Månadens Mobilt

December-januari 2013



Pools hashtagkampanj för Soppkök Stockholm, "#matfordagen" spred sig som en löpeld och vann första Månadens mobil. Volt och Friskis & Svettis belönades med silver medan DDB kom trea med klappapp för McDonald's.

Andreas Rågsjö Thorell

#matfördagen
Kund: Soppkök Stockholm Byrå: PoolPools hashtagkampanj för Soppkök Stockholm, #matfordagen spred sig som en löpeld och tog hem förstaplatsen i Månadens Mobilt. Volts Instagram-kampanj med Friskis & Svettis medlemmar belönades med ett silver medan DDB knep tredjeplatsen med sin julklappsapp för McDonalds.

När Pool skulle sprida Soppkök Stockholms budskap i december hade byrån ingen mediebudget att utgå ifrån. Lösningen blev att koppla kampanjen till den typ av bilder som kanske delas flitigast i sociala medier – flashiga fotografier på mat.
– Det finns massor skämt om mattrenden på Instagram. Matbilderna finns i allas flöden och det kändes kul att knyta an något oväntat till trenden genom att kapa de populäraste mathashtaggarna med ett budskap. Det oväntade blir ju ofta det mest effektiva, säger Ulf Rönnbäck, copywriter på Pool.

För att göra kampanjen relevant för Soppkök Stockholm fotograferade arbetsgruppen en hand hållandes en tom papptallrik med text. Bilden fick spridning genom att knyta den till populärara matrelaterade taggar
– Den tomma tallriken kändes väldigt relevant för soppköket. De är idealister som inte tar emot bidrag i form av pengar men gärna andra saker som kläder och mat från olika håll.

Bilden med budskapet var ett bra sätt att få upp frågorna om hemlösheten på agendan. Vi testade många olika idéer på vägen, den här kändes snabb, tydlig och autentisk, säger Ulf Rönnbäck, copywriter på Pool.

Soppkök Stockholm är ett politiskt obundet initiativ som jobbar rikstäckande för de hemlösas rättigheter. Istället för att ta emot pengar vädjar organisationen om kläder och mat till behövande. Kampanjen fick 15 000 likes på Instagram på 72 timmar. En av de som delade kampanjen var Caroline Szyber, riskdagsledamot för KD.

Så tyckte juryn Helena Westin (Endholmen)
Att det läggs så upp så mycket bilder på mat är galet. Ännu galnare att alla i Stockholm inte får mat för dagen. Grymt väl använd insikt som slår till i min mage.

Therese Mannheimer (Doberman)

Var inte min favorit men anser ändå att de har använt sig av mobilen som verktyg på ett smart och lite oväntat sätt som kanske kan mana till eftertanke.

Martin Landé (Lbi)

Vi har sett många hashtagkampanjer på senare dagar men få så väl genomförda som #matfördagen. Soppkök Stockholm har hittat rätt i medieval, distributionsmodell, visuell utformning och mobilanpassning i alla detaljer - och dessutom vänt upp-och-ner på Instagrams primära innehåll: Mat.

Nils Andersson (Carat)

Detta bidrag visar att kategorin mobilt inte behöver handla om tekniskt genomförande och avancerade funktioner – det kan räcka med en god kampanjidé som tar för sig och ger genomslag.

Per Nordqvist (Ocean Observations)

Tydlig relevans mellan budskap, målgrupp och val av forum. Soppkök Stockholm lyckas nå ut till många med nästan ingen budget. Smart att använda runda tallrikar som står ut bland mängden fyrkantiga matbilder.

Tobias Bard (Mobiento)

Enkel och träffsäker lösning som sätter hungern i fokus och spelar på banaliteten i att dela matbilder. Soppkök Stockholm har här skapat den hittills mest intressanta Instagram-kampanj jag stött på.

Desirée Maurd (Jung)

En av de mest lyckade hashtag-kapningar jag sett. Och ett tydligt bevis på att relevans och klurighet slår en stor budget. FaktaUppdragsgivare: Tanvir Mansur och Gustav Johansson
Arbetsgrupp: PJ Lindqvist och Johan Gustafsson ad, Ulf Rönnbäck copy, fotograf Marcus Kurn/Sylvie, Rebel Rebel ljud



2 #friskissthlm
Kund: Friskis & Svettis Byrå: VoltI december började Friskis&Svettis uppmana sina medlemmar i Stockholm att lägga upp träningsbilder på Instagram under hashtaggen #friskissthlm. En relevant kampanj tyckte juryn som belönade Volt med en silverplats i Månadens Mobilt.

