Månadens Print

December-januari 2011

Kia Motors enkla, stilrena och smarta annons stod som vinnare i prints premiäromgång. Även Sydsvenskan iPadannonser och Gainomax humorfyllda lösning kommer på pallplats.

Tero Marjamäki

1 Drive-in

Kund: Kia Motors Byrå: BerntzonBylund

Relevant. Enkel och snygg. De tre orden kan sammanfatta vinnaren Kia Motors med byrån BerntzonBylund bakom i denna omgång av Månadens print. 

Många riktigt bra annonser handlar om att göra så mycket­ som möjligt av så lite som möjligt. Hålla igen och välja bort, tills det viktigaste återstår. Något som Kia Motors och BerntzonBylund lyckades synnerligen bra med i sin annons för Kia Sportage.

Rubriken i annonsen
gick som uppslag i Teknikens Värld, ”Premiär för nya Kia Sportage med backkamera”, och annonsens syfte var också att på ett lustfyllt lyfta fram detta­. För att vända på det hela, bokstavligen talat, ställde man en bil i fokus på en utomhusbio, där bilen är vänd bak och fram och där människorna i bilen följer filmen via backkameran.
– När vi har gjort kampanjer för Kia har det ofta handlat en hel del om nybilsgarantin, här ville vi lyfta fram och fokusera på en enskild funktion – backkameran. Men samtidigt berätta och visa mer om själva bilen, säger Johan Gustafsson, ad på BerntzonBylund.

Kia har som bilmärke gjort en raketresa när det gäller ­varumärket. År 2009 beslöt man sig att vända sig från internationella adaptioner till egen reklam, med ”feel-good-känsla”, men även med mer kaxighet i kommunikationen något som klart syns i denna annons där man dramatiserar det hela ganska överdrivet, men ändå på ett ödmjukt sätt med en stilren exekution, tyckte juryn.
– Vi hade en enkel och tydlig idé, det är svårt att fördjupa sig i printannonser, och förklara exakt varför ­något blir som det blir, men jag tycker att den här annonsen blev bra.

Bilannonser är ofta väldigt manliga, speciellt utländska, men i slutändan är det vanligt att kvinnan styr bilköpet. Hur tänker ni när ni gör reklam för Kia?
– Kia har traditionellt kanske riktat sig lite mer mot en kvinnlig publik, men på ett balanserat sätt. Nu har vi styrt om ännu mer till att nå både killar och tjejer, och Kias bilar funkar bra för både och vilket också ska synas i annonseringen, genom breda och ­underhållande, men relevanta kampanjer.

Det finns många fällor att hamna i när man gör bilreklam, vilken är den vanligaste?
– Fällan som många går i är att man blir för teknisk och går in för mycket i detaljer, som inte är så enkla för alla att förstå. Det gäller att hålla sig på en direkt och tydlig nivå för att nå fram, avslutar Johan Gustafsson.

Så tyckte juryn

Camilla Wallander, NK:
– En nyhet som visas upp på ett tydligt sätt och går snabbt att läsa av, både vad gäller målgrupp och produktnyheten. Det finns en dragningskraft åt att både kolla in paret i bilen och storbildsprojektionen. Dessutom är annonsen väldigt snygg och välgjord.

Leon Phang, Jung von Matt:

– En snyggt och prydligt exekverad annons som lyfter fram produktfördelen på ett inbjudande sätt.

Ulrika Good, Goss:

– Det känns tjatigt att alltid motivera riktigt bra print med ”enkelt, tydligt och relevant”. Men sanningen är att de bästa enheterna nästan alltid kännetecknas av detta, och så är fallet även med den här Kiaannonsen.

Malin Wikerberg, The Fan Club:

– Bilreklam är svårt. Men den här Kiaannonsen känns enkel. Det gör den till en vinnare på många plan.

Ulrika Dalin, Lowe Brindfors:
– Tydlig idé med humor, snyggt utförande även om man kunde hejdat retuschen lite tidigare.

Fakta

Uppdragsgivare: Maria Berglund
Arbetsgrupp: Johan Gustafsson ad, Erik Olsson ad, Hans Bylund cd, Joachim Berntzon projekt­ledare, Sofia Staaf projektledare, Ewa Nero produktionsledare, Marie Carlström original, Marcus Kurn/Sylvie fotograf


2 Kom närmare i iPad

Kund: Sydsvenskan Byrå: The Fan Club

”Kom närmare­ med Sydsvenskan i din iPad.” Det var budskapet i The Fan Clubs ­annonser för Sydsvenskan som tar hem andraplatsen.

