Månadens Radio

Juni-juli2012
A Non Smoking Generation placerar sig i toppen av en radio-omgång som juryn bedömde som svag. På andra plats hittar vi Max och på tredje plats Ikea.

Fredrik Thambert

Från vänster: Cecilia Benninge, David Alledal, Emil Löman, John Swartling, Clas Vingård, Ivan Nikcevic.1 30 sekunderKund: A Non Smoking Generation Byrå: Hummingbirds.Vinnare i denna omgång av Månadens Radio är med knapp marginal Hummingbirds och kunden A Non Smoking Generation. Det vinnande bidraget är en spot på 30 sekunder, där de spelar på just själva längden. Samtidigt som uppläsaren räknar ned berättar han också nyktert om farorna med att röka.

Liksom de 30 sekunderna som räknas ned landar budskapet i att du som rökare får ett kortare liv än andra.
– Det är egentligen en enkel tanke när man tittar på formatet. Du har bara 30 sekunder på dig att få någon att inte börja röka. Har man tänkt den tanken skriver sig texten nästan av sig själv, säger David Alledal, copy på kampanjen och som numera jobbar på DDB.

Det är alltid en fin gräns mellan lagom och för mycket skrämselpropaganda. David Alledal löste det genom att prata om cancer nästan som ett vardagligt faktum.
– Man är så van med skrämseltaktik och ordet cancer. Men vad jag än säger kan jag inte få någon att hålla sig borta från rökning, eftersom det är ett eget beslut. Därför var det skönt att prata om cancer precis så, att du redan vet vad det är, säger han.

Clas Vingård som är vd och projektledare på Hummingbirds gläds över att spoten belönas.
– Vi har jobbat med A Non Smoking Generation ganska länge och tog fram radioidén på eget bevåg. Tillsammans med Carat fick vi fram medieutrymme och spelade in den med Swartling, säger han.

Lyssna här! 
Så tyckte jurynPer Ahlbäck, Stenström Redcell:
Jag gillar dramat och hetsen i den här spotten.

Petter Lindholm, Hajp:
Att belysa ett problem eller en fara som alla redan känner till, men väljer att blunda för, kan vara en utmaning. Man vill också göra det utan pekpinnar och förmynderi, det tycker jag att man har lyckats med här. Nedräkningen är dels ett smart sätt att nyttja reklamformatet och samtidigt lyckas man förhoppningsvis skapa en känsla av stress hos målgruppen.

Sedir Ajeenah, Garbergs (suppl.):
Drabbande och dramatisk. En värdig vinnare bland omgångens bidrag.

Per N Lekemark, Spenat:
Alla vet att det är farligt att röka. En del röker ändå. Kan man med en radiospot få någon att sluta röka? Det är såklart en svår kommunikativ uppgift. Men den här spoten fungerar bra; man nyttjar mediet, och berättar tydligt vad som händer om man väljer att vara rökare. Livet blir kortare.

Björn Wigenius, Futurniture:
Alla radioreklamer har en sak gemensamt. De har en början och ett slut. Genom att på ett begåvat och högst relevant sätt utnyttja detta har Non smoking generation fått till somarens bästa radioreklam.

Anna Hjalmarsson, Svensson:
Spoten illustrerar på ett träffande och tydligt sätt att tiden rinner iväg för alla, men i synnerhet för rökarna eftersom livet blir kortare. Svår kreativ lösning som inte avskräckte arbetsgruppen. Bra!

 Fakta

Uppdragsgivare: Elin Ramfalk

Arbetsgrupp: Clas Vingård projektledare, Peder Westerberg CD, David Alledal, Emil Löfman copy, Max Alm AD, Cecilia Benninge produktionsledare, John F Swartling regissör, Ivan Nikcevic ljud, Ida Kugelberg casting. Produktionsbolag: Swartling. Mediebyrå: Carat. 



2 Steakburger
Kund: Max Byrå: McCann StockholmDet var nära en förstaplats, men Max nya radiokoncept vinner istället en hedervärd andraplats i Månadens Radio. I de två spotarna efterliknas en väderrapport och en typisk reklam för mindre lån. Men istället för de klassiska fraserna är orden utbytta mot ingredienserna i Max senaste hamburgare.
– Konceptet kallas Max på hjärnan, och vi har kört radio när det kurrar lite extra i magen. Vi fick i uppdrag att hitta ett eget uttryck i radio för Max och lånar här välkända situationer, vilket gör det tydligare att någon säger fel, berättar Emma Pernald som är projektledare på McCann Stockholm.

