Månadens DM

Mars 2012
Samma kund och samma byrå på två av tre pallplatser i årets första omgång av Månadens dr. Men andraplatsen kniper TBWA med utskicket som dödar Kenny från humorserien ”South Park”.

Fredrik Thambert
1 Inte till alla Kund: Bonniers Konsthall Byrå: DDB StockholmDagligen möts du av riktade reklamutskick när du kliver innanför dörren. Knappast någon som höjer på ögonbrynen för det. Men när du får ett brev som riktar sig till alla, utom till just dig, är nog chansen större att du hajar till. Så tänkte DDB när de utformade dr:et som är själva grunden i kampanjen ”Inte för alla”.
– Det blev bra respons på utskicket. Det var hjärtat i kampanjen eftersom det representerar själva idén, säger Daniel Vaccino, copy på DDB.
Insikten i kampanjen är att Bonniers Konsthall har lite smalare och mer svårtillgänglig konst än de andra stora institutionerna i Stockholm. Därför finns det ingen större poäng i att försöka locka den breda massan. Men i stället för att byrån definierar och hittar den tilltänkta målgruppen låter de mottagarna välja ut andra personer som de tror har ett intresse av att besöka konsthallen.
– Av de dr vi skickade ut var det en hel del folk som dök upp. Inte mottagarna förstås, men en hel del andra personer som har fått biljetten av en vän eller kollega. Utställningen blev deras mest besökta på många år. Sedan har det även genererat en intressant diskussion. Många har tyckt till och blivit lite lagom stötta på grund av den lite exkluderande positionen, säger han.

Daniel Vaccino berättar att det fanns en önske­mål från kundens sida att använda dr-mediet, eftersom de hade använt det i tidigare­ aktiviteter. När idén väl knäcktes kändes det också helt naturligt.
– Det var ett resultat av idén. Jag tycker personligen att dr är det häftigaste mediet. Den här gången blev det bästa sättet att lägga pusslet, säger han.

Förutom det fysiska dr:et ingick utomhusannonser och digitala biljetter som kunde ges bort till andra i kampanjen.
Så tyckte juryn:Anna Lennström, Svensson:
Att inse att man inte är för alla är ofta något som sticker oss svenskar i ögonen. Men i detta fall är det troligtvis sant, och det tog man fasta på.
Modigt och relevant!

Johan Gustafsson, BerntzonBylund:
Ett dr som inte skickas till målgruppen, men som ändå fungerar känns som en given vinnare.

Ya-sin Chahimi, Klirr:
Roligt att exkludera ängsliga innerstadsbor som är vana vid att vara först med det mesta. Och smart att låta mottagarna göra målgruppsanalysen åt plannern. Jag lyfter på min hipstermössa. 
Elin Lindecrantz, Mecka: Klockren analys och snyggt genomförande resulterar i ett charmerande koncept både som helhet och i sin enkla DR-form, jag kan inte värja mig.  

Håkan Holmquist, Gadd:
Den bästa kommunikationen förmedlar det förväntade på ett oväntat sätt. När Bonniers Konsthall förmedlar att utställningen inte är för alla genom att INTE bjuda in sina mottagare är det inte bara oväntat - det är ett helt nytt grepp som vi lär få se både en och annan kopia av framöver. Bravo!

Lotta Mårlind, Garbergs:
Ett fantastiskt  välformulerat exempel på att den mest klassiska formen av DR , ett postat brev, kan väcka stor nyfikenhet och skapa en kedjereaktion på ett  sånt intelligent sätt.

Oscar Gardö, Åkestam Holst (suppl.):
En solklar vinnare som i sitt enkla och tydliga uttryck direkt väcker uppmärksamheten som den förtjänar. Bonus att jag personligen fick en fribiljett vidarebefodrad som självklart utnyttjades.

