Månadens DM

Mars - maj 2012
Ett gäng påhittade mejl till elever på Berghs sopar banan i denna omgång av Månadens dr.
En skräckfilmsfestival och en restaurang hyllas också av juryn.

Fredrik Thambert
1 Rekryteringskampanj på Berghs Kund: DDB Stockholm Byrå: DDB Stockholm1Som vanligt så här års är det dragkamp om de vassaste talangerna från Berghs. De senaste åren har de svenska byråerna stött på allt tuffare konkurrens från internationella toppbyråer. Skolans goda rykte har spritt sig runtom i världen och även om man kan tycka att en byrå som DDB inte borde ha några svårigheter är det bra att visa upp sig.

Att sätta upp affischer på skolan om att elever är välkomna på mappvisning är inte särskilt originellt. Att göra någon form av kupp har också gjorts flera gånger om. DDB ville göra saker och ting lite annorlunda, och lösningen de kom fram med gillades starkt av dr-juryn.

– Eleverna på Berghs är grymma på flera olika sätt. Det är huggsexa om de bästa, och många byråer gör olika aktiviteter. Vi ville givetvis också knyta kontakter med eleverna, men att sätta upp den femte affischen om mappvisning kändes inte speciellt kul, säger Olle Langseth, copy på DDB Stockholm.

Lösningen i fråga är ett personligt mejl som alla avgångselever fick. Mejlet från byrån såg ut att vara ett svar på ett brev som eleven själv hade skickat. Saken var bara den att eleven aldrig hade skickat ­något mejl till byrån. Och många drabbades först av panik då de trodde att någon hade hackat deras mejlkonto.

– Vissa blev lite knäckta. Men efter etttag, när de hade pratat med sina klasskompisar, förstod de att alla hade fått mejl och att det var ett skämt, säger Olle Langseth.

Kampanjen fick också ett gott resultat. En kontakt skapades med eleverna och många dök upp för att visa sina mappar..
Så tyckte juryn: Anna Frankel, Forsman & Bodenfors:
Det behöver inte vara krångligare än ett roligt mail. Om det är så här roligt!


Adam Reuterskiöld, Åkestam Holst:

Smart DR som blev bra PR. Om det från början var uttänkt att branschpressen skulle skriva artiklar om kampanjen med det underförstådda budskapet att "det är så inihelvete full fart hos DDB att vi måste rekrytera massor" lyfter jag på hatten ett extra snäpp.

Anna Lennström, Svensson:
Helt rätt sätt att marknadsföra sig som en framåt byrå som vill locka talangerna till sig. De kunde ha varit proppmätta...

Lena Landén, Klirr:
Man kan tycka att det är att skjuta på öppet mål att få Berghselever att visa mappen på DDB, men detta är ett extremt smart sätt att befästa (eller ta) positionen som en av Sveriges bästa byråer. Även om bara några elever fått mejl, så sprids det ju. Och man vinner pris för det.

Olof Gustafsson, Sturm & Drang:
Att DDB behöver göra en värvningskampanj för att locka till sig elever från Berghs verkar högst osannolikt. Men som något slags imagebyggande spratt är den här varianten trevlig. Roliga texter.

Håkan Holmquist, Gadd:
Ibland kan jag komma på mig själv med att säga de märkligaste saker, uppenbarligen utan att hjärnan varit inblandad. Precis så måste det kännas att få tillbaka ett svar på ett mail man aldrig skickat. Desto starkare lycka när man inser att någon gått "the extra mile" för att skapa en upplevelse för just MIG. Garanterat en snackis, och en varumärkesbyggare av rang. Hatten av!

Johan Gustafsson, BerntzonBylund:
Att gå på sin första jobbintervju kan vara nervöst. Det här bidraget avdramatiserar situationen med sin humor. Och vem vill inte jobba på en byrå med humor och självdistans?

Elin Lindecrantz, Mecka:
Solklar etta för mig eftersom det visar hur man på ett barnsligt enkelt vis kan åstadkomma snack, skratt och förfäran. På ett sätt man inte sett förut. Kul! Lotta Mårlind, Garbergs: Länge sedan reklam fick mig på så bra humör. Svårt att tro att någon som fick e-majlet inte tog det till sig. Snarare tror jag att man berättade det för alla och att man på så sätt fick en flott PR effekt på köpet.

Fakta Arbetsgrupp: Olle Langseth copy, Tove Langseth ad, Amanda Lublin produktionsledare


2 The scary 80'sKund: Elmsta 3000 Horror Fest Byrå: Saatchi & SaatchiOckså på andraplatsen hittar vi en kampanj som bygger på ett mejlutskick. Kampanjen i fråga är för skräckfilmsfestivalen Elmsta 3000 Horror Fest och bakom den står Saatchi & Saatchi. Byrån har gjort marknadsföringen för mini-festivalen under en längre tid, och den här gången var det 1980-talstema.

