December-mars 2014

Ett innovativt sätt att använda sig av nya digitala möjligheter. Det tyckte juryn om vinnaren Apotek Hjärtat i årets första omgång av Månadens utomhus. Fjällfils pricktavla och JC:s androgyna modell prisas också.

Fredrik Thambert
1 Blowing in the wind Kund: Apotek Hjärtat Byrå: Åkestam Holst1 Filmen på Apotek Hjärtats digitala utom huskampanj har setts av hundratusentals människor på YouTube. Hyllningarna har strömmat in, och nu vinner den årets första omgång med god marginal.

– Jättekul, säger Lars Bæcklund, ad på Åkestam Holst. Flera av kommentarerna har handlat om det tekniska – de undrar hur vi ha r gjort. Det är skoj, då det är en lösning som möjliggörs av skräddarsydd teknik.

Syftet med kampanjen var att marknadsföra kedjans linje av egna hårvårdsprodukter, i synnerhet schampot. Det gör de på en av Clear Channels digitala skyltar i Stockholms tunnelbana som har anpassats för att reagera på omgivningen. När tågen anländer till perrongen blåser nämligen modellens hår upp av vinddraget.

– Idén uppstod när vi var ute och promenerade för runt 1,5 år sedan. Jag hade i bakhuvudet att de skulle lansera en egen serie hårvårdsprodukter, och det passade perfekt för det här. Jag tror att lekfullheten och enkelheten gör att folk tycker det är briljant, säger Lars Bæcklund.
Efter att ha fått idén möjliggjordes den genom ett tajt samarbete med produktionsbolaget Stopp som tog fram tekniken. Lars Bæcklund blev väldigt positivt överraskad när han såg slut­resultatet:

– Det blev väldigt bra. En kommentar som jag blev glad över var att känslan verkligen stämmer överens med hur det känns på riktigt när tågen kommer in.

Att filmen på kampanjen sedan skulle bli en viral succé var inget de hade räknat med på förhand.
– Det fanns ingen viral baktanke. Vi har inte lagt en spänn på att köpa "likes" eller så. Faktum är att den inte tog fart på en gång, utan det tog ett tag. Vi brukar alltid dokumentera vårt material, och det var den dokumentationen som blev viral..

Så tyckte juryn Gustaf Dahlbeck, Clear Channel:
Klockren kampanj som utnyttjar möjligheterna med digital utomhusreklam på ett roligt och träffande sätt.

Jörgen Berglund, Volt:
Äntligen en relevant rörlig utomhustavla som "gör jobbet" på så många plan. Många hade nog bara nöjt sig med lite fladdrande hår helt random, en nöjd kund och pengar på kontot. PANG! Vi hörs. Att inte "bara" nöja sig förtjänar första platsen i min bok.

Gorm Broberg, Truth:
Klockren användning av tavlans placering, fin synkning med tågets ankomst. Man känner verkligen känslan av vinddraget och det annalkande tåget i videon. Enkelt och smart.

Lisa Granberg, DDB Stockholm:
Min favorit. En digital utomhusskylt i tuben som faktiskt tar vara på att det är just en digital utomhusskylt i tuben. Nuff said.

Åsa Klarén, Ord & Bild:
Reklam som inte avbryter eller stör, utan istället roar och fascinerar. Här finns en tilltalande enkelhet som aldrig snuddar vid att vara simpel. Maker culture som får budskapet att lyfta. Bokstavligt talat.

Marie Swahn, Valentin & Byhr:
Ambitiöst och väl utfört, en värdig vinnare.

FaktaProduktionsbolag: Stopp/Family
Uppdragsgivare: Fredrik Kullberg
Arbetsgrupp: Andreas Ullenius cd, Mariette Glodeck copy, Lars Bæcklund ad, Sara Clewemar projektledare, Jennie Strinnhed produktionsledare, Lotta Person &Jens Sjöbergh grafiska formgivare, Nisse Axman motion designer, Sofia Swedenborg webbproducent, Anne-Lie Karl ateljéassistant, Elisabeth Frang foto, Patrik Karlsson planner


2 Mer kvällsåkning åt folket!Kund: Fjällfil/Norrmejerier Byrå: Doe Blomberg GottbergFjällfils varumärkeslöfte är att förse alla konsumenter med mer av fjällen. Utifrån det tog sportlovets kampanj sitt avstamp, när märket lät skidåkare förlänga tiden i backen genom att pricka rätt med snöbollar.

