Månadens Film

April 2012


Statister på ICA vinner Månadens film framför näsan på KPA Pensions tack till lärare. Abba Seafood kniper tredjeplatsen genom att bjuda japaner på Kalles Kaviar.

Fredrik Hazén
1 Bli statist i en ICA-film Kund: ICA Byrå: KingDet verkar inte spela någon hur länge den går eller hur många priser den vinner. Ica-såpan är alltjämnt ett av de starkaste reklamfilmskoncepten som visas på TV och intresset är lika starkt som någonsin tidigare. Och just intresset togs tillvara på hos vinnaren i aprils omgång av Månadens Film, där tittarna bjöds in att bli statist i filmerna.

- Vi får dagligen förfrågningar om att få medverka på ena eller andra sättet från folk. Vi tyckte att det var dags att vi gjorde en insats för att förenkla och göra det mer tillgängligt att bli statist i ICAs reklamfilmer, säger Mattias Bohlin som är projektledare på King.

Statisterna som syns i de aktuella filmerna är inte nya skådespelare utan befintliga statister som givits en talroll. Juryn tyckte att det var modigt hur Ica vågade driva med sina egna skådisar och konstaterade att sån flexibilitet kräver ett mycket starkt grundkoncept.

- Grunden är en relevant reklamvärld, men utan mod till att skapa bra idéer i reklamvärlden faller även relevansen. Så framgången ligger mycket i att ICA är en modig kund, och vi är bra på att skapa idéer. Vårt gemensamma förhållningssätt är att vi behöver bjuda tittarna på underhållning för att de ska orka lyssna på vårt budskap varje vecka. Det har gjort att konceptet är lika omtyckt som för 400 filmer sedan, säger Mattias Bohlin.

Enligt Mattias Bohlin har filmerna generererat tusentals ansökningar på den specialbyggda statistsajt som lanserades i samband med filmerna. De som valts ut bland de sökande kommer att synas i nya filmer om några veckor.

Hur länge kommer ni fortsätta med Ica-såpan?
-Så länge folk uppskattar våra filmer. Konceptet är lika starkt nu som för 10 år sedan, säger Mattias Bohlin.

Se filmen här
Så tyckte juryn:
Charlotta Malhotra Lithman, Klirr
Vem vill inte se en loge från insidan tillsammans med Ica-Stig? Filmen med statisttjejen som inte är vatten värd är den jag gillar mest av de två "vi söker statister"-filmerna. Älskar att ICA tänjer gränserna. Gubbsjuk Ica-Stig. Sovande Frithiofsson. Dryg-Ulf som tycker statisterna är jobbiga. Strunt samma att jag inte kommer ihåg att äpplena kostar 9,90/kg. Det är underhållning och ICA blir remindern.

Jesper Eronn, Smicker
Det börjar bli tjatigt att säga att ICA allt som oftast gör skitbra reklamfilmer, så jag gör inte det. Istället konstaterar jag att den ena filmen, där finskådespelarna kör med lågstatus-statisterna, tillför en extra kul och minnesvärd dimension till budskapet.

Marcus Göransson, ANR BBDO
Modigt av ICA att kunna framställa sin "personal" som svin. Bra film men hatten av för modig kund!

Axel Lindgren, Honesty
Dels är den bakomliggande idén att få bli statist i reklamsåpan bra. Dels är det en jävligt rolig film. Sammantaget blir detta en värdig vinnare. Imponerande hur de lyckas hålla ICA-såpan underhållande efter hundra tusen avsnitt!

Johan Brännström, John Doe Worldwide
Lika bra och välgjorda som vanligt, hatten av för den ständigt höga nivån! Gissar att en hel del hugade statister kommer att höra av sig. I den ena av de två statistfilmerna var dock erbjudandena än mer osynliga än vanligt så att man undrar om de verkligen fyller någon funktion (annat än finansiera filmerna då förstås).

Fakta Reklambyrå: King
Produktionsbolag: Esteban
Uppdragsgivare: Kalle Fahlin
Regissör: Markus Ernerot & Alexander Brügge
AD: Axel Isberg,Jonas Yrlid, Nima Stillerud
Copy: Pontus Thorén & Oscar Askelöf
Projektledare: Mattias Bohlin
Produktionsledare: Anna Sjöberg
Producent: Olof Barr
Övrigt:
Creative director: Frank Hollingworth
Web director: Thomas Larsson


2 TackKund: KPA pension Byrå: Sverige ABTack för hjälpen. Vi vi jobbar lika hårt för era pensioner. Det är huvudbudskapet i KPA Pensions nya filmer som kom tvåa i den här omgången av Månadens Film. Budskapet riktar sig till kommun- och landstingsanställda odh med filmerna byter man spår i kommunikationen genom att profilera KPA:s förståelse för arbetet i vård, skola och omsorg framför bilden som det etiska pensionsbolaget. Reklambyrån Sverige AB som har jobbat med KPA Pension i 5 år, ligger bakom det nya konceptet.