– Roger (som driver Elmsta 3000 Horror Fest) sätter olika teman varje gång. Vi försökte komma upp med ett finurligt sätt att göra ett 80-talsutskick på, säger Gustav Egerstedt, cd på Saatchi & Saatchi.

Lösningen blev ett mejl från avsändaren "Michael Myers", känd som huvudkaraktären i Halloween-filmerna. I mejlet fanns en lång länk som bildar masken som karaktären "Jason" bär i Fredagen den 13:e-filmerna. Genom att klicka på länken kommer man till en kampanjsajt där en specialversion av låten i "Terror på Elm Street" spelas. Låten talar om att det är dags för vårens festival, och att den har 80-talstema.

– Målgruppen är väldigt smal. Det är oerhört tacksamt att få med små referenser här och där. De går igång på det, säger Gustav Egerstedt.

Projektet är pro bono men i utbyte för arbetsgruppen stor kreativ frihet. På frågan om hur mycket 1980-tal det egentligen är att göra ett DR-utskick per mejl blir svaret:

– Det har diskuterats mycket. Men vi sket i det bara. Vi hade andra mer traditionella idéer men vi kände att det här var den bästa. Mejl och en sajt är inte 80-tal men jag tycker att man köper det ändå. Innehållet är 80-tal, säger han.

Så tyckte juryn: Anna Frankel, Forsman & Bodenfors:
Vad är mer 80-talsskräck än ett mail med en länk till en mystisk sida? Alltihop 80-talsnyggt och väl genomfört.

Adam Reuterskiöld, Åkestam Holst:
Jag skulle gärna vilja ha ett ex av reklamboken "The Best of Elmsta Fest". Saatchi, när kommer den?

Anna Lennström, Svensson:
Ett "enkelt" mejl med alla 80-tals-skräck-attributen på plats som måste fått mottagarna att jubla.

Lena Landén, Klirr:
Kul med ett mejl från en filmkaraktär som målgruppen garanterat har fastkletad längs ryggraden. Snyggful 80-tals retrokänsla.

Olof Gustafsson, Sturm & Drang:
Här har man fullföljt 80-talstemat till punkt och pricka på ett snyggt och relevant vis. Kanske inte den bästa av alla utmärkta Elmsta-kampanjer, men det har ju egentligen inget med saken att göra.

Håkan Holmquist, Gadd:
De läskigaste skräckfilmerna är de som spelas upp i våra egna huvuden. Genom att göra som Elmsta 3000 Horror Fest, och förpacka kända skräckreferenser i retro-osande low-tech, förstärks den känslan till det yttersta. Skräckblandad förtjusning när den är som bäst.

Johan Gustafsson, BerntzonBylund:
Ett stilsäkert dr med passande 80-tals stämning. Det enkla utförandet förstärker obehaget.

Elin Lindecrantz, Mecka:
Med ett enkelt mailutskick och en länk lyckas man charma den mest inbitne skräckfilmsveteranen. Välgjort och stämningsfullt.

Lotta Mårlind, Garbergs:
Ett mail från sin största skräckkändis måste väll oundvikligen läsas av ett inbitet fans, välgjort rätt igenom ner i minsta detalj.

Fakta Uppdragsgivare: Roger Glassel Arbetsgrupp: Gustav Egerstedt & Erik Hiort af Ornäs ad, Petter Dixelius copy, Annika & Olivia Egerstedt sång

 



3 Sju kuvertKund: Daniel Berlin Krog Byrå: VoltKocken Daniel Berlin gick till sin barndomsvän Paul Martinsson på Volt och bad om hjälp att marknadsföra hans restaurang på Österlen. Problemet var inte att fylla den på helgerna. Utmaningen var att locka företag att boka in sig.

Hans idé var att göra ett utskick till ett antal olika bolag. Men Volt gick ett steg längre och gjorde hela sju kuvert i ett. De sju kuverten symboliserar de sju rätterna – "kuverten" – som står på menyn.

– Som mottagare fick du gå igenom hela menyn tills det att du kom till brevet som berättar hur du göra för att boka, säger Jörgen Berglund, ad på Volt.

Resultatet har hittills varit enastående. Daniel Berlin har fullbokat fram till 2013. Men kampanjen inte kan ta åt sig all ära eftersom restaurangen har fått mycket goda skriverier de senaste veckorna. Filosofin är noga utvalda råvaror och hög kvalitet. Därför såg också byrån till att nivån på hantverket i DR:et skulle vara detsamma.

– Alla kuvert är handgjorda för att passa i storlek. Vi har lagt ned mycket tid på hantverket eftersom han lägger ner mycket tid på hantverk i sin mat. Vi ville att det skulle lysa igenom, säger Jörgen Berglund..

