Månadens Digitalt

December-januari 2013
Åkestam Holst jättelika julklappsmemory för Posten toppar i årets första digitalt. På silverplats hittar vi F&B:s energisparexperiment i form av en app, DDB:s Facebook-giveaway för Stockholms Stadsmission knep bronset.

Andreas Rågsjö Thorell

1 Julklappsmemory
Kund: Posten Byrå: Åkestam HolstDirekt efter första advent drog Postens och Åkestam Holsts stora julkampanj i gång. Efter tio månaders förberedelser kunde allmänheten vinna julklappar genom ett jättememory. Arbetsgruppen hyrde en 240 kvadratmeter stor studio i Västberga i södra Stockholm där spelbrickorna var 400 julklappar.

Den tävlande som hittade två paket med samma objekt vann båda enheterna, men kunde inte skicka julklappen till samma mottagare. Under fem dygn och 30 speltimmar direktsändes livespelet på kampanjsajten. Tills det sista julklappsparet hade fått sin ägare.
– Utmaningen var att skapa en känsla av att det faktiskt var världens största memory och att anpassa svårighetsnivån så spelarna inte gav upp direkt, säger Jacob Stjärne, projektledare på Åkestam Holst.

Förutom en timmes oförutsett strömavbrott gick live­spelet friktionsfritt. Deltagarna lade i snitt 16 minuter på spelet på kampanjsidan som hade över 100 000 besökare. Spelet nådde närmare 350 000 försök att antingen kvalificera sig eller spela.

December är en viktig månad för Posten. Syftet var att låta användarna komma närmare pakettjänsten som produkt.
– Produkten i sig är inte jätteengagerande, men otroligt viktig för alla svenskar och för Posten. Vi ville skapa ett engagemang för Postens paket och gameificationlösningen blev en bra översättning och en tydlig story, säger Jacob Stjärne.

Kampanjen började tidigt då Posten ville vara i tid med att påminna om tjänsten och inte riskera att tappas bort i julbruset med en senare start.
– Lanseras en kampanj senare i december är det svårt att sticka ut i det enorma reklamflödet, dessutom vill vi att man ska skicka paketen så de kommer fram i tid.

Så tyckte jurynCaroline Söderqvist (Great Works)
Kul koncept och väldigt snyggt genomfört. Man har tagit in det icke-digitala i en digital värld på ett bra sätt.

Lotta Mellgren (Ester)
Välgjort och trivsamt med glad post-personal. En värdig uppföljare till tidigare kampanjer för gröna paket.

Johan Baettig (B-Reel)
Ett välpaketerat, engagerande och roligt sätt att binda ihop köttrymden med sajberrymden. En given vinnare av bidragen i denna omgång.

Johanna Gardner (Perfect Fools)
Idén är enkel att förstå och de gröna lådorna blir svåra att glömma för alla som var med och spelade. Jag provade inte själv under kampanjens gång, men det ser ut att vara riktigt välgjort.

Tove Eriksen Hillblom (DDB)
Enkel och kul kampanj vars höga nivå på utförandet gör detta till omgångens klara vinnare i mina ögon.

FaktaUppdragsgivare: Tobias Wagner, Jonas Brodén, Pernilla Bergman
Arbetsgrupp: Andreas Ullenius cd, Lars Holthe ad, Joakim Labraaten copy, Nisse Axman motion designer, Olov Öquist originalare, Johan Eklund producent, Jacob Stjärne projektledare, Katarina Johansson produktionsledare, Patrik Karlsson planner, Felicia Lodin och Mimmi Morén assistenter
Live and Event Production: It's Showtime!
Digital Production: FSWL



2 Sveriges största energiexperiment
Kund: E.ON Byrå: F&BHur ska man få energikonsumenterna att bli mer sparmedvetna? Forsman & Bodenfors knöt till sig 10 000 av E-ons abonnenter över hela landet och skapade en app som visade deras energiförbrukning i realtid. Under ett år visade appen deras elkonsumtion genom fyra olika utmaningar. Detta för att se hur man skulle få konsumenterna att spara mest effektivt.

– Bakgrunden till kampanjen är att el som produkt inte är någonting man ser. Att visa på ett enkelt sätt hur mycket el man kan spara som konsument, i realtid. Genom appen kunde kunderna på ett enkelt sätt se räkna på hur mycket pengar de gör av med i onödan, säger Stefan Rudels, projektledare på Forsman & Bodenfors.