Volt valde att ta utgångspunkt i mobilen när man skulle utveckla en integrerad kampanj för Friskis&Svettis Region Stockholm. I träningskedjans lokaler tipsade man på olika sätt sina medlemmar att ta sina egna Friskis-bilder för att sedan bli en del av den för gymmen så viktiga januarimarknadsföringen.

Redan i början av januari hade 1400 bilder strömmat in och byrån och kunden hade fullt sjå med att välja ut bilder till kampanjen. 
– Vi ville ta fasta på att det är medlemmarna som är Friskis&Svettis. Det blev därför naturligt och relevant och använda sig av deras egna Instagrambilder i den här kampanjen. Kampanjen känns väldigt Friskis&Svettis, säger Petter Nylind copywriter på Volt.

Bilderna fick sedan plats på utomhustavlor, i lokaltrafiken, i print, på rulltrapsserier och online från vecka två till och med fem i Storstockholm. På de 60 utomhustavlorna framträdde unika kombinationer av bilderna. Varje förening annonserade med en bild från just sin anläggning i lokalpressen.

Så tyckte jurynDesirée Maurd (Jung)
Jag gillar denna för att den känns så otroligt rätt för Friskis & Svettis och deras medlemmar. Då spelar det ingen roll att greppet känns igen.

Tobias Bard Mobiento

Friskis & Svettis bygger sin kampanj på en av kedjans grundbultar - att alla medlemmar är ambassadörer. Den mobila kopplingen är stark och relevant eftersom få personer tar med sig kameran till träningen. Mobiltelefonen, däremot, är alltid med.


Thérèse Mannheimer (Doberman)

Folkligt, engagerande och i tiden. Helt rätt för Friskis och Svettis varumärke men kunde kanske varit tydligare med att hålla i den mobila tråden.

Per Nordqvist (Ocean Observations)

Då hela organisationen byggs upp av medlemmarna blir budskapet extra kraftfullt när de själva står som avsändare. Kul att kunna posta billboards med sina egna bilder på Facebook. Hade gärna sett en tydligare koppling till var bilderna på affischerna uppsatta på stan kom ifrån.

Nils Andersson (Carat)

Mobilen är alltid med och på detta sätt har man möjlighet att hitta content inifrån träningsanläggningarna för att fånga äkthet och engagemang från Friskis & Svettis största tillgång; medlemmarna. Insikten kring den rådande träningsexhibitionismen är klockren, och att kampanjen tas vidare i sociala och traditionella medier lyfter den än mer.

Helena Westin (Endholmen)

Nästan lika tramsigt som alla matbilder är allas skryt över sin egen träning. Fiffigt av Friskis att använda sig av den enkla fåfängan.

FaktaArbetsgrupp: Jörgen Berglund ad, Petter Nylind copy, Louise Wallgren produktionsledare, Åsa Stjärnquist original, Magnus Tengzelius projektledare


3 Christmas friends
Kund: McDonald's Byrå: DDB StockholmJulen är en tid när svenskarna passar på att vara lite extra frikostiga mot sina nära. Det tog DDB fasta på med appen "Christmas Friends" för kunden McDonalds. Ett klassiskt kuponggrepp som tog hem tredjeplatsen i "Månadens Mobilt".

"Christmas Friends" gav användarna möjligheten att ge en Facebook-vän en överraskning från McDonalds i juletid. I ett första steg valde man tre vänner som skulle få presenten – från ett urval av McDonalds mest populära varor. Ett meddelande hamnade sedan på mottagarnas Facebooksidor och kunde låsas upp genom nedladdning av McDonalds app för att det var en gåva som väntade.

– Idén är ganska enkel, den bygger på att användaren och inte varumärket står som avsändare till julklappen. Det rimmar väldigt bra med vad julen handlar om, att ge. Däremot kräver det en modig kund, som sätter sig själv i andra rummet, säger Lisa Granberg art director på DDB.

Först när mottagaren besökte valfri McDonalds-restaurang där appen skickade geo-positioneringen för platsen kunde de se vilken maträtt de fått från sin vän. Genomslaget för appen blev stort – över 200 000 presenter skickades under den tre vecor långa kampanjtiden. Appen är unik för McDonalds i Sverige.

