Månadens Radio

December-januari 2013
ANR BBDO:s kampanj för Hjärt-Lungfonden vann en förkrossande seger i årets första kampanj. BerntzonBylund plockade silvret med Kias whitegoodskampanj F&B:s myrrakampanj för Unicef tog hem bronset.

Karl-Johan Byttner
1. Varje sekund räknasKund: Hjärt-Lungfonden Byrå: ANR BBDO– Faan vad roligt. Jag satt och skrev ekonomiska rapporter, men det här är betydligt roligare, säger Pontus Karlsson projektledare för ANR BBDO:s Hjärt-Lungfondkampanj "Varje sekund räknas".

Allt började med att byråns cd Andreas Lönn kände att man borde ha en hjärtstartare på jobbet. Han ringde Hjärt-Lungfonden för att få reda på vad en hjärtstartare kostar – 10 000 kronor:
– Man frågade om vi kunde diskutera ett samarbete. Så på den vägen är det, säger Pontus Karlsson.

10 000 får hjärtstopp varje år, endast 500 överlever.
Hjärt-Lungfonden arbetar i normala fall med Senior Agency då organisationen i första hand vänder sig till en äldre, men i just det här fallet ville man nå ut till yngre målgrupper och olika arbetsgivare.

En jurymedlem berättade att hon hade gått in på webbplatsen och kollat var hjärtstartare finns – hon blev förskräckt då ingen fanns nära hennes arbetsplats.
– Tanken är just att man ska skriva in adressen och upptäcka att det finns väldigt få hjärtstartare i närheten – gränsen är 500 meter, säger Pontus Karlsson.
– Radioreklam blir lätt skrikig, men här kan vi utnyttja kanalen maximalt och visa att hjärtstopp kan drabba vem som helst, säger Pontus Karlsson.


Lyssna här!

Så tyckte juryn Joakim Larsson, copywriter Care of Haus:
Less is more. Bra idé, och kanske framför allt något man inte hört förut. Också snyggt genomförd, men det är idén den vinner på.

Magnus Tengby, Valentin & Byhr, ordförande:
Riktigt bra. Enkel, smart och snabb. Finns inget att tillägga. Jag bockar och bugar.

Erik Olsson, ad Berntzon Bylund:
En enkel och smart idé. Utförandet fångar allvaret i budskapet mycket väl. Tror att den blev den självklara ettan för att det kändes som om man inte hade hört det förut.

Cecilia Högkvist, copywriter Isobarjjp:
Det här var en självklar vinnare. Vid plötsligt hjärtstopp handlar det om sekunder och här låter man Fröken Ur berätta det. Den är rak och enkel samtidigt som det känns som de använt ett nytt grepp.

Linda Elers, copy King
Fin i sin enkelhet! Min enda invändning är att den är lite väl subtil. Om jag hade hört den i ett reklamblock kanske jag hade missat den.

Johannes Ivarsson, kreatör TBWA
Man försöker ju alltid hitta nya, fina och otippade ljudbilder när man gör radioreklam och här har de verkligen lyckats med just det. Bra jobbat!

Wanda Andersson, Pretty Production:
Produktionen är tydlig och väldigt fint illustrerad med Fröken UR. Budskapet kommer fram direkt och okonstlat, superbra.
Däremot när jag gick in på hemsidan så var inte den lika tydlig alls. Jag blev nyfiken av radion men webben
följde inte upp, vilket är synd på helheten.

Linn Styrwoldt, frilans:
"Enkel och smart. Hjärt-Lungfonden utnyttjar radions möjligheter på ett effektfullt och relevant sätt och letar sig hela vägen in i hjärtat."

