress: Resumé, 113 90 Stockholm

Läs här om cookies på resume.se
Chefredaktör & ansvarig utgivare:
Claes de Faire
Webbchef: Magnus Helander
Webbmaster: Johanna Björnholm