Månadens film, april 2016

Forsman & Bodenfors, Forsman & Bodenfors och ... Forsman & Bodenfors. Byrån dominerar, minst sagt, topp tre-listan i den senaste omgången av Månadens film. Vinner gör de med Oatly, Comviqs film om kioskägaren Karims bakgrund kommer tvåa och trea blir det kinesiska skönhetsmärket SK-II.

Yasmine Winberg

1. Range: Frutt frutt, say cheese, alarm clock, non stop, chocolics

Kund: Oatly Byrå: Forsman & Bodenfors

En väckarklocka, ett fruktstånd, en gigantisk macka, löpband och ett sugrör som aldrig tar slut. Det är huvudingredienserna i fem reklamfilmer som ska fortsätta sätta Oatly på kartan.

– Det är en ren kännedomskampanj – ett sätt att trycka in Oatlys visuella identitet i folks medvetande. Filmerna är en uppföljning på de allra första vi gjorde, men denna gång har miljön en koppling till produkterna. Natural energy kan kopplas till löpbandet, och chokladen … Ja, vad den har att göra med en man som spelar på en hemorgel kan jag i och för sig inte svara på, säger Martin Ringqvist, copy på F&B. 

Filmerna ska öka kännedomen för Oatly, säger du. Hur lång väg har de kvar där?

– Högst upp på Oatlys agenda står frågor om hälsa och miljö. Och kännedom är bara en pusselbit på vägen. Så det är en jätteresa kvar. Men hela sortimentet av vegetabiliska drycker har ökat explosionsartat och jag hoppas och tror att Oatly har varit loket. Oatly har gått från att vara en alternativprodukt till en mainstreamprodukt.

Hur stor del har er reklam haft i den förändringen?

– Oatlys reklam utspelar sig ju till största delen, kanske 90 procent, på förpackningarna. Och de har definitivt -varit bidragande till förändringen. Där kan vi driva politiska budskap, blandat med rent nonsens.

Ni har ju vunnit en hel del priser för er Oatlyreklam. Kommer det att fortsätta?

– Det är inget självändamål att vinna priser. Vi gör inte saker för, utan med, Oatly. De är ett superroligt, kreativt och innovativt företag, vilket ska återspeglas i allt vi gör. Och än så länge har reklamjuryer runtom i världen gillat det.

Något du vill tillägga?

– Fortsätt drick Oatly och sluta med mjölk.


Se filmerna här:
Film 1
Film 2
Film 3
Film 4
Film 5

Så tyckte juryn

Martin Rynvik, copywriter på Mecka:
Ibland behövs inga dramatiska historier eller avancerad teknik för att tittaren ska gilla varumärket. Ibland räcker det med kort och charmig smartness.

Sara Clewemar, account director på Åkestam Holst:
Enkelt, finurligt och kravlöst. Oatly håller stilen som ett modernt mjölkalternativ med välgjorda och roliga filmsnuttar fjärran från fotriktighet. 

Eddie Ågren, regissör på FLX:
Opretentiösa små filmer som visar på att ibland behöver det inte vara mer tillkrånglat än så. Kul att se hur filmerna kommunicerar känslan av Oatlys spontana och egna identitet.

 

Fakta

Arbetsgrupp: Jerk Zander account supervisor, Jenni Füleki account manager, Lars Elfman art director, Martin Ringqvist och John Schoolcraft copywriters, Christoffer Persson designer, Åsa Hammar agency producer, Acne Production production company, Chimney post production online/grade, Torbjörn Martin director, Petur Mogensen executive producer, Torbjörn Martin D.O.P, Torbjörn Martin editor, Chimney sound.


2. Från Bagdad till kiosken

Kund: Comviq Byrå: Forsman & Bodenfors

Comviq tar ställning för tolerans och berättar om Tariq Alkhizais historia, skådespelaren bakom folkkära reklamkaraktären och kioskägaren Karim. I en sju minuter lång film får tittaren följa med på resan från att vara en tystad journalist till att bli en OS-fäktare och tvingas fly från Irak.

Se filmerna här:
Film 1


Så tyckte juryn

Martin Rynvik, copywriter på Mecka:
Bra avvägning mellan drama och humor. Oväntad film som väcker frågan om hur många liknande historier som vandrar runt på gatorna ibland oss.

Sara Clewemar, account director på Åkestam Holst:
Fin film som berättar en fin (och lång) historia. Lite otydligt om det är den riktiga personen eller om det är rollkaraktären som berättar. Mellansnacken i kiosken ställer till det.

Eddie Ågren, regissör på FLX:
En stark och intressant historia som gör denna film unik. Bra att Comviq tar sig an och vågar göra något som går utanför den vanliga kiosken och fortfarande kunna behålla samma tonalitet. Kul att de också vågar satsa på ett längre format. Det enda man kanske skulle gjort annorlunda är att fortsatt berätta denna riktiga historia filmen ut.