Jenny Svensson, Svensson Reklam:
Hjärt och lungfonden. Så här ska det låta! Enkelt, smart och sticker ut i mängden. FaktaUppdragsgivare: Anna Fredholm
Arbetsgrupp: Pontus Karlsson projektledare, Oskar Skott och Fredrik Broander ad:ar, Stephanie Moradi copy, Linda Ulving produktionsledare,  Anna Jensen planner, Andreas Lönn CD
Produktionsbolag: Delorean, Mats Lindahl regissör, Jimmy Koitzsch ljud, Ulrika Silfverstolpe produktionsledare



2 Whitegoodspaket
Kund: Kia Byrå: BerntzonBylundBerntzon och Bylund har arbetat för KIA i sex år. KIA har ökat sin marknadsandel från 0,9 procent till 5,7 procent under den perioden. 
KIA Ceed är också Sveriges mest sålda privatbil:
– Vi är ständig tvåa, haha. Nej, skämt åsido så är det kul att vår radiospot hamnar på silverplats. Vi blev även tvåa i årets byrå.

Enkelt förklarat går radiospoten ut på att den som köper en KIA Ceed också kan välja mellan Samsung-varor från Elgiganten: en frontmatad tvättmaskin, en robotdammsugare eller ett kylskåp.

Joachim Berntzon anser att byråns radiospot på ett sätt är ganska typisk för reklamen just nu, men å andra sidan tycker han ändå att den skiljer sig från mängden:
– Vi har hård konkurrens och tuffa säljkrav. Här kombinerar vi ett tydligt säljerbjudande med ett kreativt upplägg, säger Joachim Berntzon.

Han tycker också att KIA och byrån har lyckats bra med att kommunicera om människors vardag i stället för produkten i sig:
– Vi har kommunicerat att KIA snarare är ett redskap än en statussymbol, säger Joachim Berntzon.

Samarbetet mellan Samsung och Elgiganten var en del av briefen.

I juryn funderade man över om man även skulle haft med lite motorljud? Hur ser du på det?
– Nej, jag tycker inte att det behövs. Jag tycker ändå att reklamen är spot-on att det handlar om bilar, säger Joachim Berntzon.

Många av bidragen hade också lite oväntade vändningar. Ert bidrag var lite i den riktningen?
– Jag ser det som ett klassist grepp när det gäller radioreklam. Då produkten är med från första stavelsen går det alldeles utmärkt att använda sig av en oväntad vändning, säger Joachim Berntzon.

Han tycker också att Radio och Online har varit en slagkraftig kombination för KIA under hela perioden som man har jobbat med bolaget:
– En hel del av bilförsäljningen börjar på nätet och då är det viktigt om man kan dra trafik med hjälp med radiospoten, säger Joachim Berntzon.

Hur ska ni fira andraplatsen?
– Vi firar med champagne i morgon i anslutning till fredagsvinet. Vi har som sagt två anledningar att fira eftersom vi blev näst bästa byrån, säger Joachim Berntzon.


Lyssna här!

Så tyckte juryn Joakim Larsson, copywriter Care of Haus:
Kul idé som kanske kunde varit lite mer rakt på sak. Nu riskerar den att blandas samman med vanlig, tråkig utbudsreklam. Gör ändå jobbet, framför allt när man hör den andra gången.


Magnus Tengby, Valentin & Byhr, ordförande:
Visst är den OK, men ingen personlig favorit.

Erik Olsson, ad Berntzon Bylund:
Låter som "vanlig" reklam men visar sig vara mer. Många har använt reklamgreppet betydligt sämre. Stabil bra produktion lyfter spoten.

Cecilia Högkvist, copywriter Isobarjjp:
Många i juryn tyckte att den här spotten var för pratig, men jag håller inte med. Först rabblar man upp en massa vanliga bilfinesser vilket är helt i sin ordning och sen kommer den absurda vändningen med robotdammsugare, som faktiskt visar sig vara en del av bilens utrustning tack vare ett erbjudande.

Linda Elers, copy King
Grundtanken är bra, men jag tycker att den borde ha gjorts i omvänd ordning. Om de hade börjat berätta om en bil utrustad med frontmatad tvättmaskin istället för en bil med förväntade bilsaker såsom körglädje och klimatanläggning hade mitt intresse definitivt fångats bättre.

Johannes Ivarsson, kreatör TBWA
Ett fint, relevant och "säljnära" sätt att bryta mot konventionen "nu rabblar vi bilens extrautrustning". Plötsligt ingår en frontmatad tvättmaskin i utrustningen och det blir ju ganska festligt.