I de båda skidorterna Hemavan och Stöten satte de upp utomhustavlor i anslutning till lifterna. Eftersom mycket tid går förlorad till att åka lift istället för att ta sig ned för pisterna gav de besökarna chansen att förlänga backens öppettid med en timme varje dag. För att lyckas skulle åkarna kasta snöbollar från liften på en måltavla. Varje träff genererade 1-3 sekunder extra åkning. Den totala mängden genererade sekunder visades upp på en display

– Vi började med att fundera på hur det skulle fungera rent tekniskt och forskade i två veckor efter den bästa lösningen. Vi hittade ett företag som håller på med 3D-scanners och de gick igång på idén. Efter det handlade det mycket om att hitta rätt material och att tekniken skulle fungera i väderförhållandena, säger Jacob Hallsten, ad på Doe Blomberg Gottberg.

Resultatet föll väl ut och blev en succé bland de semesterfirande åkarna.

– Vi var osäkra på hur det skulle tas emot. På förhand trodde vi att kidsen skulle gilla det, men när vi satte upp tavlorna började alla använda dem och körde interna tävlingar. När vi tog ned dem började barnen gråta, säger Jacob Hallsten.

Varje dag lyckades åkarna addera en extra timme i backen, trots att varje träff bara gav några få sekunder. Förutom utomhustavlorna körde Fjällfil samplingsaktiviteter på plats för att ännu tydligare koppla ihop produkten med det mer övergripande varumärkeslöftet.

– Det handlar om att sätta Fjällfil i rätt kontext. Vi arbetar alltid efter deras varumärkeskall att ge mer av fjällen.

 

Så tyckte juryn Gustaf Dahlbeck, Clear Channel:
Snyggt genomförd idé som på ett direkt sätt involverar konsumenten och låter dem påverka liftens öppettider.

Jörgen Berglund, Volt:
Min favvo. Skönt med en "analog" utomhustavla som bjuder in till engagemang och snabb belöning helt utan hashtags, like-knappar och frågor som: Vilken Fjällfi tänker du på när du vaknar på tisdagar? "Ta en Lift efter varje åk" för apelsinjuicen Lift tillhör fortfarande min bästa skidanläggningsreklam genom tiderna men Fjällfil är med den här utomhus-rökaren där och naffsar i toppen. Lyfter på toppluvan och säger bra jobbat.

Gorm Broberg, Truth:
Hade denna högt upp på listan för interagerandets skull, började räkna på det och blev imponerad av skidåkarnas engagemang. Kan tycka att Skidanläggningarna själva skulle gjort kampanjen. Fjällfil lämnar mig dock med en skön känsla av ett schysst varumärke.

Lisa Granberg, DDB Stockholm:
En bjussig idé som är barnsligt trevlig. Lite minus för att tiden som lades på vid snöbollsträff var aningens snålt tilltagen.

Åsa Klarén, Ord & Bild:
En charmig aktivitet som tar vidare Fjällfils"Mer fjäll åt folket!". Reklam som underhåller och aktiverar samtidigt som den känns bjussig.

Marie Swahn, Valentin & Byhr:
Det är underbart när reklam blir underhållning och kommunikationen är så här fysisk.
Fakta
Arbetsgrupp: Doe Blomberg Gottberg


3 Erika Linder for Crocker SS14Kund: JC Byrå: Fredrik Etoall & Eleonore SällI slutet av 2013 fick klädkedjan JC nya ägare med ambitionen att blåsa liv i det krisande varumärket. Ett nytag i kommunikationen var en viktig del i att revitalisera kedjan och det gjordes med hjälp av modellen Erika Linder, som frontar i kampanjen för jeansmärket Crocker. Arbetet gjordes av ett tight team bestående av bland annat marknadschefen Eleonore Säll och fotografen Fredrik Etoall.

Vid en första anblick ser utomhustavlorna ut som relativt generisk modereklam. Men det uppmärksamma ögat ser att den kvinnliga och manliga modellen i själva verket är samma person. Syftet med greppet är att visa hur kedjan, till skillnad mot större konkurrenter, står närmre de yngre målgruppernas puls och värderingar.

– Erika Linder är unik i det avseendet att hon jobbat både som tjej- och killmodell. Kampanjen handlar om hennes person och vad hon står för. För oss blir det ett sätt att ta ställning och göra någonting som är annorlunda i modevärlden, har JC:s marknadschef Eleonore Säll tidigare sagt till Resumé.