Forsman & Bodenfors ville få E-ons kunder att tänka till och ändra sitt beteende. Appen visualiserade först själva saldot i nästa steg fick deltagarna utmaningen "Grannfejden", en tävlan i energisparande med andra hushåll. Utmaningen som följde var "Coachen" som triggade kunderna till mer sparande. Slutligen knöts konsumtionen till en variant av 1990-talsflugan tamagochi som dog i fall användaren inte sparade tillräckligt.

Appen skapade grund för en bredare kampanj. Deltagarna kunde följa varandras sparande under experimentet på kampanjsajten och jämföra sin konsumtion med andra hushåll i landet. Deltagarnas spartips samlades och blev innehållet i E-ons kampanjer utomhus och i TV. När kampanjen summerades hade deltagarna minskat sin energiförbrukning med i genomsnitt 12 procent.

– Reaktionerna har varit väldigt positiva. Jag är framförallt nöjd med hur vi har kunnat få en interaktiv kampanj att hålla ihop så pass bra som vi har gjort, säger Stefan Rudels.

Så tyckte juryn Caroline Söderqvist (Great Works)
Väldigt välgjort och roligt, men man skulle vilja ta det ett steg längre och erbjuda tjänsten till alla och inte bara till de utvalda 10 000. Man undrar om detta är intressant för någon som inte fick vara med och utföra experimentet. Väldigt snyggt genomfört.

Lotta Mellgren (Ester)
Väl genomfört men hade förväntat mig mer överraskningar av de enskilda enheterna.

Johan Baettig (B-Reel)
Ett genomarbetat verktyg som förvandlat tråkig data till nytta på både ett vackert och lekfullt sätt. Det var väl kanske väldigt väntat att elförbrukningen skulle minska om man såg det i realtid, men jag tror nog att den digitala produktionen i detta utförande hjälpte till en hel del.

Johanna Gardner (Perfect Fools)
Kul försök att göra något så torrt som elförbrukning mer intressant, och påminna om att det faktiskt är något vi kan påverka i våra hem. Jag gillar att ett elbolag går in för att uppmuntra konsumenter att köpa mindre el.

Emelie Lundin (Åkestam Holst)
Jättefint sätt att synliggöra elförbrukning. Den Tamagutshin skulle absolut få mig att spara el.

Tove Eriksen Hillblom (DDB)
"Testa hur mycket el du kan spara i hemmet" känns kanske inte så nytt och spännande som tema, men gillade experimentdelen där man hade testat vilka sätt att mäta elsparandet på som var mest effektiva. Önskar dock att man hade gjort något mer intressant av det man lärde sig av experimentet.

FaktaArbetsgrupp: Stefan Rudels projektledare, Anna Levegård, produktionsledare, Jonas Enghage och Leo Magnusson copy, Pål Eneroth ad, Michael Yngfors och Stefan Thomson digitala producenter, Anton Robsarve och Magnus Almberg, formgivare
Digitalt produktionsbolag: Society 46


 

3 "You'll never wear that again"
Kund: Sthlm Stadsmission Byrå: DDB SthlmDDB:s kampanj "You'll Never Wear That Again" för Stockholms Stadsmission ut kampanjen bygger på tanken att alla har kläder i garderoben som inte längre kommer till användning.

Kampanjen tog utgångspunkt i en Facebook-app. Eftersom det sociala nätverket numera har några år på nacken blev lösningen att användarna fick välja ut kläder som de inte kände behov av genom gamla foton på Facebook.

Insikten av att varje stockholmare i snitt har 31 plagg som inte utnyttjas var grunden i DDB:s kampanj för Stadsmissionen. I oktober började reklambyrån förbereda lanseringen av kampanjen. Appen smyglanserades i mellandagarna, i mitten av januari gick man ut brett i alla kanaler.

– Kampanjens insikt byggde på att stockholmarna generellt har väldigt mycket kläder i garderoben som de inte längre använder. Som därmed kan göra bättre nytta hos någon annan, i det här fallet Stockholms Stadsmission, säger Jenny Kaiser, projektledare på DDB Stockholm.

Förutom Facebook har kampanjen exponerats i Stockholm Stadsmissions butiker och på kaféer. Reklambyrån valde även ut ett antal modeprofiler som ambassadörer för kampanjen. Charlotte Perelli och Magdalena Graaf var två av de som fick personliga dr-utskick.

