Månadens Print

Maj - juli 2012
Bröllopsburkar utan pekpinnar från Pantamera och Granath Euro RCSG vann omgången, tätt följt av Garbergs med NK och Stockholms Stadsmission.

Fredrik Hazén


1 Bröllopet
Kund: Returpack/Pantamera Byrå: Granath Euro RCSGEnligt traditionen är det egentligen konservburkar och inte pantburkar som ska hängas bakom bröllopsbilen. Men trots småfusket blev Euro RSCG:S annons för Pantamera månadens vinnare - juryn uppskattade enkelheten, tydligtheten och befriande avsaknad av pekpinnar.

Idén föddes under ett stormöte med alla kreatörer, som byrån arrangerar en gång i månaden.

- Vi har jobbat tillsammans med Returpack och Pantamera i snart två år och vi gör en hel del film, utomhus och digitalt så det var kul att nu få göra print i dagspress. Vi ville att annonsen skulle hänga ihop med den positiva känsla som vi byggt upp i våra filmer, genom att hålla det enkelt och snabbt men samtidigt lustfyllt, säger Fredrik Espmark som är creative director och planner på Granath EuroRSCG.

Han framhåller att just känslan av ett avväpnande budskap kring  pantandet av burkar är genomgående viktigt i kommunikationen för Pantamera.

- Det här är ju egentligen en miljöfråga och själva processen med att panta burkarna är kanske inte jättesexig. Då funkar det inte att peka med hela handen och argumentera moraliskt. Annonsen når fram bättre om den är lättsam och emotionell. Folk ska ju gilla vad de ser, säger Fredrik Espmark.

Annonsen har gått i morgontidningen Dagens Nyheter och  även belönats i samma tidnings reklamtävling Reklamcupen.
Så tyckte juryn


Malin Runefelt, Goodmorning Sunshine

För mig en klockren vinnare som spinner vidare på det vi tidigare sett med pantamera. En tydlig och rolig annons som inte behöver någon mer förklaring då jag tycker bilden talar för sig själv.

Jonas Frank, Saatchi & Saatchi

Nu ska jag vara pain in the ass. Men är det inte konservburkar man ska hänga efter bilen? Förstår att den är bra. Men inte på min topp.

Sara Paborn, Tackolov

Jag blir genuint glad när jag ser det här! Intelligent, fritt tänkt, roligt och relevant om en viktig folksyssla (att panta)! En värdig vinnare där alla mediekanaler också samverkar!


Emmeli Österdahl, DDB
Tydlig och snabb bildlösning. Gillar att Returpack aldrig kör pekpinne utan en positiv och härlig ton för att få folk att göra nåt så trist som att panta. Klar vinnare för mig.

Hedvig Bruckner, King
Det är bra att göra reklam för att panta mer utan pekpinnar. Intressant är också att Returpack struntar i att bygga begreppet Returpack utan istället lägger allt krut på vad man vill, dvs pantamera.nu. Klokt!
FaktaUppdragsgivare: Katarina Lundell, marknadschef Returpack/PantameraCD: Fredrik Espmark
Copywriter: Ulrika Kukulska, Per Hyberg, Love Bing
AD: Maria Lamke
Projektledare: Göran Berggard
Produktionsledare: Jennifer Schulze
Formgivare: Ylva Krantz
Foto: Alexander Crispin



2 NK Apoteket
Kund: NK Byrå: Garbergs
Juryn ansåg att månadens tvåa från NK och Garbergs på ett skickligt sätt lyckades balansera mellan elegans och humor i sina annonser för varuhusets apotekserbjudande.

- Vi arbetar ganska aktivt med att stärka vårt serviceerbjudande och NK Apoteket är en del av detta. Därför kändes det viktigt att gå ut med det i en kampanj eftersom det inte är helt självklart att man hittar ett apotek på just NK, säger Karin Högman som är reklamansvarig för varuhuset.

