Månadens Integrerat

Jan-april 2012
Tjat för blod gav guld i årets första omgång av Månadens Integrerat. Tvåa kom fåret Frank som adoptivpappa och trea Skolverket med möten mellan kändisar och deras före detta lärare.

Fredrik Hazén
1 JappregistretKund: Droppen Blodgivning Byrå: Frank & EarnestDet ges för lite blod i Västsverige. Darför gav Droppen Blodgivning reklambyrån Frank & Earnest i uppdrag att vända den negativa trenden och få fler nya blodgivare. Lösningen blev att helt enkelt tjata. Och tjata. Men bara till de som bett om det genom ett omvänt nix-register, det så kallade "Japp-registret". Vi ger oss inte förrän du blöder var en av de payoffer som användes. Juryn tyckte att kampanjen byggde på ett starkt insiktsarbete.

– Vi hade inget tydligt svar på varför människor inte lämnade blod och satsade på ett djuplodande planningarbete med både fokusgrupper och enkätundersökningar, säger Christer Andersson som är CD på Frank & Earnest
– Mönstret vi såg var att människor har många olika skäl att inte lämna blod, men att det finns många som ändå kan tänka sig att göra det om de blev påminda. Så det blev idén – att påminna, säger Christer Andersson
Kampanjen hade ett digitalt nav där målgruppen kunde registrera sig antigen via hemsida eller Facebook. Man rullade ut annonser i printmedia och på banners samt gjorde radiospottar, events på stan och satte upp skyltar på strategiska platser. Allt för att maximera spridningen i så många mediekanaler som möjligt.

– När man jobbar integrerat är det viktigt att vara konsekvent i budskapet och blanda både traditionella och nya kanaler. Vi insåg tidigt att vi behövde en stor spridning eftersom målgruppen var så stor och var svårt att någon enskild demografi, säger Christer Andersson.

När registret väl fyllts upp med potentiella blodgivare vidtog själva tjatandet, där bland annat komikern Peter Apelgren gjorde ett antal hembesök vilka filmades och spreds som viralfilmer. Resultatet var positivt och tre månder in i kampanjen kundee en 20% ökning av antalet blodgivare konstateras. Tjat lönar sig.

– Det går egentligen mot alla kommunikationsregler att tjata men just i det här fallet har det funkat väldigt bra. Kampanjen kommer nu spridas till flera städer och det känns nästan som det här håller på att bli en folkrörelse, säger Christer Andersson.
Så tyckte jurynCamilla Wallander, Berghs
En kampanj som tjatar på dig tills du gör det du sagt att du vill... Jag kan tänka mig många saker som jag skulle behöva bli påmind om igen, igen och igen. Även fast man vill, så är det väldigt lätt att glömma. Bra insikt och kul idé. Den ger energi att ta ut kommunikation på många olika sätt, ett tecken på ett tema som integrerar.

Ebba Hultengren, Prime
"Japp-registret" vänder på logiken och får mig att vilja tacka ja till spam. I äkta stalker-manér stärker varje ny kanal och enhet grundidén.

Christian Åkerhielm, MSL Nordic
Ideal rimmar sällan med verklighet. Med den insikten fixar "Japp-registret" på ett föredömligt sätt ett verktyg som gör blodgivare i sinnet eller till blodgivare i handling. Som kampanj är tjat inte alltid så uppskattat, men här omvandlar det tanke till handling utifrån kanalernas säregenskaper, och ibland behövs just tjatet som ett stödhjul för handling. Välintegrerat och väl utfört, från lite oväntat håll. Men namnvalet känns en smula onödigt krystat, och för bort fokus från själva frågan. Tror det mått bättre av något annat.

Hampus Mattsson, Garbergs
Tänk att tjat kan vara både kul och något vi välkomnar med öppna armar! En imponerande enkel lösning utifrån en insikt som många av oss nog känner igen oss i. Man får genast lust att tänka ut ännu fler skojiga sätt att bli tjatad på, vilket känns som ett kvitto på en stark integrerad idé.
FaktaKundansvarig: Merete Pokorny
CD: Christer Andersson
Projektledare: Susanna Lucic, Eva Lena Wingsjö, Helena Lindberg
Planner/copy: Bo Larsson Wraae
AD: Peter Wetteus AD: Linus Ymén
Grafisk designer: Anja Sjögren
Final Art: Måns Lindberg


2 Lansering 4GKund: Tele2 Byrå: Forsman & BodenforsKampanjen för Tele2:s 4G-abonnemang som visar hur det prisbelönta reklamfåret Frank blir far genom att adoptera lille Francis från Kina är symbolisk på många sätt. Francis är precis som Tele2:s leverantörer av 4G-nät Huawei från Kina, han är ett får precis som sin far och tillhör framtiden precis som 4G.