- Med de här filmerna vill KPA Pension bli mer kända i sin egen målgrupp och samtidigt hjälpa till att lyfta statusen hos yrken som lärare, förskollärare och undersköterskor säger Pernilla af Klintberg som är projektledare hos Sverige AB.

I filmerna möter tittarna toleranta musik- och förskolelärare i situationer som är typiska för yrket och inte alltid så jätteroliga. Filmerna följs upp av liknande med syokonsulenter och vårdpersonal.

- Filmerna ska visa att KPA Pension förstår vilka situationer som kan uppstå på de här jobben ibland och attman är tacksam för att kommun och landstingsanställda gör ett bra jobb nu och står ut när det är kämpigt, helt enkelt Tack för att ni tar hand om oss. Vi tar hand om er sen. säger Pernilla af Klintberg.

Juryn för månadens kampanj uppskattade skådespeleriet i filmerna och hur budskapet dramatiserades. Filmen är regisserad av Johan Kindblom och Alain Darborg från Tre Vänner. KPA Pension själva har också de varit mycket delaktiga.

- Vi jobbade supernära kunden i projektet, eftersom de hade hela kunskapen om målgruppen. Reaktionerna på de första filmerna har också varit mycket glada, med tillrop från flera försskollärare på bland annat twitter, säger Pernilla af Klintberg..

Se filmen här

Så tyckte juryn:
Charlotta Malhotra Lithman, Klirr
"Tack för att ni tar hand om våra barn. Vi tar hand om er sen."
Jag undrar vems VÅRA barn är. KPA Pensions barn? Eller är det allas barn? Hade varit bättre att säga: Tack för att ni står ut med era jobb. Vi lovar att ni får det bättre när ni blir pensionärer. Eller nåt.

Jesper Eronn, Smicker
Jättefin idé. Men när man gör den här typen av subtil dramatisering är hantverket superviktigt. Filmen med förskollärarens mimspel när hon städar upp myror och samtidigt hanterar myrornas femåriga husse är i världsklass, medan musikläraren med halvduktiga musiker tyvärr är både förutsägbar och överspelad.

Marcus Göransson, ANR BBDO
Fint att lyfta fram de som tar han om våra barn, när vi andra jobbar. Man känner verkligen "tur att någon orkar göra det där, jag skulle inte palla en dag". Lite lång slutkläm dock.

Axel Lindgren, Honesty
Om jag tolkar det hela rätt är syftet med filmen att väcka ett slags mysig sympati och positionera sig mot slipsiga fondförvaltare och storbanker. Klokt. Jag tror det funkar. Ingen film som gör att man ramlar av stolen, men fint hantverk.

Johan Brännström, John Doe Worldwide
Fint castat och regisserat. Jag gillar att man inte gjort det överdrivet eller sentimentalt utan håller sig ganska nära verkligheten. Man anar ju en viss tröttheten hos dagisfröken som får plocka myror från golvet.

Fakta Reklambyrå: Sverige AB
Produktionsbolag: Johan Kindblom/Alain Darborg
Uppdragsgivare: Johan Sjöström/Anette Pasternack
Regissör: Johan Kindblom/Alain Darborg
AD: Marcus Holmlund
Copy: Jon Rönström
Projektledare: Pernilla af Klintberg
Producent: Ann-Sofi Osvald
Fotograf : Team Tony/Oskar Karlberg
Ljud: Team Tony


3 Kalles i TokyopKund: Abba Seafood Byrå: F&BPå månadens tredjeplats bjuder Forsman & Bodenfors förbipassernande Tokyo-bor på det klassiska svenska smörgåspålägget Kalles Kaviar. En upplevelse som av reaktionerna att döma inte var alltför angenäm hos japanerna.

Modigt av Abba Seafood att våga visa att alla inte älskar Kalles Kaviar, tyckte juryn som också berömde positioneringen av kaviaren som en "svensk smak".

- Inspirationen till kampanjen kom från tv-programmet "Allt för Sverige" som gick förra året. Där fick en grupp amerikaner smaka på Kalles Kaviar och tyckte väl ungefär att det var som tandkräm med fisksmak, säger Anders Hegerfors copywriter på Forsman & Bodenfors.

Han berättar att reaktionerna på programmet var intressanta. Folk blev antigen lite stötta av att amerikanerna inte älskade vår goda kaviar eller lite småstolta över att Kalles är en smak som inte är för alla.

