Månadens Radio

April - maj 2012
Friends nya kampanj av Lowe Brindfors lämnar ingen oberörd och vinner denna omgång av Månadens radio. Forsman & Bodenfors och King kniper andra- och tredjeplatsen med.
1 Vems sida väljer du?Kund: Friends Byrå: Lowe Brindfors
Lowe Brindfors står som ohotad etta denna omgång i Radio. En nära nog enig jury röstade fram spoten för anti-mobbningsorganisationen Friends som den bästa. Radioreklamen markerar startskottet för en större integrerad kampanj som ska synas i sommar och till hösten. Tanken är att upprepa framgångarna med fjolårets kampanj "Vägen till skolan", men den här gången har de skruvat på ämnet och tilltalet. Josephine Wallin, ad på Lowe Brindfors, har på känn att det dlir bli en stark kampanj:
– När vi spelade upp den första gången på byrån fick tre personer tårar i ögonen. Förhoppningsvis gör den sitt jobb.
Grundidén kretsar kring temat "Vems sida väljer du?" och bygger på insikten att barn lätt ansluter sig till mobbarnas sida. Den mobbade känner sig därför extra ensam och utsatt av en stor grupp.
– Det är alltid svårt att hitta saker som verkligen känns i magen. Det måste göras med en viss finness samtidigt och inte bara vara grovt, säger hon.

Lösningen i radiospoten blev därför en finstämd barnvisa, som allt eftersom förvandlas och blir elak och obehaglig. Från början är det bara ett barn som sjunger, mot slutet en hel kör av glåpord förpackade i en söt melodi. Känslan blir tudelad och väldigt olustig.
– Vi tror att vi har en väldigt stark kampanj på gång i alla medier, förklarar Josephine Wallin.
– Vi är i stöten.

Lyssna på radioklippet här

Så tyckte juryn
Anna Hjalmarsson, Svensson:
En lysande illustration av hur "vad man säger" hänger ihop med "hur man säger". Så vackert. Så elakt. Så otroligt viktigt att synligöra problemet och Friends väljer en väg som visar hur kreativitet gör skillnad på det absolut bästa sättet i radio. Ett stort grattis till kund och hela arbetsgruppen!

Elisabet Fischer, SWE:
En radiospot som lyckas vara riktigt otäck i all sin enkelhet. Bra idé och genomförande med en väluppfostrad flickkör som blir värre och elakare ju längre sången pågår. En såkallad ohotad vinnare i denna omgång.

Björn Wigenius, Futurniture:
Den är hemsk. Jag vill aldrig någonsin höra den igen ... Och om man jobbar mot mobbning så är det förstås det bästa betyg man kan få. Tror, hoppas och vill att den här funkar skitbra och berör ca alla.

Per N Lekemark, Spenat:
Jag tycker den här är snudd på genial. En radiospot som, tror jag i alla fall, visar hur mobbing ofta uppstår. Till en början nästan lite oskyldigt, någon går lite över gränsen, och ingen klarar av att stoppa eskaleringen. Man avidentifieras i gruppen och liksom bara hänger med. Dessutom är det en mycket lyckad produktion, många röster i olika stämmor – ändå ett tydligt budskap.

Pernilla Ellström, Ord & Bild:
Med en stark idé och genomarbetat manus blir "Josefin" solklar etta. Men den hade nog fungerat lika bra utan utgången "Vems sida väljer du?".

Petter Lindholm, Hajp:
Bravo! Idén är klockren och träffar mig precis där den ska. Krocken mellan melodi och text förstärker det otäcka i problemet man vill belysa. Hantverket är också skickligt utfört. Att mobbarna blir fler och fler över tid har säker också sin likhet med verkligheten. Sluta mobba!


Fakta
Kund: Friends Byrå: Lowe Brindfors
Copy: Henning Wijkmark
Uppdragsgivare: Andreas Drufva och Jo Baker
Arbetsgrupp: Josephine Wallin & Kalle dos Santos ad:s, Niclas Carlsson copy, Peter Preisler projektledare, Annika Appeltofft produktionsledare
Produktionsbolag: Flickorna Larsson


2 Magen
Kund: Apoteket Byrå: F&B
Reklamkoncept ”Magen” som Forsman & Bodenfors har gjort för Apoteket har gjort stor succé som TV-reklam. Det vittnar inte minst det senaste guldägget i filmkategorin om. Nu har de valt att göra en förlängning av kampanjen i radio, och för det belönas de med en andraplats i Månadens kampanj.
– Vi känner att det finns mycket att hämta i själv grundidén. Det finns stor potential att utveckla den. Radioreklamen blir en möjlighet att få lära känna karaktärerna bättre. Vi valde de personer som vi tyckte skulle göra sig allra bäst, och som är duktiga på improvisation, säger Anna Qvennerstedt, copy på Forsman & Bodenfors.