Wanda Andersson, Pretty Production:
Den här gillar jag. Rösten är superbra castad. Det kanske tar två lyssningar innan polletten trillar ner vilket gör den rolig och inte tradig.

Linn Styrwoldt, frilans:
"Fin känsla för casting, musik och manus. Allt sammantaget: en välproducerad och charmig spot som levererar köp-och-få med finess."

Jenny Svensson, Svensson Reklam:
KIA. Lite klurigt med dessa spotar som parodierar på reklamen i sin egen kategori. Stor risk att man slutar lyssna för att man har hört det förut. Men just denna lyckas faktiskt fånga min uppmärksamhet så att jag är med när överraskningen kommer. Kul

FaktaUppdragsgivare: Maria Berglund-Edbohm, Andreas Bennetter & Annelie Söderberg
Arbetsgrupp: Yasin Lekorchi ad, Måns Andersson copy, Joachim Berntzon projektledare, Åsa Edgren produktionsledare Produktionsbolag: Flickorna Larsson Övriga: Hans Bylund



3 Myrra
Kund: Unicef Byrå: Forsman & BodenforsForsman & Bodenfors kammar hem en tredjeplacering med sin radiospot för Unicef – Myrra. Budskapet är bryt en 2000-årig tradition och ge bort något som verkligen kommer till användning:
– Jag är jätteglad över en tredjeplacering. Det är skitsvårt att komma på en så bra placering i månadens kampanj, säger Johanna Hofmang Bang, ad hos Forsman & Bodenfors.

Forsman & Bodenfors har arbetat med Unicef i många år.
Julkampanjen gick ut på att lyfta fram hur mycket onödigt folk köper varje år i stället för att satsa på gåvor som gör nytta i världen - Unicef har en gåvoshop där man kan köpa alltifrån poliovaccin till myggnät:
– Man kan exempelvis se att aha det har gått 20 myggnät till Mali då är ett av dem min förtjänst, säger Johanna Hofman Bang.

Så det här med onödiga julklappar är lite som i Karl Bertil Jonssons julafton med tändstickstavlan av Bodens fästning med andra ord?
– Ja, exakt. Tanken är god, men mycket köps i onödan och då kan man lika gärna donera pengar till julklappar som gör skillnad för barn i världen, säger Johanna Hofman Bang.

Hon tycker också att myrran, som är med i spoten, blir lite av en symbol för en present á la tändstickstavlan med Bodens fästning.
Humorn i spoten ligger i att barnbarnets morfar kommer med en ganska fattig förklaring till vad myrra egentligen är – det kan vara bra att ha.

I juryn undrade man lite över just valet av myrra?
– Det är såklart en irrelevant produkt i dagens moderna samhälle, men poängen är just att visa att det var onödigt då och idag finns en uppsjö av produkter som vi inte behöver, säger Johanna Hofman Bang.

Hur ser du på det här med överraskningsmoment i radioreklamen?
– Vi utnyttjar julkänslan, men överraskningsmomentet ligger bland annat i att vi anspelar på den positiva känslan kring julen i stället för budskap kring misär, vilket är vanligt i reklam från välgörenhetsorganisationer, säger Johanna Hofman Bang.

Hon förklarar också att det inte var möjligt att ta replikerna från reklamfilmen:
– Grundkonceptet är bryt en 2000-årig tradition. Vi följer de tre vise männen i julruschen och då funderade vi över hur vi kunde göra det hela mer mottagligt, säger Johanna Hofman Bang.


Lyssna här!

Så tyckte jurynJoakim Larsson, copywriter Care of Haus:
Kul idé som kanske kunde varit lite mer rakt på sak. Nu riskerar den att blandas samman med vanlig, tråkig utbudsreklam. Gör ändå jobbet, framför allt när man hör den andra gången.

Magnus Tengby, Valentin & Byhr, ordförande:
Jag får ångest för all skit man har köpt genom åren. Men det är väl det som är meningen.
Jag lovar att skänka lite pengar. Snart.

Erik Olsson, ad Berntzon Bylund:
Högst relevant kring jul. Bra manus och produktion.