Edwin von Werder, Schnolz & Friends:
I en tid då mycket handlar om stora volymer, höga tittarsiffror och listettor, är det bra att konsten kan vara en motvikt. Konsten kan, likt musiken, inte vara till för alla. Att konceptet ”inte för alla” inte alls känns exkluderande, är briljant.

FaktaArbetsgrupp: Daniel Vaccino copywriter, Lisa Karlsson ad, Andreas Dahlqvist, Magnus Jakobsson och Fredrik Simonsson cd:ar, Lisa Kopp planner, Daniel Löfvenborg designer, Malin Careliusen projektledare, Charlotte Zetterström produktionsledare, KJ Vogelius web director


2 You killed KennyKund: Canal Digital Byrå: TBWACanal Digitals huvudskaliga dialog med sina kunder sker genom fakturan som dimper ned varje månad. Rätt trist, kan tyckas. Därför väljer de att då och då skicka med brev som pushar för olika program och kanaler i sitt utbud, som ett sätt att påminna konsumenterna. Gärna med glimten i ögat och lite humor för att skapa en starkare relation.

Den här gången gjordes det genom ett till synes helt vanligt brev. Men den som öppnar kortet får sig en överraskning. South Park-karaktären Kenny får nämligen sitt huvud avslitet när man gör det.
– Kenny dör i varje avsnitt, och det har serien verkligen blivit känd för. Tanken som dök upp var att när mottagarna öppnar kuvertet så dödar de honom omedvetet. Det visade sig vara lätt att lösa rent tekniskt, och det blev ett platt utskick som inte stack iväg till ett stort bygge som det annars lätt kan bli, säger Johannes Ivarsson, copy på TBWA.

Utskicket var ett sätt att marknadsföra kanalen Comedy Central, och South Park är kanske den starkast lysande stjärnan i deras tablå.
– Det är ett bra program som de själva lyfter. De gick med en utomhuskampanj bland annat, så då tyckte vi att det var ett bra skyltfönster för kanalen, säger Johannes Ivarsson.

Har ni fått någon respons på utskicket?
– Jag har inte hört något särskilt från kunden, men det är å andra sidan ingen call to action heller. Bara ett sätt att säga att Comedy Central har rolig humor.
Så tyckte juryn:Anna Lennström, Svensson:
Alla Southpark-fans som fick detta utskick blev nog själaglada. Jag som inte har tagit SP till mitt hjärta tyckte ändå att det var rätt in i vedbon.

Johan Gustafsson, BerntzonBylund:
Oh my god, I killed Kenny!

Ya-sin Chahimi, Klirr:
Ett DR som inte tar några omvägar. Klart och tydligt budskap som träffar målgruppen rakt i magen. I killed Kenny! 

Elin Lindecrantz. Mecka:
De snabba och underhållande DR:en är få, därför en fjäder i hatten till det här bidraget som verkligen lyckas. Alla som någon gång sett South Park blir sannolikt roade och det räcker i det här fallet.

Håkan Holmquist, Gadd:
Bäst effekt får kommunikationen när den engagerar och involverar mottagarna. Att, likt Canal Digital, göra mottagarna till skådespelare i en av sina populäraste shower är kort sagt lysande. Den South Park-intresserade som missar budskapet finns helt enkelt inte.

Lotta Mårlind, Garbergs:
Återigen ett DR i form av ett klassiskt brev,  men där man genom sin egen  omedvetna medverkan, öppnandet av brevet/kortet dödar Kenny . Smart och väldigt kul att använda TV seriens egna huvudnummer.

Oscar Gardö, Åkestam Holst (suppl.):
Rolig och charmig lösning som snabbt når sin målgrupp. Alla vill ju döda Kenny!