Själva inspelningen skedde under ganska speciella former. Att istället för som brukligt använda en radiostudio förlades inspelningen till ett stökigt rum som påminde om det som syns i reklamfilmerna. Det fanns inte heller någon färdigt manus utan dialogen mellan ”reportern” och personen som arbetar i tarmen är helt improviserad.
– Det var en rolig inspelning som också var ett annorlunda sätt att jobba. Det känns svårt att skriva replikerna till detta. Skådespelarna får svara på frågorna i sina karaktärer och överrumplas av lite olika grejer som kommer farande, säger Anna Qvennerstedt.

Kände ni redan i utvecklingsstadiet av ”Magen” att det skulle bli en framgång?
– Det tycker jag är svårt att känna. Däremot har det varit en rolig process hela vägen. Inget har känts särskilt jobbigt eller svårt. Man kan säga att det har varit en helt problembefriad resa, och det brukar ju vara ett gott tecken.

Lyssna på radioklippet här

Så tyckte juryn
Anna Hjalmarsson, Svensson:
Jag känner sådan oerhörd sympati för dessa utarbetade mag-arbetare som sliter som djur utan att någonsin få ett tack. Det är brilliant och radio står starkt på egna ben trots dom starka filmerna vi sett så många gånger.

Elisabet Fischer, SWE:
Att jämföra magen med en kaosartad arbetsplats där arbetsmiljön är under all kritik känns både rolig och relevant. Bra röster, karaktärer och regi bygger en rolig värld att befinna sig i trots att det handlar om något så osexigt som en krånglande mage.

Björn Wigenius, Futurniture:
Skönt med ett radiokoncept som är så bra att man kan göra guldäggsvinnarfilm på det. Mycket välskrivet, mycket välspelat och mycket väl i största allmänhet.

Per N Lekemark, Spenat:
En spot som, precis som andra delar av kampanjen, växer med tiden. Illustrerar konflikten mellan magen och "huvudkontoret" på ett roligt sätt.

Pernilla Ellström, Ord & Bild:
Kittlar fantasin och framkallar sköna bilder i huvudet. Bra koncept som fungerar fint i radio.

Petter Lindholm, Hajp:
Hela kampanjen är riktigt bra och liknelsen är klockren. Den funkar kanon även i radio, dock har den ju väldigt mycket att vinna på att reklamfilmerna har rullat en hel del. Gillar den dokumentära känslan.

FaktaUppdragsgivare: Caroline Wingårdh
Arbetsgrupp: Joakim Blondell AD, Anna Qvennerstedt copy, Daniel Smedfors projektledare, Lena Birnik produktionsledare.
Produktionsbolag: Flickorna Larsson.


3 Vem som helst kan vinna
Kund: Lotto Byrå: KingKings filmer för Lotto det senaste året har väckt mycket uppmärksamhet och fått många positiva tillrop. Nu går de för första gången i radio, och resultatet räckte till en tredjeplats i denna omgång. Manéret från filmerna känns igen och huvudbudskapet är att vem som helst kan bli mångmiljonär genom att köpa deras lotter.
– Vi vill berätta att Lotto är ett väldigt enkelt spel. Alla förstår det och vem som helst kan vinna. Den som vinner får fantastiskt mycket pengar och det berättar vi på ett underhållande sätt, säger Alexander Elers som är ad på King.

Inspirationen till radiospotarna hämtas från programmet Ring P1, dit det med jämna mellanrum ringer människor med märkliga åsikter och funderingar. Alexander Elers berättar att personen som spelar programledaren i reklamen inte visste om vad den andra personen skulle säga på förhand. Allt för att skapa en så autentisk situation som möjligt, även om de inringande personernas förlag är aningen märkliga.
– Det är viktigt att Lotto känns kul och underhållande. Det ligger i deras själ. Humor känns som en viktig ingrediens, men också att hitta en skön ton när man pratar om så otroligt mycket pengar. Vi försöker hitta något som är både underhållande och sympatiskt, säger han.

Lotto har genom sin tonalitet lyckats hitta sitt egna sätt att prata om stora vinster på, vilket skiljer ut dem mot flera andra spel.
– Det finns många spel som pratar om att man kan vinna mycket pengar. Man kan inte komma ifrån det, men däremot kan man hitta sitt egna sätt att prata om det, säger Alexander Elers.

