Månadens Digitalt

April 2012
Sveriges Radio, varför låter ni inte SR Plus bli en permanent tjänst? Den frågan ställer juryn i april-omgången av Månadens digitalt, där Forsman & Bodenfors tar hem 2 av 3 pallplatser.

Fredrik Thambert

1 "Utmaningen"  – utrota hungernKund: Svenska Kyrkan, Internationellt arbete Byrå: Forsman & BodenforsNär Maria Montazami presenterar vädret i TV4:s Nyhetsmorgon är det kulmen på den kampanj som nu tar hem förstaplatsen i Månadens digitalt. Men det som belönas är inte i första hand den pr som skapades kring Svenska Kyrkans insamling. Det är idén och hantverket i den digitala delen som gillas av juryn.

Kampanjen gick ut på att vem som helst kunde utmana någon annan att exempelvis raka av sig mustaschen. Samtidigt donerade man 20 kronor till Svenska kyrkans välgörenhet. Andra kunde sedan stödja utmaningen med ytterligare 20 kronor, och på så sätt blev den mer värd. Alla utmaningar samlades på kampanjsajten, och utgjorde även i sig själva en form av ”mini-kampanjer” där bidragsgivaren blev ambassadören.
Desiré Engström, copy för kampanjen, berättar att själva sajtbygget var en av de största utmaningarna:
– Vi fick gå igenom varenda steg väldigt många gånger. För att donera skulle man ska skicka ett sms och få en kod och utmaningen var att få det att kännas enkelt och kul.

En av de grundläggande utmaningarna var också att få människor villiga att skänka pengar till en religiös organisation som kyrkan.
– De gör en stor insamlingskampanj om året, då är det viktigt att den är varumärkesbyggande. Den ska stärka bilden av dem, och det är modigt att de vågar göra något som är lite annorlunda, säger Desiré Engström.

Hur är de som reklamköpare?
– Världens bästa. De litar väldigt mycket på oss, och det har de gjort från dag ett. Det var en ganska kontroversiell idé som vi var nervösa över att presentera. Men om vi själva litar på den så gör de också det. Man får en väldigt stark ansvarskänsla.

Så tyckte juryn:Dennis Rosenqvist, CP+B:
Att tillhandahålla verktygen för att själv kunna skapa sin kampanj för insamling är en lysande idé, men för mig är det PR-effekten som gör denna kampanj till en vinnare. Dessutom kul användning av kändisar som inte är så vanligt i Sverige nuförtiden.

Katja Feldéus, Great Works:
Att låta användare skapa egna mikrokampanjer är inte bara genialt, det är även sjukt kul. Denna kampanj har en inbyggd social potential som höjer konceptet rejält. Riktigt bra idéer är just så här enkla.

Martin Stadhammar, BerntzonBylund:
Härligt! Gillar speciellt att varje utmaning blir som en egen liten personlig kampanj när folk engagerar sig. Det skapar en massa ambassadörer som sprider sina utmaningar.

Philip Arvidson, Pool:
Hur gör man en insamlingskampanj relevant? Låt människor skapa egna mini-kampaner som handlar om just vad de bryr sig om, så klart. ”Lyckans ost” är Svenska Kyrkan!

Cecilia Bernard, B-Reel:
Jag gillar att det finns en spridningsmekanik inbyggd då varje utmanare automatiskt blir ambassadör för kampanjen. Rent grafiskt har den ett tydligt formspråk med en bra balans mellan spretigheten som användargenererade sajter oftast ger och det styrda ramarna som ADn satte upp från början. Dessutom måste PR-aktiviteterna med Parisa och Maria Monatazami som spokespersons premieras lite extra. 
Veronica Wahlbeck, Perfect Fools: Smart viral kampanj där man lyckas skapa engagemang på ett roligt sätt. Alla blir ambassadörer för sin egen kampanj i kampanjen.

Linda Arvidsson, Ottoboni:
Lyckad! Ungt och snyggt på ett sätt som förmodligen attraherar en målgrupp som inte vanligtvis är den som skänker mest.