Edwin von Werder, Scholz & Friends:
Det är grafiskt och mycket enkelt jämfört med allt annat som görs.  Och även om du inte följer South Park så roas du av att se Kenny dö i slutet.FaktaUppdragsgivare: Karin Carlström och Elin Wisbrant
Arbetsgrupp: Per Olholt projektledare, Annika Molnár produktionsledare, Johannes Ivarsson och Alexander Fredlund kreatörer, Kalle Widgren cd, Stefan Gallon formgivare

 



3 Godkänt av SocialstyrelsenKund: Bonniers Konsthall Byrå: DDB StockholmÄven på tredjeplats hamnar Bonniers Konsthall och DDB Stockholm. Den här gången gällde utskicket en inbjudan till en ytterst begränsad skara om 20 personer bestående av kulturjournalister och opinionsbildare.

Syftet var att locka dem till de fåtal platser som konsthallen kunde uppbringa till en serie installationer i ett hotellrum på Clarion Sign. Eftersom verket byggde på att publiken blev hypnotiserad av den berömda artisten Marcos Lutyens tvingades de först ansöka om tillstånd av Socialstyrelsen. Brevet som de fick till svar var tillräckligt intresseväckande och skrämmande för att kunna användas sin helhet i marknadsföringen.
– Det gick inte att säga det bättre än hur Socialstyrelsen säger det, så vi tog brevet rakt av och vidarebefordrade det, säger DDB:s copy Daniel Vaccino.

Byrån fick briefen med kort varsel, så det var snabba puckar som gällde. Det främsta målet var att få mottagarna att skriva om DR:et och installationen, och det lyckades, hävdar de. DN:s Jonas Thente bloggade bland annat om brevet: ”Vän av ordning frågar sig: ÄR DETTA KONST?? Självklart är det det – redan utskickets officiöst suggestiva ton berör mig starkt och sätter ett och annat i gungning. De 20 första som har osat på detta har min fulla respekt”.

Återigen berättar de också att Bonniers Konsthall inte är för alla. Ett budskap som har fallit väl ut och som har ökat besökarantalet, liksom snacket kring dess existens.
– Det är en position som är väldigt sann, och som säger mycket om vilka de är, säger Daniel Vaccino.

Så tyckte juryn:Anna Lennström, Svensson:
Att ett brev från socialstyrelsen kunde bli något spännande och lockande är roligt. Min absoluta favorit.

Johan Gustafsson, BerntzonBylund:
Att låta Socialstyrelsen utforma större delen av inbjudan är en bra idé, som även får godkänt av juryn.

Ya-sin Chahimi, Klirr:
Kul att se att knastertorr och snårig byråkratsvenska kan bli lustfylld kommunikation. Synd bara att inte fler fick ta del av det.

Lena Lindecrantz, Mecka:
Lysande att någon har sett möjligheterna i att använda en autentisk detalj som socialstyrelsens brev och sedan låta kontexten tala. Det allvarliga brevet med sin formella framtoning blir i sammanhanget plötsligt riktigt roligt och spännande.

Håkan Holmquist, Gadd:
Hypnos är visserligen inte helt ofarligt, men när det kläs i torr tjänstemannaprosa blir resultatet mer skrämmande än den värsta Hitchcock-rysare. Något man helt enkelt MÅSTE uppleva - och berätta för sin omgivning om.

Lotta Mårlind, Garbergs:
Fyndigt att använda Socialstyrelsen i klassisk skrämsel propaganda, man kan inte bli annat än nyfiken. Synd att det nådde så få. Jag hade genast hoppat på det om jag fått förslaget.

Oscar Gardö, Åkestam Holst (suppl.):
Proffsigt presenterat som vid första anblick av avsändaren tvingar en till fördjupning av innehållet.

