Månadens film, september 2015

Forsman & Bodenfors morgonaggressioner för Oatly vann den här omgången av månadens film. Honestys nedräkning för Röda Korset tog hem silvret medan Forsman & Bodenfors sprakande hantverk för H&M blev trea.

1. Forsman & Bodenfors, Oatly, ”Breakfest”

Kund: Oatly Byrå: Forsman & Bodenfors

I en serie av fyra 15 sekunders filmer på tv och Youtube. Illustrerade Forsman & Bodenfors och Oatly stressen och frustrationen på morgonen med konceptet "Shit I'm late" för att marknadsföra fullkornsdrycken "Almost like a proper breakfest".

– Film är tacksamt eftersom man jobbar med flera sinnen. Ljud, bild och ofta musik. Här är dock en behaglig musikslinga ersatt med en oerhört jobbig och stressig tanke.

Varför är filmerna på engelska?
- Oatly finns i dagsläget på 25 marknader. Filmerna är tänkta att gå på flera av dom marknaderna.

I filmerna är de stressade själarna på väg någonstans. Mannen i rulltrappan som är paralyserad av sin stress över den sena ankomsten till jobbet och mötet med chefen som kommer att konfrontera honom. Kvinnan vars dotter fumlar med skorna när de ska till skolan. Eller känslan när rödljuset slås på trots att ingen fotgängare syns till. Efter att ha tagit en klunk av drycken fortsätter deras mantran; "Shit I'm late", "Put them on" och "Turn green".

– Det är en produkt som tar sig själv på allvar, men vi vet samtidigt att väldigt få skulle ersätta en lugn frukost med familjen och morgontidningen med en dryck på 7-Eleven. Det är en on-the-go-produkt som du tar i tillfällen när du är på språng och stressen försvinner inte för att du har druckit Oatly.

Se del 1 här
Se del 2 här
Se del 3 här
Se del 4 här

Så tyckte juryn

Nima Stillerud, art director King:
”Enkla och roliga. Ställer mig dock frågande till varför de är på engelska och inte svenska?”

Fakta

Arbetsgrupp: 
Projektledare: Jerk Zander, Produktionsledare: Britta Malmberg, Art Director: Lars Elfman, Copywriter: Leo Magnusson, Martin Ringqvist, John Schoolcraft, Designer: Christoffer Persson, Byråproducent: Åsa Hammar, Produktionsbolag: Acne Production, Post produktion (Online/Grade): Goodmotion, Regissör: Torbjörn Martin, Producer: Kristofer Larsson, Executive producer: Petur Mogensen, D.O.P: Torbjörn Martin, Editor: Torbjörn Martin , Sound: Ljudbyrån




2 Honesty, SF Media, ”Nedräkningen”

Kund: Röda Korsets Ungdomsförbund Byrå: Honesty

I våras utlyste SF reklamtävlingen "90 år av bioreklam". Uppdraget för kreatörer och annonsörer var att göra om den klassiska reklamvinjetten som kommer innan filmen visas på bio. Kriterierna för bidragen var att filmerna skulle bestå av en nedräkning från tio och att en röst i filmen skulle säga "nu blir det bioreklam".

26 bidrag deltog i tävlingen och juryn utsåg Röda Korsets Ungdomsförbund och byrån Honesty till vinnare med filmen "Nedräkningen för Läxhjälpen" där ett barn börjar räkna ner men hamnar på fel spår och läser andra siffror. I filmens slut uppmanas tittarna att bli läxhjälpare för Röda Korsets Ungdomsförbund.

”Belyser på ett störigt enkelt sätt ett växande problem.”, skrev juryn i sin motivering:

Honesty kände till Röda Korsets Ungdomsförbund och deras verksamhet sedan tidigare.
– De allra flesta har nog hört talas om Röda Korset och deras arbete runt om i världen. Men det är inte lika många som känner till att ungdomsförbundet gör massor med bra saker på hemmaplan. Och att de behöver fler frivilliga, säger Jocke Hanspers på Honesty.

Det vinnande bidraget har under hösten ersätt den vanliga reklamvinjetten under hösten 2015. Ett medieutrymme som är värt drygt 1,5 miljoner kronor. De fyra första höstveckorna ökade antalet anmälda volontärer för läxhjälp med 500 procent.

