Månadens alternativa medier, maj-augusti 2016

Volts årsbok som belyser den amerikanska vapenproblematiken fick juryn att kippa efter andan och rösta för guld. Tvåa kom Åkestam Holst med 3D-låten för Audi. Volt tog en tredjeplats med fönstershopping för Svenssons i Lammhult.

Julia Lundin

1 Sign their yearbook

Kund: New Yorkers Against Gun Violence Byrå: Volt

I USA får alla utexaminerade high school-studenter en årsbok med plats för att skriva hälsningar. Men varje år dör 2 000 barn i USA på grund av vapen-
relaterat våld, och får aldrig chansen att vara med i en årsbok. Volt belyste problemet genom kampanjen ”Sign their yearbook” som lanserades i slutet på maj för organisationen New Yorkers Against Gun Violence. Nu kammar kampanjen hem guld i Månadens kampanj alternativa medier.

Det är kreatörsduon Linus Bronge och Oskar Pernefeldt som ligger bakom idén, där man har tagit fram en årsbok med bilder på elva studenter som har avlidit. Vem som helst kunde under 30 dagar signera boken på kampanjsajten.

– Vi är båda politiskt intresserade och idén föddes ur ett samtal om den enorma- vapenproblematiken i USA. Kunden nappade direkt på det kreativa uttaget och såg att det fanns potential att skapa debatt, säger Linus Bronge.

Volt har, med hjälp av New Yorkers Against Gun Vio-lence, haft tät kontakt med föräldrarna till barnen.

– Det har varit en väldigt emotionell process. Urvalet i boken har baserats på etnicitet och vilken typ av vapenproblematik som ligger bakom. Det handlar till exempel om självmord, skolskjutningar och så kallat gatuvåld. 

”Sign their yearbook” fick in flera tusen digitala signaturer. För två veckor sedan var Linus Bronge och Oskar Pernefeldt i Washington för att lämna in boken till kongressen.

– Vi var där tillsammans med ett par föräldrar och fick träffa en senator på hans kontor. Vi hade ett givande samtal i frågan, så nu får vi se vilken effekt det kan leda till. Det viktiga var att belysa frågan från vårt håll och få upp vapendebatten på agendan i ett flertal mediala kanaler, säger Linus Bronge.

Så tyckte juryn

Markus Näslund, creative director, Momentum
Känns som att denna idé verkligen har en stark koppling till den amerikanska folksjälen. Ambitiöst, träffsäkert och relevant men givetvis framförallt rakt in i hjärtat.

Adam Reuterskiöld, copywriter, Åkestam Holst
Ibland när man ser andras jobb tänker man ”f-n, det här skulle man ju gjort”, och Volts årsbok är precis ett sådant jobb.

Rikard Holst, art director, Ingo
Digital kraft som inte varit mycket värd utan den fysiska old school förpackningen. Årets starkaste yearbook.

Charlotta Nordling, planner/copy, FamiljenPangea
Ambitiöst projekt som borde slå an många strängar i den amerikanska folksjälen. Smart sätt att få engagemang i ett lobbyprojekt genom att kombinera det analoga med en digital lättillgänglig kampanj som är lätt att sprida.

Fakta

Arbetsgrupp: Daniel Vaccino cd, Linus Bronge och Oskar Pernefeldt kreatörer, Maria Sandberg projektledare, Gabriela Brandén produktionsledare, Staffan Kjellvestad visualizer, Per Sturesson digital designer, Jan Landfeldt och Ulf Nilsson foto (United Frog Studios), Mårten Sahlin musik (Sing Sing)

 


2 The 3D audio song

Kund: Audi Byrå: Åkestam Holst

Audi A4 är den första bilen med 3D-ljud. För att marknadsföra modellen anlitades houseduon Cazette som fick i uppdrag att göra världens första 3D-låt. Låten släpptes exklusivt i Audi A4, där enda sättet att höra den var genom att provköra bilen.


Så tyckte juryn

Markus Näslund, creative director, Momentum
Att på ett elegant sätt tvinga folk till bilhallarna för att uppleva Lalehs låt med unikt 3-d ljud känns exklusivt på ett bra sätt för varumärket Audi.

Rikard Holst, art director, Ingo
En specialtillverkad låt av en åtråvärd artist som bara kan upplevas till sin fulländning i en Audi med en 3d-stereo. Unikt att låta bilens ljudsystem bli media och hjälte. Det är klart att en biltillverkare som värnar så mycket om ljudet måste vara bra.

Charlotta Nordling, planner/copy, FamiljenPangea
Äntligen får Cazzettes fan-skara en egen bil att njuta fullt ut i!