Juryn tyckte att manéret var starkt och att den integrerade delen av kampanjen var snyggt genomfört. Jerk Zander, projektledare på Forsman & Bodenfors säger att målsättningen med kampanjens budskap var att ge 4G-tekniken som hela mobilbranschen pratar om mer emtionella värden.

- Förutom att alla svenskar ska veta att Tele2 har ett grymt 4G-nät, så ville vi att det skulle kännas stort och viktigt, säger han.

Responsen var stor och positiv och i det intregrerade arbetet tycker Jerk Zander att det är viktigt att använda respektive media till det de är bra på och försöker få dem att jobba iho så de bildar en stark helhet, för att minimera risken för upprepning.

- Vi ville integrera kampanjen inte bara i olika medieslag utan också ner på produktnivå, samtidigt som den knöt an till vad folk i gemen pratade om just då, vilket inte var 4G.

Så tyckte jurynCamilla Wallander, Berghs
Lilla Frank är mycket snabbare än gamla Frank. Tele 2:s kommunikationsmanér är tydligt, konsekvent och lanseringen 4G funkar med association till nyfött får. Det är inte en kommunikation som är direkt utmanande, men lätt ta till sig och snyggt genomfört i de olika kanalerna.

Ebba Hultengren, Prime
En fin reklamfamiljsutökning som inte direkt tar skada av prinsess-tajmingen. Kul och finurlig i detaljerna.

Hampus Mattsson, Garbergs
Klockren dramatisering av nästa generations teknik, som också känns självklar i Fåret Frank-konceptet. Man lyckas prata 4G-teknik med hjärta, och dessutom skildra det som en ny fas i livet.

FaktaRegissör: Tomas Skoging
AD: Kim Cramer, Lars Elfman
Copy: Martin Ringqvist
Projektledare: Jerk Zander
Produktionsledare: Erica Berghagen
Producent : Kalle Schröder
Ljud: Plop
Formgivare: Icka Samrin, Marc Eastmond
Byråproducent: Alexander Blidner
Mediebyrå: MediaCom
Musik: Oscar Fogelström


3 För det vidareKund: Skolverket Byrå: Le Bureau

Skolverkets kampanj "För det vidare" ska locka fler personer till läraryrket genom att visa på betydelsen som lärare haft i ett antal kända personers liv. Filmerna där bland andra journalisten Cissi Wallin och fotbollsspelaren Anton Hysén besöker sina gamla skolor kom tvåa i mars månads omgång av Månadens Film och nu kniper Le Bureaus integrerade upplägg också bronsmedaljen i kategorin i Integrerat för april.

– När man jobbar integrerat är det viktigt att ha en medieoberoende idé och sen anpassa materialt ordentligt till varje kanal, säger Eva Nilsson, projektledare på Le Bureau.

Upplägget utgick från en webbsajt som navet för kampanjen. Där kunde besökare hylla sina egna lärare som betytt mycket, göra lärartest och ta reda på mer om utbildningarna. För att driva trafik kommunicerades kampanjen även i TV, print, radion, i banners på olika sajter samt via sociala medier. Le Bureau drev redaktörskapet i samtliga kanaker och har varit ute med skolverket på mässor runt om i Sverige.

– Målgruppen är definierad 19-25 åringar som skulle kunna tänka sig studera till lärare och det är en ganska illojal målgrupp som rör sig i många kanaler. Det var därför viktigt att gå ut brett. Våra mätningar har också visat att det varit en framgångsrik strategi, säger Eva Nilsson.
Så tyckte jurynCamilla Wallander, Berghs
Jag gillade den här kampanjen direkt när jag såg den första av filmerna. En äkthet i dramaturgin. Att tala om för någon vad de betytt för en i livet är starkt. Vill man sen hylla sin lärare så integreras siten, Fb och twitter på ett enkelt sätt. Går att ta vidare på nya sätt.