Printkampanjen, som gick i den egna tidningen Sydsvenskan, City Malmö-Lund och branschpress, visar ett finger som petar på USA:s president Barack Obama, Tysklands förbundskansler Angela Merkel samt Malmö FF:s tränare Roland Nilsson. Det man vill visa med fingret är hur man använder en iPad i förhållande till tidning och webb, och att man kommer närmare.

”En rolig och okomplicerad idé som man lätt tar till sig som läsare”, tyckte juryn. Dock flaggade några för att payoffen kanske gav ett löfte som inte uppfylls. 

Kampanjen var ett första steg i en konceptlansering av deras nya tidning, och riktade sig mot early adopters, de som har en läsplatta. Tanken är att den också ska vara imagebyggande mot övriga prenumeranter.
– Sydsvenskan i iPad är en helt ny produkt, inte en tidning, inte webb, utan bjuder på en helt ny upplevelse, något vi ville visa i annonserna på ett lite roligt sätt. Att man kommer närmare nyheterna, genom tidningen i iPaden, ­säger Ola Obrant Andreasson, ad på The Fan Club.
– Tanken var att spegla produkten i printmediet på ett sätt som väcker intresse och uppmärksamhet.

Hur har kampanjen tagits emot?
– Vi har inte några försäljningssiffror än, men vi har fått bra respons, med många som har hört av sig och tyckt om annonserna.

Så tyckte juryn

Camilla Wallander, NK:
– Enkel och direkt. Den kreativa idén är väldigt okomplicerad och det går inte att missa budskapet att Sydsvenskan finns i iPad. Däremot är jag tveksam om löftet att komma närmare kommer att infrias eller ej. Det är ibland svårt att göra reklam om ett annat medium, men denna annons funkade.

Ulrika Good, Goss:
– Det här är en av de printlös­ningar som har gjort mig gladast på senare tid. Enkel, tydlig och relevant.

Leon Phang, Jung von Matt:
– Det är sällan man får man chansen att peta ett finger på Barack Obama på ett så relevant sätt.

Malin Wikerberg, The Fan Club:
– Jäv.

Ulrika Dalin, Lowe Brindfors:
– Riktigt bra, snabb och enkel lösning. Förstås tacksamt att med låg risk för åtal kunna använda Barack Obama med flera.

Fakta

Uppdragsgivare: Daniel Sandström, Katarina Liljenberg, Peter Mayerhofer, Jenny Holmstedt
Arbetsgrupp: Christian Barrett cd/ad, Ola Obrant Andreasson cd/copy, Peter Füle projektledare, Ulla-Karin Barrett projektledare, Helena Ivarsson ad-assistent, Martin Rynvik juniorcopy, Rebecka Hjorth produktionsledare, Kristian Ekeblom Finalize retusch, Imagomedia, repro


3 Yogaapan

Kund: Norrmejerier Byrå: Saatch & Saatchi

Gainomax kamp mot bananen har fått extremt hög kännedom. Mycket tack vare envetet kampanjande med ”kampen mot bananen. Även i denna annons tar man fajten mot bananen, nu mot en yogamålgrupp. I annonsen visas olika yogaposer upp. Som örnen, skorpionen, tranan, och avslutningsvis apan stående i ett par shorts ätande en banan.

Gainomax kampanj att ­bananer är för apor bygger på slaget om träningsväskan där många har en banan. Så för att i stället låta slaget stå på energidrycksmarknaden tog man upp kampen mot Sveriges hälsoikon nummer ett, bananen.
– Gainomax som case är mycket intressant, i och med att vi redan från början har styrt kommunikationen mot bananen och inte andra konkurrenter. En bra insikt vilket har lett till en enorm försäljning genom åren.
– Roligt att den nu också lyfts fram i kreativa tävlingssammanhang, det  tycker jag konceptet förtjänar, säger Gustav Egerstedt, ad på Saatchi & Saatchi.

När kampanjen först släpptes var den ganska pang på, redan då med payoffen ”Bananas are for monkeys”.
– Sedan så har vi tagit nya kreativa spår och avstamp, för att bredda konceptet och målgruppen, för att visa att Gaino­max inte bara är för människor på gym, utan också passar efter fotbollsträning, innebandy, eller yogapasset.

