Månadens Radio

December-januari 2011

Förstörda högtalare, spåkvinnor, och djur som talar var temat för de tre bidrag som tog sig upp på pallen i den första radioomgången 2011. Flickorna Larsson och Åkestam Holst toppade med kunden Pause.

Andreas Rågsjö Thorell

Flickorna Larssons framgångar fortsätter. Här är Pausegänget: Patrik Larsson, Fredrik Eliasson, Lotta Wicknertz, Olle Eronn och Daniel Kilgren. Foto: Andreas Elgstrand.

1 Bad sound

Kund: Pause Ljud & Bild Byrå: Åkestam Holst

En överlägsen vinnare med en smart idé som verkligen utnyttjar radio­mediet maximalt. Det var juryns sammantagna bild av denna radioomgång där Pause med Flickorna Larsson som produktionsbyrå och Åkestam Holst som reklambyrå toppar. Pauses vd Fredrik Hjelmquist är kampanjens självklara­ ­huvudrollsinnehavare.
– Radioreklam är svårt. Generellt tycker jag det är mycket som inte håller kvalitetsmässigt. När jag hörde idén från Åkestam Holst nappade jag direkt, säger Fredrik Hjelmquist.

Pause Ljud & Bild har de senaste åren mest satsat på print. Vinterns succéspot öppnar för att företaget kommer att satsa mer på radio­mediet framöver.
– Radioreklam måste vara underhållande. Som lyssnare måste du fastna direkt annars orkar du inte ta in budskapet. Den här idén var kul och vårt budskap kan inte kommuniceras tydligare än så här. Det är så här radioreklam bör vara, säger han.

I radiospoten frågar Fredrik Hjelmquist lyssnarna om han får förstöra deras högtalare.När högtalarna sedan börjar spraka dramatiseras problemet med dåligt ljud i tre andra spotar. Tydligheten var en annan egenskap som juryn föll för. Produktionsbolaget Flickorna Larsson var en del av det vinnande samarbetet.
– Det var kul att göra ­något som så tydligt bygger på ­radioblocket. Spoten är relevant för ljud och vi lyckades få ihop alla bitar, säger Flickorna Larssons kreatör Patrik Larsson.

Den kreativa processen var tidskrävande, det var ansträngande att få ihop de andra spotarna. Patrik Larsson som bara jobbar med ­radioreklam är mest nöjd med relevansen och tydlig­heten i kampanjen.
– Radioreklam måste bygga på en tydlig idé och inte vara så skrikig. Det ska finnas en rak linje, säger Patrik Larsson.

Flickorna Larsson är fyrfaldig guldäggsvinnare och använder ofta humorn i sina produktioner. Patrik Larsson tror att hans bakgrund som ståuppkomiker kan vara nyttig för reklamskapandet.
– Jag jobbar mycket med humor. När jag är ute och gör en ståuppshow blir det en bra temperaturmätare på vad som funkar. Och du har bara en chans i radio, säger Patrik Larsson.

Lyssna på radioklippet här

Så tyckte juryn

Gina Azaric, 3:
– Den sticker verkligen ut bland radioreklamen samtidigt som den får fram den stora fördelen med Pauses produkter. Kul att man har tagit det hela vägen och tar över helt reklambreak. Man kommer inte undan som lyssnare.

Christoffer Dymning, Naked:
– Överlägsen vinnare i min bok. Smart idé som använder mediet på ett relevant sätt för att förmedla sitt budskap. De behövde inte ens använda en person med lustig dialekt för att jag skulle lyssna!

Joakim Brinkenberg, vd Welcom
– Pause var den klart bästa spoten. Man utnyttjar radions möjligheter och kompromissar inte i längd. Först tror man att det är en helt traditionell radiospot och när den tar slut så börjar den egentligen ...

Johanna Sund, Blomqvist
– Helt klart bäst i denna omgång. Bra idé, nytänkande i genomförandet och omöjlig att undgå. En extra bonus är att Åkestam har fått in tre av sina andra kunder förstås ...

Johanna Linander, Fältman & Malmén:
– Jättebra! Pause Ljud & Bilds erbjudande lämpar sig perfekt för mediet och spoten är gjord det på ett bra och vågat sätt.