Enligt Karin Högman är NK:s kommunikation ofta utbudsorienterad, men att lyfta fram nässpray eller värktabletter  i annonserna var inte aktuellt. Dels är reglerna för läkemedelsreklam stränga, dels är ledorden för NK kommunikation alltid ska vara trendledande, stilfull och inspirerande.

- Vi är ganska bortskämda med att alltid kunna namedroppa några av alla de starka varumärken som säljs hos oss, men det var inte riktigt möjligt i det här fallet. Så vi fick vända på det och jobbade med klassiska modeposer och ett  subtilt komiskt budskap istället, säger Karin Högman.

Att använda just humor för att marknadsföra ett profilstarkt varumärke NK är smart för att det visar på självdistans menar hon och uppger också att annonsen har fått ett bra genomslag.

- När humor lyckas, har den en förmåga att sprida sig av sig självt. På så sätt är det ett ultimat kommunikationsredskap.

Annonsen för NK Apotektet gick i dagstidningarna SvD i Stockohlm och GP i Göteborg. Så tyckte juryn
Malin Runefelt, Goodmorning Sunshine

Lyckas behålla samma elegans som NK förmedlar i varuhuset och annan annonsering men får här in både humor och funktion

Jonas Frank, Saatchi & Saatchi

NK: Så bra och så avundsjuk. Min självklara etta. Stil och klass.

Sara Paborn, Tackolov

Otippat, minst sagt. Inspirerar till annorlunda samarbete, tycker jag.

Emmeli Österdahl, DDB

Stabilt och vackert från NK. Har för mig att det fanns andra lite mer utmanande exempel i serien som jag saknade. 

FaktaAD: Johan Wilde och Mattias Dahlqvist
Copy: Rebecka Osvald
Formgivare: Beatrice Sztanska
Produktionsledare: Cilla Beckeström
Projektledare: Jan Lindforss
Fotograf: Joel Rhodin / AgentBauer
Stylist: Nike Fröhling Felldin / AgentBauer
Fotoproduktion: Helena Modin / Miine
Modell: Aline / Stockholmsgruppen
Make-up artist: Sophia Eriksen /  AgentBauer
Hårstylist: Sofie brande / AgentBauer
Retusch och Repro: Linjepunkt
Media: Scream /Joakim Regheim

 

3 Många har svårt att dölja sanningen
Kund: Stockholms Stadsmission Byrå: GarbergsMånadens trea, en annons för Stockohlms Stadsmissionen gjord av Garbergs, ska öka kännedomen om organisationens verksamhet för barn och unga och hjälpa till att samla in pengar till verksamheten. Annonsen är del i en kampanj som synts i flera medier och är ett av många exempel på opinionsbildning kring begreppet barnfattigdom, som diskuterats flitigt på senare tid.

- Generellt när man pratar sociala frågor och utsatthet är det viktigt att göra det på ett värdigt och respektfullt sätt med målsättningen att belysa problemet utan att peka ut och döma grupper eller enskilda individer. Det är en fin balansgång mellan att beröra emotionellt utan att för den skull visa misär,  säger Pernilla Berg som är projektledare på Garbergs.

I framtagandet av kampanjen och annonsen utgick arbetsgruppen från levnadsöden och berättelser från olika deltagare i Stadsmissionens verksamhet.

- Vi kom snart fram till insikten att många barn som lever i utsatthet och fattigdom ofta försöker dölja sanningen om sina hemförhållanden. Utifrån detta hittade vi olika sätt att dramatisera detta i olika kanaler.

Reaktionerna har varit positiva och kampanjen har fått bra resultat i mätningar från mediebyrån MEC samt tidningen Metro vad gäller uppmärksamh, mottagande, engagemang och agerande.

- Vi har dessutom fått ett mycket bra insamlingsresultat, så kampanjen har levererat över all förväntan, säger Pernilla Berg.

Så tyckte juryn 
Sara Paborn, Tackolov

Det griper om mamma-hjärtat, det här. Fruktansvärt. En vinkel som jag tror får en att tänka till.

