Månadens Film

September 2011


Annorlunda grepp är den gemensamma nämnaren för septembers omgång. Klädmärket Oscar of Sweden frontar med före detta kriminella, Orifarm gör läkemedelsfilmer utan vita rockar och Returpack återvinner inte bara burkar och hits, utan även The Ark, comebackens mästare.

Amina Djemili

1 Beauty from the insideKund: Oscar of Sweden, Byrå: DragsterStarka livsöden med lyckliga slut i snygg utformning. Dragsters nästintill dokumentära filmer för klädmärket Oscar of Sweden kammade hem den bästa pallplatsen i septemberskörden av Månadens film. Här delar två före detta kriminella med sig av sina historier och om hur de lyckades ta sig ut på andra ­sidan.
– Vårt första fokus var ju självklart att sälja skjortor, men vad som är viktigt med Oscars skjortor är just insidan, som knappar och sömmar, detaljer som inte syns vid en första anblick. Detsamma gäller människor, säger Hanna Littorin, projektledare på Dragster.

Filmerna var aldrig tänkta för tv-mediet utan är längre och utformade för webbkanalen.
– De här filmerna hade inte funkat som reklamfilmer, eftersom vi behandlar livshistorier.
– För att göra en personlig kampanj krävdes att vi jobbade med riktiga människor som faktiskt har varit med om något och gjort en resa. De här killarna kanske ser farliga och hårda ut vid till en början, men är verkligen härliga killar.

Och att övertyga kunden om att fronta kampanjen med före detta kriminella, som egentligen inget har med varu­märket att göra var till en början inga problem.
– De var positiva, men tvekade efter ett tag. Därför var det viktigt att förklara vad som var vinsten med konceptet. Det här är en autentisk reklam, där känslorna styr.

Men förstår folk budskapet och kopplingen mellan insidan på en skjorta och insidan på en människa?
– Ja, det tror jag. Egentligen är det viktiga inte att de förstår budskapet, utan att de blir berörda.

Den riktiga utmaningen var att hitta de rätta personerna, berättar hon.
– Självklart tog Oscar en risk när de hoppade på det här. Det är klart att man inte vill förknippas med kriminella­. Därför var det viktigt att personerna verkligen hade tagit sig ur kriminaliteten och att de inte riskerade­ att falla tillbaka. Det är inte alltid lätt att vara edgy.
”Filmen kryper under skinnet”, tycket någon i juryn, som dock hade invändningar på att filmerna var för långa och inte tävlade på samma villkor som kortare reklamsnuttar.

Hur ser ni på det?
– Det här är ingen traditionell kampanj. Även om den långsiktigt syftar på sälj är de här filmerna mer en pr-kampanj. Tanken är att folk ska bli berörda och dela den vidare.

Se filmen här

Så tyckte jurynIrene Bernald, Audi:
– Ett utmanande grepp där man har lyckats kombinera en fängslande historia med ett kommersiellt budskap utan att det känns påklistrat.

Helena Helsing Mork, Mikaela & Helena:
– Jag kan inte bestämma mig. Är det här nytänkande och intresse­skapande? Eller är det segt och för långt? Skjuter det bredvid målet eller träffar det mitt i prick? Oscar of Sweden sticker hur som helst ut rejält ur månadens reklamfilmsskörd och jag erkänner att jag har kollat upp märket på nätet. Så det funkar kanske. Fast … säker är jag inte.

Björn Persson, INGO:
– Gillar det originella greppet på modereklam (även om det lämnar en tydlig eftersmak av Benetton) men somnar av det oerhört sega och dokumentära utförandet.

Åsa Cederqvist, Adamsky:
– Filmen smyger sig under huden. Genom finkänslig klippning och avvägda fotografiska och produktionsmässiga manér, ersätts de oansenliga kläderna sakta av lager av mänsklighet och riktigt kött och blod. Dessutom med en fin passform. Jag gillar killen, jag gillar att han känns äkta och att jag står ut i hela sju (?) minuter, jag slutar inte att titta trots att det kanske skulle vara bättre att ha vågat ta ut svängarna i uppbygg­naden. Men allt är inte vad det ser ut att vara. Hoppas nu bara att varumärket tar hand om oss som börjar gilla dem för dess innehåll.

