Månadens film, maj-augusti 2016

Zlatan dominerar på pallplatserna. Men det var inte hans egen historia som vann, utan Kings och Icas. Saatchi & Saatchis ofta prisbelönta reklam för skräckfilmsfestivalen Elmsta 3000 Horror Fest tog en andraplats och F&B med sina maffiga Zlatanfilmer kom trea.

Yasmine Winberg

1. EM-filmen

Kund: ICA Byrå: King

I fikarummet i Ica-Stigs butik sitter personalen och tittar på fotboll, precis som resten av befolkningen gjorde under EM. Precis som resten av befolkningen klagar karaktärerna också på spelet. ”Min mamma passar ju bättre”, säger Ulf. 

Men Icasåpan är inte heller populär hos alla. ”Stäng av den där Icaskiten”, kontrar Zlatan när landslaget sitter och laddar upp inför nästa match.

– I samband med den sista kvalmatchen hade landslaget många belackare. Vi ville utgå ifrån den bilden som fanns kring landslaget just då och göra en komisk tvist av det, säger Adam Gäfvert, ad på King.

Hur fick ni landslaget att ställa upp?

– Det berodde på Icas och Fotbollförbundets projekt ”Alla är olika – olika är bra”. Fotbollförbundets generalsekrete-rare Håkan Sjöström frågade spelarna om de ville vara med och vi fick till svar att de kunde medverka på villkoret att alla fick vara med. Det är ett lyxproblem. 

Ica och King fick 30 minuter med landslaget. Det löste de med fyra kameror som spelade in simultant. Landslagsspelarna lärde sig replikerna på fem minuter och sedan körde de på.

– Det var svettigt, speciellt för producenten Olof Barr som styrde ihop det, säger Adam Gäfvert.

Ni driver ju verkligen med hela Icakonceptet. Ser du några risker med det?

– Nej, det finns inte några stora risker. I och med att konceptet snart är 15 år förstår folk. Jag tror att de uppskattar Ica mer när vi visar på självdistans och inte sätter oss på några höga hästar. 

Zlatan är ju ofta populär i reklamsammanhang, men den här gången vann er film över hans egen story från F&B och Volvo. Hur känns det?

– Det känns ju bra. Snart får de introducera en ny kategori i Guldägget som heter ”Zlatan” så får vi se hur det går. Det finns ju en del att välja på.


Se filmerna här:
Se filmen här

Så tyckte juryn

Gustaf Åkerblom, regissör på FLX:
King har ännu en gång visat att det alltid kommer finnas några droppar att krama ur ICA-trasan. Smart och enkelt med en skön självkritisk humor som man bara kan kosta på sig om man varit med i gamet längre än Zlatan. 

Fredrik Kirkfjell, copywriter på Mecka:
Omgångens odiskutabla vinnare. Zlatan har lämnat landslaget, men ICA-Stig får gärna hänga kvar i butiken några år till om han håller den här nivån. Bravo!

Julia Sebesteny, copywriter på Åkestam Holst:
Kul, smart, och i säsong! Sveriges (kanske) längsta reklamkoncept är en så pass stark del av svenska folkets hjärtan att man lyckas driva med sig själva på ett sätt som kniper första platsen. Oväntat att fotbollspelarna ändå hade skådespelartalang.

 

Fakta

Arbetsgrupp: Frank Hollingworth cd, Adam Gäfvert och Emelie Jinhee Johnsson ad, Pontus Thorén och Martin Sööder copy, Peter Preisler projektledare, Anna Sjöberg produktionsledare, Sunit Mehrotra kundansvarig, Martin Persson regi, Olof Barr producent.


2. The musical massacre

Kund: Elmsta 3000 Horror Fest Byrå: Saatchi & Saatchi Stockholm

Se filmen här


Så tyckte juryn

Gustaf Åkerblom, regissör på FLX:
Elmsta har alltid en hög lägstanivå. Även detta år.

Fredrik Kirkfjell, copywriter på Mecka:
Kan man bli charmad av en samling seriemördare, läskiga dockor och japanska spökflickor? Uppenbarligen. Den trallvänliga allsången som mynnar ut i splatterfest får i alla fall mig på fall. 

Julia Sebesteny, copywriter på Åkestam Holst:
För skräckfans av skräckfans. Alla klyshiga grepp från skräckvärlden är representerade, alla skräckhjältar närvarande, men det är låten och låttexten som lyfter den här filmen till nya nivåer. 