Edwin von Werder, Scholz & Friends:
Det är sådana här jobb som gör vårt yrke roligt och givande. När verkligheten används i reklamen.
Bra att arbetsgruppen inte hymlade med att det bara var 20 personer som fick utskicket. Helhetsintrycket var mycket transparant och okonstlat.
Fakta: Arbetsgrupp: Daniel Vaccino copywriter, Lisa Karlsson ad, Magnus Jakobsson och Fredrik Simonsson cd:ar, Lisa Kopp planner, Daniel Löfvenborg designer, Malin Careliusen projektledare, Charlotte Zetterström produktionsledare


Vilka är ”de där andra” det pratas om?Lotta Mårlind. GarbergsSäsongens första möte i kategorin dr var en dubbelomgång och jag slogs då av hur lite som hade skickats in. Ett dr kan ju vara allt från ett mejl till en film eller ett flygplan med personlig text. Tekniskt sett borde dr kunna vara den absolut största kategorin.

Är problemet att dr ofta blir lite styvmoderligt behandlat av oss? Är det på dr-nivå orken sviker när all energi gått åt till att göra klok kommunikation i andra medier? Varför är det så ofta just i dr-sammanhang jag hör kunder säga ”det är ju inte riktat till oss”. Vilka är då de där andra som det är riktat till? Min mamma, 70 år och före detta Sidaanställd, morbror Kurt 65 år och bonde, min 30-åriga kusin med två barn i avlägsen förort? Ingen av dem, sist jag frågade, går i gång på otydliga, skrikiga dr.

Nej, jag vill påstå att de är precis som jag, de gillar bra reklam som talar till en på ett intelligent sätt.  För att låna ett gammalt uttryck av Henrik Schyffert inför premiären av ”I manegen med Glenn Killing”, ”det är dags att överskatta publiken”. Våga tro att mottagarna av kommunikationen inte bara är minst lika smarta som en själv, utan mycket mer begåvade än så. Jag kan ha fel och kanske ligger det drösvis med bra dr och skräpar på byråerna som ni har glömt att skicka in. Då ber jag om ursäkt. I annat fall ber jag er anstränga er ytterligare för att kommunicera smart med dr. Inspireras gärna av de begåvade vinnarna i denna omgång

Lotta Mårlind är ad på Garbergs och juryordförande

resultat Mars 2012

1. Bonniers Konsthall, Inte för alla, DDB Stockholm
2. Canal Digital, You killed Kenny!, TBWA
3. Bonniers Konsthall, Godkänt av Socialstyrelsen, DDB Stockholm
4. Media Markt, Tejpkuppen, DDB Stockholm
5. Moderna Museet, Manuset, TBWA
6. Burger King, Flam-o-grammet, Shout
7. SEB, 55+, MRM Starsky
8. Mårten Johnér, Svårlevererade DR, John Doe Worldwide
9. Papercut, Vägen till en lite mer spännande vardag, DDB Stockholm
10. Smittskyddsinstitutet/HIV-
Sverige, World AIDS day, Le Bureau

.

DR-juryn 2012


Lotta Mårlind
Ordförande

Anna Lennström



Annika Frankel


Edvin von Werder


Elin Lindecrantz


Håkan Holmquist


Johan Gustafsson


Olof Gustafsson


Adam Reuterskiöld

Lena Landén
Du är inloggad som Logga ut
Kommentera
kommentarer
(0 st)

Månadens kampanj mobilt har sex deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

Januari-mars 31/3
April-maj
30/5
Juni-Augusti
29/8
September-oktober
31/10


Bidragen måste lämnas in senast kl 12 på sista inlämningsdagen.

Ladda upp bidrag här

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-409 321 08

Månadens kampanj design har fyra deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

December-februari
28/2
Mars-april
29/4
Maj-augusti
29/8
September-oktober
31/10

Bidragen måste lämnas in senast kl 12 på sista inlämningsdagen.


Skicka bidragen på pannå till
Torsgatan 21
OBS! Resumé ansvarar inte för inskickade tävlingsbidrag och vi skickar inga bidrag i retur.



Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-409 321 08


Månadens kampanj dm har fyra deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

December-mars
31/3
April-maj
30/5
Juni-September
30/9
Oktober-november 28/11

Bidragen måste lämnas in senast kl 12 på sista inlämningsdagen.