Björn Rietz, Media Markt:
– En välartikulerad man beskriver sin resa på ett sätt som först inte förefaller trovärdigt, men efter någon minut griper tag i betraktaren. Det är snyggt och har en förvånansvärt hög modegrad utan att reducera berättelsen. Det är en svår balansakt att lyckas med kombinationen av ett allvarligt, dokumentärt innehåll och något så ytligt som mode. Man har lyckats i flera avseenden där många andra skulle ha missat. Oscar of Sweden, det hopplöst nittiotalsironiska namnet till trots, kommer jag att titta på deras skjortor.

Sandra Fohlin, Visual Art:
– Jag gillar den ena killen och tycker att hans historia är intressant, jag vill höra den. Att han sedan sitter i en tillrättalagd snygg miljö, och gör reklam för kläder vet jag inte riktigt vad jag tycker om. ”Beauty from the inside” … jovisst är det – men jag står delad inför denna månads vinnare utan varken lovord eller kritik.

FaktaUppdragsgivare: Fredrik Samuelsson
Arbetsgrupp: Dan Stendahl och Alexander Skoglund ad, Sara Dobareh copy, projektledare, Martin Johansson cd, Martin Joelsson final art, Hanna Littorin projektledare, John Horn och Klas Andersson produktionsledare, Pierre Wernäng fotograf
Produktionsbolag: Oddway
Mediebyrå: Har ingen



2 Tänk gultKund: Orifarm, Byrå: SWEOracle? Oriflame? Nej, Orifarm är det och det handlar om receptfria läkemedel. Varumärket lanserar ett flertal läkemedel i ett svep, allt från nagelsvampsmedel till bedövningskräm. Den gula signaturfärgen är den röda tråden.
– Att lansera alla preparat på en gång var en utmaning, särskilt eftersom var och en av dem har krångliga namn. Men att använda en färg var ett väldigt effektivt sätt att hålla ihop det gula sortimentet på. Det skapar en pedagogisk tråd, säger Anders Nyberg, ad på SWE, som har gjort kampanjen.
 
I de olika filmerna presenterar voice-overn alternativa och smått absurda sätt att undvika smärtor, värk och andra fysiska besvär på. Budskapet är att det finns många olika lösningar på problemet men att en enkel lösning är receptfria läkemedel.
– Ta exempelvis huvudvärk. Vill du inte ha ont i ­huvudet kan du undvika människor och situationer som kan ge huvudvärk. Låt alltså bli att hänga med dina stojiga barn eller att gå till jobbet. Det är ju förstås en väldigt dålig och krånglig lösning på problemet. Den enkla är Paracetamol från Orifarm, säger Elisabet Fischer, copy.

Med de färgglada filmerna, och taglinen ”Tänk gult”, ville arbetsgruppen även särskilja Orifarms kommunikation från annan mer traditionell läkemedelsreklam.
– Man behöver inte visa män och kvinnor i vita rockar­ för att kommunicera läkemedel. Vi ville i stället göra det tydligt men på ett mänskligt sätt. Filmerna är gula och faktiskt lite livs­bejakande.

Se filmen här
Så tyckte jurynBjörn Rietz, Media Markt:
– Det starkaste med Orifame är positioneringen med den gula färgen. Ibland är den uppenbara enkelheten nyckeln som behövs för att abonnera på ett utrymme i konsumentens hjärna. Bra flyt i berättandet med en ”matter of fact”-ton som blir helt naturlig och förtroendeingivande.

Helena Helsing Mork, Mikaela & Helena:
– Heter man något så hopplöst som Orifarm är det lika bra att ”äga” något annat. Den gula färgen till exempel. Jag tycker att man gör det bra och på ett friskt och fyndigt vis. Tre filmer som jag verkligen gillar.

Björn Persson, INGO:
– Briljant copywriting som dessvärre drunknar i ett formspråk som tar överhanden. Det blir kaka på kaka. Samma idéer hade blivit roligare och tydligare av ett traditionellt utförande.

Andreas Hultgren, Palladium:
– Orifarm har lagt beslag på färgen gult, och detta är otroligt smart. Att man sedan även har lyckats göra underhållande filmer i det här svårjobbade segmentet är en bedrift. Snyggt formgivet och en väldigt bra copy i samtliga filmer.

