Månadens DM

Januari-februari 2011

Kreativitet är ledordet för vinnarbidraget i årets första upplaga av Månadens kampanj dr. SL:s designtävling signerad Saatchi & Saatchi blev juryns favorit, tätt följd av Goss och Welcom.

Fredrik Thambert

”Värdig vinnare som gör min trista kollektivresa lite roligare. Liljevalchs nästa?”, menade juryns Jan Molin.

1 Designtävlingen

Kund: SL Byrå: Saatchi & Saatchi

Ett fint hantverk som manar kreativa mottagare till stordåd. Så kan juryns tankar kring det vinnande bidraget i årets första dr-tävling summeras. Bakom idén står Saatchi & Saatchi som fick i uppdrag att lansera möjligheten att designa SL:s Accesskort.

Kampanjen byggde på en tävling på nätet där allmän­heten skulle tävla mot elever på designskolorna om att utforma det snyggaste motivet. För att locka eleverna på bland annat Berghs, Beckmans och Forsbergs bestämde­ sig byrån för att skapa ett ­utskick till dem.
– Vi kom på idén att ta fram en liten canvas i Accesskort-storlek, eftersom en bärande del av den övriga kampanjen var stafflier med ett Accesskort. Vi knöt helt enkelt ihop säcken med dr:et, säger Petter Dixelius, copy på Saatchi & Saatchi.

Den lilla vita canvasen skickades ut i ett hundratal exemplar till designstudenter, men också till utvalda bloggare för att skapa uppmärksamhet.
– Den togs emot väl. Det blir ofta trevligt när man gör något som i normal skala är rätt stort, som i det här fallet en canvas, till något litet. Det blev även väl utfört av vår leverantör vilket adderade hantverkskärlek till utskicket, säger Petter Dixelius.

Hur resonerade ni i arbetsgruppen när ni kom fram till denna lösning?
– Vi ville få ut något till ­designskolorna som inte bara var en skriftlig inbjudan. Vi spånade hit och dit, men i och med att vi hade landat med staffli och canvas i printlösningen kändes det ganska givet att göra så här. Vi blev omedelbart kära i idén, och kunden med. 

Tävlingen fick också stort genomslag. Totalt fick SL drygt 8 000 tävlande bidrag, varav några hundra från ­designskolorna. När tävlingen var över hade kampanjsajten haft 342 000 unika besökare. Arbetsgruppen överväldigades av det stora intresset.
– Hela tävlingen var en ­rejäl resa. Det blev en så enorm spridning hos allmänheten. Personligen tycker jag att det var ganska fantastiskt när en äldre dam i Vasastan skickade in fem handritade bidrag som vi fick skanna in. Samma sak med lågstadieklasserna i Hässelby som använde sina bildlektioner till att rita bidrag till tävlingen, säger Petter ­Dixelius.

Kampanjen väckte en del uppmärksamhet medan den pågick. Eftersom SL tillät alla bidrag som inte bröt mot ­lagen att delta, var det många öppet SL-kritiska bidrag som skickades in. En av de som fick flest röster visade en graf över prisutveckling på åkkort de senaste åren. Men just kundens modighet är något som Petter Dixelius på Saatchi & Saatchi verkligen vill framhålla som positivt.
– Varumärket är laddat med mycket och engagerar alla i Stockholm med omnejd. I det här fallet var de otroligt modiga. Det uppskattas när man bjuder på åsiktsfrihet, men det är inte alla varumärken som vågar. SL fick mycket goodwill för att man inte gick in och pekade på vad bidragen­ fick uttrycka eller inte. De enda bidrag som plockades bort var sådana som faktiskt bröt mot lagen, säger han.

Så tyckte juryn

Mimmi Andersson, Goss:
– Relevant, fint utförd och mycket söt.

Lasse Kampe, Mecka:
– En bra idé och ett minst lika bra hantverk. SL fortsätter sin konststrategi för att upplevas både kreativa och mänskliga. Här lyckas man fullt ut.

Ulrika Eriksson, We Are Group:
– Bra idé och fint hantverk som uppmanar till kreativitet.

Lotta Åkerlund, Lowe Brindfors:
– Fint med en liten idé som tog mycket plats. Dessutom riktigt snygg, snabb och en kul tävling.

Monica Jonsson, Gadd:
– En snygg och klockren idé att skicka tomma målardukar i samma format som Accesskortet till elever som direkt kan få utlopp för sin kreativa förmåga.

