Månadens Film

Maj 2012


Nördiga kunskaper om fotbollslandslagets semlor gav Sportbladet vinsten i den här omgången av Månadens Film. Icasåpan gjorde återigen bra ifrån sig och Folkoperan knep en pallplats genom ett filmexperiment.

Fredrik Hazén
1. Ha koll med Sportbladet Kund: Aftonbladet Byrå: Åkestam HolstOm man vet att Erik Edman är glutenallergiker och därför inte kan äta av Mats Broströms goda semlor, då vet man betydligt mer än de flesta. Eller om man vet vem landslagets kock Mats Broström är överhuvudtaget för den delen. Åkestam Holsts film för Sportbladet uppskattades av juryn för bra skådespeleri och att informationen i den var på en riktig nördnivå.

- Den stora utmaningen med de här filmerna var att vi ville göra reklam som är sann. Det som påstås skall stämma med verkligheten. Så det krävdes en hel del research för att ta reda på alla detaljer, säger Pär Ekroth som är reklamchef på Aftonbladet.

Förutom att informationen stämmer så är det också Mats Broström, fotbollslandslagets kock som medverkar i filmen. Han är inte den mest profilerade medarbetaren på Fotbollsförbundet i vanliga fall.

När vi kontaktade dem och sa att vi ville göra en film med Mats trodde de att vi skämtade, säger Pär Ekroth.

Budskapet i filmerna är att visa på vilken om fattande kunskap som finns hos journalisterna Sportbladet. Att anspela på nörderi hjälper filmerna att bli roliga men Pär Ekroth tror också det är ett manér som går hem hos målgruppen.

- Förutom att Sportbladet har många kunniga journalister har vi också väldigt många läsare som verkligen gillar kunskap. Med filmerna stimulerar vi deras nyfikenhet, säger Pär Ekroth..

Se filmen här

Så tyckte juryn:
Jesper Eronn, Smicker
Det är alltid kul att se när man lyckas dramatisera ett hysteriskt sportengagemang på ett stillsamt sätt. Utan att visa sport i bild dessutom. Tjejerna på perrongen är starkast i sin subtila absurditet. Dessutom är den fint regisserad och spelad.

Johan Bränström, John Doe Worldwide
Ett välkänt och välfungerande recept: av nördar - för nördar. Sedan kan man alltid diskutera på vilken nivå nörderiet ska vara, här var det från extremnördigt till bara lite smånördigt. Jag har sett det förut men tycker absolut att det funkar.

Marcus Göransson, ANR BBDO
Ganska ordinär grundidé men vinner på bra skådisar. Personligen, som en sportnörd, önskar jag att man grottat ner sig ännu mer. För att verkligen visa att man är tidningen för sportnördar..

Fakta Uppdragsgivare: Pär Ekroth
Arbetsgrupp: Petra Albrektson & Jesper Holst ad:ar, Joakim Labraaten & Mark Ardelius copy, Cecilia Bauman projektledare, Katarina Johansson & Agneta Oppenheim produktionsledare, Jerker Wintherplanner, Leila El-Zein byråproducent, Olov Öqvist & Anna Forsberg grafiska formgivare, Christoffer von Reis regi, Kristina Wibom producent
Produktionsbolag: Camp David


2 Mors dagKund: ICA Byrå: KingSentimental allvarsamhet med en komisk twist var receptet bakom Ica-såpans senaste framgång i Månadens Kampanj. Filmen om hur karaktärerna uppvaktar sina mödrar på Mors Dag föll på mållinjen mot omgångens vinnare. Juryn tyckte det var en skicklig avvägning mellan allvar och humor som fungerade tack vare skådespeleriet och karaktärernas slagkraft. "En av få gånger som en bra reklamfilm väcker något", uttryckte en av medlemmarna.

Mors dag inträffar den sista söndagen i maj i Sverige där högtiden ej är allmän flaggdag, till skilnad mot Finland. Men flaggning är vanligt förekommande. Dagen introducerades i Philalephia 1905 av amerikanskan Ann Jarvis som ville hedra sin mors minne på årsdagens av hennes död.