– Facebook kändes som ett naturligt forum för kampanjen. Det blev ett sätt att göra kampanjen mer underhållande, skapa uppmärksamhet och spridning för klädinsamling på ett annat sätt än en konventionell kampanj. Det här blev en ny väg att kommunicera välgörenhet på.

Kampanjen blev snabbt en snackis som fick genomslag utanför branschpressen, både lokalt och globalt.

– Vi är väldigt nöjda med att kampanjen fått ett så pass stort genomslag, både hos press och hos målgruppen. Vi fick många att lyfta blicken och engagera sig vilket var just det som var syftet.

Så tyckte juryn Caroline Söderqvist (Great Works)
Baserat på insikten att vi alla sitter med lite väl mycket onödiga kläder i garderoben. Roligt koncept som inte når hela vägen i genomförandet.

Lotta Mellgren (Ester)
Smart, snyggt och direkt. Ett särskilt plus för att man kunde hänga ut sina vänners gamla fula outfits till förmån för bättre behövande.

Johan Baettig (B-Reel)
Smart, enkel och aktuell liten kampanj för Stadsmissionen. Den saknade dock några element som skulle kunna gjort den ännu mer effektiv.

Emelie Lundin (Åkestam Holst)
Rolig påminnelse om att man borde rensa garderoben och ge till återvinning. Men jag saknade den sista bryggan som tar den från att bara påminna till handling.
FaktaArbetsgrupp: DDB: Jenny Kaiser projektledare, Katarina Bäcklund produktionsledare, Magnus Jakobsson och Fredrik Simonsson cd:ar, Joel Ekstrand ad, Nick Christiansen copy, Carl Nordling digital producer, Koji Wakayama senior web developer, Robin Karlsson, digital designer, Linus Östberg designer, Linnéa Lofjord design director, Leif Blondell graphic designer, Anna Hellenberg faktor Arbetsgrupp pr: Madelene Eriksson projektledare, Rippler, Simon Strand pr-konsult, byrå okänd Arbetsgrupp opinionsanalys: Paul Alarcón cd, United Minds, Sara Eriksson analytiker, United Minds


Let's get phygital!Niklas Lindström

Kanske hade Olivia Newton-John sjungit just det, iklädd neonfärgade trikåer med ett par Google Glass-glasögon och Nike Fuelband runt handleden, om låten hade skrivits i dag och inte 1981.
"Phygital" är en kombination av de engelska orden "physical" och "digital", det som händer på riktigt och det som händer elektroniskt. Ännu ett buzzword tänker du, precis som om vår bransch verkligen behövde fler.

Men företeelsen är intressant. Den fysiska världen, som går att uppleva med alla sinnen, flyter allt oftare samman med den digitala. Det ger fler möjligheter att uppleva och kanske till och med påverka det som sker. Man kan driva vidare diskussion och spridning i sociala medier och i många fall förlänga livslängden på en insats som kanske inte når så många när den faktiskt sker.

Postens Julmemory är ett utmärkt exempel på detta, med högt produktionsvärde. Att alla med en webbläsare fick möjlighet att spela det klassiska spelet, fysiskt i en stor studio med medarbetare från Posten som brickvändare och riktiga klappar i vinstpotten, lyfter den till en unik upplevelse som lockade väldigt många att söka lyckan under kort tid. Bra gjort Åkestam Holst med flera!

Niklas Lindström är head of digital på F&B

resultat December-januari 2013

1. Posten, Julklappsmemory
2. E:on, Sveriges största energiexperiment
3. Stockholm Stadsmission, You'll never Wear That Again
4. McDonalds, Christmas Friends
5. Friskis& Svettis Stockholm, #friskissthlm
6. Forum för levande historia, Raoul Wallenberg "Live från Budapest 1944"
7. SVT, På spåret
8. Lufthansa, Först till Berlin
9. Nationella hivrådet, Trubaduren
10. Det, Detografen

Digitaltjuryn 2013


Niklas Lindström
Juryordförande


Lotta Mellgren



Tobias Carlson


Tove Eriksen Hillblom


Johan Baettig


Emelie Lundin


Patrick Kampmann



Caroline Söderquist


Patrick Dry


Johanna Gardner

Du är inloggad som Logga ut
Kommentera
kommentarer
(0 st)

Månadens kampanj mobilt har sex deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

Januari-mars 31/3
April-maj
30/5
Juni-Augusti
29/8
September-oktober
31/10


Bidragen måste lämnas in senast kl 12 på sista inlämningsdagen.