Fakta

Uppdragsgivare: Fredrik Hjelmquist
Produktionsbolag: Flickorna Larsson. Arbetsgrupp: Patrik Larsson regissör, Johan Landin ad, Filip Laurent copy, Kenneth Adenskog projektledare, Daniel Sundin produktionsledare


2 2011 kan bli lättaste år någonsin!

Kund: ViktVäktarna Byrå: The Fan Club

”Ett bra genomförande av ett slitet grepp”, tyckte juryn om tvåan ViktVäktarnas ”2011 kan bli ditt lättaste år någonsin”. Januari, månaden när årskorten till gymmen säljs, och tiden när svenskarna börjar ladda för beachsäsongen lanserades ViktVäktarnas kampanj. Bakom kampanjen ligger den Malmöbaserade byrån The Fan Club.

Copy Malin Wikerberg vidhåller humorn och underhållningsvärdet som de viktigaste egenskaperna för bra radioreklam.
– En radiospot ska vara underhållande men också relevant, säger hon.

När idén initierades var det viktigt att gå bortom hälsoklichéerna. Man ville kommunicera något mer än en instruktionspot för viktminskning.
– Konceptet handlar om en lättare livsstil snarare än att gå ner i vikt. Jag tycker den är relevant.

I spoten samtalar en spådam med en kvinna som vill komma i sin bikini till sommaren. ”Det blir lätt”, svarar spådamen med utländsk brytning. Många i juryn reagerade på idén att använda en stereotyp. I slutändan tyckte ändå juryn att spoten lyckades landa rätt ställe. Budskapet nådde fram. Malin Wikerberg tror förklaringen är en smart text.
– Utmaningen är att ha ett riktigt bra manus. Det lyckades vi med denna gång. Vi hade ett jättebra bollplank i Sara Haag, det var superviktigt.

Lyssna på radioklippet här

Så tyckte juryn

Gina Azaric, 3:
– Framför allt en rolig tvist som dramatiserar hur lätt det är till skillnad hur jobbigt det brukar vara att gå ner i vikt. Man går med lätta steg till ViktVäktarna!

Christoffer Dymning, Naked:
– Man borde ha tröttnat på invand­rare med roliga dialekter men när det är så här bra går det inte att värja sig. Riktigt dumt, riktigt roligt och därför riktigt bra!

Johanna Linander, Fältman & Malmén:
– Kanske inte första gången som vi ser ordlekar med ”lätt” i samband med viktminskning, men Madame Olga träffar rätt.

Joakim Brinkenberg, vd Welcom
– Viktväktarna använder ett lite slitet grepp med en lek med ord och begrepp. Vikt ställs mot lätt i betydelsen enkel. Vi har sett och hört det förut. Men bra hantverk med bra exempel.

Johanna Sund, Blomqvist
– Även om man har hört det förut, så var den en klar favorit. Bra manus, bra genomförande och framför allt bra röstval med sköna detaljer i uttrycket. Man vill lyssna klart.

Fakta

Uppdragsgivare: Sjoerd Leeflang
Arbetsgrupp: Sara Haag regissör, Lina Andersson ad, Malin Wikerberg copy, Ulla-Karin Barrett projektledare, Nina Israelson produktionsledare, Louise Lönn­qvist producent, RedPipe ljud.
Produktionsbolag: Sara Haag
Mediebyrå: Mec


3 Agria

Kund: Agria Byrå: Output

”Ett lugnt och omsorgsfullt tempo som ger en känsla av trovärdighet”, så tyckte juryn om trean Outputs spot för Agria djurförsäkringar­. Överraskningen är att det är djur som kommunicerar budskapet. Outputs copy Bosse Rönnberg har erfarenhet från försäkringsbranschen efter samarbetet med Länsförsäkringar. Han är nöjd med hur man lyckades få till överraskningsmomentet i kombination med tydligheten.
– De är ju specialister och till skillnad från andra specialister jobbar de bara med djur. Budskapet är att Agria bryr sig om djur och det ville vi ta fasta på, säger Bosse Rönnberg.

Delar av juryn uppfattade kampanjen som en aning missvisande. ”Det är ju inte djuren som väljer försäkringsbolag.” Men juryn var enig om att det lugna tempot fängslade. Den okonventionellt stillsamma inramningen gjorde avsändaren begriplig. Bosse Rönnberg tycker att fler borde anamma det lugna stilgreppet.
– De flesta gör väldigt skrikig radioreklam. Det ville vi kontrastera i en lugnare form.