Mors dag firas i de flesta västerländska länder men på olika datum: I Spanien är mors dag första söndagen i maj, i USA, Danmark, Tyskland och Finland andra söndagen i maj, i Storbritannien och Irland fjärde söndagen i fastan (dvs tre veckor före påsk), i Norge andra söndagen i februari, i Sverige sista söndagen i maj. I Argentina tredje söndagen i oktober. Att Sverige firar två veckor senare än USA är troligtvis beroende på att våren är längre kommen då och chansen att plocka färska blommor är större.

Se filmen här

Så tyckte juryn:
Jesper Eronn, Smicker
Naturligtvis är det lite fusk att just denna idé åker snålskjuts på det faktum att ICA kan utnyttja sina komiska karaktärer på ett trippelironiskt sätt och komma undan med att vara både sentimentala och allvarliga. Men jag blir ändå lite extra glad av den här filmen eftersom den utstrålar genuin kärlek.

Johan Bränström, John Doe Worldwide
Roligt med en lite annorlunda film från ICA. Lite mindre skoj och lite mer sentimentalt än vanligt. Men de hade gärna fått ta i ännu mer tycker jag för att på riktigt reta tårkanalerna.

Marcus Göransson, ANR BBDO
Like! Att nästan lyckas få fram en liten tår i ögat på mig, i en reklamfilm, då är det bra. Skulle dock vinna på om de vågade att göra det helt seriöst, hela vägen..

FaktaUppdragsgivare: Kalla Fahlin 
Arbetsgrupp: Jonas Yrlid & Nima Stillerud ad:ar, Pontus Thorén & Oscar Askelöf copy, Mattias Bohlin projektledare, Anna Sjöberg produktionsledare, Frank Hollingworth cd, Thomas Larsson web director
Produktionsbolag: Esteban, Markus Ernerot & Alexander Brügge regi, Olof Barr producent


3 Opera showroomKund: Folkoperan Byrå: Lowe BrindforsTrean i månadens omgång vann inte direkt på sitt tydliga och klara budskap. Tvärtom tyckte juryn att Folkoperans filmer bitvis var helt obegripliga och utan varken målgrupp eller avsändare. Samtidigt hyllades konceptet med självständiga konstnärer och filmernas utformning gjord dem högt älskvärda. Enligt Josephine Wallin, ad på Lowe Brindrofs, var även upplägget bakom filmerna ganska förvirrande.

- Opera Showroom går ut på att ett tiotal konstnärer får frihet att tolka ordet opera och vi hade egentligen ingen aning om vad de tänkte hitta på. Men utgångspunkten var ju att de hade konstnärlig frihet så vi fick gilla läget.

Filmerna syfte var att skapa intresse för performancehelgen och kommunicera att den i vart fall var gratis. Idén till filmerna kom från Lowe Brindfors, med stöd av den nye konstnärlige chefen på Folkoperan. Att frånsäga sig kontrollen över innehållet var skrämmande, men slutresultatet gick bra.

- Det kom jättemycket folk och vi fick ganska mycket media. Så vi är naturligtvis nöjda, säger Josephine Wallin.

Vad är speciellt med att marknadsföra kultur?

- I grunden är det ju samma sak som med alla produkter, men man måste nog anstränga sig lite extra för att göra det intressant..

Se filmen här

Så tyckte juryn:
Jesper Eronn, Smicker
En extremt internettig film. Gör den jobbet för att locka en bred publik till just den obegripliga föreställningen? Förmodligen inte. Men de få som nappar lär inte bli besvikna och resten av oss blir än en gång påminda om det fina bakom idén med Folkoperan tills nästa gång.

Johan Bränström, John Doe Worldwide
Denna tycker jag stack ut mest i denna omgång. Konst behöver inte alltid göras folkligt och lättilgängligt, det händer ju att det är helt obegripligt. Vilket är roligt att de vågar erkänna.