Irene Bernald, Audi:
– Genom att lägga beslag på den gula färgen och fylla den med innehåll skapar man en tydlig position i en annars rätt färglös värld. Orifarm gör det enkelt, tydligt och lätt för betraktaren att komma ihåg dem vid butikshyllan.

Sandra Fohlin, Visual Art:
– Fina små filmer som är skojiga att titta på med lite klurighet och fina detaljer i all sin enkelhet, men ingen Månadens film kanske

FaktaUppdragsgivare: Lisa Miksell
Arbetsgrupp: Anders Nyberg ad, Elisabet Fischer copywriter, Johan Skogh cd, Christina Karlsson projektledare, Anette Persson produktionsledare
Produktionsbolag: SWE Film och Kouthoofd Inc, Jesper Kouthoofd regissör, Pia Åstrand och Pontus Jerrstedt producent
Mediebyrå: Har ingen



3 Att återvinna är en hitKund: Returpack, Byrå: Granath Euro RSCGThe Ark gör sin sista spelning. Bara det är en hit. Trots att bandet vid det här laget har annonserat sitt avsked ett flertal gånger, gjorde de det med pompa och ståt under avskedsturnén under sensommaren. Men, i reklamfilmen för Returpack, som har rullat under hösten, gjorde de återigen comeback. Den här gången med glimten i ögat, när de återvinner både gamla scenkläder, fraser ur gamla låtar samt refrängklassikern ”Pantamera” med ”Guantamera”-melodin.
– Returpack och Pantamera har ju genom åren gjort väldigt bra kommunikation och jobbat med musik som tema. Där fanns ett kapital som vi kände att vi både kunde vidare­utveckla och ta in i återvinningstänket. Att låta artisterna själva återvinna den gamla favoriten var därför givet, säger Göran Berggard, projektledare på Granath.

Och det var uppenbarligen en god idé, tycker byrån.
– Många går och nynnar på den. Under The Arks avslutningsturné har publiken ropat fram ”Pantamera”, så den har verkligen fått bra spridning.
I slutet av filmen upp­manas tittarna själva att återvinna ”Pantamera”, med egen touch.
– Mer än 100 människor har gjort egna låtar. Man kan säga att den har kommit i gång som ett självspelande återvinningspiano. Folk har fattat poängen, att återvinna är verkligen en hit.

Se filmen här
Så tyckte jurynHelena Helsing Mork, Mikaela & Helena:
– Habil fortsättning på den väg som Returpack har vandrat ett tag nu. Vi pratade en del om huruvida The Ark återanvänder sin musik och sina scenkläder och om man måste förstå det för att förstå filmen. Överkurs för intresseklubben, säger jag. De tolkar låten, helt enkelt.

Björn Persson, INGO:
– Varför drog man inte idén till sin spets? Hade varit mycket roligare att verkligen återvinna en gammal hit. Tänk att se bröderna Herrey göra en modern version av ”Diggi-loo diggi-ley”!

Åsa Cederqvist, Adamsky:
– Jag blir förvirrad. The Ark har knappast hunnit vara gamla nyheter. Men de är trevliga. Därför känns filmen lite svår med alla lager av återvinning. Ska jag vilja göra min egen version utan rökmaskiner och deras erfarenhet? Kanske ingår killen? Men det är humor att välja dem som också har kritiserats för att återvinna deras förebilders musik och sätta dem i nya kläder. Jag tänker på deras bevisade plagiat som de valdes att representera Sverige med i Eurovision Song Contest. Men jag hade velat se mer renodlat budskap som förtydligar uppmaningen.

Andreas Hultgren, Palladium:
– Idén håller inte fullt ut, att The Ark har återvunnit sitt eget material, men det är kanske inte så viktigt. Det räcker ändå en bit att bara höra ”Pantamera” loopas fram med rök och glamrock. ”Pantamera” är ett starkt koncept, men det vore kul om något mer otippat kom fram ur det framöver.

Irene Bernald, Audi:
– Jag gillar trots allt att man håller fast vid konceptet. Det fungerar som en lättsam reminder och de gör det utan pekpinnar. Är dock inte klar över symboliken, har inte The Arks återvunnits en gång för mycket?