Sedan tidigare har hamburgerkedjan ett välkänt tv-koncept. I briefen var de ute efter något som kan fungera på samma sätt i radio.
– Det ska vara något som kan leva över tid och som känns eget, säger Emma Pernald.

Det övergripande uppdraget i all reklam för Max är att det ska kännas nytt och fräscht, samtidigt som det är ett manér som känns igen. Dessutom ska det vara ett stort fokus på maten, vilket McCann tveklöst lyckas införlivas i det nya konceptet. Emma Pernald lovar att vi kommer få höra mycket mer på samma tema framöver.
– Vi kommer att utveckla det ännu mer och göra spotarna ännu tydligare, säger hon.

Hittills har Max fått bra kritik för de första reklaminslagen.
– Jag vet att de har varit uppskattade. Max har många fans som har tyckt att de har varit roliga.

Lyssna här!

Så tyckte jurynPer Ahlbäck, Stenström Redcell:
Det är kul spottar där man tar en väderrapport och en typisk reklam för sms-lån och byter ut ord mot stekburgarens olika ingredienser. Själva greppet att byta ut ord på det här viset har gjorts förr, men det är väl genomfört och draget till sin spets.

John F Swartling, Swartling produktion:
Väldigt snyggt genomförande, skojig lek med radioreklam och jag skrattade. hälften vunnet.

Petter Lindholm, Hajp:
Den har absolut ett underhållningsvärde tycker jag, och kopplar till produkten väl. Det som däremot slog mig är om den gör mig sugen på hamburgare, lite tveksam till det.

Sedir Ajeenah, Garbergs (suppl.):
Det här är tramsigt. Och egentligen borde man inte premiera sådant. Men i just det här fallet är det svårt att värja sig. Jag vill inte skratta. Jag skäms över att jag skrattar. Men jag skrattar.

Per N Lekemark, Spenat:
Ärligt talat, det här var inte min favorit. Känner igen idén och tycker att den är ok genomförd. Men tyvärr inte så mycket mer än ok.

Björn Wigenius, Futurniture:
Ska man härma något så måste man göra det väldigt, väldigt bra för att det inte ska haverera fullständigt. Och här har man lyckats med bravur. Idén är befriande enkel, castingen briljant och copyn är klockren. Meningen "Sms:a Nötkött till steak sauce 34 Grand de Lux" är min favoritmening just nu.

Anna Hjalmarsson, Svensson:
Det blir orimligt roligt att lägga in hamburger-ingredienser i väderleksrapporter och sms-låns reklamformatet. SMS-lån spoten är extra smart eftersom man ger en kärleksfull känga till den kommersiella radion som i stort blivit mer eller mindre förgiftad av SMS-lån och 118 100 reklam. Roligt!

FaktaUppdragsgivare: Joel Idén
Arbetsgrupp: David Lundgren, Fredrik Jansson copy, Maria Fridman AD, Katarina Klofsten projektledare, Helena Johansson produktionsledare, Jan Nordbring regissör, Calle Carlsson producent, Christoffer Persson formgivare. Mediebyrå: MEC. Produktionsbolag: TMP.


3 Rea "Daten"
Kund: Ikea Byrå: Forsman & BodenforsForsman & Bodenfors uppdrag var att marknadsföra Ikea:s sommar-rea. Lösningen kretsar kring en femkrona, och i radioreklamen får vi möta "Kjell" som har varit på dejt med "Annika". Det rör sig om fyra spotar som är uppbyggda som en följetong, där Kjell talar in meddelanden på Annikas telefonsvar.

I den första tackar han för ett trevligt möte, men påminner om att han lånade ut fem kronor till henne för ett toalettbesök som han gärna vill ha tillbaka. I de tre efterföljande spotarna blir tonen allt mer desperat efter den där femkronan. Budskapet lyder "Just nu räcker pengarna ännu längre på Ikea". Juryn uppskattar ambitionen att göra något mer av en utbudskampanj, och copyn David Lundgren berättar att de alltid har som ambition att göra något extra av rea-kampanjerna.
– Vi har gjort väldigt många olika grejer på Ikeas reor. Vi blev väldigt nöjda med TV-spottarna och gjorde radion som en förlängning av dem, säger han.

En utmaning var att hitta rätt person att låna ut sin röst till "Kjell" som är den extremt snåla karaktären.
– Vi ville inte ha en skådis utan någon som låter extremt torr och snål i rösten. Det tycker jag att vi lyckades bra med, säger David Lundgren.

Det kan finnas en fara i att använda snålhet som ett sätt att illustrera prisvärdhet. Men David Lundgren menar att det är ett allmänt grepp, och att det endast är karaktären i sig som är snål. Något som också har väckt en del känslor.
– Vissa har hatat den och tycker att han är förjävlig, medan andra har tyckt att den var väldigt rolig.