Zeynep Sahin, Valentin&Byhr (suppl.):
Väldigt enkel och skön idé. Genom att använda människors drömmar och deras vilja att se dem bli verklighet har de lyckats skapa ett verktyg som skapar massor av härligt engagemang kring varje vad. Samtidigt som den samlar in pengar så att andras drömmar kan uppfyllas.


Fakta:Uppdragsgivare: Claes Anckarman, Mattias Nihlgård, Johan Ehrning
Arbetsgrupp: projektledare Leif Sorte, produktionsledare Nicole van Rooij Ekström, ad Annika Frankel, copy Desiré Engström & Ulrika Karlberg, formgivare Ellinor Bjarnolf & Åsa Plahn, pr Lina Thomsgård, digital producent Peter Gaudiano
Produktionsbolag: webb Rebenga, mobil Emunity Edge





2. SR PlusKund: Sveriges Radio Byrå: F&B
Sveriges Radio ville göra sina program lättare att dela med sig av och diskutera i sociala medier. Lösningen blev en innovation signerad Forsman & Bodenfors. SR Plus blev tjänsten som gjorde att lyssnarna enkelt kunde markera delar av program och dela med sig av innehållet.
– Men radioprogram är lite för klumpiga för att skicka till sina kompisar. 55 minuter ljud är ganska massivt i en tid då ett två minuter långt filmklipp känns långt. Vi funderade på hur vi kunde göra programmen enklare och roligare att dela, och kom fram till att man borde kunna dela just det parti man tycker är intressant. Det kändes också viktigt att man själv kunde tillföra något, för att sätta sin personliga prägel på innehållet. Det fina är också att alla som lägger till kommentarer, bilder och grejer, samtidigt hjälps åt att göra radioprogrammet ännu mer innehållsrikt, säger Marcus Hägglöf, copy på Forsman & Bodenfors.

Den största utmaningen var att bygga den tekniska plattformen så att den skulle fungera som planerat.
– Vi slapp som tur var koda kalaset, men vi har förstått att det inte var helt enkelt. Det krävdes många testrundor innan allt funkade som det skulle, berättar Marcus Hägglöf.

Vilka resultat gav kampanjen?
– Sajten, inklusive pad- och mobilversionerna, hade mer än 100 000 användare under kampanjperioden. Och responsen var väldigt positiv vilket så klart var kul.

Han uppger att det inte finns några planer på en uppföljning i dagsläget. En stark uppfattning i juryn var att tjänsten borde finnas permanent, och inte bara under kampanjperioden som nu är över.
– Det var bestämt redan från början att vi skulle göra en kampanj. Men det är ju absolut en tjänst som skulle kunna leva vidare, om det blir aktuellt, svarar Marcus Hägglöf.


Så tyckte juryn: Dennis Rosenqvist, CP+B:
Snyggt, hög nyttograd, lysande lösning som är pang på brief. Behövs inte så mycket mer. Nära ettan för mig.

Katja Feldéus, Great Works:

Ett digitalt koncept som skapar en större upplevelse kring radio. Förmodligen kommer vi se flera liknande ”upplevelsehöjande” tjänster de kommande åren. Innovativt!

Martin Stadhammar, BerntzonBylund:
Fantastisk tjänst som jag gärna ser mer av. Relevanta funktioner och skön 70-talig, enkel design som jag gillar.

Philip Arvidson, Pool:
Detta är så snyggt och så smart. Och så sorgligt att det bara blev en kampanj, när det hade kunnat bli en så bra integrerad del av sverigesradio.se.

Cecilia Bernard, B-Reel:
Det här känns som mer än en kampanj. Det här är ett nytt sätt att lyssna på och dela med sig av radio. jag blev dock förvånad när jag letade efter sajten och den visade sig vara nedtagen. Tråkigt då jag gärna hade testat hur interaktiviteten fungerade på iPaden.