Cecilia Högkvist, copywriter Isobarjjp:
Jag förstår vad man menar, även om jag inte tror att någon har fått myrra i julklapp på åtminstone 1986 år. Dialogen är välskriven, men på det hela taget är den för generisk. Det hade kunnat vara i princip vilken som helst organisation, eller företag för den delen, som avsändare.

Linda Elers, copy King
Lite kul. Men jag tycker att det är ett problem att den är så generell - man hade kunnat haka på vilken välgörenhetsorganisation som helst. Den förklarar inte riktigt varför jag ska ge pengarna till just Unicef.

Wanda Andersson, Pretty Production:
Rolig idé och bra att radion följer upp TV och andra medier så man får igenkänning.
Om jag ska peta i något är det att Papparösten är en bra berättarröst, men i sammanhanget för gammal som pappa.
Med en yngre röst hade det varit tydligare att han inte visste vad myrra var och att traditioner kan brytas.

Jenny Svensson, Svensson Reklam:
Den här tyckte jag var både kul och välgjord. Men så dök en kommentar upp i mötet som jag håller med om: copyn "bryt en 2000 år gammal vana" (att ge bort myrra) stämmer ju lika lite som att säga att man vet vad myrra är. Men den fick mig att skratta och det kommer man ganska långt på!



Magnus Tengby
Spelar du reklam?Jag börjar positivt. Radioreklam ligger mig varmt om hjärtat. Det var den där reklamkategorin som man kunde göra vad som helst i. Inget var omöjligt. Allt gick att göra. Ju galnare, desto bättre.
Det enda problemet är att det var ganska länge sedan. Typ 15 år sedan. Typ innan internet hade blommat ut. Ja, jag har fyllt 50.

Nu blir jag lite mer negativ. Är det inte lika coolt att göra bra radioreklam bland kreatörerna längre? Det känns som att det är det sista man gör.
"Vad är klockan? Va? Redan 17.30, då spånar vi lite radioidéer i en halvtimme också." Eller "Hur mycket pengar har vi kvar? Va? Bara så lite, då slänger vi ihop lite radio för resten."

Denna omgång var sådär ... Ganska få inskickade bidrag och kvaliteten överlag är alldeles för dålig, enligt mig. De tre på pallen är bra.

Ettan är riktigt vass. Enkel och smart, precis som radioreklam kan vara. Och det är då jag älskar den.

Ett litet tips till tävlingssugna kreatörer: när jag gick i gymnasiet var det ingen som gillade att plugga historia. Inte jag heller. Men jag gav järnet, pluggade som sjutton och fick högsta betyg tack vare den dåliga konkurrensen.

Utnyttja läget, för fan!

Magnus Tengby är creative director på Valentin & Byhr

resultat December-januari 2013

1. Hjärt-Lungfonden. Varje Sekund Räknas. ANR BBDO, Delorean.
2. KIA. Kia-Whitegoodspaket. Berntzon Bylund. Flickorna Larsson.
3. Unicef. Myrra. Forsman & Bodenfors. Flickorna Larsson.
4. Max. Crunchy Nacho. McCann Stockholm. Flickorna Larsson.
5. Försvarsmakten. Vad håller du på med? DDB. Flickorna Larsson.
6. Rikspolisstyrelsen. Kom till oss. Granath Havas. Swartling Produktion.
7/8. MediaMarkt. Ge dom vad dom vill ha. DDB. Delorean/Almega Serviceentreprenörerna. Rena Listan - Viggo Städ. YouMe Agency. Flickorna Larsson.
9. Toyota. Toyota Auris. Saatchi & Saatchi. Flickorna Larsson.
10. ATG. Spänningen "Mammut". Åkestam Holst. Flickorna Larsson.

