Månadens Utomhus

Juni-augusti 2008
I en svag omgång var DDB Stockholm överlägsen med sin kampanj för McDonalds. Tank/Y&R tog andra­­platsen för A Non Smoking Generation. Trea kom John Doe Worldwide för Stockholm Quality Outlet.

Av: Linus Fremin

Reslutat denna omgång

1. Trappa och rulltrappa Coca-Cola, McDonalds DDB Sthlm
2. Deception by Marlboro – dofttavlan, A Non Smoking Generation Tank/Y&R
3. Provrum, Stockholm Quality Outlet John Doe Worldwide
4. Mobilsurf, Telia Storåkers McCann
5. GP i mobilen, GP Forsman & Bodenfors
6. Världens längsta jazzathon, Sthlms jazzfestival Garbergs
7. Surfa på distans, Tele 2 Forsman & Bodenfors
8. OS i Kina, Röda Korsets ungdomsförbund Odd Scouts
9. Tunnelbana dygnet runt, SL Saatchi & Saatchi
10. Kontant Amigos, Comviq Forsman & Bodenfors

Utomhustoppen 2008

1    DDB Stockholm 57
2    Storåkers McCann 42
3    King28
4    Lowe Brindfors 24
5    ANR BBDO 18
5    Forsman & Bodenfors 18
7    Jerlov11
8    Sturm & Drang 10
9    Tank/Y&R 9
10    Garbergs 8
10    John Doe Worldwide 8
12    Abby Norm 6
12    Le Bureau 6
12    Volt 6
15    Acne Advertising 4
15    Ester 4
15    Jung von Matt 4
18    Goss 3
18    Odd Scouts 3
20    Granath Euro RSCG     2
20    Saatchi & Saatchi 2
20    Peacock 2
20    Valentin & Byhr 2

1 Trappa & rulltrappa

Kund: McDonalds Byrå: DDB Stockholm

DDB Stockholm och McDonalds verkar ha ett drömsamarbete. Åtminstone kreativt. Nu blev det ännu en vinst i Månadens utomhus. Uppdraget den här gången var att göra promotion för Coca-­Cola och Cola Light för McDonalds vid Handelshögskolan i Stockholm.
– Vi lekte lite med tanken att de olika val man gör i livet också påverkar valet av produkter som man köper på McDonalds. De som inte tränar tar rulltrappan och dricker troligtvis Cola Light och de som tränar tar trappan och kan därmed kosta på sig sockret i en vanlig Cola, säger Simon Higby, ad på DDB Stockholm.
I kampanjen använde man sig alltså av en trappa och en rulltrappa som medium. Något som uppskattades av juryn.
– Idén funkade väldigt bra lokalt för att driva männi­skorna till den lokala McDonalds. Vi kände att det var ett nytt grepp för McDonalds, säger Simon Higby.
Något som juryn dock hade frågetecken kring var om kampanjen gjorde mer reklam för Coca-Cola än McDonalds. Men enligt Simon Higby ser man inte det som ett problem.
– Coca-Cola säljs på McDonalds och utgör en stor del av deras meny. Det är nästan samma kund. Man skulle kunna säga att McDonalds använder deras varumärke för att sälja sina egna produkter.
Det svåra med arbetet med kampanjen var, enligt Simon Higby, inte att komma på idén till den, utan att få ihop den tekniskt.
– Tydligen finns inte den här tekniken i Sverige. Vi hittade i stället ett företag i USA som råkade ha en representant i Norge som kunde hjälpa oss, säger Simon Higby och tillägger:
– Anna Hellenberg som faktor gjorde ett fantastiskt jobb, och så även McDonalds som kund.
Vad ska ni göra för att fortsätta att vinna priser?
– Det är en utmaning att försöka hålla nivån då vi ständigt får briefer för både lokala och nationella kampanjer. Utmaningen för att ta det till nästa nivå är att göra mer bra integrerad reklam.

