Månadens Print

April 2012
Rekryteringsbyggnader från Skanska vinner månadens kampanj för april i kategorin print. Tvåa kommer Rädda Barnen med en vältajmad prinsessa och trea McDonalds med sinnen för smak.

Fredrik Hazén

1 Great projects
Kund: Skanska Byrå: F&B
New Yorks tunnelbana, Empire State Building och Öresundsbron. Tre välbyggda rekryteringsargument från Skanska som gav segern för april månads omgång i kategorin print. I en serie annonser som gått i landets dagstidningar ville byggföretaget lyfta fram vad de sysslar med och på så sätt locka nya medarbetare. Bakom annonserna står Forsman & Bodenfors.

- Folk känner till ganska lite om vad Skanska faktiskt gör och det finns massor av spännande projekt att lyfta fram. Annonserna blev därför som dukade smörgåsbord eller olika slags collage om vad Skanska gjort, säger Kim Cramer ad på Forsman & Bodenfors.

Juryn tyckte att annonserna var inbjudande och att de visade på vilken kreativitet som finns inom Skanska samt att de hjälpte till att förmänskliga varumärket. Men det är ganska strama uppslag med mycket text och lite bilder som annonserna består av.

- Det är alltid den stora avvägningen. Men de här annonserna är ju rekryteringsannonser och måste vara informativa. Om man jämför med typiska rekryteringsannonser så har de ju ett helt annat tilltal, säger Kim Cramer.

Det finns ännu inte någon uppgift om hur många ansökningar som annonserna genererat, men Kim Cramer säger att F&B fått mycket positiv respon från branschkollegir

- Det har varit en hel del buzz. Man ser inte så många stora printannonser av det här slaget längre och många har tyckt att det här var ett kul och udda grepp, säger Kim Kramer

Så tyckte juryn Jonas Frank, Saatchi & Saatchi
Fantastiska platsannonser som får mig att vilja söka jobb på Skanska. Mjuka för något så hårt som stål och betong.

Fredrik Gustafsson, Blomquist Annonsbyrå
Skanska tar i så det räcker och blir över, de verkar ha byggt det mesta. I mina ögon i första hand en rekryteringskampanj. I övrigt; som vanligt annonshantverk på högsta nivå.

 FaktaUppdragsgivare: Maria Lomholt, Group Brand Manager och Henrik Hammarvid, Marknadschef
Copywriter: Jonas Enghage, Eva Rådberg
AD: Kim Cramer
Projektledare: Maria Hallenborg
Kundansvarig: Greger Andersson
Produktionsledare: Marie Sandberg
Formgivare: Hanna EfraimssoF


2 Prinsessan Estelle
Kund: Rädda Barnen Byrå: Lowe BrindforsAnnonsen som kommer tvåa i månadens print placerades i dagspress helgen efter att Prinsessan Estelle kommit till världen. Tillfället att göra Rädda Barnens budskap om att alla barn inte föds med kunglig silversked i mun särskilt relevant togs tillvara och annonsen länkade vidare till kampanjsajten livetslotteri.se

En planeringstriumf för produktionsledaren hos Lowe Brindfors som imponerade på juryn. De tyckte också att det räckte med att se annonsen på avstånd och läsa rubriken för att få sig en tankeställare.

Det var byrån själva som kom med förslaget om att göra annonsen. Man ville göra någonting i samband med prinsessans födelse och när arbetsgruppen satte sig ner för att prata ihop sig blev det snart självklart att Rädda Barnen och deras kampanj Livets Lotteri passade bäst.

- Vad är oddsen på att födas som prinsessa? Det var en enkel och tacksam idé som blev otroligt bra, säger Josefine Wallin som är ad på Lowe Brindfors.

Själva utformningen av annonsen var ingen stor utmaning när idén väl fanns där, men det gällde att vara snabbfotad när födseln väl var ett faktum. Kunden Rädda Barnen blev lite tagna på sängen när Lowe Brindfors kom med idén, men gick snart med på att köra igång. Att få in annonsen i en stor morgontidning gick bra det också:

- Vi hade riktigt tur med att få in annonsen på väldigt kort varsel. Det var inte mer än någon dags framhållning, men som tur var fanns det en helsida ganska långt fram i tidningen ledig, säger Josefine Wallin ad på Lowe Brindfors.


Så tyckte jurynJonas Frank, Saatchi & Saatchi
Klassisk reklam som når hjärta och plånbok. Cred till produktionsledaren som säkert fixat och trixat en del för att få in den i rätt tid.

Fredrik Gustavsson, Blomquist
Ger perspektiv åt monarkin och dess polerade yta. Livets lotteri är en urstark idé! Proaktivt och tajmat att få in annonsen rätt dag också..