FaktaUppdragsgivare: Katarina Lundell
Arbetsgrupp: Fredrik Espmark cd, Maria Lamke ad, Love Bing copywriter, Göran Berggard projektledare, Jennifer Schulze produktionsledare
Produktionsbolag: Folke Film, Filip Nilsson regissör, Kim Buisson och Marcus Henricson producenter, Fredrik Wenzel fotograf, Axel Pettersson elektriker, Henning Mark redigerare, Chimney Pot och Ljudligan postproduktion
Mediebyrå: Har ingen



Från en frustrerad ordförandeAnalys av Björn RietzDet finns en tilltagande frustration inom juryn för Månadens film. Den baserar sig på två saker varav den ena har dryftats i denna spalt tidigare. Avsaknaden av bidrag från några av landets bästa reklambyråer. Frånvaron är illa ur flera perspektiv. Inte nog med att dessa byråer i stor utsträckning belönas för bästa reklamfilm i andra tävlingar, de producerar även fler reklamfilmer än de flesta andra byråer. Såväl kvantitet som kvalitet inom aktuell svensk reklamfilm reflekteras inte av Månadens film. Synd, för det avhänder oss möjligheten att kontinuerligt ta tempen på svensk tv-reklam. Det är ett av skälen till juryns frustration. Det andra härrör från det absurda i att bedöma en åtta minuter lång film vars enda reklamforum är internet i förhållande till en 30-sekundersspot som har gått på tv. Skillnaderna är monumentala. Inte minst visar denna månads vinnare, Oscar of Sweden, på detta. Den upplevs som en sällsynt snygg, sponsrad kortdokumentär. Den kryper under skinnet på ett sätt som den aldrig skulle klara på 30 sekunder i konkurrens med andra annonsörer.

Det går en vattendelare mellan kommunikation som du som konsument själv söker upp och den kommunikation som söker upp dig. När jag skriver en annons för print eller ett manus till en reklamfilm, arbetar jag väsensskilt från när jag skriver en internetkampanj där jag vet att betraktaren aktivt har valt att se vad jag har att säga. Dessutom bereds jag oändliga möjligheter att breda ut mig i kreativa lösningar, utan att någon annan annonsör nafsar min film i rumpan efter 30 sekunder. Det är som att försöka jämföra prestationen i att vinna klubbmästerskapen i optimistjolle på Baggensfjärden med Gotland runt. Båda kräver skicklighet och kunnande, men de kan inte bedömas vid sidan av varandra.

Det kanske är tid att skilja det fortfarande så viktiga reklammediet tv från övriga rörliga medier. Kanalerna för de senare lär inte minska. Kanske ökar de på tv:s bekostnad som många påstår – eller så har dessa profetior samma förmåga att slå in som när Bill Gates för fyra år sedan hävdade att tv:n skulle vara förpassad till garderoben inom två år.

Tv är fortfarande det reklammedium som är störst, såväl räknat i investeringar som till resultat för annonsörerna. Med de ökade möjligheterna att nå ut lokalt som bjuds i dag, lär vi se än mer tv-reklam på bekostnad av bland annat dr. Ytterligare ett skäl till att tv-reklam borde bli en egen konstform i tävlingssammanhang.

resultat September 2011

1. Beauty from the inside, Oscar of Sweden Dragster, Oddway
2. Tänk gult, Orifarm SWE, SWE Film, Kouthoofd Inc
3. Att återvinna är en hit, Returpack Granath Euro RSCG, Folke Film
4. Hillbilly horror, Elmsta 3000 horror fest Saatchi & Saatchi, Hobby Film
5. Harder, better, faster, stronger, Viasat Creative Services, Palladium Film
6. Comicbook och Space, Radiotjänst Draftfcb, Brokendoll
7. Vintersäkra, Fortum Garbergs, Film De Liberte
8. Gears of war 3, Microsoft E&D Jung, Inhouse
9. Om du vann 50 000?, Betsson Kelly and Pling, Camp David
10. Mjölk skall vara för alla, Arla ANR BBDO, B-Reel Films

Se och ladda upp bidrag i Resumé Play
Du är inloggad som Logga ut
Kommentera
kommentarer
(0 st)

Månadens kampanj mobilt har sex deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

Januari-mars 31/3
April-maj
30/5
Juni-Augusti
29/8
September-oktober
31/10


Bidragen måste lämnas in senast kl 12 på sista inlämningsdagen.

Ladda upp bidrag här

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-409 321 08

Månadens kampanj design har fyra deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

December-februari
28/2
Mars-april
29/4
Maj-augusti
29/8
September-oktober
31/10

Bidragen måste lämnas in senast kl 12 på sista inlämningsdagen.