Skicka bidragen på pannå till
Torsgatan 21
OBS! Resumé ansvarar inte för inskickade tävlingsbidrag och vi skickar inga bidrag i retur.

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-409 321 08

Månadens kampanj film har åtta deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

December-januari
31/1
Februari
28/2
Mars
31/3
April
29/4
Maj-augusti 29/8
September 30/9
Oktober 31/10
November 28/11

Bidragen måste lämnas in senast kl 12 på sista inlämningsdagen.

Ladda upp bidrag här

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-409 321 08

Månadens kampanj print har åtta deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

December-januari
31/1
Februari
28/2
Mars
31/3
April
29/4
Maj-augusti 29/8
September 30/9
Oktober 31/10
November 28/11

Bidragen måste lämnas in senast kl 12 på sista inlämningsdagen.

Ladda upp bidrag här

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-409 321 08

Månadens kampanj radio har sex deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

Januari-februari 28/2
Mars-april
29/4
Maj-augusti
29/8
September-oktober
31/10

Bidragen måste lämnas in senast kl 12 på sista inlämningsdagen.

Ladda upp bidrag här

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-409 321 08

Månadens kampanj utomhus har fyra deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

Januari-mars
31/3
April-maj
30/5
Juni-september
30/9
Oktober-november 28/11

Bidragen måste lämnas in senast kl 12 på sista inlämningsdagen.


Ladda upp bidrag här

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-409 321 08

Månadens kampanj content har tre deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

Januari-april 29/4
Maj-september
30/9
Oktober-november
28/11

Bidragen måste lämnas in senast kl 12 på sista inlämningsdagen.

Skicka bidragen till
Torsgatan 21
OBS! Resumé ansvarar inte för inskickade tävlingsbidrag och vi skickar inga bidrag i retur.

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-409 321 08

Månadens kampanj digitalt har åtta deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

December-januari
31/1
Februari
28/2
Mars
31/3
April
29/4
Maj-augusti 29/8
September 30/9
Oktober 31/10
November 28/11

Bidragen måste lämnas in senast kl 12 på sista inlämningsdagen.

Ladda upp bidrag här

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-409 321 08

Anmäl ert bidrag

Ska du skicka in bidrag i kategorierna DM, Content eller Design ska du skicka dessa fysiskt till redaktionen. Skriv ut blanketterna nedan och fäst dessa på baksidan av pannån, förslagsvis i en plastficka så att de lätt kan tas bort.

Skicka bidraget till:
Torsgatan 21

Läs mer om hur du anmäler ditt bidrag

Regler

Bara skarpa kampanjer får tävla. Det innebär att de ska ha producerats av yrkesmänniskor. De ska vara godkända av uppdragsgivaren. Alla tävlande bidrag ska också ha gått i kommersiella annonsmedier under tävlingsomgången i Sverige.

Läs mer här

Syfte med tävlingen

Månadens kampanj syftar till att belöna, uppmärksamma och stimulera kreativ reklam i print, radio, DM, digitalt, mobilt, utomhus, design och film. Kontinuiteten i tävlingen gör den till en sporre för kontinuerlig förnyelse och förbättring.

Tävlingens öppna form gör det möjligt för små nykomlingar att mäta sig med de stora, etablerade reklamkonsulterna. Det är Resumés förhoppning att Månadens kampanj ska bidra till att Reklamsverige håller sig på tårna, och att tävlingen därmed ska motverka ohälsosam fetma och självgodhet.
All information på resume.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa vid citering resume.se är en del av Bonnier Business Media.
Redaktion: 08-409 321 00
Besöksadress: Torsgatan 21
Postadress: Resumé, 113 90 Stockholm

Läs här om cookies på resume.se
Chefredaktör & ansvarig utgivare:
Claes de Faire
Webbmaster: Johanna Björnholm