Fakta

Arbetsgrupp: Gustav Egerstedt ad/cd, Erik Hiort af Ornäs ad, Erik Wingfors copywriter, Louise Persson produktionsledare, Robert Jitzmark regissör, Nicola Jones producent, Kristina Wibom executive producent, Mathilda Rolland produktionsledare, Ruben Uggla produktionsassistent, Kenneth Ishii fotograf, Karin Jacobsson b-foto, Robin Siwe klippare, Jonas Wessman DIT, Gustav Dejert online, Olle Ljungman/The Line ljud, Peter Övgård gaffer/grip, Oskar Lund elektriker, Sofia Ringertz stylist, Soley Astudottir hår, mask, smink, Sabina Andersson hår, mask, smink asst, Fritjof Granström SFX, Ebba SFX ass, Robin Panorama SFX props, Filip, Ljud & Bild Media teknik, Music Super Circus musikproduktion, Gustav Egerstedt text och musik, Lisa Sandbladh, Olov Lagerqvist, Erik Carlson och Gustav Egerstedt sång, Roger Glassel och Kenneth Glassel uppdragsgivare, Rebecca Klüger och Louise Erdman Sundh creepy nurses, Andreas Billing zombie, Olle Lagerqvist michael myers, Eric Carlsson​ american psycho, Hedda Guggenheimer Edholm the ring girl, Amanda Wirtberg mexican voodoo girl, c/o David @ Spixa ventriloquist puppet som skådespelare.


3. Made by Sweden – Prologue & Epilogue

Kund: Volvo Cars Byrå: Forsman & Bodenfors

Se filmerna här: 

Film 1
Film 2

Så tyckte juryn

Gustaf Åkerblom, regissör på FLX:
Sällan är Volvo statist i sina egna filmer. Denna gång fick de stå tillbaka för Sveriges okrönte kung som sällan står i bakgrunden. Dessa två filmer är både pampiga och extremt välgjorda men kunde kännas en aning utdragna.

Fredrik Kirkfjell, copywriter på Mecka:
När det gäller hantverket är det bara att lyfta på hatten. Det är snyggt som svordom. Ändå tappar jag intresset för Zlatans resa långt innan filmen tagit slut. 

Julia Sebesteny, copywriter på Åkestam Holst:
Ja, vad ska man säga. Storslaget, vackert foto, mäktig filmmusik, och tillsammans blir de här filmerna en hel kortfilm om Zlatan….och en Volvo. 

 

Fakta

Arbetsgrupp: Åsa Borg och Mikael Karlsson beställare, Andreas Malm, Staffan Lamm och Mathias Appelblad art directors, Gustav Johansson copywriter, Anders Bothén account director, Martin Johansson account executive, Martin Joelsson och Nicolas Peyrau designers, Lena Sellman agency producer, My Troedsson planner, Jenny Ring music supervisor, Bjarne Darwall pr-strategist, Animal social media & content integration, Mindshare media agency, F&B Inhouse web production and dealer support, F&B Factory post production, Adam Berg director, Mattias Montero director of photography,  Mikkel Neilson, Rock Paper Scissors editor, MPC Paris post production, INDIO production company, Johan Lindström executive producer, Ben Croker producer, Franck Lambertz online, Mark Gethin MPC paris colourist, Adrian Aurelius MPC LA sound design, Redpipe Stockholm D4ZED mixing, Per Carleö och Holger Pegelow

 


Hannes Tomani

Zlatan vinner även när han förlorar

Till och med när Zlatan förlorar, vinner Zlatan. Men för omväxlingens skull stod mer än Rosengårds stolthet i fokus, vilket var anledning nog för att få hela juryn att applådera. Flera bidrag födde en diskussion om hur varumärken använder sig av kända ansikten på rätt sätt, och när Icafilm nr 34 699 i ordningen hade rullat på skärmen, var frågan plötsligt besvarad.

Ica tillsammans med Sveriges fotbollslandslag hade antagligen skapar rubriker här och där oavsett paketering. Men när de samtidigt lyckas sätta fingret på det inför EM annalkande mansplainandet från landets alla fåtöljexperter, så handlar det inte uteslutande om Zlatans vara eller icke vara. Strössla sedan lite humoristisk självdistans från båda håll på en stabil produktion så var valet klart. Man kan hävda att den hade draghjälp av en kontext som andra bidrag saknade, men utifrån kriterierna kreativitet, hantverk, relevans och tydlighet var King och Ica klara segrare. 

Användandet av kändisar fick också utstå kritik. Zlatans minimemoarer hyllades för ett fantastiskt filmhantverk, men vad Volvo gjorde i hans film kunde ingen riktigt svara på.

”It’s your journey” ville hjälpa Volvo tala till en yngre, mer urban målgrupp med bland andra Sabina Ddumba & Kleerup som frontfigurer. Problemet var att vi inte riktigt förstod vad de ville säga. Kanske har Volvo nu ännu fler unga kunder tack vare deras närvaro, kanske inte. Men det är helt säkert att det krävs mer kreativ användning av kända profiler för att prisas av navelskådarna.

Hannes Tomani är studerande på Forsbergs



Lista

1. King, ICA, ”EM-filmen”
2. Saatchi & Saatchi Stockholm, Elmsta 3000 Horror Fest, ”The musical massacre”
3. Forsman & Bodenfors, Volvo Cars, ”Made by Sweden – prologue & epilogue”
4. Edelman Deportivo, Tele2, ”The sound of Europé”
5. Forsman & Bodenfors, Volvo Cars, ”It’s your journey”
6. Ehrenstråhle DDB, Telia, ”Mindre hat, mer kärlek – cute kitten”
7. Sturm & Drang reklambyrå, Majblomman, ”Alla har vi varit små”