Fakta

Uppdragsgivare: Mikael Wennerros
Arbetsgrupp: Simon Higby, Felix Söderlind och Viktor Arve ad, Tove Eriksen Hillblom copy, Andreas Dahlqvist cd, Leif Blondell och Patrick Oscarsson grafisk formgivare, Felix Söderlind studioassistent, Lars Friberg planner, Pelle Josephsson kund­ansvarig, Daniel Alinder produktionsledare och Anna Hellenberg faktor
Produktion: Screenova, Medialoop

2 Dofttavlan

Kund: A Non Smoking Generation Byrå: Tank/Y&R

Tank/Y&R tog en hedrande andraplats för sina utomhusenheter för A Non Smoking Generation. Den var en del av en eventbaserad kampanj som ville visa att ungdomar luras av imagereklam, och speciellt tobaksbolagens. Man gjorde event på fyra platser i Stockholm där dofttavlan var ett inslag på två av dem.
– Det var en idé som jag hade haft ganska länge. Att göra något med en parfym som luktar illa. Den utvecklades sedan till att handla om hur företag lurar ungdomar med imagereklam, då det även var temat på WHO:s Tobacco Day, säger Fredrik Forsling, kreatör på Tank/Y&R.
Parfymen döptes till ”Deception by Marlboro” för att signalera att ungdomar luras av tobaksbolagen. Man ville dock inte avslöja mer än så innan eventen, utan använde sig av en kampanjsajt som fick avslöja hela bedrägeriet.
På utomhusenheterna finns dock inte Marlboro med i texten.
– JC Decaux tyckte att det var lite känsligt. De kände att det kunde missuppfattas att de gjorde reklam för cigaretter. Men de står bakom idén i övrigt, säger Fredrik Fors­ling.

Fakta

Uppdragsgivare: Fredrik Söderhielm
Arbetsgrupp: Fredrik Forsling projektledare, Fredrik Forsling och Katja Sener konceptidé, Fredrik Forsling, Joakim Svensson, Daniel Rinaldo och Katja Sener kreatörer, Pysse Holmberg/Söderberg Agentur fotograf, Sara Martikainen retusch, Tobias Dahlén/Stockholm animation C2 3D modellering, John Martinsson och Bertil Israelsson original och Bertil Israelsson/BT repro

3 Provrum

Kund: Sthlm Quality Outlet Byrå: John Doe Worldwide

John Doe World­­wide slog sig fram till en pallplats med sin kampanj för Stockholm Quality Outlet. Kampanjen bestod av några strategiskt placerade provrumsskyltar utanför varu­hus som NK. Poängen var att visa att outleten i princip har samma utbud som varu­husen inne i stan men med billigare priser.
– Vi köpte specifika ytor där vi vet att det är stora turistströmmar. Vi ville bygga varumärket samtidigt som vi åker lite snålskjuts på de mer välkända shoppingställena, säger Christoffer Lundström, copy på John Doe Worldwide
Har ni hört något från NK om snålskjutsen?
– Nej, men vi säger ju inget mer än att man kan prova kläderna på NK:s provrum men att kassan är tjugo minuter därifrån.
Varför just turister som målgrupp?
– Vi vet sedan tidigare år att turister är den stora boosten. SQO går upp under sommaren medan andra går ner.
Förutom utomhusannonserna har man även gjort en gerillakampanj som förklarar lite mer om vad SQO har att erbjuda. Man har tidigare även gjort radiokampanjer där man riktade sig till stockholmare som får besök från folk utanför stan.

Fakta

Uppdragsgivare: Jennifer Romare
Arbetsgrupp: Fredrik Blomberg cd, Emil Jonsson och Jörgen Berg­lund ad, Christoffer Lundström copy, Tommy Gottberg projekt­ledare och Madeleine Carlsson produktionsledare

resultat Juni-augusti 2008

Du är inloggad som Logga ut
Kommentera
kommentarer
(0 st)

Månadens kampanj mobilt har sex deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

Januari-mars 31/3
April-maj
30/5
Juni-Augusti
29/8
September-oktober
31/10


Bidragen måste lämnas in senast kl 12 på sista inlämningsdagen.

Ladda upp bidrag här

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-736 30 93

Månadens kampanj design har fyra deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

December-februari
28/2
Mars-april
29/4
Maj-augusti
29/8
September-oktober
31/10

Bidragen måste lämnas in senast kl 12 på sista inlämningsdagen.