Fakta
Kund: Rädda Barnen
Kundkontakt: Louise Gauffin/Heléne Malmberg
AD: Josefine Wallin, Pelle Lundquist
Copy: Stefan Pagreus
Projektledare: Annika Rehn
Produktionsledare: Mikael Rönnberg
Formgivare: Jesper Kewenter




3 Människans sinnen
Kund: McDonald's Byrå: DDB
DDBs annonser för McDonalds beskriver vilken association hamburgerkedjan vill att vi ska få när något av våra fem sinnen + det undermedvetna upptäcker en tiokrona. För en tiokrona får man nämligen en cheesburgare. Juryn för Månadens Print tyckte idén var stark och konsterande att associationen till tiokronan nog fungerar mycket effektivt.

Annonserna har gått i lokaltidningar i Dalarna, Västerås och Borås för att marknadasföra de lokala McDonaldsrestaurangernas kampanjer. Tilltalet ska vara snabbt och lite charmigt, enligt Lennars Claesson som är ad hos DDB.

- Folk vet ju vad McDonalds säljer så annonsen går ut på att vara enkel och småtrevlig. Även om känslan i annonserna bygger på manéret i gamla skolböcker och vi vill ge en liten lektion så är det helt fritt från pekpinner, säger Lennart Claesson.

Retrokänslan som finns i annonserna kom till av en slump. En grafisk formgivare hos DDB hade gjort några egna teckningar på ett anteckningsblock som arbetsgruppen fick syn på.

- Vi tyckte att de hade ett bildande tonläge som fungerade bra för McDonalds, och gick vidare med ett gammaldags tema i annonserna. Slutresultatet blev riktigt bra och en hel del personer har sagt att annonserna är trevliga, säger Lennart Claesson.

Så tyckte juryn
Jonas Frank, Saatchi & Saatchi
Den med 10.an bakom dörren är geni.

Fredrik Gustavsson
Hur svårt kan det vara? Favoriten är såklart dörren. Vi (juryn) undrade lite hur och var annonserna var införda men det spelar ingen roll, det är bra. Ett varumärke som verkligen bjuder upp till kreativa lösningar, känns som McD är med på min shortlist inför varje jurymöte..  



Tre bidrag –tre olika möjligheter
Anna Qvennerstedt

På prispallen i Månadens print-omgång hittar vi tre bidrag som utnyttjar dagspressmediets möjlig­heter på tre helt olika sätt.

Ettan satsar på fördjupning.
Tvåan gör något aktuellt.
Trean är visuell och omedelbar.

Vinnaren tänker jag inte säga särskilt mycket om, eftersom den är gjord av arbetskamrater till mig. Men det är kul att det där med fördjupning fortfarande funkar. Själv gav jag rätt höga poäng till Frälsningsarmén som hamnade på femte plats. En annons med lång text som jag tuggade mig igenom på tunnelbanan för ett tag sedan. Jag hade ingen aning om att Frälsis hade så många verksamheter, men nu vet jag det. Tack vare något så analogt som en tidningsannons.

Min 10-poängare gick till Rädda Barnen. Det är något lite yxigt över formen, som om den grafiska manualen på något sätt motarbetar budskapet. Men skit samma, det går fram, det är relevant och charmerande. Så särskilt många insamlade kronor tror jag inte att annonsen bidrar till, men det är ju inte syftet heller. Den tar ett utmärkt tillfälle att sätta livets lotteri i perspektiv.

McDonald's. Man kan inte låta bli att undra hur det går till. Är det ett ständigt flöde av roliga printbriefer som trillar in på DDB, eller skapas annonser som de här ur något slags allmän uppfinningsrikedom? Det är snyggt och roligt. Särskilt det sjätte sinnet imponerar på juryn. Kanske särskilt på Jonas Frank.

Anna Qvennerstedt, är copy på F&B och printordförande.

resultat April 2012

1. Skanska AB "Great Projects"
2. Rädda Barnen "Prinsessan Estelle"
3. McDonalds "Människans sinnen"
4. Göteborgsposten "Vi slutar inte skriva"
5. Frälsningsarmén "Tron är bara halva sanningen"
6. Nordiska Kompaniet "Heja Världen"
7. Hemnet "Rensa fisk" & "Marsvinet"
8. Vattenfall "Sista steget"
9. Ford "Luftballong"
10. A Non Smoking Generation "Fånga ögonblicket"

Printjuryn 2012


Anna Qvennerstedt 
Juryordförande


Wilhelmina Gabriele



Jonas Frank



Hedvig Hagwall
Bruckner


Emmeli Österdahl


Enis Püpülek


Petter Lublin


Fredrik Gustafson


Markus Lindsjö

Sara Paborn
Du är inloggad som Logga ut
Kommentera
kommentarer
(0 st)

Månadens kampanj mobilt har sex deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

Januari-mars 31/3
April-maj
30/5
Juni-Augusti
29/8
September-oktober
31/10


Bidragen måste lämnas in senast kl 12 på sista inlämningsdagen.