Fakta

Arbetsgrupp: Stefan Rudels projektledare, Sara Kling produktionsledare, Silla Levin art director, Jacob Nelson copywriter, Axel Söderlund och Viktor Brittsjö formgivare/designer, Magnus Kennhed byråproducent/agency producer, Indian Summer Film produktionsbolag, Chimney postproduktion, Mediacom mediebyrå, Josef Fares regissör, Abbe Hassan producent, Linus Eklund foto, John Hellberg klippning, Jonatan Järpehag musik.


3. Marriage Market Takeover

Kund: SK-II Byrå: Forsman & Bodenfors

I Kina är det en stor social press på att kvinnor över 25 borde vara gifta. De kvinnor som inte är det kallas "leftover women". För de föräldrar som vill gifta bort sina barn finns det ett fenomen som kallas marriage market. Skönhetsmärket SK-II har tagit hjälp av Forsman & Bodenfors för att ta över marknaden, där ogifta kvinnor över 25 år gör ett statement de hoppas ska nå dömande föräldrar.

Se filmen här

Så tyckte juryn

Martin Rynvik, copywriter på Mecka:
Gripande film som påminner om hur dålig koll vi i väst ofta har på grannarna i öst. Kopplingen till produkterna något oklar, men filmen gör jobbet bra ändå.

Sara Clewemar, account director på Åkestam Holst:
Den film i omgången som tog tag mest känslomässigt. Angelägen fråga och snyggt dramatiserat. 

Eddie Ågren, regissör på FLX:
En film som lyfter ett problem som man inte har så mycket insyn i. Snyggt filmat och bra berättat om en vardag som många kineser befinner sig i.

 

Fakta

Arbetsgrupp: Susanna Fagring account supervisor, Linda Tiderman account manager, Sophia Lindholm och Karina Ullensvang art directors, Tove Eriksen Hillblom copywriter, Amat Levin pr-strategist, Christian Sundén designer, My Troedsson planner, Alexander Blidner och Peter Gaudiano agency producer film/digital, Joey Chung chinese writer (freelance), Tool
Postproduction: Cut n Run production company, BeOn media/pr agency, Floyd Russ director, Mary Church producer, Victor Magro/Future Perfect Music music, Robert Helphand exec producer, Jacob Moller D.O.P, Robert Ryang editor, n/a original, Cut n Run sound.

 


Andreas Lönn

Jo, det har hänt en del sedan 50-talet

Jurymötet den här månaden hölls hos SF och inleddes med visning av reklamfilmer från 30-talet och framåt ur SF:s arkiv. Hon som satt bredvid mig suckade att det inte hade hänt så mycket med reklamfilm sedan 50-talet. Fast när Wranglers film med en långsam kameraåkning mellan benen och upp i skrevet på en ung kvinna och voice over ”det ser ut som de limmat på jeansen på bruden” kändes det som att det visst har hänt ganska mycket. Fast å andra sidan ser ju Calvin Kleins upskirtbild i flash i #mycalvins från förrförra veckan precis likadan ut.

Därför var det extra roligt att denna omgångs filmer bjöd på helt andra berättelser, som svårligen hade kunnat göras på 50 eller 70-talet. En berättelse från Kina om kvinnor som av sin omgivning beskrivs som ”leftover women” eftersom de inte är gifta vid 25 års ålder. En annan berättelse om en kioskägares långa, mödosamma och fantastiska resa från sitt födelseland Irak till sitt nya hemland Sverige. 

Och en tredje berättelse om ... ja, vad då? Befriande var nog det ord som bäst sammanfattade vad juryn tyckte om Oatly. Befriande enkelt. Befriande ologiskt. Befriande humor. Och befriande fritt från traditionella reklamfilmers dramaturgi. Oavsett om de är gjorda i dag eller för 50 år sedan.

Att tvåan är 7 minuter och 34 sekunder längre än -ettan skulle man kunna se som ett problem för det går ju som bekant inte att jämföra äpplen och päron. Eller så ser man det som att allt, tack och lov, är möjligt 2016.

Andreas Lönn är cd & partner på ANR BBDO



Lista

1. DDB Stockholm, Klarna, "Smooth"
2. TBWA Stockholm, Kelda, "Mer tid till det du gillar"
3. Forsman & Bodenfors, Åhléns, "Gränslöst"
4. KING, Ica, "Välkommen Abbe"
5. Vitamin Well/Jarowskij, Vitamin Well, "Zlatan@Work"
6. Åkestam Holst, Tre, "Musikkompis"
7. M&C Saatchi Stockholm, Norwegian, "Love at first flight" och NY Collective, Jönköpings Södra IF, "Varför ska man se Jönköpings Södra?"