Marcus Göransson, ANR BBDO
Konstigt och bra. Härligt att se något så enkelt. Även bra att en "kulturinstitut" vågar erkänna att de inte heller riktig fattar allt som skall vara "finkultur".

Fakta
Reklambyrå: Lowe Brindfors
Uppdragsgivare: Elenor Wolgers/Frida Edopp
AD: Josephine Wallin
Copy: Niclas Carlsson
Projektledare: Pelle Holm
Produktionsledare: Sara Bergström
Original: Margaretha Ekstrand-Almér
Klippare: Anton Ahlenius /Magnus Juholt
Förberedelser: Anton Ahlenius


Charlotta Malhotra Lithman
Tacka fan för magkänslan
Ska vi se filmerna som egna små mästerverk? Eller ska vi bedöma dem i sitt sammanhang, det vill säga i sina kampanjer? När vi i filmjuryn samlas hamnar vi nästan alltid i den här diskussionen.

Svaren brukar landa i att varje film är värd att bedömas utifrån sig själv. Men oavsett vad vi beslutar oss för är det trots allt tolv stycken magkänslor som styr. Känns det bra i magen, tio poäng. Blir jag berörd, sju poäng. Sitter jag med ett fånigt leende på läpparna vid slutet, tolv poäng. Just ettan lockade fram det leendet hos mig.

Aftonbladet visar på ett snyggt sätt att Sportbladet kan det mesta om sport. Två tjejer i tunnelbanan känner igen fotbollslandslagets kock och vet att han gör så in i helvetes goda semlor. Att den ena tjejen dessutom vet att Erik Edman är glutenintolerant gör det till en vinnare.

Tvåan är, inte helt oväntat, ICA:s "Mors dag". För en gångs skull fick man in produkterna på ett naturligt sätt. Att man har använt sig av den ultimata reklamfilmslåten Chicagos "You're the inspiration" är bara det värt några lättplockade poäng.

Trean med "Opera showroom" på Folkoperan har distans till sig själva. Genom att låta Gerhard Eckel (ljudkonstnär) gå loss och samtidigt säga att man inte fattar är kul. Budskapet går fram: något konstigt händer i mars. Och det är gratis.

Charlotta Malhotra Lithman, copy på Klirr och tf juryordförande

resultat Maj 2012

1. Sportbladet "Ha koll med Sportbladet –tunnelbanan" - Åkestam Holst
2. Ica "Mors Dag" - King
3. Folkoperan "Opera showroom Artist 2" - Lowe Brindfors
4. Halebop "Summer" – Honesty
5. Halebop "Föreläsning" – Honesty
6. Ica "Hen" – King
7. Sportbladet "Ha koll med Sportbladet – squash" – Åkestam Holst
8. Sportbladet "Ha koll med Sportbladet – biltvätt" – Åkestam Holst
9. KPA Pension "Tack" - Sverige AB
10. Comhem "Polisserier" - King

Filmjuryn 2012


Alexander Elers
Juryordförande


Gustav Egerstedt



Nilla Juvas


Sarah Grey


Sara Lindblom


Jesper Eronn


Marcus
Göransson



Johan Brännström


Axel Lindgren


Kristin Bergem


Charlotta Malhotra Lithman
 
Du är inloggad som Logga ut
Kommentera
kommentarer
(0 st)

Månadens kampanj mobilt har sex deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

Januari-mars 31/3
April-maj
30/5
Juni-Augusti
29/8
September-oktober
31/10


Bidragen måste lämnas in senast kl 12 på sista inlämningsdagen.

Ladda upp bidrag här

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-736 30 93

Månadens kampanj design har fyra deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

December-februari
28/2
Mars-april
29/4
Maj-augusti
29/8
September-oktober
31/10

Bidragen måste lämnas in senast kl 12 på sista inlämningsdagen.


Skicka bidragen på pannå till
Torsgatan 21
OBS! Resumé ansvarar inte för inskickade tävlingsbidrag och vi skickar inga bidrag i retur.



Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-736 30 93


Månadens kampanj dm har fyra deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

December-mars
31/3
April-maj
30/5
Juni-September
30/9
Oktober-november 28/11

Bidragen måste lämnas in senast kl 12 på sista inlämningsdagen.

Skicka bidragen på pannå till
Torsgatan 21
OBS! Resumé ansvarar inte för inskickade tävlingsbidrag och vi skickar inga bidrag i retur.

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-736 30 93

Månadens kampanj film har åtta deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

December-januari
31/1
Februari
28/2
Mars
31/3
April
29/4
Maj-augusti 29/8
September 30/9
Oktober 31/10
November 28/11

Bidragen måste lämnas in senast kl 12 på sista inlämningsdagen.

Ladda upp bidrag här

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-736 30 93

Månadens kampanj print har åtta deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

December-januari
31/1
Februari
28/2
Mars
31/3
April
29/4
Maj-augusti 29/8
September 30/9
Oktober 31/10
November 28/11

Bidragen måste lämnas in senast kl 12 på sista inlämningsdagen.

Ladda upp bidrag här

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-736 30 93

Månadens kampanj radio har sex deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

Januari-februari 28/2
Mars-april
29/4
Maj-augusti
29/8
September-oktober
31/10

Bidragen måste lämnas in senast kl 12 på sista inlämningsdagen.

Ladda upp bidrag här

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-736 30 93

Månadens kampanj utomhus har fyra deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

Januari-mars
31/3
April-maj
30/5
Juni-september
30/9
Oktober-november 28/11

Bidragen måste lämnas in senast kl 12 på sista inlämningsdagen.


Ladda upp bidrag här

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-736 30 93

Månadens kampanj content har tre deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

Januari-april 29/4
Maj-september
30/9
Oktober-november
28/11

Bidragen måste lämnas in senast kl 12 på sista inlämningsdagen.

Skicka bidragen till
Torsgatan 21
OBS! Resumé ansvarar inte för inskickade tävlingsbidrag och vi skickar inga bidrag i retur.

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-736 30 93

Månadens kampanj digitalt har åtta deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

December-januari
31/1
Februari
28/2
Mars
31/3
April
29/4
Maj-augusti 29/8
September 30/9
Oktober 31/10
November 28/11

Bidragen måste lämnas in senast kl 12 på sista inlämningsdagen.

Ladda upp bidrag här

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-736 30 93

Anmäl ert bidrag

Ska du skicka in bidrag i kategorierna DM, Content eller Design ska du skicka dessa fysiskt till redaktionen. Skriv ut blanketterna nedan och fäst dessa på baksidan av pannån, förslagsvis i en plastficka så att de lätt kan tas bort.

Skicka bidraget till:
Torsgatan 21

Läs mer om hur du anmäler ditt bidrag

Regler

Bara skarpa kampanjer får tävla. Det innebär att de ska ha producerats av yrkesmänniskor. De ska vara godkända av uppdragsgivaren. Alla tävlande bidrag ska också ha gått i kommersiella annonsmedier under tävlingsomgången i Sverige.

Läs mer här

Syfte med tävlingen

Månadens kampanj syftar till att belöna, uppmärksamma och stimulera kreativ reklam i print, radio, DM, digitalt, mobilt, utomhus, design och film. Kontinuiteten i tävlingen gör den till en sporre för kontinuerlig förnyelse och förbättring.

Tävlingens öppna form gör det möjligt för små nykomlingar att mäta sig med de stora, etablerade reklamkonsulterna. Det är Resumés förhoppning att Månadens kampanj ska bidra till att Reklamsverige håller sig på tårna, och att tävlingen därmed ska motverka ohälsosam fetma och självgodhet.
All information på resume.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa vid citering resume.se är en del av Bonnier Business Media.
Redaktion: 08-736 30 00
Besöksadress: Torsgatan 21
Postadress: Resumé, 113 90 Stockholm

Läs här om cookies på resume.se
Chefredaktör & ansvarig utgivare:
Claes de Faire
Webbchef: Magnus Helander
Webbmaster: Johanna Björnholm