Hur mycket betyder biovisningen i relation till annat medieutrymme för Röda korsets ungdomsförbund?
– Filmen visas på biografer i hela landet. Och för ett ungdomsförbund med liten budget är det förstås ett jättebra tillfälle att synas och värva volontärer.


Se filmen här


Så tyckte juryn

Nima Stillerud, art director King
”Smart och relevant sätt att använda SFs berömda nedräkning till.”

Fakta

Arbetsgrupp: Copy: Jocke Hanspers, AD: Johan Gustafsson, Producent: Anders Olsson, Alexander Biörsmark, Ljud: Emil Preutz, Formgivare: Johnny Karlsson, CD: Petrus Kukulski, Martin Marklund, Röst: Dexter Björk


Forsman & Bodenfors, H&M, ”Close the loop”

Kund: H&M Byrå: Forsman & Bodenfors 

Med Iggy Pop som speakerröst och flera färgstarka personligheter från världens alla hörn ville H&M och Forsman & Bodenfors marknadsföra företagets återvinning av kläder.

– Grundidén var hela tiden storslagenheten i att H&M återvinner plagg i 55 länder runtom i hela världen.  Recycling som fenomen är universellt, men det är få som kan göra det i så stora volymer. Eftersom behovet att spara är globalt ville vi lyfta fram att oavsett vem du är, vad du tycker eller hur du ser ut finns det en gemensam önskan om att världen ska finnas kvar i framtiden. 

Juryn uppfattade filmen som att det mer handlade om rätten att vara sig själv än återvinning. Vad det en del av syftet?
– Nej, det var inte en del av briefen. Men vi var inspirerade av H&M:s värderingar. Och det var nog också skälet till att de gillade idén så mycket.

Kampanjen har hittills genererat 78 tv-inslag och 6800 artiklar. Filmen har över nio miljoner visningar. När den mediala exponeringen, med få undantag, har kopplat filmen till återvinning, anser Anna Qvennerstedt att kampanjens budskap har gått fram. 

– Jag är skolad i att man som kreatör ska göra saker renodlade och enkla. Här gjorde vi precis tvärtom och berättade jättemånga historier. Eftersom personerna var så pass intressanta fick kampanjen stor uppmärksamhet. 

Den virala filmen hade ingen budget för köpta tv Det köptes TrueView/YT. Den kombinerades med en produktnära kampanj för kollektionen "Demin Reborn", som är skapad med hjälp av återvunnet material.

Så tyckte juryn

Nima Stillerud, art director King
”Min favorit. Kanske inte det bästa sättet att göra reklam för klädåtervinning på. Men en fantastisk film för ett stort modevarumärke som HM.” 

Fakta

Arbetsgrupp:  Forsman & Bodenfors
Creatives: Karin Frisell, Anna Qvennerstedt, Senior Account Director: Leif Sorte, Account Manager: Joachim Levin, Designer: Ellinor Bjarnolf, PR: Maja Bredberg Music Supervisor: Jenny Ring, Joel Borg, Agency Producer, Film: Magnus Kennhed, Agency Producer, Digital: Helena Wård

H&M Inhouse:
Head of Creative: Erik Zetterberg, Head of Marketing: Daniel Herrmann, Project Manager: Pär Zetterberg, Producer Film: Lars Nilsson, Operative Project Manager Digital: Erik Hagström, Project Manager Social media: Maria Giertz, Project Manager Sustainability: Karin Brinck, Head of Media: Annika Sandström, PR: Anna Eriksson 

Production Company: Callboy
Director: Max Vitali, Executive producer: Alexander Blidner, Producer: Tilde Franzén, D.O.P: Mattias Rudh, Stylist: Denise Östholm, Grading: Chimney, Online: Gangsters, Editor: Leila Sarraf/Trim, Music: Jonas Quant



Lista

1) Oatly, Forsman & Bodenfors, ”Shit I’m Late”
2) Röda Korsets Ungdomsförbund, Honesty, ”Nedräkningen”
3) H&M, Forsman & Bodenfors, ”Close the loop”
4) Åhléns, Forsman & Bodenfors, ”Världens snabbaste 70-åring”
5) Dressmann, Forsman & Bodenfors, ”Underwear for perfect men”
6) Halebop, Honesty, ”Nättroll”
7) Ikano Bank, Doe Blomberg Gottberg, ”Drömmar vi inte kan uppfylla”