Fördelen med radioreklam?
– Radio är enkelt att presentera för kunden. Det blir sällan några större förändringar mellan den första skissen och färdiga resultat.

Lyssna på radioklippet här

Så tyckte juryn

Gina Azaric, 3:
– Får verkligen fram en gullig känsla och att man är fokuserad på djuren. Men den sticker inte ut.

Christoffer Dymning, Naked:
– Copytexten är som en fälla. Man tvingas lyssna klart hela vägen till packen för att få bekräftat att man tänkte rätt när man i början gissade vad de egentligen pratade om.

Johanna Linander, Fältman & Malmén:
– Behaglig och den lyckas porträttera Agria som omtänksam försäkring med djuren i fokus. Frågan är: Hade man tjänat på ett mer konsekvent upplägg tv och radio emellan?

Joakim Brinkenberg, vd Welcom
– Agria bryter tempot i det vanliga radioreklamsblocket. Skönt att man utnyttjar lugnet och litar på sin berättelse. Jättebra att man utgår från djurens perspektiv och inledningen får mig att vilja höra resten.

Johanna Sund, Blomqvist:
– En folklig spot, vilket passar varumärket. Det lugna tempot ger trovärdighet. Hundmanuset är helt klart det bästa och mest insiktsfulla av de tre Agriaspotarna.

Fakta

Uppdragsgivare: Ewa Pauli/Pär Hjärtström
Arbetsgrupp: Emma Axling projektledare/produktionsledare, Bo Rönnberg ad/copy, Flickorna Larsson regissör/producent/ljud
Produktionsbolag: Flickorna Larsson
Mediebyrå: Starcom


Se och ladda upp radioklipp i Resumé Play


Analys av Joakim Brinkenberg: Självklar vinnare

Årets radiojury har en intressant sammansättning. Två representanter från kundsidan, två från produktionssidan och resterande medlemmar från byråsidan. Visst har vi olika bedömningsgrunder med oss i juryarbetet. Det märktes redan under det första jurymötet. Men inte på något dåligt sätt, snarare tvärtom. Ett 30-tal bidrag granskades och det visade sig snabbt att vi trots allt kunde enas om att 6–7 bidrag var intressantare än de andra.

Vi utgick helt enkelt från de bedömningskriterier som Resumé har slagit fast: kreativ höjd, genomförande, relevans och tydlighet. I juryn är vi överens om att söka efter den bärande idén och se hur man har förvaltat den i radiospoten. Det betyder bland annat att vi värderar den aktuella spoten och inte en kampanj, som den ingår i.

Att utse vinnaren var enkelt. Pause stod i en klass för sig och utnyttjade verkligen radiomediet och reklamradiomiljön. Dessutom kompromissade man inte med spotlängden. I detta fall blir berättelsen verkligen bättre med en längre spot.

En av medlemmarna i juryn är Fredrik Hjelmquist, vd på Pause Ljud & Bild. Han berättade efter avslutat jurymöte hur han arbetar tillsammans med sin byrå och sin arbetsgrupp. Han betonade engagemanget i arbetsgruppen och beskrev hur han litar på sina kreatörer. Inte minst hur viktigt han tycker att det är att våga köpa annorlunda reklam och prova nya vägar – men att det alltid måste leda till ökad lönsamhet. Och han berättade om att man som reklamköpare ibland måste säga nej om ”idén inte känns bra i magen”.

Som jurymedlem röstar man inte på egna bidrag och deltar inte heller i diskussionen kring bidraget. Att Pause vann Månadens radio beror helt enkelt på att det var det bästa bidraget. Inget annat.

Se och ladda upp radioklipp i Resumé Play

resultat December-januari 2011

1. Bad sound, Pause Åkestam Holst/Flickorna Larsson
2. 2011 kan bli ditt lättaste år någonsin!, ViktVäktarna The Fan Club/Sara Haag
3. Agria, Agria Output/Flickorna Larsson
4. Chicken mania, Burger King Shout Advertising/TMP
5. Sånt är livet, Marbodal Lowe Brindfors/Flickorna Larsson
5. Ge en get, Action Aid HägerFredlund/TMP
7. Mellandagsrea, Hemmabutikerna Odd Scouts/Swartling Produktion
8. Konferensresan, Kanal 5 Kanal 5 inhouse/Beppo
8. Det viktiga brevet, Rekryteringsmyndigheten Spenat/Flickorna Larsson
10. Onboard – Facebuss, Östgötatrafiken Markus/Markus
Du är inloggad som Logga ut
Kommentera
kommentarer
(0 st)