Så tyckte juryn: Adam Reuterskiöld, Åkestam Holst:
Idémässigt inte min favorit, men tre stjärnor i kanten för ett fint hantverk.

Anna Lennström, Svensson:
Så välgjort och snyggt! Jag förstår att de fick fullbokat.

Lena Landén, Klirr:
Precis som den ryska matrjosjkadockan funkade på mig när jag var liten kan jag inte låta bli att öppna alla sju kuverten. Papper, formgivning - snyggt, fint, krispigt!

Olof Gustafsson, Sturm & Drang:
Daniel Berlin krog ska vara en av landets bästa. Restaurangens stil är enligt de gängse matskribentharangerna "befriad från tjafs där råvarorna håller mycket hög kvalitet vilket resulterar i rak, ärlig och avskalad mat med tydliga och rena smaker." Det välgjorda utskicket följer ett liknande tema.

Håkan Holmquist, Gadd:
Ibland är det bara att kapitulera för fint hantverk. Att presentera de sju rätterna i form av sju kuvert är kanske inte det mest nyskapande, men ack så charmigt. Ett utmärkt exempel på att kvalitet förmedlas bäst med kvalitet.

Johan Gustafsson, BerntzonBylund:
Välgjort hantverk med fina illustrationer.

Elin Lindecrantz, Mecka:
Mitt första intryck var inget "wow", men insåg efter en stund att det är faktiskt både snyggt, tydligt och sticker ut i branschen. Och får mig att vilja testa menyn.

Lotta Mårlind, Garbergs:
Smart & snygg genomförd ide, 7 rätter i 7 kuvert. Fick jag det i brevlådan hade jag blivit sugen på att gå och äta.

Fakta:  Arbetsgrupp: Paul Martinsson copy, Jörgen Berglund ad, Louise Wallgren operativ projektledare, Tina Andblad grafisk formgivare, Sophie Nadalutti illustration


Lotta Mårlind
Länge leve det moderna dr:et Som nyss hemkommen från Cannes och ha sett vad som bjuds där i dr-kategorin, kan jag med fog säga att det är glädjande att vi i månadens omgång har inte mindre än två stycken dr på pallplats där man har använt sig av mejl, dessutom på ett förträffligt sätt. Det är en av de svåraste grenarna.

Vad jag kan minnas var det länge sedan ett dr, eller någon annan reklamenhet över huvud taget för den delen, fick en hel jury att skratta högt och vinna med en sådan överlägsen majoritet som just ettan. Och diskussionen handlade om huruvida kunden i fråga verkligen behövde marknadsföra sig mot studenterna. Vi enades om att syftet med all säkerhet inte bara var att locka till sig de duktigaste eleverna, utan i första hand att skapa snack på såväl skolan som i branschen. Ett utmärkt sätt att framstå som ett av de mest kreativa och roliga ställena, både att jobba på och att vara kund hos. Hatten av från oss i juryn!

Den fråga som dröjer sig kvar är dock: Borde vi i dag verkligen tävla i reklam med utgångspunkt från dess mediekanal när till exempel ett framgångsrikt dr egentligen är tänkt att fungera som pr? Eller för att nämna ett aktuellt exempel från Cannes Lions, "The return of Ben Ali", när en utomhus­enhet egentligen är dokumenterandet av reaktionerna på densamma? Vore det inte intressantare att tävla i vem som har gjort den bästa helhetskampanjen i stället? Det kanske börjar bli dags att slänga alla discipliner överbord en gång för alla.

Lotta Mårlind är ad på Garbergs och juryordförande

resultat Mars - maj 2012

1. Berghs, Rekryteringskampanj på Berghs, DDB Stockholm
2. Elmsta 3000 Horror Fest, The scary 80's, Saatchi & Saatchi
3. Daniel Berlin Krog, Daniel Berlin Krog, Volt
4. Café Opera, Ernst slickar, Forsman & Bodenfors
5. Alingsås kommun, Avfallssortering, Sturm & Drang
6. Magasin 3, Fortune cookies, Volontaire
6. Hotell Granen, 100 tack, Åkestam Holst
8. Ronald McDonald Hus, Invitation on vacation, Welcom
9. Hemnet, Bostadsbilagan är bra till mycket, Abby Norm
10. Göteborgs stad, Cykel, Sturm & Drang

DR-juryn 2012


Lotta Mårlind
Ordförande

Anna Lennström



Annika Frankel


Edvin von Werder


Elin Lindecrantz


Håkan Holmquist


Johan Gustafsson


Olof Gustafsson


Adam Reuterskiöld

Lena Landén
Du är inloggad som Logga ut
Kommentera
kommentarer
(0 st)

Månadens kampanj mobilt har sex deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

Januari-mars 31/3
April-maj
30/5
Juni-Augusti
29/8
September-oktober
31/10


Bidragen måste lämnas in senast kl 12 på sista inlämningsdagen.

