Månadens Film

December-januari 2012


Humoristiska smarta filmer blev gemensamma nämnaren i årets första filmomgång. Storslam för King som kniper både första, andraoch tredjeplats med kunderna Svenska Spel, Poolia och ICA.

Tero Marjamäki
1 Farsta foreverKund: Lotto, Byrå: KingVad skulle du göra om du blev multimiljonär?  Köpa en del av Thailand och bygga Farstas tunnelbanestation mitt på stranden? Kanske inte, men det var precis vad Lottos och Kings smått galna huvudperson gjorde i filmen som juryn näst intill enhälligt röstade fram.

”En idé som gjorts tidigare, men inte så här bra, sade några i juryn. Skönt att man vågar skämta med sig själv och lite politiskt inkorrekt”, var andra juryåsikter. Andra nöjde sig med superlativer som sjukt bra och härlig. 
 – Det roliga med Lotto är att det är tur och inte skicklighet som råder, vem som helst, verkligen vem som helst kan vinna, och ingen kan göra något åt det. Det var så grundidén kom till. Sedan började vi diskutera vad folk skulle kunna göra med så mycket pengar om man vinner Sveriges största spelvinst, säger Pontus Ekström, copy på King.

Först var tanken att ha Hagsätra tunnelbanestation och att någon skulle bygga den på västkusten, den ursprungsidén, förfinades under vägens gång.
– Det folk drömmer om mest är att betala av sina lån, sedan är det att resa, helst till Thailand, och det var Jesper Kouthoofd som föreslog att vi skulle flytta oss dit.
– Att komma på idéer för just spel är inte lätt, det är en ganska generisk produkt där det handlar om att vinna pengar, och visa detta. Det är en upptrampad väg att visa någon som vunnit men jag tror fortfarande det är rätt att gå den vägen, men att man måste hitta en unik idé.

Se filmen här
Så tycker jurynJesper Eronn, frilans:
Den här filmen har en massa roliga och fina dimensioner utöver grundidén. Dessutom är det en skön friktion genom hela filmen som gör att i alla fall jag vill se filmen om och om igen. Titta och lär, ni andra annonsörer som köper bombmattor i tv.

Nilla Juvas, La blam
En idé som gjorts många gånger förr för liknande kunder.
Dock vinner den här filmen på det ”svenniga” och genuina. Han bor i Thailand men saknar sin förortstunnelbanestation så mycket att han bygger den. Filmen visar på att det jag skulle göra för pengarna, skulle nog andra tycka var konstigt.
Det sitter i smådetaljerna (ex. att han hugger ner en palm för att göra plats åt sin gröna linje och att han lär thailändarna att säga: färdbevis tack.) och en grym post.

Sara Kolbäck, ANR BBDO:
Det går nog inte att säga något negativt om Lotto-filmen. Det är en mycket värdig vinnare, trots att den illustrerar idé 1A när det gäller spel; vad gör man med massor med pengar. Den är fint producerad, perfekt kastad och mycket mycket rolig.

Charlotta Malhotra Lithman, Klirr
Min etta. Jag älskar utropet i högtalarsystemet. Och hela slutet som får ta sina 10 sekunder med huggandet i palmen och vinnarens fortsatta dröm om att bygga ut hela gröna linjen. Briljant.

Johan Brännström, John Doe:
Mycket väl genomfört. Idén med att man kan göra konstiga saker om man vinner mycket pengar känns igen men i detta fall spelar det ingen roll. Mitt enda frågetecken är om man tycker att filmen är lika rolig om bor i exempelvis Bjurholm och inte har någon relation till tunnelbanenätet?

Gustav Egerstedt, Saatchi & Saatchi
Idé och hantverk i perfekt harmoni. Lotto-filmen är ett bra exempel på när man blir så där riktigt knäckt att man själv inte gjort den. Guldägg.
FaktaArbetsgrupp: ad Alexander Elers, copy Pontus Ekström, projektledare Lina Söderqvist, produktionsledar Lena Ivarsson, producent Knut Jensen
Produktionsbolag: Jesper Kouthoofd Inc, regissör Jesper Kouthoofd
Övrigt: web director Philip Åstmar, byråproducent Markus Ahlm/Colony Sweden, postproduktion The Chimney Pot Sthlm


2 Historiska felrekryteringarKund: Poolia,  Byrå: KingArkitekten till lutande tornet i Pisa, skeppsbyggaren bakom regalskeppet Vasas och Jesus rekrytering av Judas. Tre historiska felrekryteringar som Poolia med King lyfter fram för att visa hur dyrt en felrekrytering egentligen kan vara.
De charmiga, lite buskisartade filmerna fick juryn på fall, som menade att man levererar skrämsel på ett bra sätt genom att våga gå långt, men inte för långt.

