Månadens content, september-november 2016

Ellen Bergström och Nice One uppmärksammade kvinnors underlivsbekymmer och tog guld i Månadens Content. Andraplatsen gick till Volt/Creuna för Försvarsmakten och tredje pallplats till OTW för Din Bil.

Julia Lundin

Mellan benen med Ellen

Kund: Ellen AB   Byrå: Nice One

Ellen satte tabubelagd fråga på tapeten

Hundratusentals kvinnor har underlivsbekymmer som de aldrig talar om. Därför parade intimhygienvarumärket Ellen AB ihop sig med contentbyrån Nice One för en minitv-serie på Youtube om vanliga problem i kvinnors underliv. ”Mellan benen med Ellen” är en del av konceptet med namnet #tahandomdig.

Frontfigur är skådespelerskan och influencern Ellen Bergström – ett självklart val, inte bara med tanke på det passande namnet.

– Jag tror att tjejer och kvinnor som lider i tysthet är beredda att lyssna på någon som tar deras problem på allvar. ”Mellan benen med Ellen” svarar dels på alla möjliga och omöjliga frågor, dels använder humor och en programledare som är trovärdig och välkänd för målgruppen. Ellen Bergström bjuder otroligt mycket på sig själv och är galet rolig!, säger Åsa Rydén Antonsson, konceptutvecklare på Nice One.

Serien, som finns i sex delar, har hittills setts av en halv miljon människor om man räknar samman alla kanaler.

– Den har marknadsförts främst via Ellen Bergströms Instagram- och Facebookkonto. Där har vi inte bara använt oss av fullängdsavsnitten, utan även klippt ut enskilda sketcher och trailers för effektivare spridning i sociala medier. Vi har även använt oss av förtjänade kanaler.

Hur har responsen varit?
– Fantastisk. Kommentarer av typen ”Äntligen!” och ”Underbart att ni tar upp detta ämne!” har strömmat in. Och tydligen är det inte bara tjejer som har skrattat framför Youtube, utan även deras pojkvänner och pappor till exempel.

Åsa Rydén Antonsson passar på att ge en uppmaning till alla marknadschefer:

– Om du inte har en strategi för Youtube och influencer marketing än – se till att skaffa en under 2017.

Se första avsnittet av ”Mellan benen med Ellen” här.


Så tyckte juryn

Linus Fremin, Make Your Mark
”Kanske inte ett innovativt grepp, men helt rätt för ändamålet. Ett viktigt ämne lyfts på ett genuint men även humoristiskt sätt och lär nå den tilltänkta målgruppen utan problem.”

Anna-Karin Schröder, Chiffer
”Kreativ, informativ och kunskapshöjande på ett lättillgängligt sätt. Filmerna visar vägen för ett öppnare klimat för unga kvinnor att prata om problem med underlivet. Bra grepp att använda Ellen Bergström som influencer för detta.”

Josephine Illola, Glory Days
”Ett kul sätt att lyfta ett ämne som tyvärr är kopplat till mycket skamkänslor. När man ser till målgruppen unga tjejer känns det träffsäkert både med rörligt och den influencer man valt. Ett bra sätt att bjussa på viktig kunskap och helt lägga sälj åt sidan.”

Anna Strömberg, Intellecta Corporate
”Genom matchningen av Ellen Bergström med intimhälsa-varumärket Ellen lyckas man skapa relevant, informativt och samtidigt lekfullt innehåll utan trista pekpinnar. Ämnet, kvinnors intimhälsa, mår bra av att lyftas i det här moderna sammanhanget. Även om greppet kanske inte är nyskapande så är resultatet utmärkt.”

Sara Perers, TT Nyhetsbyrån
”Kul och avslappnat sätt att uppmärksamma ett känsligt ämne. Att varva fakta med humor gör det hela bättre.”



Fakta

Arbetsgrupp: Alex Råberg digital strateg, Ellen Bergström, programledare och sketchförfattare, Johanna Paues Darlington, producent, Linus Magnusson, regi och foto, Åsa Rydén Antonsson, konceptutvecklare




Ett land i förändring

Kund: Försvarsmakten   Byrå: Volt/Creuna

Försvarsmakten slog i oktober ett slag för det progressiva Sverige med kampanjen "Du Nya, Du Fria”. I denna kampanj tillät hemsidebesökaren uppleva vad som har förändrats i Sverige sedan hen föddes. Utifrån sitt födelsedatum fick besökaren en unik historia berättat för sig i formatet av en interaktiv chatt.

Se kampanjen här


Så tyckte juryn

Linus Fremin, Make Your Mark
”Ett kreativt och interaktivt sätt att visa hur Försvarsmakten har varit nära och en del av mindre och större samhällsförändringar. En enkel, men smart, grundidé.”

Anna-Karin Schröder, Chiffer
”Innovativ, interaktiv och informativ.  Fint hantverk och bra textinnehåll. Bygger både varumärke och relation med målgruppen.”