Lyssna på radioklippet här

Så tyckte juryn
Anna Hjalmarsson, Svensson:
Det är härligt med reklam när den får spela helt fritt i fantasins galna värld. Lyckade dramaturgiska iscensättningar parade med starka manus resultera i radioreklam av högsta kvalitet!

Elisabet Fischer, SWE:
Tanken på att vem som helst kan vinna är ett smart och vinnande koncept vilket jag tycker väldigt mycket om. De här spotarna är dessutom roliga på ett lite eget sätt som känns igen från den hyllade Farsta-filmen.

Björn Wigenius, Futurniture:
Vem som helst må kunna vinna på Lotto, men vem som helst kan inte komma trea i månadens radio. Det här är relevant, smart och roligt. Ett extra plus för den genuint 'karlavagnska' känslan.

Per N Lekemark, Spenat:
Väldigt roligt, och väldigt bra casting. Känns verkligen autentiskt, och det är viktigt. De här spottarna hade nog inte fungera så bra annars. Men nu gör de det!

Pernilla Ellström, Ord & Bild:
Roligt grepp med att spendera pengarna på något annorlunda. Och rymdturismen är klart roligast.

Petter Lindholm, Hajp:
Kul idé, även om jag tyckte att spotarna i kampanjen var rätt ojämna. Känner att man generellt drog sin poäng ett varv för mycket. Kanske att de hade vunnit på att inte förklara sin poäng och istället lämnat det åt lyssnaren att lösa. Skön realism i samtalens inledning.
Fakta
Uppdragsgivare: Mikael Holmgren
Arbetsgrupp: Alexander Elers AD, Linda Elers/Pontus Ekström copy, Lina Söderqvist projektledare, Lena Ivarsson produktionsledare, Lotta Wicknertz producent.
Produktionsbolag: Flickorna Larsson. Regissör: Patrik Larsson.


Anna HjalmarssonThe secret sauce
Blanda en del flickkör, två delar skolad sång och en stor överdos av elaka ord och vidriga beteenden så har du receptet till omgångens vinnare av Månadens radiokampanj. Det är ett genialiskt koncept för radio där man använder sig av en väldigt underskattad kommunikativ metod: Kontraster.
På samma sätt som Loreen sopade banan med övriga tävlande i Eurovision sopar Friends banan med övriga medtävlande och vinner storslaget. Då var ändå omgången mycket stark och vi hade många bidrag med hög kreativ höjd.

Bra reklam får oss att glömma att det är reklam vi ser eller hör. En utmaning med radio är att få rösterna att kännas äkta och att berättelsen är genuin. Om man inte lyckas med detta är risken stor att det bara blir en sketch som skall läsas upp. I just den här omgången har samtliga bidrag på pallplats en hög träffsäkerhet av just val av röster och tonlägen.s
Apotekets magkampanj är bland de bästa hållbara koncept som vi har haft i Sverige på lång tid. Roligt, underhållande och berättelsen håller lika starkt i radio som i tv. Empatin är stor för de stackars utarbetade medarbetarna i magen som drömmer om att få lite uppskattning från huvudkontoret och att en konsult ska styra upp verksamheten. Jag önskar att alla svenska magar och övriga kroppsdelar nu får en skön semester! Ta hand om er och på återseende i augusti!

Anna Hjalmarsson är planner på Svensson

resultat April - maj 2012

1. Friends, Visa 1: Josefin, Lowe Brindfors
2. Apoteket, Magen, Forsman & Bodenfors
3. Lotto, Vem som helst kan vinna, King
4. Ticnet, Livet är live, Euro RSCG
5. Aftonbladet, Ha koll med Sportbladet, Åkestam Holst
6. OLW, Fredagsmys, Åkestam Holst
7. Stockholms Stadsmission, Klassresa+matsäck, Garbergs
8. Manpower, Snabbt ny kompetens, McCann

Radiojuryn 2012


Mia Clase
Juryordförande


Anna Hjalmarsson



Björn Wigenius


Elisabet Fischer


John F Swartling


Per Ahlbäck


Per N Lekemark


Pernilla Ellström


Petter Lindholm

Rebecca Osvald
Du är inloggad som Logga ut
Kommentera
kommentarer
(0 st)

Månadens kampanj mobilt har sex deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

Januari-mars 31/3
April-maj
30/5
Juni-Augusti
29/8
September-oktober
31/10


Bidragen måste lämnas in senast kl 12 på sista inlämningsdagen.