Veronica Wahlbeck, Perfect Fools:
SRs kampanjsajt var både snygg och användarvänlig. Synd bara att det var live under en kort tid. Skulle gärna se den som del av den befintliga saften.

Linda Arvidsson, Ottoboni:
Blev lite förvirrad om detta var en kampanj eller en tjänst. För som tjänst är den klockren, men den verkar ha kommit och gått? Ett riktigt bra sätt att addera ett extra lager till ett radioprogram, speciellt om man vill nörda in på program i efterhand.

Zeynep Sahin, Valentin&Byhr (suppl.):
Den här kampanjen skapar en helt ny dimension av relevant och personligt innehåll! Att kunna bidra till programmen gör att envägskommunikation plötsligt blir två-, tre-, tio-, tusenvägskommunikation. Dessutom är kampanjen underbart vackert utformad. Det är väldigt synd att denna funktion inte blev en permanent del av SR:s utbud.

Fakta: Arbetsgrupp: projektledare  Andreas Engstrand & Nicole Van Rooij Ekström, produktionsledareNicole Van Rooij Ekström, ad Ted Mellström, copy Marcus Hägglöf, formgivare Axel Söderlund, pr Lina Thomsgård, digital producer Peter Gaudiano, byråproducent Magnus Kennhed
Produktionsbolag: Society 46, film FLX, regi Herngren & Fredrik Falck





3. RivningssajtenKund: Clas Ohlson Byrå: Garbergs
Garbergs tar hem tredjeplatsen med kampanjen för Clas Ohlsons nya sajt. Briefen var i all enkelhet att lansera den nya, men lösningen blev att istället fokusera på den gamla sajten som skulle försvinna.

Kampanjen gick därför ut på att låta besökarna använda sig av verktyg som kedjan säljer för att digitalt riva den gamla hemsidan.
– Det blev en lösning som passar väldigt bra för Clas Ohlson eftersom det fångar upp deras målgrupp som är väldigt ”hemmafixiga”, säger Hampus Mattsson, copy på Garbergs.

Istället för att bestämma ett givet lanseringsdatum för den nya sajten lät de besökarna avgöra det. Så fort samtliga sidor på den gamla var rivna släpptes den nya. Samtidigt fanns det ett inbyggt tävlingsmoment som gjorde att rivarna blev belönade med presentkort att använda i den nya e-shoppen.
–Tanken var att skapa en förväntan om hur det kommer att skulle bli. Vi ville att Clas Ohlsons nya sajt skulle bli en snackis, och något som man engagerar sig i, säger Hampus Mattsson.

Kampanjen gick över förväntan. Över 90 000 rivningar gjordes, och juryn i Månadens digitalt hyllar den för den relevanta kopplingen till produkterna och varumärket. Dessutom tycker de att den känns lite retro i själva utförandet, men det var inget som byrån tänkte på.
– Nej, det fanns ingen retrotanke bakom. Det finns inget facit för hur man river en sajt. Vi ville att det skulle finnas en spelkänsla, både individuellt men också kollektivt, att man hjälps åt att riva det gamla, säger Hampus Mattsson.

Så tyckte juryn:Dennis Rosenqvist, CP+B:
Vi har sett liknande idéer förut men här känns det både relevant och extra kul när man får användning av Clas Ohlsons egna produkter. Kunde visuellt sett gjorts bättre men ändå solklar pallplats för mig.

Katja Feldéus, Great Works:
En rolig idé med tydlig koppling till produkt, där antalet borthackade pixlar kopplas till rabatt. Med kritiskt öga kan detta koncept kännas något platt, idéen skulle förmodligen vunnit på mer 360 tänk. Annars bra!

Martin Stadhammar, BerntzonBylund:
Närmast klassisk idé som känns lagom retro. Ett smart sätt att få folk att engagera sig en stund med varumärket, produkterna och dessutom få lite rabatt. 

Philip Arvidson, Pool:
Det känns nästan retro att se sajter som faller i bitar igen – men den här gången är det faktiskt relevant, engagerande och tydligen efterlängtat.