Så tyckte juryn

Ulrika Good, Goss:
– Att bananer är för apor framgår med en störtskön fånighet.

Camilla Wallander, NK:
– En kul lek med yogans positioner och tydlig avsändare. Jag är inte säker på att man kommer att få yogaälskarna förälskade, men däremot alla som tycker att yoga är lite fånigt. Tyvärr har jag missat tv-reklamen med bananreferensen, så för mig är inte ”ta upp krig mot bananen” helt självklar.

Malin Wikerberg, The Fan Club:
– Jag gillar när reklam är konse­kvent. Konceptet ”Bananas are for monkeys” är ett bra exempel på det. Jag blir fånigt glad när jag ser apan i yogaplanschen.

Leon Phang, Jung von Matt:
– Här bygger man konceptuellt vidare på Gainomaxapan genom avslappnad men självsäker humor.

Ulrika Dalin, Lowe Brindfors:
– Kul och träffsäker illustration med banan och apa-koppling.

Fakta

Uppdragsgivare: Rikard Höög
Arbetsgrupp: Gustav Egerstedt ad, Petter Dixelius copy, Marie Nodbrink produktionsledare, Jonas Björlin projektledare, RBLS foto, Maria Wester illustration


Folkets röst

Kia Motors 36%

Sydsvenskan 40%

Norrmejerier 25%


Folket föredrog tvåan.


Se alla bidrag här

Se alla bidrag här

Printanalys av Ulrika Good: Jag längtar efter att få pisk av F&B

Det blev en fin prispall i årets första omgång av Månadens print. Tre hjärtevärmande goda exempel på bra annonslösningar.

Men jag ska erkänna att jag var lite orolig innan jurymötet. Tänk om vi skulle bli tvungna att barmhärtighetsrösta fram de minst dåliga! Det var trots allt betydligt färre inskick än vad det har varit tidigare år. Denna min oro kom alltså lyckligtvis på skam, men det är helt klart att storbyråernas bojkott av Månadenstävlingarna har satt sina spår.

Att döma efter hur snacket gick på mötet verkar det dock som om de bojkottande byråerna en efter en är på väg tillbaka in i matchen, något som jag gladeligen vill uppmuntra.

För visst kan ni, kära kolleger, hålla med om att det var något som saknades det gångna året? Nämligen det att inte, månad för månad, kunna ha koll på vilka alster som stått sig bäst i konkurrensen med hjälp av Resumés kvalomgångar. Och håll med om att det inte känns lika bra att skicka in helt osynade kort till Guldägget samtidigt som överblicken över motståndet är grumligare än någonsin.

Om jag ska dra till med något så trött som en sportmetafor så är det som om elitserien skulle hoppa över hela serieomgången och gå direkt på slutspelet. Det kanske inte hade funkat helt logiskt/praktiskt, men om vi struntar i det kan vi konstatera att det hur som helst hade förtagit en stor del av nöjet för alla intresserade. Vägen till SM-titeln, liksom.

Och vad det än var för budskap som skulle gå fram till Viggo så tror jag att han har fattat det nu.

Kort sagt, kan vi inte lägga den här bojkottgrejen bakom oss så att ni återigen får visa er tapperhet med er cape och ert svärd varje månad på Resumés sidor? Jag vet ju att ni älskar det. Egentligen.

resultat December-januari 2011

1. Drive-in, Kia Motors BerntzonBylund
2. Kom närmare med Sydsvenskan iPaden, Sydsvenskan The Fan Club
3. Yogaapan, Norrmejerier Saatchi & Saatchi
4. Pajdiagram, Specsavers Saatchi & Saatchi
5. Kändisannonsen, PappersKretsen BerntzonBylund
5. Kyssen, Entreprenörföretagen Gyro
5. Colour tackle, Alcro Lowe Brindfors
8. Brunch på Debaser, Debaser Malmö Markus Reklambyrå
9. Åsikter om sport, Oddset/Svenska Spel WatersWidgren\TBWA
10. Reseburgare, SwedBurger/Burger King Shout Advertising
Du är inloggad som Logga ut
Kommentera
kommentarer
(0 st)

Månadens kampanj mobilt har sex deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

Januari-mars 31/3
April-maj
30/5
Juni-Augusti
29/8
September-oktober
31/10


Bidragen måste lämnas in senast kl 12 på sista inlämningsdagen.