Filmerna var det första synliga samarbetet mellan King och Poolia och blev också en comeback för Poolia som varit frånvarande från tv-mediet i fyra år.
 
Er comeback blev en riktig straffspark i nätet, känns det skönt?
– Det kändes kravfyllt att återanvända vår tag-line Behöver du hjälp? Ring Poolia. Det gamla filmerna har haft enormt bra genomslag och väldigt många kommer fortfarande ihåg pojken med tungan på lyktstolpen. Så när vi började sända och såg det positiva flödet på twitter och senare trackningsiffrorna så kändes det enormt skönt, säger Katarina Fredén, marknadschef på Poolia.

Juryn gillade både idén och hantverket samt detaljerna i castingen och manuset som snabbt blivit citerade av folk.

Tidigare har Poolia kanske mest gjort sig känt för taglinen ”Behöver du hjälp? -ring Poolia” som man satte för flera år sedan och som ännu lever kvar vid sidan av ”en rekrytering kan stå dig dyrt”.

Se filmen här
Så tyckte jurynJesper Eronn, frilans:
Jag är inte säker på att många kopplar det smarta underliggande budskapet att du kan sparka ut felrekryteringar enklare om de kommer från ett bemanningsföretag, men manus, casting och regi är hursomhelst lysande.

Nilla Juvas, La blam:
Filmen visar på ett enkelt sätt hur kända händelser blivit till genom felrekryteringar.
Grym casting!

Sara Kolbäck, ANR BBDO:
Att lyckas få folk att citera ens reklamfilm för att de gillar den är kanske det finaste man kan åstadkomma i den här branschen. Jag vet inte hur många gånger jag upprepat ”Vad jag skulle vilja göra, med regalskeppet Vasa…”.

Charlotta Malhotra Lithman, Klirr
Historiska felrekryteringar är ett riktigt bra koncept som jag vill se mer av. Pisa är bra, fransmannens dialekt outstanding och Judas som blev sjukt glad när Jesus kontaktade honom, ja här fick Poolia och King i alla fall mig på fall.

Johan Brännström, John Doe:
Poolia fick högsta poäng av mig. Budskapet är synnerligen relevant och genomförandet briljant. Modigt att ha med Jesus och Judas också. Full pott!
FaktaUppdragsgivare: Katarina Fredèn & Henrik Söderbäck 
Arbetsgrupp: ad:s Alexander Elers & Nima Stilerud, copy Pontus Ekström , projektledare Philip Berman, produktionsledare Lena Ivarsson, producent Anders Gernandt  
Produktionsbolag: Traktor, regi Mats Lindberg  Övriga: postproduktion Stopp, byråproducent Mats Sandin/Colony


3 ICA 10 årKund: ICA, Byrå: King10 år efter premiären är ICA ”still-going-strong”. Något som också valideras av film-juryn som lyfter fram jubileumsfilmen till en tredjeplats.
I denna film tackade ICA-stig, Ulf, Cindy, Jerry och Sebastian Svenska folket för att man tittat på dem i 10 år.

10 år efter premiärenkommer ni fortfarande på pallplats, vad skulle du säga är styrkan bakom Ica-konceptet?
 – Tittarna vet att här kan det komma en rolig film och slänger därför kanske ett öga på den och är meröppna för att lyssna på vad ICA har att säga. Det är styrkan men även den stora utmaningen för oss. Varje film måste vara underhållande, vilket är kul och lite ångestframkallande, säger Pontus Thorén, copy på King.
Det blev lite blandat i juryn, där några menade att det blir för ”inifrån-ut” reklam genom att göra ”behind-the scenes”, hur gick tankegångarna kring detta?
– Om vi hade visat en seriös ”behind-the-scenes”, där skådespelarna på allvar pratade om sina karaktärer, så hade det varit lite pinsamt och inifrån-ut-reklam. Men nu när allt är på skoj, så nej. Så fort en reklamkaraktär är välkänd kan man ha kul åt att se dem ”behind-the-scenes”. Det hade t.ex. varit kul att se Boxer-Robert behind the scenes, och se hans mörka sidor, då hade jag kanske lyssnat på vad han hade att säga.
 