- Vi insåg att Kalles har en speciell betydelse för svenskar, säger Anders Hegerfors

Filmerna var enkla att göra. Teamet tog med sig några tuber kaviar och filmade reaktionerna hos de som fick smaka. För säkerhets skull fanns det skådespelare vid inspelningen, men de flesta av reaktionerna som syns är helt autentiska.

Filmen från Tokyo är den första av flera på samma tema och andra länder som har besökts är bland andra Schweiz och Ungern..

Se filmen här

Så tyckte juryn:
Charlotta Malhotra Lithman, Klirr
Munskydd och den artiga bugningen innan japanen behöver kräkas är roligt. Och att Kalles Kaviar våga visa att deras produktinte uppskattas av alla. Vad blir nästa land? Kaviarens hemland Ryssland kanske?

Jesper Eronn, Smicker
Går det att göra ett uttjatat, supervanligt mellanmjölksvenskt smörgåspålägg intressant? Javisst. Flytta bara handlingen till Tokyo, tillsätt två matskedar handhållen kamera och ett kryddmått x-faktor.

Marcus Göransson, ANR BBDO
Ännu en modig kund som vågar visa något "dåligt". Lite lam film dock. Borde kunna dra på mer.

Axel Lindgren, Honesty
Nja... känns som att man sett det förut. Det finns också ett inneboende problem i att visa "äkta" reaktioner i reklamfilm. Oavsett om det är fabricerat/regisserat eller inte så blir det inte trovärdigt och därför inte speciellt roligt. Inte min favorit.

Johan Brändström, John Doe Worldwide
Min favorit den här omgången. Känns som en bra strategi att bli den svenska smaken, en smak som inte passar alla. Och modigt att visa folk som inte gillar ens produkt.

Fakta
Reklambyrå: Forsman & Bodenfors
Produktionsbolag: Acne Production
Uppdragsgivare: Kristina Lukes, Jenny Smith
Regissör: Marcus Svanberg
AD: Lars Elfman
Copy: Anders Hegerfors
Projektledare: Ann Spennare-Bengtsson
Produktionsledare: Erica Berghagen
Producent: Fredrik Skoglund
Övrigt: D.O.P: Anders Jedenfors
Editor: Henning Mark
Musik: KPM
Ljud: Plop ( Fredrik Sundberg)
Formgivare: Magnus Almberg
Mediebyrå: OMD
Byråproducent: Åsa Hammar


Återigen: Grattis ICA
Alexander Elers, ad KingFaktum är att det inte enbart är roligt det här med att ICA-filmerna fortsätter att placera sig bra i Månadens Kampanj. Det gör det inte lättare för mig att skriva den här krönikan – man vill ju inte framstå som en skrytmåns.

Att skryt är ocharmigt är något som de flesta lär sig i tidig ålder. Konstigt nog verkar många företag ha missat att samma oskrivna regel också gäller för varumärken. Att skrävla om sina fördelar upplevs helt enkelt inte som särskilt trevligt vare sig man är en tvål, en bank eller en ad på byrån som gör ICA-filmerna. Ändå är en stor del av all reklam både skrytsam och självgod – och dålig.

Ettan och trean i den här månadens omgång har gjort tvärtom. Istället för att framhäva sin egen förträfflighet bjuder de på sig själva:
ICA vågar låta sina ansikten utåt framstå som dryga (Ulf och Sebastian), sexistiska (Stig) och storbajsande (Cindy). Effekten blir att ICA istället upplevs som modiga och sköna.

Kalles Kaviar vågar visa att deras produkt verkligen inte tilltalar alla. Ändå får de den att kännas som en svensk angelägenhet. Om man frågar mig – och de flesta i juryn – blev resultatet både charmigt och roligt.
Men kaviar, det kan ni glömma att jag någonsin kommer att köpa.
(Att jag inte skriver om Kpa-fonder beror inte på att jag inte gillade filmerna. De passade bara inte in i mitt skrytresonemang.)
Alexanders Elers, är ad på King och filmordförandeÅterigen: Grattis ICA 

Alexander Elers är ad på King och juryordförande

resultat April 2012

1. ICA "Bli statist i en ICA-film"
2. KPA Pension "Tack"
3. Abba Seafood "Kalles i Tokyo"
4. Systembolaget "Svårt att säga nej"
5. Canal Digital "Satelliten fjärrinspelning"
6. Hyresgästföreningen" Frasse & Birgitta"
7. Boxer " Road Trip"
8. Försvarsmakten "Vem bryr sig"
9. IKEA "Du behöver ett lugnt rum"

Du är inloggad som Logga ut
Kommentera
kommentarer
(0 st)

Månadens kampanj mobilt har sex deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

Januari-mars 31/3
April-maj
30/5
Juni-Augusti
29/8
September-oktober
31/10


Bidragen måste lämnas in senast kl 12 på sista inlämningsdagen.