Månadens kampanj mobilt har sex deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

Januari-mars 31/3
April-maj
30/5
Juni-Augusti
29/8
September-oktober
31/10



Ladda upp bidrag här

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-736 30 93

Månadens kampanj design har fyra deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

December-februari
28/2
Mars-april
29/4
Maj-augusti
29/8
September-oktober
31/10

Skicka bidragen på pannå till
Torsgatan 21
OBS! Resumé ansvarar inte för inskickade tävlingsbidrag och vi skickar inga bidrag i retur.



Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-736 30 93


Månadens kampanj dm har fyra deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

December-mars
31/3
April-maj
30/5
Juni-September
30/9
Oktober-november 28/11

Skicka bidragen på pannå till
Torsgatan 21
OBS! Resumé ansvarar inte för inskickade tävlingsbidrag och vi skickar inga bidrag i retur.

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-736 30 93

Månadens kampanj film har åtta deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

December-januari
31/1
Februari
28/2
Mars
31/3
April
29/4
Maj-augusti 29/8
September 30/9
Oktober 31/10
November 28/11

Ladda upp bidrag här

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-736 30 93

Månadens kampanj print har åtta deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

December-januari
31/1
Februari
28/2
Mars
31/3
April
29/4
Maj-augusti 29/8
September 30/9
Oktober 31/10
November 28/11


Ladda upp bidrag här

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-736 30 93

Månadens kampanj radio har sex deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

Januari-februari 28/2
Mars-april
29/4
Maj-augusti
29/8
September-oktober
31/10

Ladda upp bidrag här

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-736 30 93

Månadens kampanj utomhus har fyra deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

Januari-mars
31/3
April-maj
30/5
Juni-september
30/9
Oktober-november 28/11



Ladda upp bidrag här

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-736 30 93

Månadens kampanj content har tre deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

Januari-april 29/4
Maj-september
30/9
Oktober-november
28/11

Skicka bidragen till
Torsgatan 21
OBS! Resumé ansvarar inte för inskickade tävlingsbidrag och vi skickar inga bidrag i retur.

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-736 30 93

Månadens kampanj digitalt har åtta deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

December-januari
31/1
Februari
28/2
Mars
31/3
April
29/4
Maj-augusti 29/8
September 30/9
Oktober 31/10
November 28/11


Ladda upp bidrag här

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-736 30 93

Anmäl ert bidrag

Ska du skicka in bidrag i kategorierna DM, Content eller Design ska du skicka dessa fysiskt till redaktionen. Skriv ut blanketterna nedan och fäst dessa på baksidan av pannån, förslagsvis i en plastficka så att de lätt kan tas bort.

Skicka bidraget till:
Torsgatan 21

Läs mer om hur du anmäler ditt bidrag

Regler

Bara skarpa kampanjer får tävla. Det innebär att de ska ha producerats av yrkesmänniskor. De ska vara godkända av uppdragsgivaren. Alla tävlande bidrag ska också ha gått i kommersiella annonsmedier under tävlingsomgången i Sverige.

Läs mer här

Syfte med tävlingen

Månadens kampanj syftar till att belöna, uppmärksamma och stimulera kreativ reklam i print, radio, DM, digitalt, mobilt, utomhus, design och film. Kontinuiteten i tävlingen gör den till en sporre för kontinuerlig förnyelse och förbättring.

Tävlingens öppna form gör det möjligt för små nykomlingar att mäta sig med de stora, etablerade reklamkonsulterna. Det är Resumés förhoppning att Månadens kampanj ska bidra till att Reklamsverige håller sig på tårna, och att tävlingen därmed ska motverka ohälsosam fetma och självgodhet.
All information på resume.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa vid citering resume.se är en del av Bonnier Business Media.
Redaktion: 08-736 30 00
Besöksadress: Torsgatan 21
Postadress: Resumé, 113 90 Stockholm

Läs här om cookies på resume.se
Chefredaktör & ansvarig utgivare:
Claes de Faire
Webbchef: Magnus Helander
Webbmaster: Johanna Björnholm