Vilken del av mobillösningen gjorde att det blev en så bra aktiveringsapp?
– Apparna bygger på varandra, där den sociala – på Facebook – är den som triggar det hela att sätta igång, men den sista delen av aktivititeten – användandet av vår mobilapp för att lösa in julklappen - binder samman den digitala och fysiska världen. Delarna var lika viktiga för kampanjens framgång. Men att McDonald's Sveriges mobilapp är byggd i moduler och kan hantera sub-appar, är avgörande för alla våra mobila aktiviter,
Kajsa Dahlberg, Ansvarig för digital kommunikation McDonald's Sverige.

Så tyckte juryn Per Nordqvist (Ocean Observations)
Likt andra tjänster (Wrapp tex) så utnyttjar McDonalds att människor gillar att ge bort (och få) saker gratis. Tröskeln att ladda ner deras app minskar radikalt när det finns något "som väntar". Kanske inte så innovativ kampanj men känns ändå som att dom lyckas få ut sitt budskap och skapa lite buzz.

Nils Andersson (Carat)

Ett klassiskt kupongupplägg lyfts in i mobilen och får en social dimension.

Helena Westin (Endholmen)

Det är saligare att giva än att taga. Bra mobil aktivering och fint hantverk.

Martin Landén (Lbi)

McDonald's demonstrerar felfritt hur man genomför en kampanj som hänger ihop från bred och social media, till att sätta kampanjen i händerna på människor genom att göra precis det mobilen är bra på. McDonald's driver skickligt försäljning och trafik till restaurangerna genom social och geografisk relevans - det är framtiden!FaktaAccount Manager: Charlotta Hård
Art Director: Lisa Granberg
Copy: Katja Janford, Jeff Salomonsson
Creative Director: Magnus Jakobsson, Fredrik Simonsson
Formgivare: Pärmartin Jonsson
Digital producer: Mia Engström
Web developer: Alexander Ekman
Web director: Petter Eriksson
Web developer: Anders Andersson
Web Director: Jon Dranger
Technical Director: Andreas Fabbe Andersson
Motion Graphic Designer: Eskil Lundberg
Jr. Web Developer: Charlotta Baltazar
Web Producer: Merwan Maaruf
DDB Film Production: Gustav Appelgren
DDB Film DOP/Editor/Comp: Andreas Bjerner
Produktionsbolag: Apegroup


Fredrik SimonssonSkicka in era mobila kampanjer! Hur kan det gamla knepet att kapa hashtaggar vinna Månadens mobil tänker man. Denna kapa hashtagg-kampanjen är väldigt enkel och bra. För nästan inga pengar lyckas man kapa diverse mat-taggar och smart visa upp sitt ganska okända namn och få in folk på sin sajt där det fanns en tydlig paketering för hur man kunde hjälpa till. Det yttersta syftet var att försöka påverka politiker och det gjorde man genom ett mejl som tar cirka fem minuter att skicka. Det lite mer omfattande alternativet på tre timmar kan ni gå in och läsa om på deras sajt. Den var mobil och väldigt bra.

Mobilkategorin är ny i Månadens, men mobilen är ju inte ny, den är otroligt gammal och det går att göra massor av saker med och i den. Någon sade att 2,34 procent av dess potential utnyttjas. Det var skralt antal bidrag att bedöma så börja använd den i kampanjer, gör hela kampanjer i den och skicka in allt som lyckas öka dessa 2,34 procent.
Juryn då: mobilchef, strategy director, senior rådgivare, account manager på mediebyrå, technical cd, design strateg, executive producer, kreatör, projektledare. Alla är vana att jobba i ganska komplexa projekt. Jag har aldrig varit med om en sådan här mix. Rätt bidrag kommer att vinna varje omgång. Då kategorin är ny skriver jag igen: skicka era mobila kampanjer senast den 28 mars så ska vi titta på det och bestämma vad som är bäst nästa gång.

Fredrik Simonsson är cd på DDB Stockholm  

resultat December-januari 2013

1Soppkök Stockholm (Pool) "#matfördagen"
2) Friskis&Svettis (Volt) "#friskissthlm"
3) McDonalds (DDB Stockholm) "Christmas Friends"
4) IQ (Deportivo) "Fyllefilter för Iphone"
5) Vattenfall (Lowe Brindfors) "King of the Slope"
6) 3 (MRM Stockholm) "Wifi-annonsen"
7) Adecco (SWE) "Berömutmaningen"
8) Lafa (ESTER) "Världens bästa liggplats"
9) Arkaden (Shout) "The Mobile Life"
10) Halebop (Smicker) "Bop-nytt"

Mobiltjuryn 2013


Fredrik Simonsson
Juryordförande


Johan Åsen



Martin Landén


Helena Westin


Nils Andersson Wimby


Tobias Bard


Per Nordqvist (suppl)