Ebba Hultengren, Prime
Relationen till sin favoritlärare är något vi alla kan relatera till. "För det vidare" känns varm och mänsklig samtidigt som läraryrkets reella värde och funktion lyfts på ett värdigt sätt.

Christian Åkerhielm, MSL Nordic
Ärlig och vacker kampanj med ännu mer potential i både sociala medier, PR och direkt marknadsföring för ett betydligt längre projekt i tid än bara en kampanj, tycker jag.

Hampus Mattsson, Garbergs
Gillar idén att låta förebilder återse och lyfta fram sina lärare som just förebilder. Det känns som ett både trovärdigt och inspirerande sätt att visa hur viktigt det är med bra lärare.
FaktaRegissör: Nils Andersson
AD: Lina Elfstrand
Copy: Hjalmar Delehag/Claes Kjellström
Projektledare.: Eva Nilsson
Produktionsledare: Johanna Jöhncke
Producent: Rikard Åström
Foto: Hannes Isaksson
Ljud: Carl von Albin
Planner: Mikael Zetterberg
Ad ass: Fredrik Hökerberg Sandholm
Produktionsbolag: B-reel och B-reel Films
Mediabyrå: Starcom
PR-byrå: Isobar
Scenograf: Ellinor Eklund/Adamsky
Eventbyrå: Brand Echo och Ryska Posten

Decode integreratMathias PäresDe första bidragen för i år var många och bra men hade tyvärr en “integrerings-faktor” som var så pass spretig och otydlig att vi plötsligt blev väldigt osäkra på vad definitionen avintegrerat faktiskt är. Det var ju inte direkt några duvungar som skickat in bidrag liksom. I ett av bidragens förklaring stod “... alla enheter... hade samma grafiska uttryck...”.

Är att följa brand guidelines att vara integrerad? Några hade en figur eller bildlösning i alla enheter. Då är ju allt med Tony Tiger sen 1951 integrerat? Och flera bidrag hade vare sig samma budskap eller innehåll.

Är man integrerad bara man har samma avsändare?
Med vissheten att det alltid finns nån annan som har formulerat ens tankar bättre än en själv så googlade jag. Men kanske inte förvånande så hittade jag inte THE definition – integrerat är ju en relativt ny kategori i en branch som fortfarande är i processen att omdefiniera sig.

En kampanj som jag dock tycker är ett bra exempel på vad integrerat är, är förra årets Grand Prix-vinnare “Decode” av Droga5. Alla enheter samverkade, som pusselbitar i en större bild (kampanj) som konsumenten behöver lägga, och därför kommer tillbringa maximalt med tid med varumärket. Hmm... pusselbitar... det kanske är det som är definitionen? Diskussionen lär fortsätta.

Mathias Päres är frilansande cd på Draft FCB
i Hamburg, och vikarierande juryordförande.

resultat Jan-april 2012

1. Droppen Blodgivning "Japp-registret"
2. Tele 2 "Lansering 4G"
3. Skolverket "För det vidare"
4. Folkoperan" Julius Ceasar"
5. . ICA "Fruktflöjtar"
6. SVT "Vem är egentligen en äkta människa"
7. Viktor Rydbergs Gymnasium "RENT"
8. Gallrian "Gallerian Streetmode"
9. Posten "Julkort i farten"

Integreratjuryn 2012


Nicke Bergtröm
(ordförande)



Camilla Wallander



Christian Åkerheim



Daniel Wahlgren


Ebba Hultengren


Hampus Mattsson


Janna Norberg



Mathias Päres


Ulrika Good


Kajsa Arnoldson


Du är inloggad som Logga ut
Kommentera
kommentarer
(0 st)

Månadens kampanj mobilt har sex deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

Januari-mars 31/3
April-maj
30/5
Juni-Augusti
29/8
September-oktober
31/10


Bidragen måste lämnas in senast kl 12 på sista inlämningsdagen.

Ladda upp bidrag här

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-409 321 08

Månadens kampanj design har fyra deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

December-februari
28/2
Mars-april
29/4
Maj-augusti
29/8
September-oktober
31/10

Bidragen måste lämnas in senast kl 12 på sista inlämningsdagen.