Christina Knight, Ingo Sthlm:
– Den lilla canvasen var bedårande. En kreativ inbjudan från ett oväntat håll: utskällda SL bjöd på möjligheten för konstskolor att måla sitt eget Access-kort (målgruppen för utskicket) och för allmänheten (på nätet). Fint tänkt, fint gjort.

Jan Molin, Telge Energi:
– Det här är smart och kreativ kommunikation. Tänk om en pytteliten målning i framtiden kan bli ett av lilla Bukowskis stora dragplåster. En värdig vinnare som gör min trista kollektivresa lite roligare. Liljevalchs nästa?

Stefan Pettersson, Klirr:
– En jättebra idé och ett bra utförande och hantverk.

Fakta

Uppdragsgivare: Camilla Josefsson
Arbetsgrupp: Gustav Egerstedt ad, Petter Dixelius copywriter, Tom Hedström projektledare, Maria Lindskog Klasén produktionsledare, Camilla Josefsson kundansvarig, foto RBLS, tryck Alfaprint Tryck


Bara ett brev. Men rysande relevant.

2 Eftersänt kuvert

Kund: Gbg Räddningsmiss. Byrå: Goss

Andraplatsen i dr kneps av Goss och kunden Göteborgs Räddningsmission. Med enkla medel och små resurser lyckas utskicket beröra, menade juryn som gav ”Det eftersända kuvertet” höga poäng. Syftet var att samla in pengar till en ny verksamhet som Göteborgs Räddningsmission bedriver: att hjälpa flyktingbarn som lever med sina föräldrar. En grupp som ofta glöms bort, enligt Goss projektledare Johan Good:
– Tidigare har de jobbat för  hemlösa och barn vars föräldrar sitter i fängelse. Men det finns fler grupper av barn som far illa.

Flyktingbarn tvingas ofta flytta runt mellan olika adresser. Det skapar en rotlöshet hos barnen som Goss tog fasta på genom att sätta flera överstrukna adresser på kuvertet.
– Många barn som kommer hit till Sverige minns inte sitt hemland för att de redan har flyttat runt så mycket på sin resa från sitt hemland. En resa som inte sällan tar flera år. Sedan blir det likadant här. När de väl rotar sig är det dags att flytta till nästa ställe. Det fick vi i uppdrag att sätta fingret på, säger Johan Good.

Juryn imponerades av kuvertets starka koppling till innehållet. ”Rakt in i hjärtat. Ingen skrämselpropaganda utan bara bra copy” sade en jurymedlem.

Hos Goss har man en tradition av att jobba med enkla medel för Göteborgs Räddningsmission, förklarar Johan Good.
– Ett vanligt brev som får vara bäraren. Det var naturligt att utgå från det, säger han.

Kampanjen sägs ha fått positiv effekt. Brevet skickades ut till cirka 3 000 hushåll.
– Det har samlat in bra med pengar. Som insamling har det fungerat och fått bra respons. Några kanske har tyckt att det är konstigt, men man ska ha ett par sådana också, säger Johan Good.

Lasse Kampe, Mecka:
– Det är inte påkostat, inga yviga gester. Det är bara riktigt relevant och bra kommunikation, sådan som vi har vant oss vid från Rädd­ningsmissionen.

Ulrika Eriksson, We Are Group:

– Vi har sett det förut, men den här gången är kopplingen till min adress rysande relevant.

Fredrik Svahn, Försvarsmakten:
– En välbekant tema oerhört väl genomfört. För en gångs skull är alla stämplar och överstrykningar på kuverten relevant för innehållet.

Lotta Åkerlund, Lowe Brindfors:
– Ett dr i sin enklaste form. C5-kuvert och A4-brev. Men det tog när man läste brevet och framför allt så ville jag öppna kuvertet. Kändes också väldigt skönt att den här typen av organisation inte kör med glassig stil.

Christina Knight, Ingo Sthlm:
– Att Goss åter tävlar med ett brev som har kommit på villovägar (häromsistens var det för de hemlösa) skapade en viss oro hos mig – hur länge kan man mjölka samma idé? Men återigen handlade det om relevans (flyktingbarn byter ju adress stup i kvarten) och det visuella intrycket av det efter­sända kuvertet och en rak, enkel copy gjorde jobbet direkt.