Désirée Maurd


Thérése
Mannheimer


Frida Askelöf,

Du är inloggad som Logga ut
Kommentera
kommentarer
(0 st)

Mobilt

Månadens kampanj mobilt har sex deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

Januari-mars 31/3
April-maj
30/5
Juni-Augusti
29/8
September-oktober
31/10



Ladda upp bidrag här

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-736 30 93

Design

Månadens kampanj design har fyra deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

December-februari
28/2
Mars-april
29/4
Maj-augusti
29/8
September-oktober
31/10

Skicka bidragen på pannå till
Torsgatan 21
OBS! Resumé ansvarar inte för inskickade tävlingsbidrag och vi skickar inga bidrag i retur.



Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-736 30 93

DM (DR)

Månadens kampanj dm har fyra deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

December-mars
31/3
April-maj
30/5
Juni-September
30/9
Oktober-november 28/11

Skicka bidragen på pannå till
Torsgatan 21
OBS! Resumé ansvarar inte för inskickade tävlingsbidrag och vi skickar inga bidrag i retur.

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-736 30 93

Film

Månadens kampanj film har åtta deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

December-januari
31/1
Februari
28/2
Mars
31/3
April
29/4
Maj-augusti 29/8
September 30/9
Oktober 31/10
November 28/11

Ladda upp bidrag här

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-736 30 93

Print

Månadens kampanj print har åtta deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

December-januari
31/1
Februari
28/2
Mars
31/3
April
29/4
Maj-augusti 29/8
September 30/9
Oktober 31/10
November 28/11


Ladda upp bidrag här

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-736 30 93

Radio

Månadens kampanj radio har sex deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

Januari-februari 28/2
Mars-april
29/4
Maj-augusti
29/8
September-oktober
31/10

Ladda upp bidrag här

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-736 30 93

Utomhus

Månadens kampanj utomhus har fyra deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

Januari-mars
31/3
April-maj
30/5
Juni-september
30/9
Oktober-november 28/11



Ladda upp bidrag här

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-736 30 93

Content

Månadens kampanj content har tre deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

Januari-april 29/4
Maj-september
30/9
Oktober-november
28/11

Skicka bidragen till
Torsgatan 21
OBS! Resumé ansvarar inte för inskickade tävlingsbidrag och vi skickar inga bidrag i retur.

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-736 30 93

Digitalt

Månadens kampanj digitalt har åtta deltävlingar. Sista inlämningsdatum:

December-januari
31/1
Februari
28/2
Mars
31/3
April
29/4
Maj-augusti 29/8
September 30/9
Oktober 31/10
November 28/11


Ladda upp bidrag här

Ansvarig: Andreas Rågsjö Thorell
Ring: 08-736 30 93

Anmäl ert bidrag

Ska du skicka in bidrag i kategorierna DM, Content eller Design ska du skicka dessa fysiskt till redaktionen. Skriv ut blanketterna nedan och fäst dessa på baksidan av pannån, förslagsvis i en plastficka så att de lätt kan tas bort.

Skicka bidraget till:
Torsgatan 21

Läs mer om hur du anmäler ditt bidrag

Regler

Bara skarpa kampanjer får tävla. Det innebär att de ska ha producerats av yrkesmänniskor. De ska vara godkända av uppdragsgivaren. Alla tävlande bidrag ska också ha gått i kommersiella annonsmedier under tävlingsomgången i Sverige.

Läs mer här

Syfte med tävlingen

Månadens kampanj syftar till att belöna, uppmärksamma och stimulera kreativ reklam i print, radio, DM, digitalt, mobilt, utomhus, design och film. Kontinuiteten i tävlingen gör den till en sporre för kontinuerlig förnyelse och förbättring.

Tävlingens öppna form gör det möjligt för små nykomlingar att mäta sig med de stora, etablerade reklamkonsulterna. Det är Resumés förhoppning att Månadens kampanj ska bidra till att Reklamsverige håller sig på tårna, och att tävlingen därmed ska motverka ohälsosam fetma och självgodhet.
All information på resume.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa vid citering resume.se är en del av Bonnier Business Media.
Redaktion: 08-736 30 00
Besöksadress: Torsgatan 21
Postadress: Resumé, 113 90 Stockholm

Läs här om cookies på resume.se
Chefredaktör & ansvarig utgivare:
Claes de Faire
Webbchef: Magnus Helander
Webbmaster: Johanna Björnholm