Skicka bidragen på pannå till
Torsgatan 21
OBS! Resumé ansvarar inte för inskickade tävlingsbidrag och vi skickar inga bidrag i retur.



Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-409 321 08


Månadens kampanj dm har fyra deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

December-mars
31/3
April-maj
30/5
Juni-September
30/9
Oktober-november 28/11

Bidragen måste lämnas in senast kl 12 på sista inlämningsdagen.

Skicka bidragen på pannå till
Torsgatan 21
OBS! Resumé ansvarar inte för inskickade tävlingsbidrag och vi skickar inga bidrag i retur.

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-409 321 08

Månadens kampanj film har åtta deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

December-januari
31/1
Februari
28/2
Mars
31/3
April
29/4
Maj-augusti 29/8
September 30/9
Oktober 31/10
November 28/11

Bidragen måste lämnas in senast kl 12 på sista inlämningsdagen.

Ladda upp bidrag här

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-409 321 08

Månadens kampanj print har åtta deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

December-januari
31/1
Februari
28/2
Mars
31/3
April
29/4
Maj-augusti 29/8
September 30/9
Oktober 31/10
November 28/11

Bidragen måste lämnas in senast kl 12 på sista inlämningsdagen.

Ladda upp bidrag här

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-409 321 08

Månadens kampanj radio har sex deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

Januari-februari 28/2
Mars-april
29/4
Maj-augusti
29/8
September-oktober
31/10

Bidragen måste lämnas in senast kl 12 på sista inlämningsdagen.

Ladda upp bidrag här

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-409 321 08

Månadens kampanj utomhus har fyra deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

Januari-mars
31/3
April-maj
30/5
Juni-september
30/9
Oktober-november 28/11

Bidragen måste lämnas in senast kl 12 på sista inlämningsdagen.


Ladda upp bidrag här

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-409 321 08

Månadens kampanj content har tre deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

Januari-april 29/4
Maj-september
30/9
Oktober-november
28/11

Bidragen måste lämnas in senast kl 12 på sista inlämningsdagen.

Skicka bidragen till
Torsgatan 21
OBS! Resumé ansvarar inte för inskickade tävlingsbidrag och vi skickar inga bidrag i retur.

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-409 321 08

Månadens kampanj digitalt har åtta deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

December-januari
31/1
Februari
28/2
Mars
31/3
April
29/4
Maj-augusti 29/8
September 30/9
Oktober 31/10
November 28/11

Bidragen måste lämnas in senast kl 12 på sista inlämningsdagen.

Ladda upp bidrag här

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-409 321 08

Anmäl ert bidrag

Ska du skicka in bidrag i kategorierna DM, Content eller Design ska du skicka dessa fysiskt till redaktionen. Skriv ut blanketterna nedan och fäst dessa på baksidan av pannån, förslagsvis i en plastficka så att de lätt kan tas bort.

Skicka bidraget till:
Torsgatan 21

Läs mer om hur du anmäler ditt bidrag

Regler

Bara skarpa kampanjer får tävla. Det innebär att de ska ha producerats av yrkesmänniskor. De ska vara godkända av uppdragsgivaren. Alla tävlande bidrag ska också ha gått i kommersiella annonsmedier under tävlingsomgången i Sverige.

Läs mer här

Syfte med tävlingen

Månadens kampanj syftar till att belöna, uppmärksamma och stimulera kreativ reklam i print, radio, DM, digitalt, mobilt, utomhus, design och film. Kontinuiteten i tävlingen gör den till en sporre för kontinuerlig förnyelse och förbättring.

Tävlingens öppna form gör det möjligt för små nykomlingar att mäta sig med de stora, etablerade reklamkonsulterna. Det är Resumés förhoppning att Månadens kampanj ska bidra till att Reklamsverige håller sig på tårna, och att tävlingen därmed ska motverka ohälsosam fetma och självgodhet.
All information på resume.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa vid citering resume.se är en del av Bonnier Business Media.
Redaktion: 08-409 321 00
Besöksadress: Torsgatan 21
Postadress: Resumé, 113 90 Stockholm

Läs här om cookies på resume.se
Chefredaktör & ansvarig utgivare:
Claes de Faire
Webbmaster: Johanna Björnholm