Cecilia Bernard, B-Reel:
Relevant? Japp, både för kunden, produkterna, varumärket och projektet ”vi öppnar ny webbutik”. Gjort? Japp, hundra gånger, men så länge det rimmar så bra med en kampanj som det här gör tycker jag inte att det gör så mycket.

Veronica Wahlbeck, Perfect Fools:
Att lansera en ny sajt genom att riva den gamla känns mest relevant för att man leker med företagets produkter som en del i rivningsprojektet. Funkar för att det är rätt kund för idéen.

Linda Arvidsson, Ottoboni:
Ganska rolig får jag nog säga. Kanske inte den snyggaste kampanjen, men bra koppling till affären och till produkterna. Relevant!

Zeynep Sahin, Valentin&Byhr (suppl.):
Grundtanken, att det är kul att riva saker, är lika kul nu som när man var fem. Och i den här kampanjen blir verktyg inte bara praktiska och nyttiga utan även roliga. Besökarna umgås frivilligt med produkterna och har kul under tiden, och det är ju det man alltid vill. Dessutom är rabattfunktionen som står i relation till insatsen klockren..

Fakta:Uppdragsgivare: Joakim Gip, Anna-Carin Eriksson & Catrin Folkesson
Arbetsgrupp: ad Mattias Dahlqvist , copy Hampus Mattsson, 
digital producer Niclas Bergström, digital director Magnus Hällstén, cd Petter Ödeen, projektledare Pernilla Berg, produktionsledare Lotta Thunved
Produktionsbolag: Acne Production


Magnus Jakobsson
Digitalt bäst i tv, utomhus & populärpress Det finns så många otroligt bra digitala idéer som alltför få tar del av. Inte sällan gråter jag mig till sömns på grund av detta faktum. Oftast är idén för bra för att endast existera på internet. Den behöver fler ambassadörer än kompisens kompis och kusinen i Västerhaninge (“som faktiskt är jäääävligt schysst och kommer att skicka detta vidare”).
Gud välsigne detta världsomspännande internet, men om man inte har byggt om en rulltrappa till ett piano, klätt ut en liten pojke till Darth Vader eller delat ut rollerblades till ett hundratal bebisar, så är effekten sällan automatisk. Det behövs mer. En stor digital idé förtjänar en armé av medier utöver det vi brukar kalla för “digitalt” 

Så vänligen prova följande: Sätt den i absolut fokus. Låt kampanjen handla om denna makalösa, digitala idé i 360 grader. Det är inte längre en ”kul grej” att göra något bra digitalt, det kan vara det viktigaste ni någonsin har gjort. Och om man inte har förstått det år 2012, så får mans kicka sitt CV till professor Kein Gefühl på laboratoriet för reklam i Schweiz. Tack på förhand.
 
Fotnot: Jamenvisst! Digitalt omfattar ju mycket mer nuförtiden. Det kan ju vara allt från en annons till TVC. Men det är inte det jag talar om. Och det vet ni ju redan, så varför den här fotnoten ens finns till är en fråga som kommer att gäcka oss in i det sista.

Magnus Jakobsson, kreativ chef, DDB Stockholm
och juryordförande i webbDigitalt bäst i tv, utomhus & populärpress.

resultat April 2012

1. Svenska Kyrkan, Allt för att utrota hungern "Utmaningen", Forsman & Bodenfors
2. Sveriges radio, SR Plus, Forsman & Bodenfors
3. Clas Ohlson, Rivningssajten, Garbergs
4. Gallerian,Gallerian Streetmode, Projector
5. Folksam, Känslobarometern, Åkestam Holst
6. Audi, Audi Night Vision, Åkestam Holst
7. If skadeförsäkring, Send a song, Forsman & Bodenfors
8. ICA, Statister, King
9. Air France KLM, KLM Predictions, RIVER
10. Lufthansa, FlightGreetings, RIVER
Du är inloggad som Logga ut
Kommentera
kommentarer
(0 st)

Månadens kampanj mobilt har sex deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

Januari-mars 31/3
April-maj
30/5
Juni-Augusti
29/8
September-oktober
31/10



Ladda upp bidrag här

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-736 30 93

Månadens kampanj design har fyra deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

December-februari
28/2
Mars-april
29/4
Maj-augusti
29/8
September-oktober
31/10

Skicka bidragen på pannå till
Torsgatan 21
OBS! Resumé ansvarar inte för inskickade tävlingsbidrag och vi skickar inga bidrag i retur.



Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-736 30 93


Månadens kampanj dm har fyra deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

December-mars
31/3
April-maj
30/5
Juni-September
30/9
Oktober-november 28/11

Skicka bidragen på pannå till
Torsgatan 21
OBS! Resumé ansvarar inte för inskickade tävlingsbidrag och vi skickar inga bidrag i retur.

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-736 30 93

Månadens kampanj film har åtta deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

December-januari
31/1
Februari
28/2
Mars
31/3
April
29/4
Maj-augusti 29/8
September 30/9
Oktober 31/10
November 28/11

Ladda upp bidrag här

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-736 30 93

Månadens kampanj print har åtta deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

December-januari
31/1
Februari
28/2
Mars
31/3
April
29/4
Maj-augusti 29/8
September 30/9
Oktober 31/10
November 28/11


Ladda upp bidrag här

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-736 30 93

Månadens kampanj radio har sex deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

Januari-februari 28/2
Mars-april
29/4
Maj-augusti
29/8
September-oktober
31/10

Ladda upp bidrag här

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-736 30 93

Månadens kampanj utomhus har fyra deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

Januari-mars
31/3
April-maj
30/5
Juni-september
30/9
Oktober-november 28/11



Ladda upp bidrag här

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-736 30 93

Månadens kampanj content har tre deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

Januari-april 29/4
Maj-september
30/9
Oktober-november
28/11

Skicka bidragen till
Torsgatan 21
OBS! Resumé ansvarar inte för inskickade tävlingsbidrag och vi skickar inga bidrag i retur.

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-736 30 93

Månadens kampanj digitalt har åtta deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

December-januari
31/1
Februari
28/2
Mars
31/3
April
29/4
Maj-augusti 29/8
September 30/9
Oktober 31/10
November 28/11


Ladda upp bidrag här

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-736 30 93

Anmäl ert bidrag

Ska du skicka in bidrag i kategorierna DM, Content eller Design ska du skicka dessa fysiskt till redaktionen. Skriv ut blanketterna nedan och fäst dessa på baksidan av pannån, förslagsvis i en plastficka så att de lätt kan tas bort.

Skicka bidraget till:
Torsgatan 21

Läs mer om hur du anmäler ditt bidrag

Regler

Bara skarpa kampanjer får tävla. Det innebär att de ska ha producerats av yrkesmänniskor. De ska vara godkända av uppdragsgivaren. Alla tävlande bidrag ska också ha gått i kommersiella annonsmedier under tävlingsomgången i Sverige.

Läs mer här

Syfte med tävlingen

Månadens kampanj syftar till att belöna, uppmärksamma och stimulera kreativ reklam i print, radio, DM, digitalt, mobilt, utomhus, design och film. Kontinuiteten i tävlingen gör den till en sporre för kontinuerlig förnyelse och förbättring.

Tävlingens öppna form gör det möjligt för små nykomlingar att mäta sig med de stora, etablerade reklamkonsulterna. Det är Resumés förhoppning att Månadens kampanj ska bidra till att Reklamsverige håller sig på tårna, och att tävlingen därmed ska motverka ohälsosam fetma och självgodhet.
All information på resume.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa vid citering resume.se är en del av Bonnier Business Media.
Redaktion: 08-736 30 00
Besöksadress: Torsgatan 21
Postadress: Resumé, 113 90 Stockholm

Läs här om cookies på resume.se
Chefredaktör & ansvarig utgivare:
Claes de Faire
Webbchef: Magnus Helander
Webbmaster: Johanna Björnholm