Ladda upp bidrag här

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-409 321 08

Månadens kampanj design har fyra deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

December-februari
28/2
Mars-april
29/4
Maj-augusti
29/8
September-oktober
31/10

Bidragen måste lämnas in senast kl 12 på sista inlämningsdagen.


Skicka bidragen på pannå till
Torsgatan 21
OBS! Resumé ansvarar inte för inskickade tävlingsbidrag och vi skickar inga bidrag i retur.



Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-409 321 08


Månadens kampanj dm har fyra deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

December-mars
31/3
April-maj
30/5
Juni-September
30/9
Oktober-november 28/11

Bidragen måste lämnas in senast kl 12 på sista inlämningsdagen.

Skicka bidragen på pannå till
Torsgatan 21
OBS! Resumé ansvarar inte för inskickade tävlingsbidrag och vi skickar inga bidrag i retur.

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-409 321 08

Månadens kampanj film har åtta deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

December-januari
31/1
Februari
28/2
Mars
31/3
April
29/4
Maj-augusti 29/8
September 30/9
Oktober 31/10
November 28/11

Bidragen måste lämnas in senast kl 12 på sista inlämningsdagen.

Ladda upp bidrag här

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-409 321 08

Månadens kampanj print har åtta deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

December-januari
31/1
Februari
28/2
Mars
31/3
April
29/4
Maj-augusti 29/8
September 30/9
Oktober 31/10
November 28/11

Bidragen måste lämnas in senast kl 12 på sista inlämningsdagen.

Ladda upp bidrag här

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-409 321 08

Månadens kampanj radio har sex deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

Januari-februari 28/2
Mars-april
29/4
Maj-augusti
29/8
September-oktober
31/10

Bidragen måste lämnas in senast kl 12 på sista inlämningsdagen.

Ladda upp bidrag här

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-409 321 08

Månadens kampanj utomhus har fyra deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

Januari-mars
31/3
April-maj
30/5
Juni-september
30/9
Oktober-november 28/11

Bidragen måste lämnas in senast kl 12 på sista inlämningsdagen.


Ladda upp bidrag här

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-409 321 08

Månadens kampanj content har tre deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

Januari-april 29/4
Maj-september
30/9
Oktober-november
28/11

Bidragen måste lämnas in senast kl 12 på sista inlämningsdagen.

Skicka bidragen till
Torsgatan 21
OBS! Resumé ansvarar inte för inskickade tävlingsbidrag och vi skickar inga bidrag i retur.

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-409 321 08

Månadens kampanj digitalt har åtta deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

December-januari
31/1
Februari
28/2
Mars
31/3
April
29/4
Maj-augusti 29/8
September 30/9
Oktober 31/10
November 28/11

Bidragen måste lämnas in senast kl 12 på sista inlämningsdagen.

Ladda upp bidrag här

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-409 321 08

Anmäl ert bidrag

Ska du skicka in bidrag i kategorierna DM, Content eller Design ska du skicka dessa fysiskt till redaktionen. Skriv ut blanketterna nedan och fäst dessa på baksidan av pannån, förslagsvis i en plastficka så att de lätt kan tas bort.

Skicka bidraget till:
Torsgatan 21

Läs mer om hur du anmäler ditt bidrag

Regler

Bara skarpa kampanjer får tävla. Det innebär att de ska ha producerats av yrkesmänniskor. De ska vara godkända av uppdragsgivaren. Alla tävlande bidrag ska också ha gått i kommersiella annonsmedier under tävlingsomgången i Sverige.

Läs mer här

Syfte med tävlingen

Månadens kampanj syftar till att belöna, uppmärksamma och stimulera kreativ reklam i print, radio, DM, digitalt, mobilt, utomhus, design och film. Kontinuiteten i tävlingen gör den till en sporre för kontinuerlig förnyelse och förbättring.

Tävlingens öppna form gör det möjligt för små nykomlingar att mäta sig med de stora, etablerade reklamkonsulterna. Det är Resumés förhoppning att Månadens kampanj ska bidra till att Reklamsverige håller sig på tårna, och att tävlingen därmed ska motverka ohälsosam fetma och självgodhet.
All information på resume.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa vid citering resume.se är en del av Bonnier Business Media.
Redaktion: 08-409 321 00
Besöksadress: Torsgatan 21
Postadress: Resumé, 113 90 Stockholm

Läs här om cookies på resume.se
Chefredaktör & ansvarig utgivare:
Claes de Faire
Webbmaster: Johanna Björnholm