Malin Runefelt, Goodmorning Sunshine

Tar upp ett viktigt och kanske för många ett okänt ämne, men jag har svårt att bli tillräckligt berörd i text och bild. 

Emmeli Österdahl, DDB
Jag gillar spetsen i ämnet och situationen som man valt att lyfta. Det tydliggör väldigt väl att det är ett problem som inte alltid märks och som är belagt med skam. 

Hedvig Bruckner, King
En bra och tydlig illustration av hur barnfattigdom finns utan att alltid synas. Att barn gör vad de kan för att dölja sin situation är hjärtskärande och det är ju ett bra trick att ta till när man vill ha stöd.

FaktaAD: Jacob Frisk/Mattias Dahlqvist
Copy: Sedir Ajeenah
Övriga kreatörer: Hampus Mattsson & Mattias Dahlqvist
CD: Petter Ödeen
Formgivare: Jacob Frisk
Original: Roger Ranft-Blomqvist
Projektledare: Pernilla Berg
Produktionsledare: Birgitta Bergström
Kund: Ulrika Rattfeldt / Yvonne Borg
Media: MEC
Repro: BT repro




Jag önskar jag hade gjort det själv

Anna Qvennerstedt


Någon i juryn frågar hur vi ska förhålla oss till annonser som har producerats enbart för en annan reklamtävling. I Guldägget har sådana annonser inte fått tävla de senaste åren, eftersom man har velat belöna reklam som uppdragsgivare verkligen har beställt. Men vi är överens om att det inte ska spela någon roll här. Månadens Kampanj ska ha en generösare hållning. Allt som är bra kan vinna, så länge det har publicerats någonstans.

Vinnaren är en visuell printlösning när den är som bäst. Omedelbar och tydlig. Ingen kryptisk bildgåta som bara reklamjurys orkar lösa, utan kul för vem som helst. Dessutom får man ännu en gång imponeras av den strategi som Returpack har valt, nämligen: skit i Returpack. Det viktiga är (att) pantamera.

Vi dividerar lite om huruvida det verkligen är ölburkar som ska knytas bakom bilen. Är det inte konservburkar om man ska vara nogräknad? Men ingen vet säkert och dessutom spelar det ingen större roll.

Tvåan, NK Apoteket, har ett annat slags raffinemang. Jag gillar det ännu bättre, även om det är lite mer krävande. Vid första anblick en modebild. Vid andra anblick en rolig tolkning av huvudvärk. För mig står den ut i startfältet och får mina 10 poäng. För idén, för hantverket, för att jag önskar att jag hade gjort det själv.

Trean, Stadsmissionen, ännu en visuell annons som diskuteras länge och delar juryn. Blir man berörd av de här ryggarna? Ja, tillräckligt för att kampanjen ska hamna på prispallen.

Tack för den här sommaromgången. I oktober hörs vi igen.

Anna Qvennerstedt, är copy på F&B och printordförande

resultat Maj - juli 2012

1. Pantamera/Returpack, Bröllopet, Granath Euro RSCG
2. NK, NK Apoteket, Garbergs
3. Stockholms Stadsmission, Många har svårt att dölja sanninngen, Garbergs
4. Aftonbladet, Ha koll med Sportbladet, Åkestam Holst
5. Coop, Ägarna, Forsman & Bodenfors
6. Kia Motors Sweden, Filövervakning, BerntzonBylund
7. Tele2, Dopet, Forsman & Bodenfors
8. Bokus.com, Streckläsning, RBK Communication
9. Nordens Ark, Djur som pratar, Sturm & Drang
10.Swedish Open, En match, två sidor, ANR BBDO

Printjuryn 2012


Anna Qvennerstedt 
Juryordförande


Wilhelmina Gabriele



Jonas Frank



Hedvig Hagwall
Bruckner


Emmeli Österdahl


Enis Püpülek


Petter Lublin


Fredrik Gustafson


Markus Lindsjö

Sara Paborn
Du är inloggad som Logga ut
Kommentera
kommentarer
(0 st)

Månadens kampanj mobilt har sex deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

Januari-mars 31/3
April-maj
30/5
Juni-Augusti
29/8
September-oktober
31/10



Ladda upp bidrag här

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-736 30 93

Månadens kampanj design har fyra deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

December-februari
28/2
Mars-april
29/4
Maj-augusti
29/8
September-oktober
31/10

Skicka bidragen på pannå till
Torsgatan 21
OBS! Resumé ansvarar inte för inskickade tävlingsbidrag och vi skickar inga bidrag i retur.



Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-736 30 93


Månadens kampanj dm har fyra deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

December-mars
31/3
April-maj
30/5
Juni-September
30/9
Oktober-november 28/11

Skicka bidragen på pannå till
Torsgatan 21
OBS! Resumé ansvarar inte för inskickade tävlingsbidrag och vi skickar inga bidrag i retur.

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-736 30 93

Månadens kampanj film har åtta deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

December-januari
31/1
Februari
28/2
Mars
31/3
April
29/4
Maj-augusti 29/8
September 30/9
Oktober 31/10
November 28/11

Ladda upp bidrag här

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-736 30 93

Månadens kampanj print har åtta deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

December-januari
31/1
Februari
28/2
Mars
31/3
April
29/4
Maj-augusti 29/8
September 30/9
Oktober 31/10
November 28/11


Ladda upp bidrag här

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-736 30 93

Månadens kampanj radio har sex deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

Januari-februari 28/2
Mars-april
29/4
Maj-augusti
29/8
September-oktober
31/10

Ladda upp bidrag här

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-736 30 93

Månadens kampanj utomhus har fyra deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

Januari-mars
31/3
April-maj
30/5
Juni-september
30/9
Oktober-november 28/11



Ladda upp bidrag här

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-736 30 93

Månadens kampanj content har tre deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

Januari-april 29/4
Maj-september
30/9
Oktober-november
28/11

Skicka bidragen till
Torsgatan 21
OBS! Resumé ansvarar inte för inskickade tävlingsbidrag och vi skickar inga bidrag i retur.

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-736 30 93

Månadens kampanj digitalt har åtta deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

December-januari
31/1
Februari
28/2
Mars
31/3
April
29/4
Maj-augusti 29/8
September 30/9
Oktober 31/10
November 28/11


Ladda upp bidrag här

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-736 30 93

Anmäl ert bidrag

Ska du skicka in bidrag i kategorierna DM, Content eller Design ska du skicka dessa fysiskt till redaktionen. Skriv ut blanketterna nedan och fäst dessa på baksidan av pannån, förslagsvis i en plastficka så att de lätt kan tas bort.

Skicka bidraget till:
Torsgatan 21

Läs mer om hur du anmäler ditt bidrag

Regler

Bara skarpa kampanjer får tävla. Det innebär att de ska ha producerats av yrkesmänniskor. De ska vara godkända av uppdragsgivaren. Alla tävlande bidrag ska också ha gått i kommersiella annonsmedier under tävlingsomgången i Sverige.

Läs mer här

Syfte med tävlingen

Månadens kampanj syftar till att belöna, uppmärksamma och stimulera kreativ reklam i print, radio, DM, digitalt, mobilt, utomhus, design och film. Kontinuiteten i tävlingen gör den till en sporre för kontinuerlig förnyelse och förbättring.

Tävlingens öppna form gör det möjligt för små nykomlingar att mäta sig med de stora, etablerade reklamkonsulterna. Det är Resumés förhoppning att Månadens kampanj ska bidra till att Reklamsverige håller sig på tårna, och att tävlingen därmed ska motverka ohälsosam fetma och självgodhet.
All information på resume.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa vid citering resume.se är en del av Bonnier Business Media.
Redaktion: 08-736 30 00
Besöksadress: Torsgatan 21
Postadress: Resumé, 113 90 Stockholm

Läs här om cookies på resume.se
Chefredaktör & ansvarig utgivare:
Claes de Faire
Webbchef: Magnus Helander
Webbmaster: Johanna Björnholm