Radiojuryn 2013


Magnus Tengby
Ordförande


Joakim Larsson



Linda Elers


Johannes Ivarsson


Arvid Svanvik


Cecilia Högkvist


Erik Olsson



Linn Styrwoldt


Wanda Andersson


Jenny Kallur

 

Du är inloggad som Logga ut
Kommentera
kommentarer
(0 st)

Månadens kampanj mobilt har sex deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

Januari-mars 31/3
April-maj
30/5
Juni-Augusti
29/8
September-oktober
31/10



Ladda upp bidrag här

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-736 30 93

Månadens kampanj design har fyra deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

December-februari
28/2
Mars-april
29/4
Maj-augusti
29/8
September-oktober
31/10

Skicka bidragen på pannå till
Torsgatan 21
OBS! Resumé ansvarar inte för inskickade tävlingsbidrag och vi skickar inga bidrag i retur.



Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-736 30 93


Månadens kampanj dm har fyra deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

December-mars
31/3
April-maj
30/5
Juni-September
30/9
Oktober-november 28/11

Skicka bidragen på pannå till
Torsgatan 21
OBS! Resumé ansvarar inte för inskickade tävlingsbidrag och vi skickar inga bidrag i retur.

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-736 30 93

Månadens kampanj film har åtta deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

December-januari
31/1
Februari
28/2
Mars
31/3
April
29/4
Maj-augusti 29/8
September 30/9
Oktober 31/10
November 28/11

Ladda upp bidrag här

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-736 30 93

Månadens kampanj print har åtta deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

December-januari
31/1
Februari
28/2
Mars
31/3
April
29/4
Maj-augusti 29/8
September 30/9
Oktober 31/10
November 28/11


Ladda upp bidrag här

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-736 30 93

Månadens kampanj radio har sex deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

Januari-februari 28/2
Mars-april
29/4
Maj-augusti
29/8
September-oktober
31/10

Ladda upp bidrag här

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-736 30 93

Månadens kampanj utomhus har fyra deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

Januari-mars
31/3
April-maj
30/5
Juni-september
30/9
Oktober-november 28/11



Ladda upp bidrag här

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-736 30 93

Månadens kampanj content har tre deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

Januari-april 29/4
Maj-september
30/9
Oktober-november
28/11

Skicka bidragen till
Torsgatan 21
OBS! Resumé ansvarar inte för inskickade tävlingsbidrag och vi skickar inga bidrag i retur.

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-736 30 93

Månadens kampanj digitalt har åtta deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

December-januari
31/1
Februari
28/2
Mars
31/3
April
29/4
Maj-augusti 29/8
September 30/9
Oktober 31/10
November 28/11


Ladda upp bidrag här

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-736 30 93

Anmäl ert bidrag

Ska du skicka in bidrag i kategorierna DM, Content eller Design ska du skicka dessa fysiskt till redaktionen. Skriv ut blanketterna nedan och fäst dessa på baksidan av pannån, förslagsvis i en plastficka så att de lätt kan tas bort.

Skicka bidraget till:
Torsgatan 21

Läs mer om hur du anmäler ditt bidrag

Regler

Bara skarpa kampanjer får tävla. Det innebär att de ska ha producerats av yrkesmänniskor. De ska vara godkända av uppdragsgivaren. Alla tävlande bidrag ska också ha gått i kommersiella annonsmedier under tävlingsomgången i Sverige.

Läs mer här

Syfte med tävlingen

Månadens kampanj syftar till att belöna, uppmärksamma och stimulera kreativ reklam i print, radio, DM, digitalt, mobilt, utomhus, design och film. Kontinuiteten i tävlingen gör den till en sporre för kontinuerlig förnyelse och förbättring.

Tävlingens öppna form gör det möjligt för små nykomlingar att mäta sig med de stora, etablerade reklamkonsulterna. Det är Resumés förhoppning att Månadens kampanj ska bidra till att Reklamsverige håller sig på tårna, och att tävlingen därmed ska motverka ohälsosam fetma och självgodhet.
All information på resume.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa vid citering resume.se är en del av Bonnier Business Media.
Redaktion: 08-736 30 00
Besöksadress: Torsgatan 21
Postadress: Resumé, 113 90 Stockholm

Läs här om cookies på resume.se
Chefredaktör & ansvarig utgivare:
Claes de Faire
Webbchef: Magnus Helander
Webbmaster: Johanna Björnholm