Kampanjen fick ett stort medialt genomslag såväl i Sverige som internationellt. Att använda sig av en androgyn modell som bär upp både kill- och tjejkollektionen ansågs av många vara banbrytande och vågat. Juryn i Månadens utomhus uppskattade greppet och menade att publiciteten som det skapade gav ytterligare ringar på vattnet.

 

Så tyckte jurynGustaf Dahlbeck, Clear Channel:
Mycket fint hantverk och väl genomförd kampanj som tar för sig fint både i digitalt och traditionellt utomhus.

Jörgen Berglund, Volt:
Ett pytte pyttelitet steg för samhället men ett gigantiskt steg för reklambranschen. Allt som kan få Avpixlat & Blondinbella att gå i taket är bra. Hoppas verkligen JC fortsätter och utmanar den stereotypa bilden ännu mer nästa gång.

Gorm Broberg, Truth:
Snyggt och korrekt men inte på min topp tre lista. Hade velat se den skruvad ett snäpp eller två till. Helst med en kille, allra helst med The ATL Twins. Jag har svårt att se storheten i denna kampanj.

Åsa Klarén, Ord & Bild:
JC överraskar. De ger en ny bild av sig själva och Crocker. Jag gillar att man vågat prova ett nytt grepp i en annars väldigt likriktad bransch. Sen är det så klart synd att man inte vågat släppa stereotyperna helt.

Marie Swahn, Valentin & Byhr:
Snyggt att ett omstartat företag tar upp frågan. Personligen tycker jag att man kan dämpa de stereotypa inslagen ytterligare.

Fakta
Arbetsgrupp: Fredrik Etoall fotograf, Eleonore Säll cd, Linnea Aarflot grafisk designer, Emma Elwin stylist, Tony Lundström hår, Veronica Lindqvist make, Lou Solberg projekt­ledare, Rickard Arvius final art, Petra Källbom produktionsledare


Marie Swahn, copy, Valentin & Byhr.
      Envisa kreatörer krävs
En film om en digital skärm på Odenplans tunnel­banestation har fått över två miljoner visningar på YouTube. Det är något i hästväg. Jag tror inte ens att den mest optimistiska sifferfest från Clear Channel hade varit i närheten av det resultatet. Men nu hade envisa kreatörer sett till att få mer bang for the buck genom att skruva åt de digitala förutsättningarna rejält. Och det är ungefär vad som krävs för att utomhusreklam ska rocka och rulla.

Från och till knackar den ena eller den andra utomhusleverantören på dörren för att visa showreel och snacka nyheter. Det kan vara riktigt härliga grejer. Men de flesta av oss vet att en utomhusidé som inte går att fixa med en burk tapetklister och affischrullar, blir upp till var och en att lösa. Hur många reklamare har inte ägnat kvällar och helger åt att skruva, plantera, texta, spreja, baka, sy och skära som en liten lajvare för att lösningen inte finns att köpa? Eller som teamet bakom den magiska skärmen fick göra: programmera och löda trådar.

Den första utomhuskampanjen som jag blev förälskad i var Arlas "Mjölk ger starka barn". Barn utskurna i papp lyfte och balanserade stortavlor, ungefär som Pippi Långstrump. Jag gissar att Staffan Forsman och gänget fick joxa med bågfilar och roller för att åstadkomma den kampanjen. Precis som nu, fast 20 år tidigare. Grattis Apotek Hjärtat och Åkestam Holst!

Marie Swahn, copy, Valentin & Byhr.

Lista

1. Apotek Hjärtat, Blowing in the wind, Åkestam Holst
2. Fjällfil, Mer kvällsåkning åt folket, Doe Blomberg Gottberg
3. JC/Crocker Jeans, Erika Linder for Crocker SS14, frilans
4. ICA, Frukt och grönt är tufft, King
5. Gainomax/Norrmejerier, Don't do it, Saatchi & Saatchi
6. Stockholms Stadsmission, Följ nattjourens väg mot julen, Garbergs
7. Naturhistoriska riksmuseet/Cosmonova, Istäcket över Stockholm, Pool
8. Lambi, Skyddsrullen, Saatchi & Saatchi

Jury


Hampus Mattsson


Timo Orre



Åsa Klarén


Anna Kask


Gustaf Dahlbeck


Marie Swahn


Jörgen Berglund



Anna Romson
 
Gorm Boberg
 
Lisa Granberg