Ladda upp bidrag här

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-409 321 08

Månadens kampanj design har fyra deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

December-februari
28/2
Mars-april
29/4
Maj-augusti
29/8
September-oktober
31/10

Bidragen måste lämnas in senast kl 12 på sista inlämningsdagen.


Skicka bidragen på pannå till
Torsgatan 21
OBS! Resumé ansvarar inte för inskickade tävlingsbidrag och vi skickar inga bidrag i retur.



Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-409 321 08


Månadens kampanj dm har fyra deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

December-mars
31/3
April-maj
30/5
Juni-September
30/9
Oktober-november 28/11

Bidragen måste lämnas in senast kl 12 på sista inlämningsdagen.

Skicka bidragen på pannå till
Torsgatan 21
OBS! Resumé ansvarar inte för inskickade tävlingsbidrag och vi skickar inga bidrag i retur.

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-409 321 08

Månadens kampanj film har åtta deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

December-januari
31/1
Februari
28/2
Mars
31/3
April
29/4
Maj-augusti 29/8
September 30/9
Oktober 31/10
November 28/11

Bidragen måste lämnas in senast kl 12 på sista inlämningsdagen.

Ladda upp bidrag här

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-409 321 08

Månadens kampanj print har åtta deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

December-januari
31/1
Februari
28/2
Mars
31/3
April
29/4
Maj-augusti 29/8
September 30/9
Oktober 31/10
November 28/11

Bidragen måste lämnas in senast kl 12 på sista inlämningsdagen.

Ladda upp bidrag här

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-409 321 08

Månadens kampanj radio har sex deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

Januari-februari 28/2
Mars-april
29/4
Maj-augusti
29/8
September-oktober
31/10

Bidragen måste lämnas in senast kl 12 på sista inlämningsdagen.

Ladda upp bidrag här

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-409 321 08

Månadens kampanj utomhus har fyra deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

Januari-mars
31/3
April-maj
30/5
Juni-september
30/9
Oktober-november 28/11

Bidragen måste lämnas in senast kl 12 på sista inlämningsdagen.


Ladda upp bidrag här

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-409 321 08

Månadens kampanj content har tre deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

Januari-april 29/4
Maj-september
30/9
Oktober-november
28/11

Bidragen måste lämnas in senast kl 12 på sista inlämningsdagen.

Skicka bidragen till
Torsgatan 21
OBS! Resumé ansvarar inte för inskickade tävlingsbidrag och vi skickar inga bidrag i retur.

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-409 321 08

Månadens kampanj digitalt har åtta deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

December-januari
31/1
Februari
28/2
Mars
31/3
April
29/4
Maj-augusti 29/8
September 30/9
Oktober 31/10
November 28/11

Bidragen måste lämnas in senast kl 12 på sista inlämningsdagen.

Ladda upp bidrag här

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-409 321 08

Anmäl ert bidrag

Ska du skicka in bidrag i kategorierna DM, Content eller Design ska du skicka dessa fysiskt till redaktionen. Skriv ut blanketterna nedan och fäst dessa på baksidan av pannån, förslagsvis i en plastficka så att de lätt kan tas bort.

Skicka bidraget till:
Torsgatan 21

Läs mer om hur du anmäler ditt bidrag

Regler

Bara skarpa kampanjer får tävla. Det innebär att de ska ha producerats av yrkesmänniskor. De ska vara godkända av uppdragsgivaren. Alla tävlande bidrag ska också ha gått i kommersiella annonsmedier under tävlingsomgången i Sverige.

Läs mer här

Syfte med tävlingen

Månadens kampanj syftar till att belöna, uppmärksamma och stimulera kreativ reklam i print, radio, DM, digitalt, mobilt, utomhus, design och film. Kontinuiteten i tävlingen gör den till en sporre för kontinuerlig förnyelse och förbättring.

Tävlingens öppna form gör det möjligt för små nykomlingar att mäta sig med de stora, etablerade reklamkonsulterna. Det är Resumés förhoppning att Månadens kampanj ska bidra till att Reklamsverige håller sig på tårna, och att tävlingen därmed ska motverka ohälsosam fetma och självgodhet.
All information på resume.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa vid citering resume.se är en del av Bonnier Business Media.
Redaktion: 08-409 321 00
Besöksadress: Torsgatan 21
Postadress: Resumé, 113 90 Stockholm

Läs här om cookies på resume.se
Chefredaktör & ansvarig utgivare:
Claes de Faire
Webbmaster: Johanna Björnholm