Lyssna här!

Så tyckte jurynPer Ahlbäck, Stenström Redcell:
Det här var min favorit i omgången. Killens desperation över att inte ha fått tillbaka sin 5-krona stegras för varje spot. Särskilt bra om de låg nära varandra i reklamblocken.

John F Swartling, Swartling produktion:
Småaktighet är otroligt roligt! Plus i kanten att varje spott fungerade var för sig i följetången, men däremot så hade upplägget blivit så mycket "svängigare" om skådisen inte varit så platt.

Petter Lindholm, Hajp:
Bra och ambitiös tanke att göra en följetong, frågan är bara om den kom till sin rätt för radiolyssnaren, eller om den gjorde sig bättre i juryrummet. Den torra och snåla karaktären är ganska underhållande och detta får väl ses som ett okej grepp för att göra en rea mer spännande. Tycker nog ändå att man kan förvänta sig mer.

Sedir Ajeenah, Garbergs (suppl.):
Onekligen fyndigt. Och småländskt. Det är roligt hela vägen, men lyfter rejält när man börjar koppla ihop dem.

Per N Lekemark, Spenat:
En kul karaktär som på ett underhållande och tydligt sätt får fram IKEA, Småland, Snål och Rea. Det fungerar bra.

Björn Wigenius, Futurniture:
Frågan är om inte följetongen är det bästa som hänt reklambranschen sedan metaforen? Att låta en allt hetsigare snåljåp berätta var man bäst spenderar sina pengarna är smart, effektivt och underhållande. Har man hört en så vill man höra alla.

Anna Hjalmarsson, Svensson:
Antingen hatar man snåla, småsinnade människor eller så älskar man dom. Ingen lämnas oberörd.



Nils-Gustav, du var ett geniMia ClaseNär man googlar på radioreklam och geni föreslår Google en ung greks Facebookssida. Det tycker jag är lite märkligt. De borde föreslå Nils-Gustav Tollman. Tyvärr gick en fantastisk copywriter ur tiden för några veckor sedan och eftersom NG var enastående bra på just radioreklam tänker jag ägna mina 1300 tecken inklusive blanksteg åt honom snarare än månadens omgång (som var ovanligt svag med undantag för några enstaka guldkorn).

Jag hade turen att få jobba med NG på Garbergs i slutet av 90-talet. Jag skrev nyskapande pluggar för Viking Line och NG skrev någon låt för värktabletter. Efter ett par år startade han ett radioproduktionsbolag som hette Spectre Industries. Några gånger besökte jag deras källarlokal i Birkastan och lät NG hitta på hyss med mina alster. Jag gick in med en torr VO och kom ut med en fransk jazzlåt om Hemköps griljerade skinkor. Det blev aldrig som jag hade tänkt mig. Det blev alltid mycket bättre.

Genom åren skrev och regisserade NG kompromisslös radioreklam för några av Sveriges största annonsörer, och i början av augusti lämnade han efter sig ett enormt tomrum. Det ska bli spännande att se vem som tar över tronen som nytänkande inom radioreklam. För en sak vet alla som någon gång suttit i Månadens Kampanj - det var alltid lite roligare att sitta i juryn de månader då NG var med och tävlade.

PS Nils-Gustav. Du var ett geni. Jag saknar dig. DS

Mia Clase är avgående cd på McCann Stockholm. 

resultat Juni-juli2012

1. Non Smoking Generation, 30 sekunder, Hummingbirds
2. Max, Steakburger, McCann Stockholm
3. Ikea, REA "Daten", Forsman & Bodenfors
4. Coop, Ägarna, Forsman & Bodenfors
5. Kronans Droghandel, Sommarplågor, ANR BBDO
6. Triss Svenska Spel, Var kanske miljonär, King
7. Försäkringskassan, Kassakollen, Lowe Brindfors
8. Renault, Renault Clio Optimal, TBWA
9. Swebus, Barn åker för 9 kronor, Åkestam Holst
10. Preem, Full sysselsättning, Forsman & Bodenfors

Radiojuryn 2012


Mia Clase
Juryordförande


Anna Hjalmarsson



Björn Wigenius


Elisabet Fischer


John F Swartling


Per Ahlbäck


Per N Lekemark


Pernilla Ellström


Petter Lindholm

Rebecca Osvald
Du är inloggad som Logga ut
Kommentera
kommentarer
(0 st)

Månadens kampanj mobilt har sex deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

Januari-mars 31/3
April-maj
30/5
Juni-Augusti
29/8
September-oktober
31/10


Bidragen måste lämnas in senast kl 12 på sista inlämningsdagen.