Ladda upp bidrag här

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-409 321 08

Månadens kampanj design har fyra deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

December-februari
28/2
Mars-april
29/4
Maj-augusti
29/8
September-oktober
31/10

Bidragen måste lämnas in senast kl 12 på sista inlämningsdagen.


Skicka bidragen på pannå till
Torsgatan 21
OBS! Resumé ansvarar inte för inskickade tävlingsbidrag och vi skickar inga bidrag i retur.



Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-409 321 08


Månadens kampanj dm har fyra deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

December-mars
31/3
April-maj
30/5
Juni-September
30/9
Oktober-november 28/11

Bidragen måste lämnas in senast kl 12 på sista inlämningsdagen.

Skicka bidragen på pannå till
Torsgatan 21
OBS! Resumé ansvarar inte för inskickade tävlingsbidrag och vi skickar inga bidrag i retur.

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-409 321 08

Månadens kampanj film har åtta deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

December-januari
31/1
Februari
28/2
Mars
31/3
April
29/4
Maj-augusti 29/8
September 30/9
Oktober 31/10
November 28/11

Bidragen måste lämnas in senast kl 12 på sista inlämningsdagen.

Ladda upp bidrag här

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-409 321 08

Månadens kampanj print har åtta deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

December-januari
31/1
Februari
28/2
Mars
31/3
April
29/4
Maj-augusti 29/8
September 30/9
Oktober 31/10
November 28/11

Bidragen måste lämnas in senast kl 12 på sista inlämningsdagen.

Ladda upp bidrag här

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-409 321 08

Månadens kampanj radio har sex deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

Januari-februari 28/2
Mars-april
29/4
Maj-augusti
29/8
September-oktober
31/10

Bidragen måste lämnas in senast kl 12 på sista inlämningsdagen.

Ladda upp bidrag här

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-409 321 08

Månadens kampanj utomhus har fyra deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

Januari-mars
31/3
April-maj
30/5
Juni-september
30/9
Oktober-november 28/11

Bidragen måste lämnas in senast kl 12 på sista inlämningsdagen.


Ladda upp bidrag här

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-409 321 08

Månadens kampanj content har tre deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

Januari-april 29/4
Maj-september
30/9
Oktober-november
28/11

Bidragen måste lämnas in senast kl 12 på sista inlämningsdagen.

Skicka bidragen till
Torsgatan 21
OBS! Resumé ansvarar inte för inskickade tävlingsbidrag och vi skickar inga bidrag i retur.

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-409 321 08

Månadens kampanj digitalt har åtta deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

December-januari
31/1
Februari
28/2
Mars
31/3
April
29/4
Maj-augusti 29/8
September 30/9
Oktober 31/10
November 28/11

Bidragen måste lämnas in senast kl 12 på sista inlämningsdagen.

Ladda upp bidrag här

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-409 321 08

Anmäl ert bidrag

Ska du skicka in bidrag i kategorierna DM, Content eller Design ska du skicka dessa fysiskt till redaktionen. Skriv ut blanketterna nedan och fäst dessa på baksidan av pannån, förslagsvis i en plastficka så att de lätt kan tas bort.

Skicka bidraget till:
Torsgatan 21

Läs mer om hur du anmäler ditt bidrag

Regler

Bara skarpa kampanjer får tävla. Det innebär att de ska ha producerats av yrkesmänniskor. De ska vara godkända av uppdragsgivaren. Alla tävlande bidrag ska också ha gått i kommersiella annonsmedier under tävlingsomgången i Sverige.

Läs mer här

Syfte med tävlingen

Månadens kampanj syftar till att belöna, uppmärksamma och stimulera kreativ reklam i print, radio, DM, digitalt, mobilt, utomhus, design och film. Kontinuiteten i tävlingen gör den till en sporre för kontinuerlig förnyelse och förbättring.

Tävlingens öppna form gör det möjligt för små nykomlingar att mäta sig med de stora, etablerade reklamkonsulterna. Det är Resumés förhoppning att Månadens kampanj ska bidra till att Reklamsverige håller sig på tårna, och att tävlingen därmed ska motverka ohälsosam fetma och självgodhet.
All information på resume.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa vid citering resume.se är en del av Bonnier Business Media.
Redaktion: 08-409 321 00
Besöksadress: Torsgatan 21
Postadress: Resumé, 113 90 Stockholm

Läs här om cookies på resume.se
Chefredaktör & ansvarig utgivare:
Claes de Faire
Webbmaster: Johanna Björnholm