Vad anser du, håller konceptet i 10 år till?
– Kanske. Alla filmer blir inte jättebra, men så länge vi försöker göra jätteunderhållande och relevant reklam så har konceptet en chans. Och det är kul att vårda konceptet i och med alla nya digitala möjligheter som finns nu, och som kommer att dyka upp i framtiden. Som tur är har vi några digital natives bland oss.

Se filmen här
Så tyckte jurynJesper Eronn, frilans:
Såna här metareklamidéer borde egentligen inte vara bra enligt min regelbok. Men här blir det skitbra ändå. Visst, filmen lever på det starka ICA-konceptet, men det är ändå de briljanta detaljerna i manus som gör det där lilla extra.

Nilla Juvas, La blam:
Vi har sett ICA till leda, men jag blir lite glad när de tackar mig för att jag tittat på dem i 10 år.
En Behind the scenes som kunde känts bajsnödig, men som blev kul och äkta.

Sara Kolbäck, ANR BBDO:
10 år med samma reklamkoncept borde ge en guldklocka eller något. Då har man till och med förtjänat att få göra bakom-kameran-meta-reklam. För det behövs något sånt för att det ska kännas riktig roligt igen.

Charlotta Malhotra Lithman, Klirr
Reklamfilm om reklamfilmen. Kan lätt bli inifrån och ut men här blir det folkligt och helt okej. Inte på min topp 3 men gillar det ändå, bäst är det riktade tacket till svenska folket som tittat på Icas såpopera i tio år.

Johan Brännström, John Doe:
Denna funkar inte alls för mig. Metalösningar med reklamfilmer om reklamfilmer känns för internt. Jag har svårt att tänka mig att folk i allmänhet tycker att reklamfilm är så intressant att de vill se bakom kulliserna. Möjligen är denna långkörare undantaget.
FaktaUppdragsgivare: Kalle Fahlin
Arbetsgrupp: ad:s Jonas Yrlid/ Nima Stillerud/Axel Isberg, copys Pontus Thorén/ Oscar Askelöf, 
projektledare Mattias Bohlin, produktionsledare Anna Sjöberg, producent Olof Barr
Produktionsbolag: Esteban, regissörer Alexander Brügge/Markus Ernerot
Övrigt: klippare Håkan Wärn


Vem som helst kan vinnaAlexander ElersSom av en händelse* råkar jag ha lite bakgrundsinformation om de filmer som placerade sig som topp tre i den här omgången. Jag vet att vägen till de få sekunder som blev film har varit lång och kantad av en hel del jobb och – i vissa fall – ångest. Därför är det extra roligt att filmerna uppskattades. Men ännu roligare är att de också har gett tydliga resultat för kunderna.

Det visar att det lönar sig att våga säga ja till idéer som inte bara är trygga:

Lotto vågade låta en nördig vinnare totalförstöra en paradisstrand. Poolia vågade inte bara skämta med historiska ödesdigra misstag, utan även med religion. Och ICA vågade välja en skådespelare med Downs syndrom – som sedan var med och skapade humor utan att bli behandlad med silkesvantar.

Som med allt annat här i världen råder det ett förhållande mellan risk och avkastning även när det gäller reklam. Egentligen är det en större risk att inte ta någon risk, än att göra det.

Nu är det här viktigare än någonsin att komma ihåg. För som alla vet blir det svårare och svårare att nå fram till den breda massan. Nu väljer allt fler vad de vill se och när de vill se det. Det gör att det vi gör, inte längre bara konkurrerar med annan reklam, utan också med ren underhållning. Framöver kommer det att krävas mer av oss byråer – och ännu mer av våra kunder.

Jag ser fram emot att sparka in några fler öppna dörrar i nästa krönika. Vi ses då.
* Som jurymedlem fick jag alltså varken rösta på egna bidrag eller diskutera dem. Promis.

Alexander Elers är art director på King

resultat December-januari 2012

1 Farsta forever, Lotto, KING, Jesper Kouthoofd Inc
2 Historiska felrekryteringar, Poolia, KING, Traktor
3 ICA 10 år, ICA, KING, Esteban
4 Smoothness, IQ Initiativet, Forsman & Bodenfors, Flodellfilm
5 Moms Filibabba!, MAX, Storåkers McCann, Aspekt
6 SANTA, Unicef, Forsman & Bodenfors, Acne Production
7 Försäkringsbolag, Hitta.se, Masscreation, Esteban
8 Ett annat land/Snäckan, Ving, Forsman & Bodenfors, Anders Skog Film
9 Tvillingar pratar bredband, Com hem, KING, Traktor
9 Tänd en stjärna, Rädda barnen, Lowe Brindfors, Flodell Film
.