Ladda upp bidrag här

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-736 30 93

Månadens kampanj design har fyra deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

December-februari
28/2
Mars-april
29/4
Maj-augusti
29/8
September-oktober
31/10

Bidragen måste lämnas in senast kl 12 på sista inlämningsdagen.


Skicka bidragen på pannå till
Torsgatan 21
OBS! Resumé ansvarar inte för inskickade tävlingsbidrag och vi skickar inga bidrag i retur.



Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-736 30 93


Månadens kampanj dm har fyra deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

December-mars
31/3
April-maj
30/5
Juni-September
30/9
Oktober-november 28/11

Bidragen måste lämnas in senast kl 12 på sista inlämningsdagen.

Skicka bidragen på pannå till
Torsgatan 21
OBS! Resumé ansvarar inte för inskickade tävlingsbidrag och vi skickar inga bidrag i retur.

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-736 30 93

Månadens kampanj film har åtta deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

December-januari
31/1
Februari
28/2
Mars
31/3
April
29/4
Maj-augusti 29/8
September 30/9
Oktober 31/10
November 28/11

Bidragen måste lämnas in senast kl 12 på sista inlämningsdagen.

Ladda upp bidrag här

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-736 30 93

Månadens kampanj print har åtta deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

December-januari
31/1
Februari
28/2
Mars
31/3
April
29/4
Maj-augusti 29/8
September 30/9
Oktober 31/10
November 28/11

Bidragen måste lämnas in senast kl 12 på sista inlämningsdagen.

Ladda upp bidrag här

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-736 30 93

Månadens kampanj radio har sex deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

Januari-februari 28/2
Mars-april
29/4
Maj-augusti
29/8
September-oktober
31/10

Bidragen måste lämnas in senast kl 12 på sista inlämningsdagen.

Ladda upp bidrag här

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-736 30 93

Månadens kampanj utomhus har fyra deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

Januari-mars
31/3
April-maj
30/5
Juni-september
30/9
Oktober-november 28/11

Bidragen måste lämnas in senast kl 12 på sista inlämningsdagen.


Ladda upp bidrag här

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-736 30 93

Månadens kampanj content har tre deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

Januari-april 29/4
Maj-september
30/9
Oktober-november
28/11

Bidragen måste lämnas in senast kl 12 på sista inlämningsdagen.

Skicka bidragen till
Torsgatan 21
OBS! Resumé ansvarar inte för inskickade tävlingsbidrag och vi skickar inga bidrag i retur.

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-736 30 93

Månadens kampanj digitalt har åtta deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

December-januari
31/1
Februari
28/2
Mars
31/3
April
29/4
Maj-augusti 29/8
September 30/9
Oktober 31/10
November 28/11

Bidragen måste lämnas in senast kl 12 på sista inlämningsdagen.

Ladda upp bidrag här

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-736 30 93

Anmäl ert bidrag

Ska du skicka in bidrag i kategorierna DM, Content eller Design ska du skicka dessa fysiskt till redaktionen. Skriv ut blanketterna nedan och fäst dessa på baksidan av pannån, förslagsvis i en plastficka så att de lätt kan tas bort.

Skicka bidraget till:
Torsgatan 21

Läs mer om hur du anmäler ditt bidrag

Regler

Bara skarpa kampanjer får tävla. Det innebär att de ska ha producerats av yrkesmänniskor. De ska vara godkända av uppdragsgivaren. Alla tävlande bidrag ska också ha gått i kommersiella annonsmedier under tävlingsomgången i Sverige.

Läs mer här

Syfte med tävlingen

Månadens kampanj syftar till att belöna, uppmärksamma och stimulera kreativ reklam i print, radio, DM, digitalt, mobilt, utomhus, design och film. Kontinuiteten i tävlingen gör den till en sporre för kontinuerlig förnyelse och förbättring.

Tävlingens öppna form gör det möjligt för små nykomlingar att mäta sig med de stora, etablerade reklamkonsulterna. Det är Resumés förhoppning att Månadens kampanj ska bidra till att Reklamsverige håller sig på tårna, och att tävlingen därmed ska motverka ohälsosam fetma och självgodhet.
All information på resume.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa vid citering resume.se är en del av Bonnier Business Media.
Redaktion: 08-736 30 00
Besöksadress: Torsgatan 21
Postadress: Resumé, 113 90 Stockholm

Läs här om cookies på resume.se
Chefredaktör & ansvarig utgivare:
Claes de Faire
Webbchef: Magnus Helander
Webbmaster: Johanna Björnholm