Josephine Illola, Glory Days
”Målgruppen får på ett kreativt och nyfiket sätt ta del av intressant innehåll. Det känns verkligen som ett gediget arbete, som dessutom är snyggt förpackat. Också ett smart sätt att berätta historier på, precis som content marketing i mångt och mycket handlar om.”

Sara Perers, TT Nyhetsbyrån
”Gediget arbete med content. Kampanjsajten känns som en outtömlig källa med intressant information.”



Fakta

Arbetsgrupp: 

Volt: Daniel Vaccino creative director, Linus Bronge och Oskar Pernefeldt art directors, Tomas Lilja och Erica Thelin planners, Per Sturesson digital producer, Malin Almqvist account director, Camilla Ryttare, account manager

Creuna: Natasha Ehlén art directors, Sofia Lindahl copywriter, Gunnur Von Matern interaction designer, Daniel Forsberg och Alexander Darland interface developers, Alexander Holmbäck developer, Gustav Forsberg production manager, Björn Sundman technical project manager, Gisela Bernhoft account director




Din Bil

Kund: Din Bil   Byrå: OTW

OTW gjorde för Din Bils räkning en redaktionell plattform för servicemarknaden som innehåller fyra sajter för Volkswagen, Audi, Skoda och Seat.

Se kampanjen här


Så tyckte juryn

Linus Fremin, Make Your Mark
”Ett effektivt sätt att skapa mervärde för bilister med hjälp av tips och nyttig info. Kanske inte den snyggast sajtdesignen någonsin, men den lirar bra med varumärket i övrigt.”

Anna-Karin Schröder, Chiffer
”Tydlig och mycket lättillgänglig. Genomtänkt struktur samt bra balans mellan textmängd och bild. Genomtänkt bildmanér. Användarvänlig.”

Josephine Illola, Glory Days
”Mycket läsvärd information som man som bilägare har nytta av i sin vardag. Ett bra flöde av information som går att fylla på och hålla vid liv länge.”



Fakta

Arbetsgrupp: Åsa Lundqvist kundansvarig, Ulrika Alforsen digital strateg, Carl-Johan Bauhn projektledare, Lars Öhman webbredaktör, Kristian Sörling interaktionsdesigner





Elin af Klintberg

2016 – året när allt blev content

Året som ordförande i Månadens kampanj Content lider mot sitt slut. Och det jag framförallt tar med mig in i 2017 är en stor, fet osäkerhet huruvida den här kategorin kommer att överleva. Kalla mig paragrafryttare, men för mig skiljer sig content marketing från traditionell reklam. Content marketing är inte en snabb kampanj med inhyrda skådespelare. Det var bland annat därför jag valde att starta contentbyrån Klintberg Niléhn – eftersom jag tror på det pågående samtalet mellan företag och kund, på den redaktionella förpackningen och på principen att själva innehållet har ett värde för mottagaren. Content marketing är inte, och ska inte vara, ett one night stand utan en långsiktig relation. Det ska vara ett löpande arbete som utförs systematiskt på egna plattformar. Så, där sa jag det... För det är min fasta övertygelse att content marketing i första hand bör publiceras i företagets egna kanaler. Först då blir platsen mer än bara en kanal eller ett medium, det blir ett varumärke i sig som människor kan relatera till. Och endast då kan företaget bli sitt eget mediehus. Ändå sitter vi, som ska representera branschen, här i Resumés kök och tittar bidrag som skulle få Joe Pulizzi (mannen som myntade begreppet content marketing 2001) att skrika av vanmakt. För 2016 var året då precis allt blev content. En facebookbanner med en stark punchline, ”klart man ska vara med och tävla” eller en fin reklamfilm som endast synts i köpt media… ”Content! Filmen har ju faktiskt en handling.” Nej, nej, nej. Jag sätter ner foten! Om inte vi runt bordet driver våra branschfrågor – vilka ska då göra det? Under året som gått är det reklambyråerna som seglat upp som vinnarna i den här kategorin. Och all cred till duktiga människor som gör intelligenta reklamfilmer – men content markering är det definitivt inte. Resumé, det är dags att skapa tydliga definitioner för vad Månadens kampanj content står för – eller lägg ner kategorin för alltid. 

Elin af Klintberg

Lista

1. Nice One, "Mellan benen med Ellen", Ellen AB
2. Volt/Creuna, "Ett land i förändring", Försvarsmakten
3. OTW, "Din Bil", Din Bil
4. M&C Saatchi Stockholm, ”Solfarmare sökes”, E.ON
5. Åkestam Holst, ”IKEA Retail Therapy, IKEA

Jury content 2016

  • Michael Jonsson
  • Anders Sundberg
  • Johan Bratt
  • Anna Strömberg
  • Elin af Klintberg
  • Jan Sturestig
  • Linus Fremin
  • Josephine Ilola
  • Susanne Bernhardsson
  • Salka Hallström Bornold
  • Sara Perers

Testar jury block arv från category page (år)

sidnamn: Content