Ladda upp bidrag här

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-409 321 08

Månadens kampanj design har fyra deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

December-februari
28/2
Mars-april
29/4
Maj-augusti
29/8
September-oktober
31/10

Bidragen måste lämnas in senast kl 12 på sista inlämningsdagen.


Skicka bidragen på pannå till
Torsgatan 21
OBS! Resumé ansvarar inte för inskickade tävlingsbidrag och vi skickar inga bidrag i retur.



Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-409 321 08


Månadens kampanj dm har fyra deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

December-mars
31/3
April-maj
30/5
Juni-September
30/9
Oktober-november 28/11

Bidragen måste lämnas in senast kl 12 på sista inlämningsdagen.

Skicka bidragen på pannå till
Torsgatan 21
OBS! Resumé ansvarar inte för inskickade tävlingsbidrag och vi skickar inga bidrag i retur.

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-409 321 08

Månadens kampanj film har åtta deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

December-januari
31/1
Februari
28/2
Mars
31/3
April
29/4
Maj-augusti 29/8
September 30/9
Oktober 31/10
November 28/11

Bidragen måste lämnas in senast kl 12 på sista inlämningsdagen.

Ladda upp bidrag här

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-409 321 08

Månadens kampanj print har åtta deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

December-januari
31/1
Februari
28/2
Mars
31/3
April
29/4
Maj-augusti 29/8
September 30/9
Oktober 31/10
November 28/11

Bidragen måste lämnas in senast kl 12 på sista inlämningsdagen.

Ladda upp bidrag här

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-409 321 08

Månadens kampanj radio har sex deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

Januari-februari 28/2
Mars-april
29/4
Maj-augusti
29/8
September-oktober
31/10

Bidragen måste lämnas in senast kl 12 på sista inlämningsdagen.

Ladda upp bidrag här

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-409 321 08

Månadens kampanj utomhus har fyra deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

Januari-mars
31/3
April-maj
30/5
Juni-september
30/9
Oktober-november 28/11

Bidragen måste lämnas in senast kl 12 på sista inlämningsdagen.


Ladda upp bidrag här

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-409 321 08

Månadens kampanj content har tre deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

Januari-april 29/4
Maj-september
30/9
Oktober-november
28/11

Bidragen måste lämnas in senast kl 12 på sista inlämningsdagen.

Skicka bidragen till
Torsgatan 21
OBS! Resumé ansvarar inte för inskickade tävlingsbidrag och vi skickar inga bidrag i retur.

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-409 321 08

Månadens kampanj digitalt har åtta deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

December-januari
31/1
Februari
28/2
Mars
31/3
April
29/4
Maj-augusti 29/8
September 30/9
Oktober 31/10
November 28/11

Bidragen måste lämnas in senast kl 12 på sista inlämningsdagen.

Ladda upp bidrag här

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-409 321 08

Anmäl ert bidrag

Ska du skicka in bidrag i kategorierna DM, Content eller Design ska du skicka dessa fysiskt till redaktionen. Skriv ut blanketterna nedan och fäst dessa på baksidan av pannån, förslagsvis i en plastficka så att de lätt kan tas bort.

Skicka bidraget till:
Torsgatan 21

Läs mer om hur du anmäler ditt bidrag

Regler

Bara skarpa kampanjer får tävla. Det innebär att de ska ha producerats av yrkesmänniskor. De ska vara godkända av uppdragsgivaren. Alla tävlande bidrag ska också ha gått i kommersiella annonsmedier under tävlingsomgången i Sverige.

Läs mer här

Syfte med tävlingen

Månadens kampanj syftar till att belöna, uppmärksamma och stimulera kreativ reklam i print, radio, DM, digitalt, mobilt, utomhus, design och film. Kontinuiteten i tävlingen gör den till en sporre för kontinuerlig förnyelse och förbättring.

Tävlingens öppna form gör det möjligt för små nykomlingar att mäta sig med de stora, etablerade reklamkonsulterna. Det är Resumés förhoppning att Månadens kampanj ska bidra till att Reklamsverige håller sig på tårna, och att tävlingen därmed ska motverka ohälsosam fetma och självgodhet.
All information på resume.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa vid citering resume.se är en del av Bonnier Business Media.
Redaktion: 08-409 321 00
Besöksadress: Torsgatan 21
Postadress: Resumé, 113 90 Stockholm

Läs här om cookies på resume.se
Chefredaktör & ansvarig utgivare:
Claes de Faire
Webbmaster: Johanna Björnholm