Skicka bidragen på pannå till
Torsgatan 21
OBS! Resumé ansvarar inte för inskickade tävlingsbidrag och vi skickar inga bidrag i retur.



Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-409 321 08


Månadens kampanj dm har fyra deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

December-mars
31/3
April-maj
30/5
Juni-September
30/9
Oktober-november 28/11

Bidragen måste lämnas in senast kl 12 på sista inlämningsdagen.

Skicka bidragen på pannå till
Torsgatan 21
OBS! Resumé ansvarar inte för inskickade tävlingsbidrag och vi skickar inga bidrag i retur.

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-409 321 08

Månadens kampanj film har åtta deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

December-januari
31/1
Februari
28/2
Mars
31/3
April
29/4
Maj-augusti 29/8
September 30/9
Oktober 31/10
November 28/11

Bidragen måste lämnas in senast kl 12 på sista inlämningsdagen.

Ladda upp bidrag här

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-409 321 08

Månadens kampanj print har åtta deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

December-januari
31/1
Februari
28/2
Mars
31/3
April
29/4
Maj-augusti 29/8
September 30/9
Oktober 31/10
November 28/11

Bidragen måste lämnas in senast kl 12 på sista inlämningsdagen.

Ladda upp bidrag här

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-409 321 08

Månadens kampanj radio har sex deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

Januari-februari 28/2
Mars-april
29/4
Maj-augusti
29/8
September-oktober
31/10

Bidragen måste lämnas in senast kl 12 på sista inlämningsdagen.

Ladda upp bidrag här

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-409 321 08

Månadens kampanj utomhus har fyra deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

Januari-mars
31/3
April-maj
30/5
Juni-september
30/9
Oktober-november 28/11

Bidragen måste lämnas in senast kl 12 på sista inlämningsdagen.


Ladda upp bidrag här

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-409 321 08

Månadens kampanj content har tre deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

Januari-april 29/4
Maj-september
30/9
Oktober-november
28/11

Bidragen måste lämnas in senast kl 12 på sista inlämningsdagen.

Skicka bidragen till
Torsgatan 21
OBS! Resumé ansvarar inte för inskickade tävlingsbidrag och vi skickar inga bidrag i retur.

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-409 321 08

Månadens kampanj digitalt har åtta deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

December-januari
31/1
Februari
28/2
Mars
31/3
April
29/4
Maj-augusti 29/8
September 30/9
Oktober 31/10
November 28/11

Bidragen måste lämnas in senast kl 12 på sista inlämningsdagen.

Ladda upp bidrag här

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-409 321 08

Anmäl ert bidrag

Ska du skicka in bidrag i kategorierna DM, Content eller Design ska du skicka dessa fysiskt till redaktionen. Skriv ut blanketterna nedan och fäst dessa på baksidan av pannån, förslagsvis i en plastficka så att de lätt kan tas bort.

Skicka bidraget till:
Torsgatan 21

Läs mer om hur du anmäler ditt bidrag

Regler

Bara skarpa kampanjer får tävla. Det innebär att de ska ha producerats av yrkesmänniskor. De ska vara godkända av uppdragsgivaren. Alla tävlande bidrag ska också ha gått i kommersiella annonsmedier under tävlingsomgången i Sverige.

Läs mer här

Syfte med tävlingen

Månadens kampanj syftar till att belöna, uppmärksamma och stimulera kreativ reklam i print, radio, DM, digitalt, mobilt, utomhus, design och film. Kontinuiteten i tävlingen gör den till en sporre för kontinuerlig förnyelse och förbättring.

Tävlingens öppna form gör det möjligt för små nykomlingar att mäta sig med de stora, etablerade reklamkonsulterna. Det är Resumés förhoppning att Månadens kampanj ska bidra till att Reklamsverige håller sig på tårna, och att tävlingen därmed ska motverka ohälsosam fetma och självgodhet.
All information på resume.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa vid citering resume.se är en del av Bonnier Business Media.
Redaktion: 08-409 321 00
Besöksadress: Torsgatan 21
Postadress: Resumé, 113 90 Stockholm

Läs här om cookies på resume.se
Chefredaktör & ansvarig utgivare:
Claes de Faire
Webbmaster: Johanna Björnholm