Jan Molin, Telge Energi:
– Smack! Rakt i magen med briljant och berörande copy. Hela kuvertet med alla olika postortsstämplar vittnar om den bostads­lösa situa­tionen. Oerhört starkt!

Monica Jonsson, Gadd:
– Med ett enkelt brev har man lyckats beröra mig och få mig att förstå hur svårt och jobbigt många flyktingbarn har det. Hjärtegåva från mig!

Stefan Pettersson, Klirr:
– Jag tycker Goss gör det fantastiskt gång på gång när det gäller den här typen av uppdrag. Det är jättebra! Jag inbillar mig att det är svårt att be om stöd och pengar till insamlingar gång på gång. Det finns många aktörer och så många saker som måste få bidrag att det är lätt att det drunknar. Det här hade jag läst från start till slut. Fan, att barn ska ha det så svårt i vår värld. Jag ska skicka in pengar i dag! Det är det minsta man kan göra.

Fakta

Uppdragsgivare: Malin Ekelund
Arbetsgrupp: Gunnar Skarland, Mattias Frendberg, Jan Eneroth och Mimmi Andersson ad:ar, Elisabeth Berlander, Ulrika Good och Michael Schultz copy, Johan Good, Stig Lundstedt och Fredrik Toreskog projektledare, Monica N Persson och Lena Kling operativa projektledare, produktionsledare, Louise Christiansson grafisk formgivare webb, Elin Thorsby och Lena Björklund Henriksson original


Kunskapsglöd. En genomtänkt inbjudan som signalerar värme och väcker nyfikenhet, menade juryn.

3 Keep the fire burning

Kund: IHM Byrå: Welcom

Ett välgjord inbjudan med bra koppling till evenemanget. Welcoms vedklabbar för IHM räckte till en tredjeplats i årets första dr-omgång. Juryn gillade att mottagarna kunde ta med sig sitt vedträ och lägga på den egna brasan för att på så vis skapa en relevans till utskicket.
– IHM ville ”elda på” att vi tillsammans har en möjlighet att stärka Västsveriges näringsliv. Det pågår många diskussioner kring att folk vill vara med att dra sitt strå till stacken för att det ska gå bättre, säger Gustaf Rydelius, projektledare på Welcom.

Evenemanget som hölls i Göteborg var en invigning av IHM:s ombyggda entré, med mingel och föreläsningar på schemat. Welcoms uppdrag var att bjuda in 250 företagskunder till eventet. Eftersom det hölls i sportlovstider gick byråns tankar till klassisk afterski med skinnfällar och brasor.
– Vi vet att det kan vara svårt att få folk att komma. Det måste vara ett dr som står ut i postskörden. Vi kondenserade budskapet och brände in det i ett vedträ, eftersom vi kände att det låg väl i linje med idén. Sedan var det en extrapoäng att kunna ta med det till evenemanget, säger Gustaf Rydelius.

Var det många som tog med sig sitt vedträ?
– Jag skulle nog vilja säga att de flesta gjorde det.

Den största kostnaden i kampanjen låg inte helt oväntat i att få ut vedklabbarna­ till mottagarna. Welcom fick buda ut inbjudningarna till gästerna. Men enligt Gustaf Rydelius var det mödan värd, och kunden IHM fick positiva reaktioner på sitt evenemang.

Hur följer ni upp det här utskicket?
– Vi tittar så klart på utskick för andra kunder där vi gärna vill överraska, säger han och konstaterar samtidigt:
– Fast det är bara halva grejen. Innehållet måste vara intressant. Det går inte att bara skicka ut vad som helst för att chocka. Om inte ämnet eller temat är tilltalande faller många ifrån.

Så tyckte juryn

Ulrika Eriksson, We Are Group:
– En bra och genomtänkt inbjudan som signalerar värme, omtanke och brinnande engagemang. Här finns också ett hållbarhetstänk där du uppmanas elda upp ditt vedträ på plats och hålla kunskapsglöden vid liv.

Monica Jonsson, Gadd:
– Fin annorlunda inbjudan som väcker nyfikenhet. Känns helrätt att vedträet ska tas med som biljett för en snygg inramning till eventet.

Christina Knight, Ingo:
– Påkostat och lite krävande, även för den som ska bära med sig klabben i handväskan till eventet, men fint att utskicket blev en del av brasan och därmed en förlängning av budskapet.