Ladda upp bidrag här

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-736 30 93

Månadens kampanj design har fyra deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

December-februari
28/2
Mars-april
29/4
Maj-augusti
29/8
September-oktober
31/10

Bidragen måste lämnas in senast kl 12 på sista inlämningsdagen.


Skicka bidragen på pannå till
Torsgatan 21
OBS! Resumé ansvarar inte för inskickade tävlingsbidrag och vi skickar inga bidrag i retur.



Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-736 30 93


Månadens kampanj dm har fyra deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

December-mars
31/3
April-maj
30/5
Juni-September
30/9
Oktober-november 28/11

Bidragen måste lämnas in senast kl 12 på sista inlämningsdagen.

Skicka bidragen på pannå till
Torsgatan 21
OBS! Resumé ansvarar inte för inskickade tävlingsbidrag och vi skickar inga bidrag i retur.

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-736 30 93

Månadens kampanj film har åtta deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

December-januari
31/1
Februari
28/2
Mars
31/3
April
29/4
Maj-augusti 29/8
September 30/9
Oktober 31/10
November 28/11

Bidragen måste lämnas in senast kl 12 på sista inlämningsdagen.

Ladda upp bidrag här

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-736 30 93

Månadens kampanj print har åtta deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

December-januari
31/1
Februari
28/2
Mars
31/3
April
29/4
Maj-augusti 29/8
September 30/9
Oktober 31/10
November 28/11

Bidragen måste lämnas in senast kl 12 på sista inlämningsdagen.

Ladda upp bidrag här

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-736 30 93

Månadens kampanj radio har sex deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

Januari-februari 28/2
Mars-april
29/4
Maj-augusti
29/8
September-oktober
31/10

Bidragen måste lämnas in senast kl 12 på sista inlämningsdagen.

Ladda upp bidrag här

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-736 30 93

Månadens kampanj utomhus har fyra deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

Januari-mars
31/3
April-maj
30/5
Juni-september
30/9
Oktober-november 28/11

Bidragen måste lämnas in senast kl 12 på sista inlämningsdagen.


Ladda upp bidrag här

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-736 30 93

Månadens kampanj content har tre deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

Januari-april 29/4
Maj-september
30/9
Oktober-november
28/11

Bidragen måste lämnas in senast kl 12 på sista inlämningsdagen.

Skicka bidragen till
Torsgatan 21
OBS! Resumé ansvarar inte för inskickade tävlingsbidrag och vi skickar inga bidrag i retur.

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-736 30 93

Månadens kampanj digitalt har åtta deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

December-januari
31/1
Februari
28/2
Mars
31/3
April
29/4
Maj-augusti 29/8
September 30/9
Oktober 31/10
November 28/11

Bidragen måste lämnas in senast kl 12 på sista inlämningsdagen.

Ladda upp bidrag här

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-736 30 93

Anmäl ert bidrag

Ska du skicka in bidrag i kategorierna DM, Content eller Design ska du skicka dessa fysiskt till redaktionen. Skriv ut blanketterna nedan och fäst dessa på baksidan av pannån, förslagsvis i en plastficka så att de lätt kan tas bort.

Skicka bidraget till:
Torsgatan 21

Läs mer om hur du anmäler ditt bidrag

Regler

Bara skarpa kampanjer får tävla. Det innebär att de ska ha producerats av yrkesmänniskor. De ska vara godkända av uppdragsgivaren. Alla tävlande bidrag ska också ha gått i kommersiella annonsmedier under tävlingsomgången i Sverige.

Läs mer här

Syfte med tävlingen

Månadens kampanj syftar till att belöna, uppmärksamma och stimulera kreativ reklam i print, radio, DM, digitalt, mobilt, utomhus, design och film. Kontinuiteten i tävlingen gör den till en sporre för kontinuerlig förnyelse och förbättring.

Tävlingens öppna form gör det möjligt för små nykomlingar att mäta sig med de stora, etablerade reklamkonsulterna. Det är Resumés förhoppning att Månadens kampanj ska bidra till att Reklamsverige håller sig på tårna, och att tävlingen därmed ska motverka ohälsosam fetma och självgodhet.
All information på resume.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa vid citering resume.se är en del av Bonnier Business Media.
Redaktion: 08-736 30 00
Besöksadress: Torsgatan 21
Postadress: Resumé, 113 90 Stockholm

Läs här om cookies på resume.se
Chefredaktör & ansvarig utgivare:
Claes de Faire
Webbmaster: Johanna Björnholm