Ladda upp bidrag här

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-736 30 93

Månadens kampanj design har fyra deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

December-februari
28/2
Mars-april
29/4
Maj-augusti
29/8
September-oktober
31/10

Bidragen måste lämnas in senast kl 12 på sista inlämningsdagen.


Skicka bidragen på pannå till
Torsgatan 21
OBS! Resumé ansvarar inte för inskickade tävlingsbidrag och vi skickar inga bidrag i retur.



Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-736 30 93


Månadens kampanj dm har fyra deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

December-mars
31/3
April-maj
30/5
Juni-September
30/9
Oktober-november 28/11

Bidragen måste lämnas in senast kl 12 på sista inlämningsdagen.

Skicka bidragen på pannå till
Torsgatan 21
OBS! Resumé ansvarar inte för inskickade tävlingsbidrag och vi skickar inga bidrag i retur.

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-736 30 93

Månadens kampanj film har åtta deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

December-januari
31/1
Februari
28/2
Mars
31/3
April
29/4
Maj-augusti 29/8
September 30/9
Oktober 31/10
November 28/11

Bidragen måste lämnas in senast kl 12 på sista inlämningsdagen.

Ladda upp bidrag här

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-736 30 93

Månadens kampanj print har åtta deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

December-januari
31/1
Februari
28/2
Mars
31/3
April
29/4
Maj-augusti 29/8
September 30/9
Oktober 31/10
November 28/11

Bidragen måste lämnas in senast kl 12 på sista inlämningsdagen.

Ladda upp bidrag här

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-736 30 93

Månadens kampanj radio har sex deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

Januari-februari 28/2
Mars-april
29/4
Maj-augusti
29/8
September-oktober
31/10

Bidragen måste lämnas in senast kl 12 på sista inlämningsdagen.

Ladda upp bidrag här

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-736 30 93

Månadens kampanj utomhus har fyra deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

Januari-mars
31/3
April-maj
30/5
Juni-september
30/9
Oktober-november 28/11

Bidragen måste lämnas in senast kl 12 på sista inlämningsdagen.


Ladda upp bidrag här

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-736 30 93

Månadens kampanj content har tre deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

Januari-april 29/4
Maj-september
30/9
Oktober-november
28/11

Bidragen måste lämnas in senast kl 12 på sista inlämningsdagen.

Skicka bidragen till
Torsgatan 21
OBS! Resumé ansvarar inte för inskickade tävlingsbidrag och vi skickar inga bidrag i retur.

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-736 30 93

Månadens kampanj digitalt har åtta deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

December-januari
31/1
Februari
28/2
Mars
31/3
April
29/4
Maj-augusti 29/8
September 30/9
Oktober 31/10
November 28/11

Bidragen måste lämnas in senast kl 12 på sista inlämningsdagen.

Ladda upp bidrag här

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-736 30 93

Anmäl ert bidrag

Ska du skicka in bidrag i kategorierna DM, Content eller Design ska du skicka dessa fysiskt till redaktionen. Skriv ut blanketterna nedan och fäst dessa på baksidan av pannån, förslagsvis i en plastficka så att de lätt kan tas bort.

Skicka bidraget till:
Torsgatan 21

Läs mer om hur du anmäler ditt bidrag

Regler

Bara skarpa kampanjer får tävla. Det innebär att de ska ha producerats av yrkesmänniskor. De ska vara godkända av uppdragsgivaren. Alla tävlande bidrag ska också ha gått i kommersiella annonsmedier under tävlingsomgången i Sverige.

Läs mer här

Syfte med tävlingen

Månadens kampanj syftar till att belöna, uppmärksamma och stimulera kreativ reklam i print, radio, DM, digitalt, mobilt, utomhus, design och film. Kontinuiteten i tävlingen gör den till en sporre för kontinuerlig förnyelse och förbättring.

Tävlingens öppna form gör det möjligt för små nykomlingar att mäta sig med de stora, etablerade reklamkonsulterna. Det är Resumés förhoppning att Månadens kampanj ska bidra till att Reklamsverige håller sig på tårna, och att tävlingen därmed ska motverka ohälsosam fetma och självgodhet.
All information på resume.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa vid citering resume.se är en del av Bonnier Business Media.
Redaktion: 08-736 30 00
Besöksadress: Torsgatan 21
Postadress: Resumé, 113 90 Stockholm

Läs här om cookies på resume.se
Chefredaktör & ansvarig utgivare:
Claes de Faire
Webbchef: Magnus Helander
Webbmaster: Johanna Björnholm