Filmjuryn 2012


Alexander Elers
Juryordförande


Gustav Egerstedt



Nilla Juvas


Sarah Grey


Sara Lindblom


Jesper Eronn


Marcus
Göransson



Johan Brännström


Axel Lindgren


Kristin Bergem


Charlotta Malhotra Lithman
 
Du är inloggad som Logga ut
Kommentera
kommentarer
(0 st)

Mobilt

Månadens kampanj mobilt har sex deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

Januari-mars 31/3
April-maj
30/5
Juni-Augusti
29/8
September-oktober
31/10



Ladda upp bidrag här

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-736 30 93

Design

Månadens kampanj design har fyra deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

December-februari
28/2
Mars-april
29/4
Maj-augusti
29/8
September-oktober
31/10

Skicka bidragen på pannå till
Torsgatan 21
OBS! Resumé ansvarar inte för inskickade tävlingsbidrag och vi skickar inga bidrag i retur.



Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-736 30 93

DM (DR)

Månadens kampanj dm har fyra deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

December-mars
31/3
April-maj
30/5
Juni-September
30/9
Oktober-november 28/11

Skicka bidragen på pannå till
Torsgatan 21
OBS! Resumé ansvarar inte för inskickade tävlingsbidrag och vi skickar inga bidrag i retur.

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-736 30 93

Film

Månadens kampanj film har åtta deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

December-januari
31/1
Februari
28/2
Mars
31/3
April
29/4
Maj-augusti 29/8
September 30/9
Oktober 31/10
November 28/11

Ladda upp bidrag här

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-736 30 93

Print

Månadens kampanj print har åtta deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

December-januari
31/1
Februari
28/2
Mars
31/3
April
29/4
Maj-augusti 29/8
September 30/9
Oktober 31/10
November 28/11


Ladda upp bidrag här

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-736 30 93

Radio

Månadens kampanj radio har sex deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

Januari-februari 28/2
Mars-april
29/4
Maj-augusti
29/8
September-oktober
31/10

Ladda upp bidrag här

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-736 30 93

Utomhus

Månadens kampanj utomhus har fyra deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

Januari-mars
31/3
April-maj
30/5
Juni-september
30/9
Oktober-november 28/11



Ladda upp bidrag här

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-736 30 93

Content

Månadens kampanj content har tre deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

Januari-april 29/4
Maj-september
30/9
Oktober-november
28/11

Skicka bidragen till
Torsgatan 21
OBS! Resumé ansvarar inte för inskickade tävlingsbidrag och vi skickar inga bidrag i retur.

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-736 30 93

Digitalt

Månadens kampanj digitalt har åtta deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

December-januari
31/1
Februari
28/2
Mars
31/3
April
29/4
Maj-augusti 29/8
September 30/9
Oktober 31/10
November 28/11


Ladda upp bidrag här

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-736 30 93

Anmäl ert bidrag

Ska du skicka in bidrag i kategorierna DM, Content eller Design ska du skicka dessa fysiskt till redaktionen. Skriv ut blanketterna nedan och fäst dessa på baksidan av pannån, förslagsvis i en plastficka så att de lätt kan tas bort.

Skicka bidraget till:
Torsgatan 21

Läs mer om hur du anmäler ditt bidrag

Regler

Bara skarpa kampanjer får tävla. Det innebär att de ska ha producerats av yrkesmänniskor. De ska vara godkända av uppdragsgivaren. Alla tävlande bidrag ska också ha gått i kommersiella annonsmedier under tävlingsomgången i Sverige.

Läs mer här

Syfte med tävlingen

Månadens kampanj syftar till att belöna, uppmärksamma och stimulera kreativ reklam i print, radio, DM, digitalt, mobilt, utomhus, design och film. Kontinuiteten i tävlingen gör den till en sporre för kontinuerlig förnyelse och förbättring.

Tävlingens öppna form gör det möjligt för små nykomlingar att mäta sig med de stora, etablerade reklamkonsulterna. Det är Resumés förhoppning att Månadens kampanj ska bidra till att Reklamsverige håller sig på tårna, och att tävlingen därmed ska motverka ohälsosam fetma och självgodhet.
All information på resume.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa vid citering resume.se är en del av Bonnier Business Media.
Redaktion: 08-736 30 00
Besöksadress: Torsgatan 21
Postadress: Resumé, 113 90 Stockholm

Läs här om cookies på resume.se
Chefredaktör & ansvarig utgivare:
Claes de Faire
Webbchef: Magnus Helander
Webbmaster: Johanna Björnholm