Fakta

Arbetsgrupp: Magnus Jakobsson cd, Michal Sitkiewicz ad, Eva Wallmark art director, Rickard Beskow copywriter, Niclas Holm projektledare, Jennie Strinnhed produktionsledare, Simon Stefansson planner, Jerker Winther planner, Nisse Axman directing photographer, Eric Karlsson b-foto, Henrik Adenskog producent, Tom Hedström marketing director

 


3 Fönstershopping

Kund: Lammhult Byrå: Volt

I den här kampanjen för Svenssons tog Volt fönstershopping till en ny nivå genom att visa upp utbudet i ett riktigt fönster, i en lägenhet i Stockholm, och rama in det hela med en vepa. https://www.youtube.com/watch?v=IyKHiN-QXdo

 

Så tyckte juryn

Markus Näslund, creative director, Momentum
Enkelt och därför också riktigt bra. Varför inte låta fönstret till ett hem bli det självklara alternativa mediet för möblerna från Svennsson i Lammhult.

Adam Reuterskiöld, copywriter, Åkestam Holst
Hmm, det verkar finnas en viss sanning i uttrycken "det enkla är det svåra" och "keep it simple". Rikard Holst, art director, Ingo En inredningsintresserad peeping toms våta dröm. Mixen mellan en utomhustavla och ett inredningsreportage. Bra!

Charlotta Nordling, planner/copy, FamiljenPangea
Genialt i alla sin enkelhet, får Hemnet-knarkaren att gå man ur huse. Jag ser potientialen att ta det vidare till fler områden och mer experiementella inredningsstilar. Snart kanske vi kan kika in i Ernst Billgrens sovrum inrett med designklassiker från Svenssons?

Fakta

Arbetsgrupp: Lisa Vaccino, Oscar Pernefeldt och Linus Bronge art director, Daniel Vaccino copywriter och creative director, Henrik Stampe strateg, Caroline Sjöström produktionsledare

 


Alternativa medier blir roligare

Det var roligt att samlas som jury och se kvaliteten på jobben. Bra idéhöjd, smarta lösningar och stor bredd. Det finns liv! Vad vi speciellt slogs av var hur nya medier har gjort alternativa medier lättare och roligare att sprida. Tidigare kunde en intelligent placerad skylt på staden vara ett alternativt medium. Men med hjälp av digitala medier sprids den vidare och blir så mycket större än så.

Det känns som att det är en renässans för alternativa medier. Någonting som tidigare har känts som en slaskkategori, kommunikationslösningar som inte får plats i någon annan mediekategori, får i dag ett metavärde tack vare de digitala kanalerna. Och då skapas något nytt. Som kan vara enbart förtjänat eller ett gifte mellan köpt och förtjänat. I ett gränsland mellan reklam och pr. Eller som kategorin heter i Cannes Lions: Promo and Activation. 

Vinnaren i omgången blev det känslosamma bidraget ”Sign their yearbook” som byrån Volt har tagit fram för organisationen New Yorkers Against Gun Violence i USA. Ett alternativt medium i form av en bok som har skapats utifrån ett digitalt engagemang och blivit en hel rörelse. Briljant och gripande och med ett starkt metavärde. 

Ett nytänkande grepp för att skapa provkörningar. Det lyckades tvåan ”Audio song” för Audi med. Förutom den fina ordtvisten så gillade juryn det fina hantverket och att lösningen var knuten till en unik feature i bilen. En 3D-låt kan inte bli annat än en sann metalösning på alla sätt.

Svenssons i Lammhult blev trea på att göra det legitimt att glo in hos andra. Inspirerande och kul lösning i all sin enkelhet. Och det var just det som gjorde den här omgången så rolig. Att det var smarta lösningar på så många olika sätt. 

Heja alternativa medier! 

Malin Wikerberg är creative director på Garbergs Malmö



Lista

1. Volt, ”Sign Their Yearbook”, New Yorkers Against Gun Violence
2. Åkestam Holst, ”The 3D Audio Song”, Audi
3. Volt, ”Fönstershopping” Svenssons i Lammhult
4. Saatchi & Saatchi Stockholm, "Singelsläppet", Föreningen Popaganda/Luger Inc 
5. Forsman & Bodenfors, "West Pride 2016" 
6. Familjen Pangea, "Worlds Smartest Dorm Room", Örebro Universitet 
7. M&C Saatchi Stockholm, "Simma med stjärnorna", Svensk Simidrott/E.ON

Jury Alternativa medier 2016

  • Adam Reuterskiöld
  • Frida Siversen Ljung
  • Malin Wikerberg
  • Elin Lager
  • Philip Ahlqwist
  • Charlotta Nordling
  • Maria Lamke
  • Markus Näslund
  • Mats Mileblad
  • Rikard Holst

Alternativa medier topplista

  1. Åkestam Holst

  2. Volt

  3. Saatchi & Saatchi