April-maj 2014

Väntelistan för organtransplantation får bekymren med försenade tåg att blekna bort. Juryn i Månadens utomhus enades därför om att Wonderleap & Eights kampanj var den värdiga vinnaren i den här omgången.

Fredrik Thambert
1 VäntelistaKund: MOD (Mer organdonation) Byrå: Wonderleap & EightFörra sommaren körde Jernh usen Media en tävling där de gav bort gratis annonsutrymme på storstädernas centralstationer. Wonderleap & Eight var en av dem som tog chansen och fick en gratis vecka på Malmö centralstation.

– När vi fick den här chansen ville vi göra något bra av det. Något som är på riktigt, säger Björn Lindén, ad på byrån.
Hans kollega Ida Backman som är copy brinner för att få fler människor att donera sina organ till nödställda. Därför blev det naturligt att ta fram en annons för organisationen MOD som vill öka antalet donatorer.

– Så vi satte oss ned och funderade. Eftersom det är på centralstationen går det att göra en parallell till alla som väntar på tåg. I jämförelsen blir det banalt. I det vardagliga glömmer man lätt bort det större perspektivet, säger Björn Lindén.

Den stora vepan utformades därför som tidtabellen på stationen. Destinationerna ändrades till olika personers namn och avgångstiderna byttes ut mot hur många dagar som personerna har väntat på att få sin nödvändiga transplantation.

– Vi föreslog flera idéer där vi skulle komma in på de riktiga tavlorna med budskap. Till exempel på den ytan där förseningarna rullar. Men Jernhusen ville inte gå in och förstöra de ytorna för mycket. Risken för att folk skulle bli förvirrade ansågs för stor.

Kampanjen fick stor spridning i sociala medier och gick så pass bra att MOD startade en crowdfundingsajt för att kunna sätta upp den på fler ställen. Och hittills i år har de fått in lika många donatorer som under hela 2013.

– Vi förstår så klart att det kan ha många orsaker, men vi vill gärna tro att vepan har bidragit, säger Björn Lindén.

FaktaArbetsgrupp: Wonderleap & Eight


2 Köp sommarbiljett!Kund: SL Byrå: DDB SthlmI våras var det många som förbryllades av SL:s reklam för sommarkorten. Det bestod av en tecknad hund och uppmaningar som "Very buy" och "such financial" skrivna i comic sans. Men allt hade sin förklaring.

Kampanjen bygger på internetfenomenet "Doge" som har blivit stort på forumet Reddit och sedan spritt sig över nätet. Eftersom sommarkorten främst är till för ungdomar bestämde sig SL för att verkligen rikta kommunikationen mot dem.

– Vi vill hitta ett sätt att prata med ungdomar som tittar i sina smartphones och inte är särskilt mottagliga för reklam över huvud taget, sade Tomas Jonsson, ad på DDB, till Resumé i april.

Kampanjen fick stor uppmärksamhet och delades flitigt i sociala medier. Många av affischerna i tunnelbanan revs ned av Doge-fans. Juryn i Månadens Utomhus applåderade kundens och byråns mod att våga vara exkluderande och ha ett annorlunda tilltal.

– Vi kände oss ganska säkra på den här effekten eftersom vi tog ut idén brett i traditionella medier. Om vi hade gjort det på någon obskyr banner hade få reagerat. Många som har kommenterat kampanjen har undrat hur SL egentligen har vågat, och just det har varit nyckeln till att det har fungerat så bra, förklarade Tomas Jonsson.

 

FaktaArbetsgrupp: Jerker Fagerström cd, Paul Morel business director, Tomas Jonsson & Lennart Claesson ad:ar, Martin Lundgren copy, Cattis Söderblom produktionsledare, Peter Danielsson original, Tor Westerlund retouch artist, Patrick Wilkorsz planner
3 PantameraKund: Returpack  Byrå: Granath HavasReturpacks Pantamera-kampanjer har historiskt varit framgångsrika. Så även nu, i det nya utförandet som syntes på utomhustavlorna under våren. Huvuddelen av kampanjen gick ut på att synliggöra hur mycket energi som sparas genom att återvinna burkar och PET-flaskor. Till exempel genom budskap som "Lysa upp en busskur en natt: 2 små PET-flaskor" och i tunnelbanan "Mörby Centrum – Norsborg: 87 små PET-flaskor".

Men det var inte den delen av kampanjen som juryn fastnade för. Istället var det ett antal utomhustavlor som hade extrautrustats med en behållare där förbipasserande kunde lämna sina tomma flaskor och burkar istället för att slänga dem i papperskorgen. Syftet var förstås att andra mer behövande skulle få möjligheten att plocka upp dem och panta.

Vad juryn uppskattade var nyttoaspekten i pantrören som fyller en faktisk funktion. I sin tur lyfter det kommunikation till en ny nivå..

 

FaktaArbetsgrupp: Göran Berggard projektledare, Fredrik Espmark planner, Malin Assarsson produktionsledare, Maria Lamke ad, Ulrika Kukulska copy

Mediebyrå: Scream


Petter Ödeen är cd på Garbergs
       Vårt sista massmedium
När tidningsläsandet dalar och tv-tittandet blir alltmer splittrat finns det egentligen bara ett riktigt massmedium kvar.

Det som den här juryn är satt att bedöma. Lika kraftfullt i dag som någonsin. Men det utnyttjas inte så ofta som tidigare.

Det är inte kreativitet som saknas. Det är stor­heten. De mest intressanta exemplen är oftast enstaka specialgjorda tavlor, eller mindre enheter i större kampanjer. Det vore roligare/bättre/effektivare om fler kampanjer utnyttjade kreativiteten till att göra stora landsomfattande kampanjer som i sin helhet är fantastiska. Och använder kraften i affischverkan och skönheten i att skala av ett budskap till sina minsta beståndsdelar.

Nu känns det som ett medium satt på undantag, där utloppet för dess storhet ofta bara hittas i periferin.

Det finns lyckligtvis undantag och i de kampanjer vi lyft fram den här månaden finns alla varianter representerade. Hoppas de inspirerar till framtida stordåd.

Petter Ödeen är cd på Garbergs



Lista

1. MOD, Wonderleap & Eight, Väntelista
2. SL, DDB Stockholm, Köp sommarbiljett
3. Returpack, Granath Havas, Pantamera
4. Cycleurope, Scholz & Friends, Crescent - In case of emergency
5. GAIS, Milk, Förhoppningar & regnbågar - Heja GAYS
6. Försvarsmakten, DDB Stockholm, Som vilket annat jobb som helst. Nästan.

Jury


Hampus Mattsson


Timo Orre



Åsa Klarén


Anna Kask


Gustaf Dahlbeck


Marie Swahn


Jörgen Berglund



Anna Romson
 
Gorm Boberg
 
Lisa Granberg