Skicka bidragen på pannå till
Torsgatan 21
OBS! Resumé ansvarar inte för inskickade tävlingsbidrag och vi skickar inga bidrag i retur.



Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-736 30 93


Månadens kampanj dm har fyra deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

December-mars
31/3
April-maj
30/5
Juni-September
30/9
Oktober-november 28/11

Bidragen måste lämnas in senast kl 12 på sista inlämningsdagen.

Skicka bidragen på pannå till
Torsgatan 21
OBS! Resumé ansvarar inte för inskickade tävlingsbidrag och vi skickar inga bidrag i retur.

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-736 30 93

Månadens kampanj film har åtta deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

December-januari
31/1
Februari
28/2
Mars
31/3
April
29/4
Maj-augusti 29/8
September 30/9
Oktober 31/10
November 28/11

Bidragen måste lämnas in senast kl 12 på sista inlämningsdagen.

Ladda upp bidrag här

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-736 30 93

Månadens kampanj print har åtta deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

December-januari
31/1
Februari
28/2
Mars
31/3
April
29/4
Maj-augusti 29/8
September 30/9
Oktober 31/10
November 28/11

Bidragen måste lämnas in senast kl 12 på sista inlämningsdagen.

Ladda upp bidrag här

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-736 30 93

Månadens kampanj radio har sex deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

Januari-februari 28/2
Mars-april
29/4
Maj-augusti
29/8
September-oktober
31/10

Bidragen måste lämnas in senast kl 12 på sista inlämningsdagen.

Ladda upp bidrag här

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-736 30 93

Månadens kampanj utomhus har fyra deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

Januari-mars
31/3
April-maj
30/5
Juni-september
30/9
Oktober-november 28/11

Bidragen måste lämnas in senast kl 12 på sista inlämningsdagen.


Ladda upp bidrag här

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-736 30 93

Månadens kampanj content har tre deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

Januari-april 29/4
Maj-september
30/9
Oktober-november
28/11

Bidragen måste lämnas in senast kl 12 på sista inlämningsdagen.

Skicka bidragen till
Torsgatan 21
OBS! Resumé ansvarar inte för inskickade tävlingsbidrag och vi skickar inga bidrag i retur.

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-736 30 93

Månadens kampanj digitalt har åtta deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

December-januari
31/1
Februari
28/2
Mars
31/3
April
29/4
Maj-augusti 29/8
September 30/9
Oktober 31/10
November 28/11

Bidragen måste lämnas in senast kl 12 på sista inlämningsdagen.

Ladda upp bidrag här

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-736 30 93

Anmäl ert bidrag

Ska du skicka in bidrag i kategorierna DM, Content eller Design ska du skicka dessa fysiskt till redaktionen. Skriv ut blanketterna nedan och fäst dessa på baksidan av pannån, förslagsvis i en plastficka så att de lätt kan tas bort.

Skicka bidraget till:
Torsgatan 21

Läs mer om hur du anmäler ditt bidrag

Regler

Bara skarpa kampanjer får tävla. Det innebär att de ska ha producerats av yrkesmänniskor. De ska vara godkända av uppdragsgivaren. Alla tävlande bidrag ska också ha gått i kommersiella annonsmedier under tävlingsomgången i Sverige.

Läs mer här

Syfte med tävlingen

Månadens kampanj syftar till att belöna, uppmärksamma och stimulera kreativ reklam i print, radio, DM, digitalt, mobilt, utomhus, design och film. Kontinuiteten i tävlingen gör den till en sporre för kontinuerlig förnyelse och förbättring.

Tävlingens öppna form gör det möjligt för små nykomlingar att mäta sig med de stora, etablerade reklamkonsulterna. Det är Resumés förhoppning att Månadens kampanj ska bidra till att Reklamsverige håller sig på tårna, och att tävlingen därmed ska motverka ohälsosam fetma och självgodhet.
All information på resume.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa vid citering resume.se är en del av Bonnier Business Media.
Redaktion: 08-736 30 00
Besöksadress: Torsgatan 21
Postadress: Resumé, 113 90 Stockholm

Läs här om cookies på resume.se
Chefredaktör & ansvarig utgivare:
Claes de Faire
Webbmaster: Johanna Björnholm