Jan Molin, Telge Energi:
– En engagerande och klimatsmart inbjudan att låta mottagaren ta med sig vedträet till festen och lägga den på den gemensamma elden. En bra och kul idé som skapar samhörighet. Jag hoppas att inbjudan skickades klimatsmart med miljöbil eller klimatkompen­serat porto!

Stefan Pettersson, Klirr:
– Det här var en av mina favoriter. Rätt in i vedboden helt enkelt ...

Fakta

Uppdragsgivare: Annika Lemming och Monica Birgersson
Arbetsgrupp: Andreas Larsson ad, Niclas Hallgren copywriter, Gustaf Rydelius projektledare, Camilla Lidén produktionsledare, Marie Backhall formgivare


Analys av Christina Knight: Inte bara ett brev på posten

Vid det här laget har jag suttit i ett antal juryer och bedömt dm, från Cannes och Eurobest till Caples, Echo Awards, Guldlådan, Guldnyckeln och Guldägget och inte en enda gång, märk mina ord, har vi undsluppit en diskussion kring – vad ÄR egentligen dm?

Samma sak häromkvällen. Ska vi nu bedöma Månadens dr som Resumé titulerar kategorin är det ju lämpligt att vi har samma världsbild och utgångsläge, så ”for whatever it’s worth”, här är min definition:

Direktmarknadsföring är motsatsen till massmarknadsföring. I dm har man en definierad, utvald målgrupp som man vill nå med ett specifikt budskap som ska vara relevant för målgruppen och där det ska finnas möjlighet till respons (att agera) så att resultatet blir mätbart. De finns många R i framgångsrik dm: relevans, respons, resultat. Alla kanaler är tillgängliga för direktmarknadsföring, inte bara ett brev på posten.

Skörden i månaden mars var mager och i huvudsak postal. Vi bedömde bara 13 bidrag. Den konservativa synen på dm var dominerande men i alla fall inte allena rådande. Visst fanns här brev, kuvert och lådor, men vi hittade också en groda och en vedklabbe!

Att första­platsen kneps av utskällda SL tror jag inte bara beror på att den i brunt papper inslagna lilla canvasen var bedårande, utan också för att man bjöd på något generöst och kreativt: möjligheten för konstskolor att måla sitt eget Accesskort (målgruppen för utskicket) och för allmän­heten (på nätet).

Andraplatsen gick välförtjänt
till Goss för ett alldeles vanligt C5-kuvert från Göteborgs Räddningsmission. När jag satt i Cannes Lions Direktjury slutade en fem timmar lång diskussion med att Grand Prix också till­delades ett enkelt kuvert: ett utskick för pensionsförsäkringar, skapat av den belgiska byrån I DO.

Det enkla kuvertet med det klassiska brevet, befriat från direktreklamens blåa understrykningar och överdrivna utrop, erbjudanden och upprepningar kan vara den mest direkta och verksamma kommunikation som man kan åstadkomma.

Att IHM:s vedklabbe inte bara var en personlig inbjudan utan också blev bränsle vid själva eventet för de inbjudna som tog med sig träbiten i handväskan, var en charmig förlängning av budskapet.

Men kom igen nu alla ni i branschen som är duktiga på dm och alla ni som ännu inte har vaknat upp inför dess möjligheter! I nästa omgång hoppas jag inte bara få se fler bidrag, utan också fler som förflyttar direktmarknadsföringen från den traditionella postala kanalen in i andra kanaler så att vi återigen kan få i gång diskussionen – vad ÄR egentligen dm?

resultat Januari-februari 2011

1. SL:s stora lilla designtävling, SL Saatchi & Saatchi
2. Det eftersända kuvertet, Göteborgs Räddningsmission Goss
3. Keep the fire burning, IHM Welcom
4. Skejtvasan, Vasaloppet Welcom
5. Kyss mig och lös in mig, Frödinge Mejerier Klirr Stockholm
6. Topografisk folder, Stöten i Sälen Goss
7. Vi saknar dig, Destination Jönköping Kompago
8. God jul, Svenska Spel Hillmarketing
Du är inloggad som Logga ut
Kommentera
kommentarer
(0 st)

Månadens kampanj mobilt har sex deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

Januari-mars 31/3
April-maj
30/5
Juni-Augusti
29/8
September-oktober
31/10


Bidragen måste lämnas in senast kl 12 på sista inlämningsdagen.

Ladda upp bidrag här

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-736 30 93

Månadens kampanj design har fyra deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

December-februari
28/2
Mars-april
29/4
Maj-augusti
29/8
September-oktober
31/10

Bidragen måste lämnas in senast kl 12 på sista inlämningsdagen.


Skicka bidragen på pannå till
Torsgatan 21
OBS! Resumé ansvarar inte för inskickade tävlingsbidrag och vi skickar inga bidrag i retur.



Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-736 30 93


Månadens kampanj dm har fyra deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

December-mars
31/3
April-maj
30/5
Juni-September
30/9
Oktober-november 28/11

Bidragen måste lämnas in senast kl 12 på sista inlämningsdagen.

Skicka bidragen på pannå till
Torsgatan 21
OBS! Resumé ansvarar inte för inskickade tävlingsbidrag och vi skickar inga bidrag i retur.

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-736 30 93

Månadens kampanj film har åtta deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

December-januari
31/1
Februari
28/2
Mars
31/3
April
29/4
Maj-augusti 29/8
September 30/9
Oktober 31/10
November 28/11

Bidragen måste lämnas in senast kl 12 på sista inlämningsdagen.

Ladda upp bidrag här

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-736 30 93

Månadens kampanj print har åtta deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

December-januari
31/1
Februari
28/2
Mars
31/3
April
29/4
Maj-augusti 29/8
September 30/9
Oktober 31/10
November 28/11

Bidragen måste lämnas in senast kl 12 på sista inlämningsdagen.

Ladda upp bidrag här

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-736 30 93

Månadens kampanj radio har sex deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

Januari-februari 28/2
Mars-april
29/4
Maj-augusti
29/8
September-oktober
31/10

Bidragen måste lämnas in senast kl 12 på sista inlämningsdagen.

Ladda upp bidrag här

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-736 30 93

Månadens kampanj utomhus har fyra deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

Januari-mars
31/3
April-maj
30/5
Juni-september
30/9
Oktober-november 28/11

Bidragen måste lämnas in senast kl 12 på sista inlämningsdagen.


Ladda upp bidrag här

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-736 30 93

Månadens kampanj content har tre deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

Januari-april 29/4
Maj-september
30/9
Oktober-november
28/11

Bidragen måste lämnas in senast kl 12 på sista inlämningsdagen.

Skicka bidragen till
Torsgatan 21
OBS! Resumé ansvarar inte för inskickade tävlingsbidrag och vi skickar inga bidrag i retur.

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-736 30 93

Månadens kampanj digitalt har åtta deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

December-januari
31/1
Februari
28/2
Mars
31/3
April
29/4
Maj-augusti 29/8
September 30/9
Oktober 31/10
November 28/11

Bidragen måste lämnas in senast kl 12 på sista inlämningsdagen.

Ladda upp bidrag här

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-736 30 93

Anmäl ert bidrag

Ska du skicka in bidrag i kategorierna DM, Content eller Design ska du skicka dessa fysiskt till redaktionen. Skriv ut blanketterna nedan och fäst dessa på baksidan av pannån, förslagsvis i en plastficka så att de lätt kan tas bort.

Skicka bidraget till:
Torsgatan 21

Läs mer om hur du anmäler ditt bidrag

Regler

Bara skarpa kampanjer får tävla. Det innebär att de ska ha producerats av yrkesmänniskor. De ska vara godkända av uppdragsgivaren. Alla tävlande bidrag ska också ha gått i kommersiella annonsmedier under tävlingsomgången i Sverige.

Läs mer här

Syfte med tävlingen

Månadens kampanj syftar till att belöna, uppmärksamma och stimulera kreativ reklam i print, radio, DM, digitalt, mobilt, utomhus, design och film. Kontinuiteten i tävlingen gör den till en sporre för kontinuerlig förnyelse och förbättring.

Tävlingens öppna form gör det möjligt för små nykomlingar att mäta sig med de stora, etablerade reklamkonsulterna. Det är Resumés förhoppning att Månadens kampanj ska bidra till att Reklamsverige håller sig på tårna, och att tävlingen därmed ska motverka ohälsosam fetma och självgodhet.
All information på resume.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa vid citering resume.se är en del av Bonnier Business Media.
Redaktion: 08-736 30 00
Besöksadress: Torsgatan 21
Postadress: Resumé, 113 90 Stockholm

Läs här om cookies på resume.se
Chefredaktör & ansvarig utgivare:
Claes de Faire
Webbmaster: Johanna Björnholm